Stránka 8 z 38

Re: zaciname

Napsal: 12. 6. 2011, 12:44
od robokop
a co teplota predehrevu pracovni plochy
teplota extruder taky nenabehne ihned ale pozvolna podle topidla a prestupu tepla a to same pri vypinani
kdyz ti nekdo otevre dvere a ofoukne ti to studeny vzduch taky se udes divit
ona to neni sranda o tom jsem presvedcenej
ted neco podobneho resim s kavovarem a to je tam blbej termostat
ty tady budes resit rychlost versus teplota a zbytkove vytekani materialu

doporucuju nepodcenovat

myslim ze by bylo misty jednodussi tam dat treba EMC
on ten hardware je fajn ale ja vidis... kdo to ma debugovat

Re: zaciname

Napsal: 12. 6. 2011, 1:16
od drk222
Udržovíní teploty funguje stylem: Nastavíš cílovou teplotu (pro extruder, přípaně pro stůl) a pokud je na čidle míň (+- o nějakou hodnotu), jde do toho proud. To je tak asi vše co tam řešíš ohledně teploty. Určuješ jen kolik tam nastavíš. A stavět to někam do průvanu taky není dobrej nápad. Jediný v čem tam je problém je spíš HW. Tj jstli to uáhne zdroj, zvládne mosfet, případně máš dostatečně výkoný topící těleso. Tedy alespoň na začátku, Jde tam pak nastavovat i spoustu dalších parametrů ohledně hmoty extruderu atd ale to bych ze začátku neřešil...

Re: zaciname

Napsal: 12. 6. 2011, 1:55
od Josef
S tím topením to není až tak jednoduché. Záleží i na tom, kolik tam je hmoty a jakou má akumulační schopnost. Ideál je co nejmíň materiálu s co nejmenším tepelným odporem a snímačem co nejblíže místu, kde je teplota rozhodující.
Já jsem kdysi stavěl baličku pro kamaráda a tam se musí teplota udržovat +- 2°C. Rotační válce průměr 60 mm a délka 200. Snímání teploty rotačního tělesa není taky jednoduchá záležitost. Podle teploty okolí se musí měnit i nastavení teploty na válcích. Hold polypropylén je háklivý na správnou teplotu. Když je nízká, nedrží, když je vyšší, smršťuje se, což je u toho stroje nežádoucí, protože následuje stříhání a pak se to nestrefí. Mám na nepájivém poli postavený snímač teploty s infra čidlem, co se používá a bezkontaktních teploměrech, jen jej dodělat do finální verze a v krabici... Ještě jsem se nerozhodnul pro typ OZ, který by byl nej. Nějak na to není čas, vždy je něco přednostnějšího.
Jinak ti drzím palce, ať ti to parádně tiskne!

Re: zaciname

Napsal: 14. 6. 2011, 7:53
od drk222
Tak podle reakcí na reprap.org foru je to pulzování způsobeno přetížením řadiče, kdy přejde do ochranného modu. Zdá se mi to ale celkem divné, vzhledem k tomu, že rozhodně nemám potenciometrem nastavený proud na maximum a na řadičích mám malé chladiče a větráček. Každopádně asi zkusím snížit proud a dát větší chladiče...

Re: reprap a podobne

Napsal: 19. 6. 2011, 3:17
od drk222
Tak nějaké podklady k tiskové hlavě jsem dal na stránku v reprap.org. Zatím to není kompletní a taky jsem zatím nepřišel nato, jak to tam zveřejnit jinak.

http://reprap.org/wiki/User:Zemciko

Re: reprap a podobne

Napsal: 19. 6. 2011, 5:03
od ledvinap
drk222 píše:Tak nějaké podklady k tiskové hlavě jsem dal na stránku v reprap.org. Zatím to není kompletní a taky jsem zatím nepřišel nato, jak to tam zveřejnit jinak.
http://reprap.org/wiki/User:Zemciko
Moc pekna prace. Ty dily jsou tisteny na profi tiskarne?

