Má budoucí portálka
Spočítal jsem ohyb při největším vyložení (za předpokladu, že jde o vetknutý nosník - tudíž ostatek je dokonale tuhý

Síla 2kN, ohyb 0.06 mm.
Zkusím ještě ten profil, který se doporučuje pro kombinované namáhání - to je trubka obalená trojúhelníkem. Uvidím jak to vyjde. Štíhlost profilu bych ale nechtěl opouštět. To je rozhodně přednost (pochopitelně při dodržení potřebné tuhosti).
Co se týká těch protilehlých vozíků, zeptám se na vyrobitelnost. Pokud to půjde, pak je to podle mého názoru rozhodně tužší, než pozice o devadesát otočená.
Prostě za vřetenem směrem od portálu. Klasicky je to před vřetenem. Já to chci dát za vřeteno. Vede mne k tomu snaha o co nejmenší vyložení vřetene od portálu. Ještě jsem to nekreslil, tak nevím, jak to vyjde. Uvidím. Nicméně z pohledu sil a momentů je vhodné co možná nejvíce zkrátit rameno síly, na kterém působí frézovací nástroj.
Znovu jsem se díval na profesionální konstrukce velkých portálových frézek a skutečně i ony mají vysokou štíhlost pojezdu osy Z. Takže tato snaha je zřejmě správná.
No hele ty výpočty jsou fajn ale já bych se spíše snažil udělat to prostě co nejrobustnější to jde. Desku bych při daných dimenzích portálu stáhnul na 450mm osu Z šíře 180mm koncipovanou jako uzavřený profil vyžebrovanou uvnitř i z vnějšku kde se dá...
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
Samozřejmě, zdvih je samozřejmě problém - je to rameno síly také a asi jej budu snižovat. Ale - pro moment síly od frézovacího nástroje je podstatnější to vyložení. Zdvih vadí v případě, že je nízká krutová tuhost portálu a nízká ohybová tuhost osy Z. A i tam to vyložení hraje podstatnou roli. Zkus si nakreslit ty momenty a uvidíš, že to tak opravdu je. Pochopitelně vadí také nízká tuhost uložení vozíků osy Z.
Jinak samozřejmě máš pravdu, budu se to snažit udělat co nejtužší.
Proto také vás tady všechny otravuji, protože vaše zkušenosti nemám, takže je rád využiji.
Díky za podporu.
No hele já ty zkušenosti taky nemám. Můžu nabídnout akorát poznatky za více jak 5let poměrně intenzivního studia. Sdělím ti naprosto kruciální skutečnost, sice fakt, že všechnu snahu o tuhou konstrukcí absolutně pohřbíš, pokud nepoužiješ těžce předepjaté vedení a předepnutý broušený šroub. Od toho se odvíjí všechno ostatní bo potřebných tolerancí není snadné dosáhnout.
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
Ano, k tomu jsem také dospěl, že nejslabším článkem celé konstrukce je lineární vedení a jeho uchycení. Zřejmě proto také se stále používá u velkých mašin kluzné uložení. Tu obří dosedací plochu prostě ničím nenahradíš. Ale na to technologicky nemám.grade065 píše: ↑15. 12. 2019, 12:26 No hele já ty zkušenosti taky nemám. Můžu nabídnout akorát poznatky za více jak 5let poměrně intenzivního studia. Sdělím ti naprosto kruciální skutečnost, sice fakt, že všechnu snahu o tuhou konstrukcí absolutně pohřbíš, pokud nepoužiješ těžce předepjaté vedení a předepnutý broušený šroub. Od toho se odvíjí všechno ostatní bo potřebných tolerancí není snadné dosáhnout.
No spíše se všude používají kolejnice bo je snadnější údržba a repase. Vozíky unesou opravdu hodně,tuhost je také vynikající. Problém je cena. Zatímco v průmyslu jsou horentní náklady rozpuštěný v horentních ziscích, hobíkovi se jen rosí čelo. Já mám nakoupený vozíky se středním předpětím a plánuju překuličkovat na těžší. Ještě jsem nezačal, ale už teď to pasuji na "vomrd roku 2020".
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Budu se opakovat. Nedělej placaté Zko, protože to celé pokazíš. Mám na půl profil U, tedy otevřené v části motoru a už toto je problém. Co potvrzuje mou teorii je skutečnost, že v ose X mám méně vibrací, než v ose Y. Takže výška portálu má obrovský vklad v tuhost. Ve výpočtech se to nijak nelišilo. Mělo být stejně v X i Y. Skutečnost? 50% horší v ose X.
To popírá i potřebu mít opěrnou hranu vedení. Kdyby to mělo takový vliv, měla by se projevit. Neprojevila. Takže referenční hranu ano, ale pokud ji neumíš vyrobit, až zas tak moc se neděje.
Udělej normální U profil pro montáž a kde můžeš dát žebra tak dej. Pak vše ještě zakryj předním dílem, ať je to Jekl. A hoooodně šroubů.
To popírá i potřebu mít opěrnou hranu vedení. Kdyby to mělo takový vliv, měla by se projevit. Neprojevila. Takže referenční hranu ano, ale pokud ji neumíš vyrobit, až zas tak moc se neděje.
Udělej normální U profil pro montáž a kde můžeš dát žebra tak dej. Pak vše ještě zakryj předním dílem, ať je to Jekl. A hoooodně šroubů.
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
A právě proto bych to řešil Účkem. Rozměr alespoň 150x150x25 a žebrované kde se dá.
Takto to bude tančit ještě zdatného než to moje heblo. Navíc máš rovněž delší vysuv než rozpětí vozíku, takže na tom budeš podobné. To fakt nedělej. Tím vše pokazíš.
Myslim, ze si nepochopil, ma co sluzi referencna hrana. Potrebujes ju, aby si mohol vyrovnat kolajnicu do priameho smeru. A mozes ju pouzit na zachytenie bocnych sil, aby to vsetko nechytali len srobiky. Tuhost a vybracie to neriesi.
-
- Příspěvky: 1672
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
bez referencnej hrany ako zabezpecis aby si mal jednotlive casti na seba rovnobezne/kolme? Napr. T-drazky stolu? vsetko spravis hodinkami, v pohode, a potom pride mensia kolizia/buracka a geometria je v pytli.... ak si niekedy utahoval skrutky momentakom tak vies ze pokial nepouzijes aspon 10.9 tak to moc nedrzi ak to utiahnes na predpisany moment a i tak aj ked utiahnes na krv tak tie bocne sily a vibracie a nedajboh nejaka mensia buracka a bude treba vsetko rozoberat?
Beru v potaz všechny námitky a provádím překonstruování. Z osa bude trubka kombinovaná s jeklem. Vyžebrováno, vylito kvůli odstranění rezonancí. Trubka je výborná v krutu, jekl plus žebra pochytají ohyb.
Díky.