Tryska na RepRap

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

26. 10. 2011, 11:30

Pokouším se doma postavit 3D tiskárnu, a potřeboval bych nějakou dobrou duši která by byla ochotna mi vyrobit trysku.

V této fázi mne zajíma jestli je to vyrobitelné/sehnatelné a aspoň orientačně za jakou cenu.
Materiál nemám.

Horní část by měla být nerezová trubička (co nejhorší tepelná vodivost), vnitřní průměr 3,5mm. Z vnějšku jestli by šel obyčejný M6 závit, ideálně po celé délce. Nad spodním blokem zeslabení "co to pude".
Na to by měl jít pevně našroubovat spodní blok z hliníku (co nejlepší tepelná vodivost). Blok by měl mít dole trysku, průměr 0,4mm.

Funguje to tak že z vrchu se tlačí plastové vlákno které se v bloku taví a tryskou vytlačuje roztavený plast.
Do velkých děr přijdou odpory (topná těliska), do malé pak termistor.

Potřebuju aby to drželo pohromadě když se vlákno tlačí silou řekněme 50N. A aby svislý otvor v trubičce i bloku byl hladký (co nejmenší odpor "tlačení")
Jinak kromě průměrů děr nejsou rozměry ani úhly kritické, takže jsem je zatím nekótoval.

Věřím že hliníkový blok problém není, ale co ta trubička?

Díky za info.
Přílohy
tryska.png
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

27. 10. 2011, 7:17

Mě se zdá, že z duralu (nedejbože z hliníku :D ) vyrobený blok ti tu dirku 0,4 moc dlouho neudrží. Ještě tak naeloxovat, ale nevím, zda by se naeloxoval i ten průměr 0,4 a zda elox nezhoršuje tepelnou vodivost dural-plast. Tekoucí plast ti tu dirku bude vydírat. Jaké jsou s tím zkušenosti, mají všechny RepRap tiskárny tuhle hlavu z duralu?
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

27. 10. 2011, 1:09

Gif píše: Horní část by měla být nerezová trubička (co nejhorší tepelná vodivost), vnitřní průměr 3,5mm. Z vnějšku jestli by šel obyčejný M6 závit, ideálně po celé délce. Nad spodním blokem zeslabení "co to pude".
Konecne pristup, ktery se mi libi ;-)
Nad zeslabenym mistem by podle me hned mel byt chladic (co nejmensi tavna zona). Takze zavit. A mozna by stacilo nedelat trubicku tak dlouhou, ale udelat jen zavit a namontovat ji do neceho masivnejsiho/snaze obrobitelneho.
Delka zeslabeneho mista by mozna chtela spocitat podle rozumene tepelne ztraty, v simulacich mi se mi to vychazelo rozumne jiz kolem 7mm.
Take se daji sehnat nerezove tazene trubicky se stenou 0.3mm (http://www.modelmax.cz/modelmax2/eshop/ ... enkostenne" onclick="window.open(this.href);return false;), mozna by na ni stacilo jen pripajet prirubu se zavitem. Ale je to spis otazka ceny.
Na to by měl jít pevně našroubovat spodní blok z hliníku (co nejlepší tepelná vodivost). Blok by měl mít dole trysku, průměr 0,4mm.
Co jsem tak sledoval reprap, tak pouziti dvou ohrivacich teles je celkem zbytecne. I v simulacich vychazi tepelna vodivost hliniku tak velka, ze rozdil teplot v kovu je minimalni. Ale asi to neni velky problem/rozdil a asi to zjednodussi vyrobu(nemusi je resit dira mimo stred).
Take je mozna varianta pouzit topny drat a motat to rucne, vyhoda je, ze by se to snaz vyrobilo na soustruhu. A po vyzkouseni vymenit za tvoji variantu, ktera je spolehlivejsi.
Do velkých děr přijdou odpory (topná těliska), do malé pak termistor.
Pokud mas moznost, doporucuju se thermistoru vyhnout a pouzit termoclanek. Fora jsou plna problemu s termistorem (kalibrace, ulomene draty a tak), termoclanek je temer neznicitelny. Jen je treba resit merici elektroniku.
Potřebuju aby to drželo pohromadě když se vlákno tlačí silou řekněme 50N.
Podle Nopheada to vypada, ze mechanizmus posunu vlakna dovede dat neco pres 100N. Osobne bych vse dimenzoval na takovou silu, aspon clovek muze experimentovat s high-speed tiskem.
A aby svislý otvor v trubičce i bloku byl hladký (co nejmenší odpor "tlačení")
jedna z moznosti je pouzit PTFE vlozku. Kus 3/5 trubicky ti muzu poslat (nebo prodava treba merci.cz), jen je problem jak vlozku uchytit tak, aby se nedeformovala. Idealni by bylo nanest na trubicku nikl s PTFE, ale nejak se mi nedari zjistit, kdo by to umel.


