reprap a podobne

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

23. 7. 2011, 12:52

drk222 píše:Ta tenkostěnná nerezová trubička má mít výhodu v čem? Jako že nestačí tak rychle vést teplo?
Nerez na na kov relativne malou tepelnou vodivost (asi 18W/(mK), treba PTFE asi 0.25W/(mK) ) a neni problem s teplotou.
Navic tenka stena umozni dobre vedeni tepla radialne(z ohrivaciho bloku).
Dneska zkusím novou variantu a pak ji kdyžtak dám na net (podle toho jak dopadnu). Ale dělal jsem si výpočty v ansysu a rozložení teplot vypadalo dobře.
Muzes sem dat nejake vysledky te simulace? Docela by me to zajimalo ...
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

23. 7. 2011, 6:24

ledvina: Dva poslední výpočty (rozložení teplot v řezu) jsem přidal na stránku na reprap.org http://www.reprap.org/wiki/User:Zemciko.

co se týká tepelné vodivosti tak těch 18 je pořád skoro o dva řády víc než má PTFE nebo PEEK..

Ta verze 2.2 se zdá být nejlepší. Zatím vytlačuje bez problémů i na těch 220°C a drát je po vytažení změněný jen na posledních 15mm. Horší už je, že se to vytlačené ABS nechce chytat na podložku (ze zdrsněné malířské krycí pásky), pokud nemám alespoň teplotu kolem 265°C. Taky mám teď trysku s průměrem 0,9mm a je to opravdu moc (kvůli deformaci během tisku). Zkoušel jsem tam dát i polyimid a ten se nechytal vůbec (ani normálně, ani zdrsněný).
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

24. 7. 2011, 8:18

Horší už je, že se to vytlačené ABS nechce chytat na podložku (ze zdrsněné malířské krycí pásky
Malířská páska funguje na PLA -údajně,vždy jsem používal kapton, a to buď na plošňáku, nebo na skle, vyhřívaném přes topné odpory a hliníkovou desku+teplovodivá pasta pod sklem. Na myslím že na ABS je vyhřívaná podložka+kapton nutnost, teplota >80°C~120°C. Při nižších se chytá málo a velké objekty se zkroutí. Na studený kapton se to nechytá vůbec, ani na kapton s teplotou okolo 50°C. Po tisku po vypnutí topení v tom začne trochu praskat, a někdy to skoro nejde z kaptonu dolů ani za studena. Kapton naopak udržuji hladký, stačí jen občas přejet hadrem s acetonem. Aktuálně používám FR4 oboustrannou PCB (svrchu měď v kuse, zespoda topný had) jako topný element+zdroj z PC bez regulace a funguje už docela dlouho bez potíží, jen se to musí podložit několika šrouby s čepičkami s PTFE, protože po zahřátí má tendenci se prohýbat, čemuž šrouby účinně brání.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

24. 7. 2011, 10:44

Co jsem vyrozuměl, tak valná většina lidí vyhřívané lůžko nemá a používá ABS, tak na něco musejí tisknout..
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

31. 7. 2011, 10:21

To mi opravdu není známo. Možná pokud tisknou s raftem na něco, na čem se raft chytí, já raft nikdy nepoužívám, nelíbí se mi zbytečné plýtvání materiálem. Pokud vím tak tisknou PLA na studenou malířskou pásku, nebo přímo na sklo (prof. Bowyer používá výhradně PLA, protože se mu líbí že je ekologické, je odbouratelné a dělá se z kukuřičného škorbu, mě na něm vadí že absorbuje vlhkost, je málo teplotně odolné a příliš tvdré) ABS jen na teplý kapton, Nophead testoval i PET folie. Zkuste hledat třeba abs warping, spousta informací je tady http://hydraraptor.blogspot.com/, ohledně Pepových pokusů s ABS a tiskem jak s makerbotem tak prusa mendelem tady http://prusadjs.cz/2010/04/heatbed-mk4- ... -hot-swap/ nebo tady http://www.thingiverse.com/thing:2172 ....http://builders.reprap.org/2009/09/pla- ... rping.html
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

