bezvůlová spojka

mechanika k motorům
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

28. 7. 2011, 8:36

Nemáte někdo nějaký tip na bezvůlovou spojku která bude připojovat servomotor k vřetenu soustruhu jako C-osa?
zkoušel jsem elektromagnetickou lamelovou spojku, ta má vůli v lamelkách odhadem tak půl stupně, pak jsem zkoušel ještě ozubenou hřídel s posuvným kolem a to je na tom asi stejně, navíc se to musí mazat atd..
moje představa je ozubené kolo s řemenem na vřetenu spojená s druhým ozubeným kolem na ložisku a pak nějak zapínat do záběru k tomu polohovací servo.. nějaký nápad?
když se to bude půl stupně hejbat tak je to k ničemu..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22886
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

28. 7. 2011, 9:04

ozubene kolo na vretenu a pastorek na servu (mozna plast)
cely motor ulozen na pantu a odpruzen mimo zaber
pneumaticky priblizit do zaberu na stelovatelny doraz
kdyz to bude dobre udelane tak to muze byt bez vule
okouknul jsem to z profi masiny
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3734
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

28. 7. 2011, 9:09

Co takhle kužel?
Samce a samičku :wink: Nějaký rozumný úhel a na samečkovi zafrézované podélně v ose nějaké třecí elementy.
No ale to by sis musel vyrobit :D
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 10:22

že se to bude muset vyrobit s tím počítám..
když vezmu servo 6Nm ve špičce třeba 15Nm s převodem tak 1:3 tak jsem někde min na 50Nm co to musí přenést a nesmí se to proklouznout, otázkou je jestli by dva kužely do sebe zaklesnuté tohle ustály, resp ten kužel by nesměl být moc samosvornej aby se to dalo zase jednoduše rozpojit, normální soustružení je přes asynchromotor 4kW a převodovku .. podle mě by tam musela být celkem značná osová síla která by zatěžovala ložiska motoru..
varianta dvou ozubených kol kterým se bude měnit osová vzdálenost, mě přijde zajímavější a jistější, otázkou z čeho kola? jaký modul? radši větší nebo menší kola? co na to místní výrobce ozubených kol?
to polohování vřetene chci použít hlavně na obrážení drážek (třeba 6x60st) a na vrtání děr (třeba 8x45st) otázkou je jestli přidat ještě nějakou brzdu (nějakou kotoučovou s pneumatickým pístkem jako mají velké soustruhy) a nebo jestli tu polohu držet jen tím servem? pokud jen servem s čím jsem předpokládal, tak nastává otázka jestli těch 6Nm v poměru 1:3 bude stačit a nebo to dát víc dopomala, o rychlost polohování asi v tomto případě vůbec nejde.. i když to dám 1:5ti tak to může pořád točit 500otáček s Mk = 30Nm
a nebo to dát 1:10ti pak je tam 60Nm ve špičce přes 100Nm a s tím už asi nic nehne.. a otáčky 250ot/min pro polohování vřetene musí být dostatečné.. rovněž v takovém převodu by se vůle v ozubení hodně eliminovala...
co na to místní konstruktéři?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 4:57

nemáte někdo Mitcalc nebo něco kde se počítá ozubení? zajímalo by mě jakej moment je schopné přenést pastorek s 16ti zuby a ozubené kolo s 160ti zuby s modulem 1 a 1,25
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

29. 7. 2011, 6:24

RaS píše:nemáte někdo Mitcalc nebo něco kde se počítá ozubení? zajímalo by mě jakej moment je schopné přenést pastorek s 16ti zuby a ozubené kolo s 160ti zuby s modulem 1 a 1,25
Zkus se podivat treba sem, vypada to docela rozumne: http://wwweng.uwyo.edu/commend/Sgdc/" onclick="window.open(this.href);return false;
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 7:06

už jsem si stáhnul do jiného pc mitcalc.. nicméně ať počítám jak počítám, šidím kde můžu tak to vycházejí kola jak kráva :D když všechno ošidím a jsem pod spodní hranou veškerých doporučení tak mě vychází modul min 2,5 a převod tak 1:5ti asi počítám zbytečně velkej přenášenej moment :D
když tam dosadím správné hodnoty tak mám kola s modulem 5
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

29. 7. 2011, 7:50

RaS píše:už jsem si stáhnul do jiného pc mitcalc.. nicméně ať počítám jak počítám, šidím kde můžu tak to vycházejí kola jak kráva :D když všechno ošidím a jsem pod spodní hranou veškerých doporučení tak mě vychází modul min 2,5 a převod tak 1:5ti asi počítám zbytečně velkej přenášenej moment :D
když tam dosadím správné hodnoty tak mám kola s modulem 5
Taky me to prekvapilo, kdyz jsem se snazil prenaset 0.3Nm ;-)
Ono se to nezda, ale pri pastorku 16z, modul 1, 6Nm je sila na zubu 750N.