Byt tebou, docela bych uvazoval nad konstrukci s oddelitelnou tryskou. Pouzit treba http://store.makerbot.com/makerbot-mk6- ... width.html" onclick="window.open(this.href);return false;, pripadne si neco podobneho na experimenty vyrobit. Prinejmensim to konstrukcne zjednodusi heater blok, a take cisteni/hledani problemu bude snazsi.
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

27. 10. 2011, 11:11

bobik: Právěže v naprosté většině se používá tryska z mosazi a k tomu mosazný nebo hliníkový blok. Našel jsem pár pokusů s hliníkovou tryskou, kde autor píše že to funguje ale už žádné delší zkušenosti. Počítám s tím, že hliníková tryska nebude mít moc dlouhou životnost. Ale nevěřím že první verze "tiskárny" bude jinak bez problémů, a pak se uvidí.

ledvinap: Jojo, hned nad zeslabené místo přijde hladič, možná bude i ventilátor. Dík za odkaz, to by tedy možná mohli mít i v Brně u Reicharda. Ale pak na to navařit závit? Pokud to někdo umí, ať se prosím ozve.
Chtěl bych termočláněk, upřímně jsem se divil, že všudě používají termistory, dokud jsem nezačal shánět nějaký vhodný. Takže dalsí pokus bude určitě s termočlánkem, ale zatím to zkusím s tím termistorem. Dvojí topení je pro jistotu, slibuju si od toho (nepřímo) vyšší stabilitu teploty.
O ptfe vložce jsem taky uvažoval (po tom co jsem zavrhl provrtaný ptfe válec) ale beru tohle jako první pokus ať se dostanu trochu do obrazu co to obnáší, takže dávám přednost jednoduchosti/kompromisům. Jinak pro mne je novinka trubka 3/5, zatím jsem viděl všude jen hadičku 4/6.


Potřeboval bych ale spíš pomoc ohledně výroby. Nebo bude lepší začít obcházet zámečníky v okolí?
Netuším jestli stačí někdo se soustruhem, kdo má nějaké odřezky, anebo je nerezová trubička něco extra?
kamilpetrjansta
Příspěvky: 202
Registrován: 28. 8. 2006, 11:13
Bydliště: Brno - venkov
Kontaktovat uživatele:

28. 10. 2011, 9:19

Zdravím,
jestli potřebuješ něco na ten tvůj strojek udělat tak se můžeme
kdykoli domluvit. Jsem ochotný ti s tou výrobou pomoct.
Bydlím kousek od Brna a dělám v Brně kde jsem většinu dne.
Pokud budeš chtít dej vědět.
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

28. 10. 2011, 4:47

Jestli se budou dělat trysky nebo celé hot-endy, tak bych se rád přidal. Nemám možnost soustružení. Na oplátku můžu nabídnout pomoc s elektronikou a firmware.
SABLE-2015
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

30. 10. 2011, 9:52

kamilpetrjansta: Perfekt, nabídku rád využiju. Obzvlášť pokud můžeš sehnat/vyrobit tu nerezovou trubičku?

gnat: Na Tvém místě bych počkal jak to dopadne, přece jen navrhuju něco k čemu nemám ani znalosti, ani zkušenosti. Nehledě na to, že to nebude kompatibilní s díly na "normální" RepRap.
kamilpetrjansta
Příspěvky: 202
Registrován: 28. 8. 2006, 11:13
Bydliště: Brno - venkov
Kontaktovat uživatele:

