tenhle problém byl typickej u první generace diesel motorů v osobákách, "TD"
tj. motorů s předkomůrkou
hlavy u téhle generace motorů praskaly ve dvou nejvíc tepelně namáhaných místech, v tom můstku mezi ventily (na fotce označeno žlutou elipsou) a od předkomůrky směrem k výfukovému ventilu
v tom úzkém místě mezi ventily je cca 10-20 mm (podle typu) pod povrchem chladící kapalina, u většiny typů je tam i vyvrtaný chladící kanálek rovnoběžně s povrchem, tak 6-8 mm pod povrchem (zrovna u tohohle BMW ne)
viz to červené Y
díky cyklickému tepelnému namáhání odlitek v tomhle místě praskne, trhlina se postupně šíří do hloubky až se potká s vodou
dokud trhlina není až do vody nic se neděje, v okamžiku kdy se trhlina potká s vodou začnou jít spaliny z válce do chladícího systému, auto se začne přehřívat, vyhazuje to přetlakem vodu z expanzní nádoby ven, žere to vodu atd atd
tenhle děj může podle konstrukce auta a namáhání trvat od třeba pouhých 80 000 km nájezdu (!!!, potkal jsem se takovým magorem) po mnoho set tisíc km
a pak nastoupíme my a tu hlavu zavaříme a zachráníme
v dobách kdy to bylo aktuální (cca před těmi 20 lety) jsme těch hlav tímhle způsobem poškozených svařovali i několik denně
dnešní generace diesel motorů, tj. motory s přímým vstřikem už tenhle problém nemají, tam jsou zas jiné potíže
.....
ještě je na té fotce jedna zajímavá věc označená zeleným obdélníkem
v tom obdélníčku je úzké místo mezi válcem a chladícím kanálem, mezi válcem a tím chladícím kanálem je asi 8 mm místa
podle obtisku těsnění už to tam taky "foukalo do vody", důvodem je o několik setin mm lokálně propadnutý odlitek hlavy a anebo blok anebo obojí
těsnění pak těch třeba 80 bar tlaku ve válci v okamžiku kdy to v něm bouchne neudrží a "pšoukne" to tudy do vody také
řeší se to přerovnáním dosedací plochy hlavy případně bloku
je vidět (chladící kanály pokryté rezem) že motor už díky výše popsanému taky žral chladící kapalinu a díky dolévání už jezdil na víceméně čistou vodu, tj. bez ochrany proti korozi
.....
důvodem demontáže v tomto okamžiku ale byla závada na rozvodech
znova vzniklé trhliny mezi sedly (to co jsme vařili) nejsou až do vody, zkoušeli jsme to