1. 8. 2011, 12:09

No zatím tisknu na tu papírovou pásku. Celkem to i funguje, ale jak se to smršťuje tak se to má tendenci uvolnit ... Vím že budu muset vyrobit vyhřívanou desku. Jinak poslední pokus s tryskou 0,35mm vypadá z jedné strany (z vrchu) moc pěkně, ale zespod to za moc nestojí a navíc repsnapper z nějakého důvodu místo válcové destičky vytvořil kuželovou plochu...
Taky jsem nepochopil jak rozchodit zpětný pohym materiálu pro snížení "leaking" Když to zapnu tak se na konci dráhy zastaví a pokusí se vrátit materiál zpět. Ale jediný výsledek jež ze v tom místě materíál vyteče i přes ten zpětný chod a udělá tam "flek". Pokud to vypnu a hlava nikde nezastavuje, je povrch v pořádku....

Výsledek vypadá takto (zespod, jak se to odlepovalo od podložky je to horší) http://www.reprap.org/wiki/File:2011-08-01_01.13.25.jpg
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

1. 8. 2011, 5:42

Tak stranka s tryskou byla upgradnuta a doplněna o poslední verzi včetně výkresů.
http://www.reprap.org/wiki/User:Zemciko
Zatím se osvědčila výborně. Navíc náklady na její výrobu jsou pro toho kdo má malý soustruh a frézku a nepočítá čas nejnižší.

Dokonce i problém s přichycením ABS ke studené podložce jsem vyřešil. Tedy mám materál na který se to chytá dobře ale nevím co to je, bo jsem to koupil v nějaké zlevněnce za 30Kč. Je to 5cm široká plastová páska s příčným vroubkováním. Taky si nemohu pomoct ale tisknu při 270°C (při 265 to není ono). Na obalu bylo mmchodem toto:
Obrázek

Ta žlutá páska vypadá při tisku takto:

Obrázek

Výsledek vypadá u malého objektu shora výborně. bohužel asi budu muset objednat PLA, a než dám dokopy vyhřívané lůžko, používat PLA.

Důvod je děsná deformace díky smrštění ABS. Sice se to z té pásky neutrhne (je krásně vidět jak se nadouvá) ale prohne se to jako luk a zespodu je to skoro kulovitá plocha... viz ozubené kolečko na obrázku.

Obrázek

Taky nemůžu používat "retraction" jakmile to zapnu nestojí výsledek za nic, protože hlava pak na konci každé dráhy zastaví a tím, i přes zpětný pohyb drátu" vyteče v tom místě materiál..

Z vrchu vypadá výsledek slušně (a to i u toho většího kolečka u kterého jsem zkoušel nižší teplotu, což jsem evidentně neměl):

Obrázek
Obrázek

[EDITUJE SE]
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

3. 8. 2011, 9:25

kramy_reprap.jpg
já myslím že pro začátek je to velmi dobré. Podle mého retrakce nefunguje, protože matreriál filamentu je příliš teplý, tedy v heat chamber je rozteklý příliš, čímž se stane že se sice povysune filament zpátky, ale nenasaje zpět materiál z trysky, jelikož tam je příliš tekutý/teplý. Aby to nevypadalo, že si tady jenom tahám triko, připojím taky foto různých experimentů a vlevo je vidět část litého prototypu.

