Stránka 8 z 9
Napsal: 20. 10. 2010, 3:29
od garulus
A ešte som chcel povedať: Nezabudni sa tu zasa pochváliť s novým projektom (typujem, že to bude sústruh)

Napsal: 20. 10. 2010, 5:21
od PetrNC
Je to tak ...
Ale než ponesu "kůži na trh", tak to chci nejdříve všechno odzkoušet, protože soustruh tady dlouho nebyl. Ještě na tom budu muset dělat ( po odpolednách a víkendech ) cca 4 týdny a bude to hotové.
Re: Projekt R1
Napsal: 29. 1. 2012, 5:29
od mifosoft
zdravim ... nema tu niekto 3D model tejto masinky (DWG,DXF,SolidWorks) ? je to ozaj slusna praca a chcel by som ju malicko upravit a zhotovit no stych nakresou som sprosty
budem rad za kazdu pomoc
Re: Projekt R1
Napsal: 29. 1. 2012, 10:23
od PetrNC
Pokud chceš ve svém návrhu něco upravit, tak Ti mohu trochu poradit. Přeci jenom mašinka běží už čtvrtou sezónu a za tu dobu se už projevily její přednosti i nedostatky.
Re: Projekt R1
Napsal: 30. 1. 2012, 8:02
od Pluto
Mohl bys prosím Tě tady napsat jaké přednosti a nedostatky se projevily u Tvé mašinky? Celkem by mě to zajímalo a nemyslím, že jenom mě.
Díky.
Re: Projekt R1
Napsal: 30. 1. 2012, 6:55
od PetrNC
Nejdříve začnu přednostmi. Tuhost konstrukce se ukázala být dostatečně dimenzovaná pro všechny zatím použité aplikace obrábění stejně tak i opakovaná přesnost najetí na obrobek. Ztrátové mazání matic i pojezdů funguje bez problémů a jejich opotřebení zatím nebylo zjištěno.
Jako nedostatečné se ukázalo být vřeteno. Má příkon 1kW při 18000ot/min a utočí frézu v hliníku o pr.8mm s hloubkou 1,5mm na 2/3 záběru a při intenzívním chlazení lihem. Ocel maximálně pr.4mm. Teď už bych volil vřeteno s příkonem dvojnásobným. Souvisí to také s nemožností chlazení nástroje proudem chladící kapaliny. Také by šlo lépe vyřešit zakrytování pojezdů. Frézování plexiskla a běžné gravírování je bez problémů.
Další nedostatek je použití 2f krokových motorů. Síly mají dost ale přesně jak psal Robokop na začátku tohoto vlákna - nemají potřebnou dynamiku. Časem jsem si na základě zkušeností pohrál s rampingem a je to teď o něco lepší.
Závěr je tedy takový, že to je frézka ( s použitým vřetenem ) na jemnější hobby frézování. Rezervy konstrukce ale rozhodně má.
Pro příklad frézování do oceli - hrubování pr.3mm ( hl.0,5mm ) a šlichtování pr.1mm ( hl.0,3mm ). Celková hloubka je 1,2mm.
Re: Projekt R1
Napsal: 30. 1. 2012, 9:35
od mifosoft
ja osobne riesim momentalne koncept konstrukcie a tvoja sa mi zda byt najlepsia (dostatocna tuhost na obrabanie hlinika)
vreteno a motory momentalne neriesim ... takze dake lepsie plany alebo rovno 3D model by mi teraz velmi pomohol

Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 8:03
od bobik
Pro porovnání moje 2kW vřeteno s max. 18 000ot/min mi umožní brát šponu do oceli tř.11 0,3mm hlubokou desítkou frézou na celý průměr při posuvu 600mm/min. Vezme i 0,5, ale raději dávám míň. Při 5000ot/min je to tedy výkon vřetene 500W s obyčejným měničem. Vektorový měnič by byl lepší, ale muselo by mít vřeteno nucené chlazení, přídavným větrákem nebo vodou. Petrovo CNC by určitě 2KW vřeteno sneslo. Dá se koupit 2kW s 12 000ot/min. V případě, že gravírování není hlavní náplní CNC stroje, bych takové vřeteno doporučil.
Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 6:25
od PetrNC
Ano, přesně tak. Volbu vhodného vřetene při konstrukci rozhodně nepodceňujte. Pro konstrukci stroje těchto parametrů vřeteno okolo 2kW. Teď už to vím .....

Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 6:29
od garulus
Mňa by celkom zaujímalo ako máš vyriešené to mazanie...

Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 7:33
od PetrNC
Maázání vozíků na ose "X" je patrné dle fotek. Odstranil jsem klasické maznice a dal místo nich hadičky, kterými se vpravuje olej. Částečně plní i funkci zásobníku mazacího oleje. Toto řešení jsem použil i u všech matic šroubů. Vozíky "Y" a "Z" mažu rovnou přes zátky ve vozíkách.
Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 8:36
od garulus
Aha. Tak to je jasne, ja som myslel že máš nejaké centrálne automatizovane...

Re: Projekt R1
Napsal: 31. 1. 2012, 8:53
od PetrNC
Olej doplňuji injekční stříkačkou. Při zahájení provozu byl "odpadní" olej trochu zašedlý ale po "zaběhnutí" a vyplavení nečistot šroubů i kolejnic je prakticky čirý. Olej doplňuji teď cca 2x do roka v celkovém množství cca 5ml na vozík a matici. Olej je nízkovizkozní určený pro mazání kuličkových ložisek.
Re:
Napsal: 29. 7. 2012, 1:44
od Mathew
PetrNC píše:Počasí přeje, tak jsem mašinku "potrápil" delším frézováním. Hlavní bylo odzkoušet senzor pro měření výšky nástroje. Chodí v přesnosti referenčních spínačů a díky lehkému chodu se ani ostrá gravírka "nezabodne" do terče snímače. Obrobek z duralu na fotce je z větší části obroben frézou pr. 6 mm s hloubkou záběru 2 mm.
To na stole vypada jako ram gearboxu airsoftove zbrane

vid ?

Re: Projekt R1
Napsal: 29. 7. 2012, 3:41
od PetrNC
Je to tak ale vlastní konstrukce .....
