Lineární motor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8349
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2008, 9:20

Víte někdo něco o lineárních elektrických motorech? Nezkoušeli jste ho použít nebo dokonce podomácku vyrobit?
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2008, 4:51

ja jsem skousel linaarni krokac vyrobit . :D

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8349
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2008, 6:34

Radek-B píše:ja jsem skousel linaarni krokac vyrobit . :D

RADEK
Tak se pochlub :-) Jak to jezdilo?
Aleš Procháska
Kopi.
Příspěvky: 310
Registrován: 26. 10. 2006, 3:02

26. 1. 2008, 10:04

Nejlíp se to chovalo asi při "statickym pohybu" co? :shock:
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 9:31

Vyrobit přesný a silný lineární motor není vůbec nic jednoduchého, chtěl bych vidět toho, kdo to dokáže doma vyrobit. Lineární motory jsou proto velmi drahé a pro domácí použití dost finančně nedostupné - možná až se začnou za pár let objevovat z vyřazených strojů na e-bay.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

27. 1. 2008, 10:35

Nejtezsi asi bude udrzet rozumnou mezeru mezi jezdcem a "kolejnici". Krome axialni sily motoru je totiz opravdu znacna sila kterou se pritahuje jezdec ke kolejnici (podstatne vyssi nez ta axialni). Jedine reseni ktere jsem zatim videl (a mozna zatim jedine pouzitelne) je vzduchovy polstar, ktery velice dobre reguluje vzdalenost a zaroven ma skoro absolutne nulove treni. Jakekoliv jine reseni asi nezvlada pri techto silach udrzet pozadovanou mezeru.Myslim si ze kdyby se vyresilo tohle tak ten motor neni zase tak nemozne podomacku vyrobit.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8349
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 11:01

CZ_Pascal píše:Nejtezsi asi bude udrzet rozumnou mezeru mezi jezdcem a "kolejnici". Krome axialni sily motoru je totiz opravdu znacna sila kterou se pritahuje jezdec ke kolejnici (podstatne vyssi nez ta axialni). Jedine reseni ktere jsem zatim videl (a mozna zatim jedine pouzitelne) je vzduchovy polstar, ktery velice dobre reguluje vzdalenost a zaroven ma skoro absolutne nulove treni. Jakekoliv jine reseni asi nezvlada pri techto silach udrzet pozadovanou mezeru.Myslim si ze kdyby se vyresilo tohle tak ten motor neni zase tak nemozne podomacku vyrobit.
A jak velká musí být ta vzduchová mezera?
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 11:17

Co nejmenší.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8349
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 11:25

tomashal píše:Co nejmenší.
Jasně :-) Co pamatuju se školy tak u asynchroňáků se navrhuje vzduchová mezera třeba 0.2 mm a úplně to vyhovuje. Na těch 0.2 by s obrovskou rezervou stačila přesnost kterou zvládne valivé lineární vedení, z čehož mi vyplývá, že u těch lineárních motorů se počítá s mezerou v řádu mikronů. Čemuž nerozumím, proč 0.2 nestačí?
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 11:38

Pro domácí lineární elektromotor by to stačilo, ale nějak si nedokážu představit, jak to celé doma vyrobit. Jedině opravdu jako magnetický stůl nebo brzdu :-)
Miroslav Souček
Příspěvky: 31
Registrován: 16. 12. 2007, 12:10
Bydliště: Hradec Králové

27. 1. 2008, 12:02

Na té fréze co máme v práci je to uložené také pouze na lineárním vedení.
Asi by nebylo problém to vyrobit.
Ale čím to řídit? Dělat to jako krokový motor si myslím ,že nemá cenu.
Jedině ,jako servo. Pak je potřeba dost rychlé a přesné odměřování.
Nejlépe optika. Nevím cenu ,ale nebude nejlevnější?
Potom nějaký driver. To se dá sehnat za rozumnou cenu.
Ale kde vzít zdroj signálu pro řízení směrů????
Je potřeba dost velká frekvence ,aby se využila rychlost toho motoru.
Nebo průmyslová sběrnice.
Ale určitě to nevyužije MACH.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22952
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 12:14

drivery by byli ale nejvetsi problem bude v presne vyrobe toho motoru jako takoveho
myslim ze kdyz si clovek da dost prace sezene vyrobce za cenu za kterou se nevyplati to vyrabet doma na kolene

jinak kdyz se zeptam co je nejdrazsi na kazdem el. motoru, dobry student pohotove odpovi VZDUCHOVA MEZERA

tedy z jeji velikosti rostou neumerne ztraty v motoru
nabyva potreba chlazeni a vetsich proudu coz vse zase nekolikanasobne komplikuje a prodrazuje
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8349
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 1:28

robokop píše:jinak kdyz se zeptam co je nejdrazsi na kazdem el. motoru, dobry student pohotove odpovi VZDUCHOVA MEZERA
To je dobrý, to jsem ještě neslyšel :-)
Aleš Procháska
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 2:06

Co brání tomu, použít jako základ nějaké lineární vedení (stejně tam musí být) Tím je možné zajistit tuhé vedení, které umožní udělat mezeru třeba 0.1mm. Pak už jenom nalepit magnety, vyřezat plechy a namotat cívky? Odměřování udělat optickým pravítkem a řízení úplně běžným budičem AC serva? Práce je to hodně, ale mělo by to jít (až budu to budu potřebovat, tak to stejně raděj koupím hotové)
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

27. 1. 2008, 2:39

Vyrobit lin. motor opravdu neni problem. Jeste kdyz jsem chodil na ucnaku do motorarny a trafacky,tak jsme linearni motor vyrabeli v ramci vyuky. Stator byl cca 1000mm dlouhy a jako rotor jsme pouzili permanentrni magnety z nejakeho stroje. Nemeli jsme zadna lin. vedeni,tak to jezdilo jen na litinove desce na normalnich kul. loziskach,ktery vymezovaly jen pohyb v jedne ose.Do predvyrazenych plechu jsme nasypali normalni trifazove vinuti jako 4-pol a zapojili do hvezdy. Kdyz se na to frklo 3x380V,tak vozik vyletel jak katapult.
Nemelo to zadnou regulaci a vzduchova mezeta byla nejmin kolem 0.5mm, ale silu to melo.Na CNC masinu vyrabet doma lin. motor mi ale prijde dost tezko realizovatelny.Je to urcite dost vyrobne komplikovana zalezitost a o rizeni ani nemluve.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“