Příčné vroubkování páska- u nás se to prodává jako malířská, je taková žlutooranžová a v díky těm vroubkům se dobře trhá. Předpokládám že její zásadní nevýhodou bude jednorázové použití. Mě kapton vydrží opravdu dlouho, pokud ho nepoškodím při odlepování. Sice stál pětilkilo (50mm 33m role z grrf) , ale myslím že vydrží déle než celý reprap.¨

Jinak jsem na ten extruder koukal, je to hezká práce. Kdybyste přeci jen chtěl zaexperimentovat s PEEK, můžu kousek poslat.
Obecně reprap a specielně Průša mendel je zaměřen na lidi co mají hluboko do kapsy, a většina z nich nemá ani stojanovou vrtačku, natož soustruh a frézu... pro ně je potom výhodnější a ekonomičtější koupit si hotový hotend. Doby kdy byl soustruh v každé vesnici a za pár kaček na pivko někdo něco udělal, jsou definitivně pryč, alespoň tady u nás v okolí Prahy. Staří co to uměli vymírají, nebo na to už nevidí, mladí čekají že zmačkou čudlík a ono to za ně udělá samo... fabriky rozkradené... znáte to asi taky.

Těžko odhadnout jak se bude tento extruder chovat s PLA, to je daleko větší prevít a zdaleka si nenechá líbit to co ABS. Na mém kotouči je stejná značka 265°C, ale extruduji na 210, opravdu, taky s tryskou .35mm. Pokud je to více, začne se to zapékat v hotendu, tedy něco menšího to vytiskne OK, ale pokud tisknu něco většího, řekněme X motor bracket, nebo Wade blok, tak se to po deseti-dvaceti layerech zakousne a je hotovo-tedy ve chvíli kdy to hodně topí, jelikož je velký odběr materiálu. Rozborka, čištění, sborka.. A další hodiny opakovaného tisku.
V mém případě má retrakce velmi značný vliv na čistotu vytištěných dílů - pozitivní, nemusím téměř čistit náblitky. Samozřejmě nastavuji podle toho, zda potřebuji aby to bylo "hezké", nebo aby to bylo plné... třeba pro píšťalky musím mít retrakci krátkou, jinak to tu a tam udělá dírku a špatně pískaji :-)

Nevím jak vypadá to co vám z toho extruderu leze, v mém případě je to cosi jako nit s docela konstantním průměrem, a pokud to extruduji bez pohybu motorů, krásně se samo skládá do kroužků, takže to vytvoří jakési "péro". Optimální výška trysky nad povrchem vozíku před začátkem tisku je pro mě o něco méně - cca 50-70 procent tloušťky vytlačovaného materiálu. Všechny layeru tisknu stejnou teplotou, první layer tam toho tlačím trochu víc než v dalších (viz nastavení skeinforge profilů).

Používáte-li ke generování gcode repsnapper, je to jednoznačně nesprávná cesta, skeinfoge generuje cesty o několik úrovní lépe.

S warpingem jsou problémy při objektech cca nad 3x3cm, ono jak to tam klade tu "armaturu", tj infill a jak to chladne, tak to prostě táhne z perimetru těmi vlákny při smršťování při chladnutí a má tendenci se bortit dovnitř, což nakonec při postupném chladnutí má za následek odlepení z podložky - u větších objektů už to ta spodní vrstva a perimetr neudrží.

Pokud je namísto kružnice ovál, místo čtverce skoro kosočverec .. obvykle to dělá vakl na motor pulley na Y nebo X ose (červík kloktá ve vypilované drážce v motoru).

Dělal jste prvotní kalibrace tiskem krychle o straně 1cm ? tam se pozná hodně, a mě osobně to ze začátku pomohlo mnohem víc než kalibrační tisk v balíku reprapu, ten používám až jako druhý krok, když potřebuju naladit aby díry pro matky a díry obecně měly správný vnitřní průměr.

... jak koukám na to kolo před očištením, tak ty strunky /strings/ jsou právě důsledkem té chybějící retrakce ? - strings mi to dělá jen ojediněle při tisku s PLA, ABS nikdy.