31. 10. 2011, 6:58

Tu nerez trubičku taky zvládnu neboj. :D
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

1. 11. 2011, 9:29

Fajn, poslal jsem SZ.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

2. 11. 2011, 6:02

Jestli můžu něco poradit, tak pokud není člověk opravdu kutil který si to prostě "musí" zbastlit sám, tak je lepší koupit fungující odladěné řešení. Dokonce ani návrh podle existující verze nemusí fungovat ideálně. Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem postupně navrhl a vyrobil snad 6 různych verzi trysky a až ta předposlední fungovala jak má. Tj. tavil se jen konec neucpává se nezasekává a jde snadno rozebrat...
Proberu to postupně.
Ta nerezová trubička se mi nelíbí. Je z kovu a i když má nižší tepelnou vodivost než dural tak jakmile se po nějaké době zahřeje tak bude natavený drát po celé její délce. Tj. hrozí zvýšený odpor proti posunu drátu, horší regulace a nakonec zaseknutí.
Taky je dost blbost mít rotační tvary na tom tělísku zbytečně složitější na výrobu a potřebuješ větší polotovar. Lepší je vyrobit trysku z kulatiny a našroubovat to dohromady. trysku doporučuju vrtat 0,38 vrtáčkem z "tvrdokovu" za +- 40kč a její délku (vyústění) mít 0,5-1mm. Průměr konce trysky pak 1mm (jezdí ve finále po povrchu a "hladí" ho.
Tryska z duralu funguje, ale nic nevydrží (mě se povedlo ukroutit při rozebírání 1mm stěnu). Takže na trysku používám raději mosaz.
Taky nejde jen o to mít malou tepelnou vodivost na spojením mezi tryskou a motorovou částí. Protože i takový díl se zahřeje víc než má, jen mu to bude víc trvat. proto je důležité aby se hotend od 12-20mm od trysky mohl ochlazovat o okolní vzduch. Proto se tam dávají měděná tělesa.
Sám jsem si teď navrhl další verzi "hot-endu", na novou tiskárnu co mám už skoro navrženou a začínám ji tisknout, a snad ji v nejbližší době přidám na reprap stránky k předcházejícím.
Jinak tím nechci nikoho odradit, rád si tu za nějaký čas přečtu další nové zkušenosti s jinou variantou trysky, kterých není nikdy dost.
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

2. 11. 2011, 9:20

Znáš to, člověk nevěří, dokud se sám nespálí.
Věřím, že s chladičem a aktivním chlazením dokážu udržet teplotu trubky dostatečně nízko. Navíc protože by to mělo být i míň než teplota hot-bed-u, tak počítám s ofukováním vzduchem z vnějšku, nějakou hadicí.
Zkusím, uvidím, pak se mi můžete vysmát.

Jinak výkresy tvojí trysky tu mám na stole vytištěné, a původně jsem uvažoval že ji použiji beze změn, jsi jediný kde jsem narazil na tepelný model (nebo jak se tomu říká)
I jsem uvažoval, že Tě poprosím o konzultaci ale jsem si říkal, že už jsem Tě otravoval dost (tenkrát ta návštěva)
Odpory by měly být nakonec o 1mm menší a zkusím nakreslit jak se zbavit závit v tělese a zmenšit přechod hliník/nerez.

Poprosím admina, jestli by mohl vlákno přesunout do RepRap sekce, jinak tak založím nové.
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

2. 11. 2011, 10:09

Ještě jsem uvažoval (i předtím) o něčem takovémhle, ale ta varianta se závitem mi stále přijde nejrozumnější.
Přílohy
tryska2.png
tryska2.png (3.93 KiB) Zobrazeno 10328 x
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

3. 11. 2011, 8:22

Hele já se rozhodně nemám v úmyslu někomu vysmívat. Každá myšlenka je přínosem a pokud to člověk dotáhne do stádia pokusů, tím líp.
Ten poslední obrázek je lépe řešený z hlediska odvodu tepla, ale z hlediska výroby to má dle mého názoru "mouchy".
1. Kuželová plocha je vždy horší na výrobu než válcová a nevěřím že to bude dostatečně těsnit
2. To topné těleso je zbytečně složité.
3. Jak vyřešíš spojení s hlavou?