Jenom mozna narazis na par problemu:

Prechodova zona bude mozna dost dlouha. Horni kovovy dil je pomerne dlouhy a vypada, ze ma tenke steny. Pokud na nem bude moc velky ubytek tepla, tak vznikne dlouha zona, kde se vlakno tavi. Vnitrek ma pomerne vysoky koeficient treni, zvlast v pripade ABS (u ktereho dochazi k glass-transition) vlakno zmekne a 'opre' se o steny. Sila k jeho protlaceni pak roste s delkou plasticke casti vlakna a muze byt i nekonecna.
Dost to zkoumal Nophead, jeho reseni je:
1) prechodova zona s nizkym trenim (PTFE). V tvem pripade by to fungovalo jen pokud by k taveni dochazelo v PTFE izolatoru, ale to muze znamenat vysokou teplotu na trysce, aby se vyrovnal ubytek. Mozna by bylo mozne do tveho designu pridat PTFE trubicku, ktera by pokracovala az do topneho teliska. Jen je problem jak ji ukotvit, pri 200C uz se u PTFE projevuje creep, spousta lidi s tim mela problemy. Nebo vynechat tu dvojitou vlozku a nechat puvodni kov. Sice se prodlouzi doba pro dosazeni pracovni teploty, ale to by nemuselo byt tak zle. Soucasne by slo snaz otocit spoj kov/PTFE (viz nize).
2) kratka prechodova zona. Myslim, ze mel pomerne dobre vysledky s pouzitim tenkostenne (osoustruzene) nerezove trubicky a chladice na studene casti.
3) zkoseni? (Tapper) - rozsireni prumeru v miste taveni materialu. Z hledicka vyroby pomerne narocne reseni ...
Problem se nekdy projevuje jen kdyz se na delsi dobu zastavi vlakno, pripadne pri nizke rychlosti tisku (mala tryska).
Treba Stratasys pouziva ma vstupu jen pomerne kratky dil z plastu, kde dochazi k taveni materialu, pred vstupem je vlakno chlazeno proudem vzduchu. Problem je to udelat spravne, aby se nikdy plasticka zona nedostala pred vstup, pripadne aby se tam nedostal roztaveny material v pripade PLA (backflow).
Take je zajimave reseni (a popis problemu s delkou plasticke zony) na http://blog.arcol.hu/?p=1746" onclick="window.open(this.href);return false; . Jen se mi na tom moc nelibi, ze PEEK prenasi vsechnu silu.

Take mi prijde, ze PTFE dil je zbytecne dlouhy. Skoro mi prijde, ze to nikdo neresi a delka se jen kopiruje ze starych designu. Zajimave by bylo zjistit, kam az pokracuje plasticka zona vlakna kdyz se extruder necha delsi dobu na pracovni teplote stat a pripadne ho podle toho zkratit.
Pokud bude zona plastifikace v PTFE izolatoru, muze dojit k tomu, ze pri teto teplote dojde k zmeknuti PTFE, jeho roztazeni a nasledne se vytvori mezera mezi PTFE a kovovym dilem a vlakno se zasekne. Dost casto se v tomto miste pouziva PTFE oplasteny PEEKem, aby k tomu nedoslo. Pokud by s tim byl problem, mozna by pomohlo opacne usporadani navazani - PTFE dil zapustit do kovoveho.

Pokud je hnedy drzak ze dreva, nevydrzi donekonecna. Co jsem zvladnul vygooglit, bezpecna teplota pro drevo je jen 77C (ale uhelnateni pak trva roky). Ale docela chapu, ze sehnat desku PEEK je prinejmensim financne dost narocne. Castecne to jde resit opracovanim dilu z kulatiny, ktera je preci jenom o neco dostupnejsi.

Re: reprap a podobne

Napsal: 19. 6. 2011, 5:49
od drk222
Ty plastové díly jsou tištěné na "profi" tiskárně z práce. Pro jistotu jsem si takhle překreslil a nechal vytisknout i všechna řemenová kolečka, ty koupený vypadaly otřesně.
No o variantě s ptfe trubičkou jsem uvažoval, jen jsem v okolí nesehnal nic s vhodným průměrem.
Vyzkouším stávající variantu v nejbližší době (zatím mám problém s vrtáním trysky 0,4mm), ta délka mosazné trubičky se nijak výrazně neliší od prvních návrhů s mosaznou závitovou tyčí. Jako materiál mám doma jen roli ABS od grrf.de . Ideální by bylo, kdyby se materiál tavil v místě topného tělesa a tam s rozšířením není celkem problém, stačí zkrátit závitové čísti přechodové trubičky a trysky, už teď je tam dutina. Co se týká dřeva, tak vím že 260°C mu nedělá dobře a proto není v přímém kontaktu s mosazí ale jen s čistým PTFE (schválně sem sháněl čisté, protože lépe izoluje). Dole ještě srazím hranu aby tam byla větší vzduchová mezera.
Co se týká délky PTFE dílu, tak ta délka se jentak nekopíruje, dělá se to delší, aby to netavilo vozík. I takhle budu mít problém to tam dostat a první co budu reálně tisknout bude jiný návrh vozíku....

