
Identifikace malého soustruhu
Po nějaké době činím druhý pokus o identifikaci mašinky, pořád se nemohu smířit s tím, že by se jednalo o nějakou velkou vzácnost kterou nikdo nikdy neviděl. Mezitím jsem stroj rozebral, vyčistil, nastříkal, sestavil a promazal. Co se dalo jednoduše seřídit jsem tak nějak ponastavoval, něco povyměňoval, ale jelikož nejsem strojař, uvítal bych pomoc někoho šikovného a zkušeného.
jukni co tam je za motor a na jeho štítek zda tam je i rok výroby.
Hlavně dle mne ten štítek není origo(dle mne by tam měl být mosazný) ,asi při nějaké GO se přeštítkovalo a klidně se změnou jazyka. ale většinou se ještě dodal štítek GO opraváren. Například TOS Čelákovice,Meopta atd atd.s rokem opravy.
Když jsi to měl rozhozené ,co tam je za závity? Metrické ?
Hlavně dle mne ten štítek není origo(dle mne by tam měl být mosazný) ,asi při nějaké GO se přeštítkovalo a klidně se změnou jazyka. ale většinou se ještě dodal štítek GO opraváren. Například TOS Čelákovice,Meopta atd atd.s rokem opravy.
Když jsi to měl rozhozené ,co tam je za závity? Metrické ?
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Motor je tam starý MEZ(?) Mohelnice. Závity jsou Whitworthy (kupoval jsem šroubky na ebay.co.uk za pár liber 
Vodicí šroub má stoupání 1/4". Původní trapézové šrouby u příčného a nožového posuvu byly pravé.
Ještě jsem se byl kouknout na štítek motoru. Je dost zašlý, pod lupou jsem něco vyčetl (něco možná bude špatně):
MEZ
Moravské elektrotechnické závody národní podnik Olomouc ČSR
závod Mohelnice
č. motoru 2195855
R45n-84 (???)
tvar B3
0.9 1.2 KW
700 1420
50 C/s (to mě pobavilo
880V
M > 1.75 esč (???)
6.14 2.9 A
nad štítkem byl ješte jeden s vyraženým: H31890

Vodicí šroub má stoupání 1/4". Původní trapézové šrouby u příčného a nožového posuvu byly pravé.
Ještě jsem se byl kouknout na štítek motoru. Je dost zašlý, pod lupou jsem něco vyčetl (něco možná bude špatně):
MEZ
Moravské elektrotechnické závody národní podnik Olomouc ČSR
závod Mohelnice
č. motoru 2195855
R45n-84 (???)
tvar B3
0.9 1.2 KW
700 1420
50 C/s (to mě pobavilo

880V
M > 1.75 esč (???)
6.14 2.9 A
nad štítkem byl ješte jeden s vyraženým: H31890
Tak jestli je původní ,tak tam šel po roce 1946 . Kdy do té doby v Mohelnici byl siemens a znárodnili ho .
Nejbližší výrobce soustruhů byl v okolí Franta Wawerka . I když MeZ se dával snad pak do všech mašin.
Kliky to má jak z naší kotliny
Barvu jestli byla původní má Wawerkovskou. Ještě možná se zkusím juknout na Kuřim.
Kameníček například na kličky-kola používal většinou 4 nebo pětipaprsek.
Nejpodobnější kliky má Volman. Ale ten dle mne to není .
Nebo německej Boley má jak kliku tak barvu stejnou. A i rád dával na nohy + litinové vany.
Nejbližší výrobce soustruhů byl v okolí Franta Wawerka . I když MeZ se dával snad pak do všech mašin.
Kliky to má jak z naší kotliny

Kameníček například na kličky-kola používal většinou 4 nebo pětipaprsek.
Nejpodobnější kliky má Volman. Ale ten dle mne to není .
Nebo německej Boley má jak kliku tak barvu stejnou. A i rád dával na nohy + litinové vany.
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
mno on například "výrobce" Kobányai Szerszámgépgyár z Budapešti (KART) si nechával dovážet mašiny neoznačené , a ani ve svých katalozích neuváděl původ.Takže ta možnost tam je . A hromada větších výrobců se podvolila dodávanému trhu a například na britský trh dodávala mašiny s W závity a v palcové soustavě. Například Volman to dělal ,zářný příklad je jeho soustruh ROBOT ,mašina vysloveně pro britský trh.
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Pořád mě překvapuje, že by se k nám dostal takový unikát, který je široko daleko jediný.
Vodítkem by mohl být i ruční posuv suportu - pro pohyb doleva k vřeteni je třeba otáčet kolem doprava. Nevím jestli se to používalo normálně, ale přišlo mi to divné.
Mašinka je ale trochu vychozená, potřebovala by srovnat lože, na což si netroufám.
Včera jsem šteloval házivost na původním sklíčidle (staré TOS UN 125), vzal jsem asi desetinu na přírubě a po nasazení doklepal skoro na nulu. Na obvodě sklíčidla to házelo tak 2 stovky, takže jsem se předčasně radoval, než jsem upnul kus hlazenky - tady to hází klidně 0,25mm! Zkoušel jsem sklíčidlo na přírubě otáčet, ale vždy to hází na stejné straně sklíčidla. Takže jsem objednal nové a dva tisíce zase v pr..
Vodítkem by mohl být i ruční posuv suportu - pro pohyb doleva k vřeteni je třeba otáčet kolem doprava. Nevím jestli se to používalo normálně, ale přišlo mi to divné.
Mašinka je ale trochu vychozená, potřebovala by srovnat lože, na což si netroufám.
Včera jsem šteloval házivost na původním sklíčidle (staré TOS UN 125), vzal jsem asi desetinu na přírubě a po nasazení doklepal skoro na nulu. Na obvodě sklíčidla to házelo tak 2 stovky, takže jsem se předčasně radoval, než jsem upnul kus hlazenky - tady to hází klidně 0,25mm! Zkoušel jsem sklíčidlo na přírubě otáčet, ale vždy to hází na stejné straně sklíčidla. Takže jsem objednal nové a dva tisíce zase v pr..
zkus pootočit pořadí paken proti tělesu - do drážky 2paknu 1, do 3 2 a do 1 paknu 3patalik píše: Včera jsem šteloval házivost na původním sklíčidle (staré TOS UN 125), vzal jsem asi desetinu na přírubě a po nasazení doklepal skoro na nulu. Na obvodě sklíčidla to házelo tak 2 stovky, takže jsem se předčasně radoval, než jsem upnul kus hlazenky - tady to hází klidně 0,25mm! Zkoušel jsem sklíčidlo na přírubě otáčet, ale vždy to hází na stejné straně sklíčidla. Takže jsem objednal nové a dva tisíce zase v pr..
pokud má ta hlava něco za sebou, pakny nemusí být původní atd.....
záleží jen na tom aby pakna č. 1 šla jako první do začátku závitu ale ne na čísle drážky
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;