Přikládám foto jak to leze z moji tiskárny... je to z mého čtvrtého reprapu, a zároveň prvního prototypu jenž kompletně odlit z mých forem - mimo blok extruderu, aniž bych na to jakkoli sáhnul, tedy po tisku.. (gregs wade big gear) je to trochu zaprášené, ale jinak celkem OK.
kramy2.jpg
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7040
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

4. 8. 2011, 8:05

chlapi je to pěkné , ale cesta k dobrému výsledku nebyla snadná , nechtěly by jste založit vlákno kde by byly všechny postřehy , použité podklady , verze firmware , osvědčený hardware + softwaren atak podobně ,
vím že přispíváte na různá reprap fora ale já nejsem zrovna zdatnej angličtinář a myslím si že by se to tu pěkně rozjelo
co vy nato ?
(mě by to docela bodlo)
:D
snowi
Příspěvky: 122
Registrován: 7. 10. 2006, 7:06
Bydliště: Česká Třebová

4. 8. 2011, 8:21

Taky bych se k této výzvě připojil. Mám rozdělanej Mendel a když tady čtu ty problémy s extruderama, tak se mi ho ani nechce dodělávat :)
Díky
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

5. 8. 2011, 9:58

No objednal jsem 6kg PLA a vyhřívanej stůl. Mám v plánu vyrobit sendvič <deska stolu, skelná vata, topná deska, sklo> jen přemýšlím čím to spojit, mám sice neodymové magnety ale ty nesnášejí vyžíhánía je otázka čím je přilepit... Taky mi přijde naprosto nesmyslné, že je elektronika umístěná na čele reprapu (kde zavazí při demontáži hlavy) a že je výřez na čištění trysky uprostřed. Takže upravím rám, elektroniku dám do boku zvýším tuhost a výřez dám na výchozí pozici hlavy... Taky jsem objednal lineární vedení namísto tříbodového vedení kladiček, které je dlě mě zbytečně složité a zabírá místo.
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

5. 8. 2011, 11:02

packa píše:chlapi je to pěkné , ale cesta k dobrému výsledku nebyla snadná , nechtěly by jste založit vlákno kde by byly všechny postřehy , použité podklady , verze firmware , osvědčený hardware + softwaren atak podobně ,
vím že přispíváte na různá reprap fora ale já nejsem zrovna zdatnej angličtinář a myslím si že by se to tu pěkně rozjelo
co vy nato ?
(mě by to docela bodlo)
:D
protože takových požadavků je víc, rozjíždím specializovaný web o reprapu česky. Budou tam videa ze stavby, videa z nastavení repsnapperu, moje skeinforge profily ke stažení, a popis jedné, sice ne nejlepší, ale přímočaré cesty stavby... články, komentáře ve vláknech.
předpokládám veřejné spuštění za cca 14 dní.
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

5. 8. 2011, 11:03

drk222 píše:No objednal jsem 6kg PLA a vyhřívanej stůl. Mám v plánu vyrobit sendvič <deska stolu, skelná vata, topná deska, sklo> jen přemýšlím čím to spojit, mám sice neodymové magnety ale ty nesnášejí vyžíhánía je otázka čím je přilepit... Taky mi přijde naprosto nesmyslné, že je elektronika umístěná na čele reprapu (kde zavazí při demontáži hlavy) a že je výřez na čištění trysky uprostřed. Takže upravím rám, elektroniku dám do boku zvýším tuhost a výřez dám na výchozí pozici hlavy... Taky jsem objednal lineární vedení namísto tříbodového vedení kladiček, které je dlě mě zbytečně složité a zabírá místo.
mě se elektronika váli vlevo dole vedle reprapu a je to v pohodě.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

5. 8. 2011, 1:17

No urcite by neskodilo, kdyby vznikla vetsi ceska komunita s 3d tiskem, jen si nejsem jisty, jestli tim ze vznikne x novych webu se to povede. Napriklad na reprap. org foru je komunita prakticky nulova, za dva roky 4 prizpevky. Jak xces dostat lidi na svoje stranky? Tady je to zatim nejvtsi ceska koncentrace prispevku k reprapu vubec co sem nasel...
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22923
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

5. 8. 2011, 3:37

Jojo,
Klidne si kluci reprapujte tu, klidne vam poskytnu admina na celou sekci
Ten projekt hodlam podporovat
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“