Mimochodem vidím dobře, že se mu ta tryska na konci rozšiřuje?

Re: reprap a podobne

Napsal: 19. 6. 2011, 7:14
od ledvinap
drk222 píše: No o variantě s ptfe trubičkou jsem uvažoval, jen jsem v okolí nesehnal nic s vhodným průměrem.
Staci hledat ;-) http://eshop.merci.cz/detail3068/hadice ... adice-ptfe" onclick="window.open(this.href);return false;
Do Merci stejne v tydnu musim, koupim metr 3/5 (aspon budu mit brcko jako profesionalove z nemecka ;-) ), kus ti poslu na pokusy. Hod mi do SZ adresu.
Problem bych videl v deformaci trubicky ... zatim je muj favorit vyriznout do trubicky zvenku zavit a nasroubovat/vlepit ji do kovove casti, ale nejak v to nemam duveru. Druha moznost je upevnit ji jen na studenem konci. Uvidim, az to budu mit v ruce.
Na tohle by bylo idealni pokoveni Ni+PTFE, nebyl by problem s teplotou a treni by vyslo hodne dobre.
Vyzkouším stávající variantu v nejbližší době (zatím mám problém s vrtáním trysky 0,4mm), ta délka mosazné trubičky se nijak výrazně neliší od prvních návrhů s mosaznou závitovou tyčí.
Na vyzkouseni neni prumer trysky zas tak kriticky. Vetsina ztrat podle vseho vznika v miste kde je material plasticky (hlavne u spatneho konstrukcniho reseni. Nophead obcas narazil na to, ze vlakno neslo protlacit i kdyz byla tryska odmontovana. A kdyz vyvrtas vetsi diru, vzdy ji muzes zaplnit tvrdou pajkou a odvrtat znovu. Jen je treba dat poroz, aby tryska byla presne kulata, jinak se vytlaceny plast krouti.
Jako materiál mám doma jen roli ABS od grrf.de . Ideální by bylo, kdyby se materiál tavil v místě topného tělesa a tam s rozšířením není celkem problém, stačí zkrátit závitové čísti přechodové trubičky a trysky, už teď je tam dutina.
Jenze to je ten problem o kterem jsem mluvil. Potrebujes co nejkratsi cast, kte je material jiz plasticky, ale jeste neni roztaveny. Tlak se jiz rozlozi vsemi smery, takze na steny pusobi stejny tlak jako sila v pevne casti vlakna. Treni je umerne celkove sile, ta je tlak*plocha. Takze ztraty v teto oblasti jsou umerne jeji delce. Navic se ztraty pripocitavaji k potrebne sile na vlakno, takze od urcite delky plasticke oblasti je potrebny tlak nekonecny.
V miste, kde material tece, uz je to daleko jednodussi - povrchova vrstva zustava stat a pohybuje se jen prostredek. V pripade idealni kapaliny by se vytvoril parabolicky rychlostni profil, u plastu to bude o trosku slozitejsi, ale ne zas tolik.
Trosku to resil Nophead : http://hydraraptor.blogspot.com/2009/03/rheology.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Co se týká dřeva, tak vím že 260°C mu nedělá dobře a proto není v přímém kontaktu s mosazí ale jen s čistým PTFE (schválně sem sháněl čisté, protože lépe izoluje). Dole ještě srazím hranu aby tam byla větší vzduchová mezera.
Na vyzkouseni to stacit bude, dobudoucna by asi stacilo pouzit misto dreva PEEK.
Co se týká délky PTFE dílu, tak ta dálka se jentak nekopíruje, dělá se to delší, aby to netavilo vozík. I takhle budu mít problém to tam dostat a první co budu reálně tisknout bude jiný návrh vozíku....
U tebe tento problem podle me resi ten kus plechu. Rozvede teplo a melo by to byt vpohode. Take to chce hlavu zaizolovat, spousta lidi vychazi z fotek (ktere byvaji jeste bez izolace) a izolaci ignoruje. Osobne bych na hlavu dal malej vetracek, aby chladil studenou cast extruderu a idealne pak foukal kolem motoru.
Cim delsi je neroztavene vlakno, tim vic pruzi a je tezsi regulovat rychlost vytlacovani. Ale je fakt, ze kompenzovani rychlosti na trysce je zatim profi sfera.
Mimochodem vidím dobře, že se mu ta tryska na konci rozšiřuje?
Podle komentare autora je to zpusobeno pouzitym vrtakem a nebyl to cil.