Rozhodně se ode mne nenech od ničeho odradit čím více variant tím lépe.
horamil
Příspěvky: 1
Registrován: 16. 11. 2011, 5:27
Bydliště: Neratovice

16. 11. 2011, 6:17

zdravím zdejší vývojáře

měl bych nekolik otázek ohledně ABS plastu.

dnes jsem komunikoval s firmou která je schopna vyrobit ABS drát pro "naše" účely, ale mají na mne spoustu otázek proto se obracím na Vás, kdo vyvýjíte vlastní extrudéry. základní ABS plast prý existuje v mnoha variantách údajně se liší v odchylkách teplody tání, následné "tekutosti", smršťování při chladnutí atd. Také je rozdíl v granulátech od různých dodavatelů.

při výrobě ABS drátu bude tedy zapotřebí materiály vyzkoušet abychom nalezli ten pro nás nejlepší.

dále jsem byl upozorněn pokud nechám vyrobit přípravek pro vytlačování plastu do podoby drátu o průměru 3mm může tento průměr kolísat od 2,7 do 3,2 mm podle toho který ABS plast se bude vytlačovat. (po odzkoušení materiálů na tiskárnách by se nechal předělat přípravek, aby byl drát zase 3mm)

1) základní otázka zní jaká vlastnost ABS drátu (materiálu) má největší vliv na kvalitu tisku
2) může pro účely testování průměr drátu kolísat od od 2,7 do 3,2 mm (nebude kolísat na jedné cívce ale materiál od materiálu)
3) měl by někdo zájem připojit se k testování ? (zatímm jsem ve stádiu cenových kalkulací na co ta sranda vůbec přijde) cílem je mít českého dodavatele s připravenou mašinou na výrobu levného ABS drátu
4) máte-li někdo z Vás odskoušený ABS materiál se kterým dosahujete nejlepších výsledků, tak pokud mi žašlete vzorek zjistí v jejich laboratoři "co je to zač" aby se použil ten samý plast.
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

16. 11. 2011, 7:27

horamil píše:zdravím zdejší vývojáře
Muzu jen prispet tim, co jsem nacetl na forech a tak ...
1) základní otázka zní jaká vlastnost ABS drátu (materiálu) má největší vliv na kvalitu tisku
Podle me je primarni co nejmensi zmena velikosti pri chladnuti. Zpusobuje 'warping', zvlast pri vetsich dilech je to velky problem. Castecne to resi vyhrivana podlozka, ale stale musi dojit ke skupenske zmene, kde se tepelna roztaznost projevi nejvic.
Pracovni teplota se da nastavit, spis je asi dobre, aby material pri pracovni teplote co nejmene degradoval.
2) může pro účely testování průměr drátu kolísat od od 2,7 do 3,2 mm (nebude kolísat na jedné cívce ale materiál od materiálu)
Dost casto se vstupni vedeni dratu dela 3.2mm. Nevim, zda je treba nejaka minimalni mezera, spis ne. Spis je problem, pokud je mezera prilis velka, drat se musi po nataveni roztahnout, v nejhorsim proipade zacne tect tavenina okolo puvodniho. Ale to je spis problem s PLA. Rozhodne je treba, aby se nemenil prumer v ramci jedne role. Na kazdou tloustku by se mela provest kalibrace.
Podle http://www.reddit.com/r/Reprap/comments ... n_the_abs/" onclick="window.open(this.href);return false; je pri 3% rozdilu prumeru (0.1mm) dobre menit profil.

Take by stalo za to zvazit, zda neni lepsi zabyvat se 'profi' prumerem 1.75mm, dost lidi na nej prechazi. Ale tam je vyrobeni kvalitniho dratu o dost slozitejsi (nekteri vyrobci si stezuji, ze masina nemuze bezet bez dozoru, s 3mm to jde).

Take mam pocit, ze vetsina vyrobcu pouziva stroj, ktery material za tryskou vytahuje - tim je mozne ovlivnit vysledny prumer. Takze prumer trysky neni uplne kriticky.
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“