Stránka 8 z 89
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 14. 2. 2015, 9:27
od RaS
mrknu co tady mám (jestli ještě vůbec něco) a hodím to sem.. (ale až někdy ve středu)
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 10:30
od salus
lukasecek píše:ano,sháním, chtěl bych to mít kompletní, nechci to nijak bastlit. Já mám jen čerpadlo, spodek a zbytek u toho nebyl.
Takhle vypadá ten plášť čerpadla chladící emulze:
To si celkem jednoduše svaříš z trubek a plechu. To co je na obrázku je originální litinový díl z mého soustruhu, nafotil jsem ho protože ještě nedošlo k tomu, abych pořádně vyčistil nádrž na emulzi, namontoval čerpadlo a zprovoznil ho.
XXXXXXXXXX
Když už jsem se zmínil o čištění nádrže, čím zdejší odborníci děláte to čištění? Bude zapotřebí hlavně nějaká "chemie", protože otvorem v noze soustruhu kde je ta nádrž na emulzi je celkem malý otvor, takže rukou se tam nedá dostat, maximálně tak nějaký kartáč na delší násadě. Je fakt, že je v nádrži na dně vidět docela dost přischlého bordelu.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 1:46
od Jimmy
Na SN320 je ta díra o něco větší, že tam jde strčit i ruka. Taky jsem se do toho chtěl pustit. Moje nádrž je na dně taky plná mastnýho slizu. Asi by to šlo třeba teplou vodou s louhem. Nakonec to ale asi dělat nebudu a ani čerpadlo nebudu zapojovat. Myslím si, že na doma je to stejně zbytečný. Člověk do toho nalije pak 10 litrů emulze a ta stejně za chvilku vykvete a zasmrádne. Dokud doma nepojedu nějakou seriovku, tak si snad zatím vystačím se štětečkem a vyhnu se čištění toho slizu.

Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 1:57
od salus
No louh se na zaschlou mastnotu tak nějak sám nabízí, ale bude to nepoužitelné, protože jak je známo louh (jak sodný, nebo draselný) se nesnáší s hliníkem, no vlastně hliník se nesnáší s louhem. A protože docela dost částí čerpadla a i některé části rozvodu chladící emulze jsou ze slitin hliníku, tak to nepude. Aby to nějak mohlo ty vnitřní části nádrže a rozvodů vyčistit tak bude asi zapotřebí chladící soustavu naplnit nějakým "sajrajtem", nechat to nějakou dobu cirkulovat (pomocí čerpadla) a pak vypustit. Ale nevím, co by bylo dostatečně účinné a hlavně aby to čerpadlo ve zdraví přežilo.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 2:22
od Jimmy
Myslel jsem nechat čerpadlo mimo a louhem vyčistit jen ten vnitřek nádrže bez oběhu. Nicméně nevím, jak to úplně přesně na S28 zezadu vypadá a jak moc k tomu je/není přístup.
Pak se dál kromě louhu nabízí ještě přímo čističe na hliník určené. Jen už to bude asi o něco málo dražší. Třeba tohle by mohlo fungovat
http://www.fipetmost.cz/detail/torsan-a ... u/1036/30/" onclick="window.open(this.href);return false; a máte záruku, že to s hliníkem nic neprovede.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 3:47
od lukasecek
Hm, tak já tam měl namontované tedy trochu jiné...
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 4:26
od salus
Na mým stroji je něco takového:
http://www.mez-cz.eu/ponorna-elektrocerpadla.php" onclick="window.open(this.href);return false; Nebyla to asi nějaká domácí úprava, protože ten plášť ve kterém je to čerpadlo "ponořeno" je poctivý odlitek, žádný svařenec.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 4:30
od lukasecek
To já se nehádám.

To tvoje je určo originál, na spoustě žebrácích jsem to viděl, ale ten můj typ jsem neviděl nikde. I ta díra, která jde k čerpadlu z nohy je malinká, tak cca 2x3 cm. Asi je to novější provedení...
a našel jsem jeden ne moc kvalitní obrázek
http://www.bazos.cz/img/1/246/43654246.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 4:44
od salus
Neříkám že se hádáš, jen konstatuji skutečnost. Moje S-28 je rok výroby 1961. Tu fotku už jsem taky někde viděl. Ve fabrice jsme měli taky S-28 a bylo tam to co mám já. Jen čerpadlo bylo trochu staršího provedení.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 4:50
od lukasecek
Já si taky myslím, že mám rok výroby 1961, ale štítek snese všechno.

Mi to přijde, že když to někdy někdo repasoval, tak tam nacpal co tam páslo, takže podle roku to asi taky nejde rozlišit. Třeba motor já mám žebrovaný a skoro všude jsou takové ty kulaté.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 17. 2. 2015, 5:01
od salus
Varianty byly zcela určitě různé, o tom svědčí např. provedení ovládacích páček řazení, nebo zapínání strojního posuvu na suportu. Na tom mým bylo určitě čerpadlo chlazení vyměněno, např. při GO, kterými nimimálně 2x prošel (od nich mám papíry).
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 22. 2. 2015, 8:21
od majo.0007
Zdravim ked sa uz hovori o tych chladiacich sustavach konecne som zohnal do mojej s 28 rezny olej ale strasne mi to prska

neviete mi poradit ci tam od vyroby nebol nejaky kryt proti prskaniu? Lebo to mam v pivnici a minule som vymaloval tak nechcem mat kaki senu.
dakujem.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 22. 2. 2015, 12:14
od salus
Čemu říkáš že ti to prská, je to jako by jsi měl v chladícím systému vzduch a nebo ti to stříká odstředivou silou od obrobku?
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 22. 2. 2015, 12:55
od majo.0007
no odstredivou silou od obrobku ani tak nie, ale keď sa to dostane ku skľučovadlu na vyšších otáčkach tak áno.
Re: Tos s-28 žebrák
Napsal: 22. 2. 2015, 2:01
od salus
No tak originál kryt z výroby tam tedy nebyl. Protože ještě nemám zatím zprovozněno chlazení, tak mě to celkem netrápí, ale budu tento problém postupem času též řešit. Mám už to tak trochu dopředu vymyšlené, ale realizace zatím 0%. Protože mám osmadvacítku v celkem malé místnosti tak je svojí zadní částí usazena docela blízko zdi. Proto bych chtěl této situace využít k tomu, že bych ten kryt neupevňoval přímo na stroj, ale na jakousi kolejnici, která by byla upevněná právě na zdi za soustruhem. Kryt by tam byl samozřejmě posuvně ve vodorovném směru a odklápěcí směrem nahoru. V případě, že krytu nebude zapotřebí, byl by odsunut někde vpravo za koníkem. Možná je to blbý nápad a někdo zkušenější poradí něco lepšího