Re: reprap a podobne

Napsal: 19. 6. 2011, 8:27
od drk222
No debatovat muzem donekonecna, dulezite budou skutecne testy.
Předběžně by to byla ptfe trubička až do oblasti začátku topného tělesa. 3/5 se zdá ok, ale musel bych upravit průměry a je otázka jestli nebude těsná. Sám sem sháněl i něco 1/2 1/3 na kontaktt odporu, ale tam dam tu kapton pásku, když konečně dorazí. To merci koukam sidli v brne, tak tam se muzu stavit sam. Tedy pokud budou mit ty hadicky skladem, ale to snad zjistim v pondeli.
Pokud jde o to, aby ta hadicka pevně seděla tak malý přesah by to měl řešit (případně to silikonové těsnění). Důležité je jestli je ten vnitřní průměr 3 -0,2 nebo 3 +0,2. V popisu k tomu moc informací není.

Re: reprap a podobne

Napsal: 20. 6. 2011, 10:38
od drk222
Tak jsem si volal na tu "merci" prodejnu a koukám prodávají sice kdeco, ale registrace přes IČO. Soukromník jen přes prostředníka grrr. Přitom bych to jen objednal a pak se tam normálně stavil cestou z práce a zaplatil na místě. No zkusím nejprve rozchodit tu variantu bez trubičky.

Re: reprap a podobne

Napsal: 20. 6. 2011, 12:11
od ledvinap
drk222 píše:Tak jsem si volal na tu "merci" prodejnu a koukám prodávají sice kdeco, ale registrace přes IČO. Soukromník jen přes prostředníka grrr. Přitom bych to jen objednal a pak se tam normálně stavil cestou z práce a zaplatil na místě. No zkusím nejprve rozchodit tu variantu bez trubičky.
ono to zacalo tim, ze otevreli pobocku v Ostrave. Prvni mesic prodali tolik jodu a kyseliny fosforecne, ze zacali cemikalie prodavat vyhradne na zivnostak. Ale v plzni j nadobim neni problem ani bez registrace.
PTFE trubicky maji na sklade posleni metr, mela by byt v Plzni do konce mesice.

Re: reprap a podobne

Napsal: 20. 6. 2011, 12:23
od ledvinap
Jo a na kontakt odporu - nestacila by obycejna silikonova izolacni buzirka? Stoji par korun, teplotni odolnost uvadi 180C nebo 200C. Pouzivam ji na odsavacku, takze 320C kratkodobe vydrzi beze zmeny, jen asi pri vyssi teplote ztraci idealni vlastnosti.

Re: reprap a podobne

Napsal: 20. 6. 2011, 1:48
od drk222
Na ty kontakty proste namotam kousek kapton izolacni pasky a bude...
Uploadnul jsem na mou stranku na reprap.org i upravenou dokumentaci pro hot-end na verzi s ptfe 3/5 trubickou. Zatím jen alibre 3d a obrázek, 2D vykresy jsem zatim nestih (je třeba překreslit asi tři výkresy) . Jako pracovní plochu dám na stávající stůl skleněnou desku 200x200x3(4) neměl by být problém si jich pár nechat nařezat a obrousit hrany. Jen přemýšlím jestli obyčejné sklo nebo bezpečnostní.

Re: reprap a podobne

Napsal: 23. 6. 2011, 8:37
od drk222
Tak první výsledky testů:

pozitivní:
hlava se ohřeje bez problémů během zhruba dvou minut
vytlačuje materiál taky v celku bez problémů

negativní:
otvor pro čidlo byl moc blízko otvoru se závitem a došlo zřejmě k proražení a uniká tudy plast
pokud nevytáhnu drát z hlavy dokud je horká, tak ho nevytáhnu ani omylem
hlava nereaguje na příkazy repsnapperu (testoval jsem ručně)
v repsnapperu jsem nezaznamenal, že by fungovalo měření teploty (doteď jsem to neřešil tak mě nenapadlo, že tam na top není žádná kolonka)
Vytlačený materiál nemá dokonale kruhový tvar naměřil jsem elipsu 0,56*0,52mm (vrtáček 0,38...)

Jinak ten modelářský tmel do 370°C se ukázal zatím jako funkční.

Re: reprap a podobne

Napsal: 23. 6. 2011, 11:40
od packa
a podařilo se ti už uchodit arduino tak aby ti motory dělaly co mají , nebo zatím laboruješ s firmware??