Neslo by vymyslet reseni s ozubenym remenem? Tam vychazi prenasene sily o hodne lepe (vetsina zubu je v zaberu, nejnamahanejsi cast je ocelova vyztuz remenu).
Pokud bys pouzil napinaci kladku, tak ti muze i vyjit rozumne opasani maleho kolecka, takze remen nevyjde zas tak zle. Jen me moc nenapada, kam s remenem, kdyz nema zabirat.
pavelb
Příspěvky: 194
Registrován: 23. 11. 2007, 11:01
Bydliště: Prostějov

29. 7. 2011, 8:03

A co jednolamelová spojka ta je bez vůle, jen nevím kolik snese Nm. Asi by musela tak průměr 200.
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

29. 7. 2011, 8:19

2RaS - ze ty se chystas na tohle ...
http://www.youtube.com/watch?v=dzjnN2zr ... age#t=106s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=tL9YEPFi ... age#t=226s" onclick="window.open(this.href);return false;
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 8:26

pár myšlenkových pochodů už proběhlo :D problém je všechno nacpat do daného místa a vytvořit daný převod..
pokud budu uvažovat ozubené kola tak prostě vycházejí pro daný převod obrovské, velký modul a vejde se tam průměr asi 260 takže bych takovej poměr ani neudělal.. kola vycházejí daleko větší..pokud dám řemenový převod, asi není řešení jak odepínat a zapínat řemen
tak mě ještě napadla další možnost:
na vřeteno dát ozubený řemen dovézt ho někam jinam tam udělat ložiskový domek s druhou menší řemenicí s převodem 1:5ti nějakým řemenem 5M tam vycházejí řemenice rozumně - jedinej problém že se ta malá řemenice bude točit taky třeba 15000ot naprázdno.. nicméně obvodová rychlost řemene je v normě
no a s touhle malou ozubenou řemenicí dát na stejnou hřídel ozubené kolo a přitláčet k němu servo s pastorkem tady by byl poměr 1:2 takže by ty ozubená kola vycházela příznivě malá a síly menší..
otázkou je jestli takové harakiri má smysl? jestli není lepší řešení..
původně jsem chtěl řemenový převod a spojku nicméně narazil jsem na zmiňované vůle..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 8:28

.xxx. píše:2RaS - ze ty se chystas na tohle ...
http://www.youtube.com/watch?v=dzjnN2zr ... age#t=106s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=tL9YEPFi ... age#t=226s" onclick="window.open(this.href);return false;
tak to mě ani nenapadlo.. budu spokojen když obrazím vnitřní tisícihran na poloosu..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 8:40

pavelb píše:A co jednolamelová spojka ta je bez vůle, jen nevím kolik snese Nm. Asi by musela tak průměr 200.
třeba tohle?
http://www.pohony.cz/cze/product_detail.php?id=81" onclick="window.open(this.href);return false;
to jsem ve své předešlé konstrukci už ani nevím proč zavrhl, ona ta spojka bude na straně motoru tam enmusí být tak velká tam by stačil ten první typ.. určitě by to bylo rozumnější než nějaké ozubená kola.. musím si vzpomenout proč jsem to zavrhl.. když na to tak koukám tak tady by to asi použitelné bylo..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
Max
Příspěvky: 674
Registrován: 22. 9. 2009, 8:02
Kontaktovat uživatele:

29. 7. 2011, 10:27

kdysi jsem chtěl řešit něco podobného tímto stylem: http://www.servo-drive.com/momentove_mo ... pohony.php" onclick="window.open(this.href);return false;
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 7. 2011, 10:33

Max píše:kdysi jsem chtěl řešit něco podobného tímto stylem: http://www.servo-drive.com/momentove_mo ... pohony.php" onclick="window.open(this.href);return false;
a když jsi zjistil cenu tak tě to přešlo že? :D
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“