frézka "klasickej" konštrukcie

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
WatchManiac
Příspěvky: 519
Registrován: 23. 1. 2010, 12:56
Bydliště: Bernolákovo
Kontaktovat uživatele:

6. 3. 2013, 8:13

Zase som trošku pokročil - nahodené a zapojené vreteno, napumpovaná vazelína vo vozíkoch a matkách, zuhlované XY, krycie mechy, DRO (zatiaľ na jednej osi).
01.jpg
Ale pri teste odmeriavania som narazil na prvý problém: rozdiel medzi "udávanou" prejdenou vzdialenosťou v software (Armote) a DRO. Proste pri posuve o 10mm DRO ukáže menej, pritom celkový pojazd (prekvapivo) sedí... Dokonca pri pohybe len jedným smerom sú tie rozdiely iné ako keď sa ide späť. Pre upresnenie video:
http://youtu.be/YMmr15mTzaU
Nenapadá vás, čím by to mohlo byť? Čidlo na odmeriavaní nemá na 100% žiadnu vôľu, takisto mŕtvola je 0,00..., rovnobežnosť - rozdiel vedenia a pravítka 0,07 na 300mm.
Jediné, čo sa mi javí ako pôvod tej chyby by mohlo byť "rušenie" kábla DRO dajme tomu prívodom k motoru, prípadne či netreba uzemniť to DRO??? Vzadu na displeji je síce nejaká svorka, ale čo a kam, to naozaj netuším...
Čisto teoreticky, riešili (a vyriešili) ste niekto niečo podobné?

A čo sa týka tej farby, Pavlínin chróm by bol perfektný a Benov "vintage" vzhľad je tiež luxus, ale ja to nechcem ničím natierať - žiadna farba, lak, fólia... Chcem to len s niečim streknúť (dajme tomu raz za dva mesiace) tak, aby to konzervovalo a chránilo pred hrdzou. Vyskúšam ten konzervačný olej na pušky, čo spomínal robokop, prípadne ma ešte napadá buď silikónový alebo teflónový sprej. Komaxit a pod. by bolo tiež super, ale už to naozaj nebudem rozoberať - zuhlovanie a nastavenie mi trvalo 4 dni...

Takže teraz už len dorobiť rozvádzač, nahodiť ostatné kryty, vyriešiť druhý problém (otázky na vás, ako na to, si nechám na neskôr :D ) a hotovo... Teda aspoň dúfam.

Pekný deň, Patrik
„Když něčemu věnuješ dostatek času, budeš v tom mistr. Pokud nejsi blb.“
Obrázekwatchmania.skObrázekAmateur WatchmakingObrázekYouTube kanál
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

6. 3. 2013, 9:26

Tak ty chyby by mohly být způsobeny nepřesností krokových motorů + nepřesností pohybových šroubů + nepřesností pravítek. Podle Murphyho zákonů se tyto odchylky téměř vždy sčítají. Jejich vzájemná eliminace se nemá vůbec předpokládat.
Pokud máš možnost si ověřit přesnost odjezdu fyzicky přes koncové měrky (Johansonky), tak to udělej a uvidíš, co vlastně způsobuje ty rozdíly.
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1414
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

7. 3. 2013, 9:51

V tom případě hustý čepovaný (rozlévaný) KONKOR (ne sprej) a nebo třeba naopak něco ve spreji třeba od WURTH dělají řadu prostředků (maziva- vazelíny) ve spreji. Jestli na tom budeš dělat tak jednou do týdne tak namazat a zakrýt futrálem z koženky. Krabička se silicagelem pod tím futrálem to jistí.
Per aspera ad astra
Uživatelský avatar
WatchManiac
Příspěvky: 519
Registrován: 23. 1. 2010, 12:56
Bydliště: Bernolákovo
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2013, 3:27

Ahojte,
vonku je docela hnusný čas, tak som to už "psychicky" nezvládol a rozhodol som sa, že je čas vyskúšať moje d(i)elo.
Napriek tomu, že tam chýbajú ešte nejaké komponenty (krytovanie a pravítka Y, pracovná doska...).
frezka.jpg
Keďže som robil v dielničke reorganizáciu, tj, že nemám potuchy, kam som odložil všetky frézy, našiel som len jednu valcovú 2mm do nerezu. A ako lepšie dať zabrať mašinke, ako nerezom?
Takže skúška na 1.0 mm plech 316L

VIDEO: http://youtu.be/IIh40fZuoVA

A tu je výsledok po 47 minutách:
om.jpg
Tak ako som to vylúpol surové - bez zrazených hrán, neodihlené, neobrúsené.
Bolo to na tej doske prichytené len obostrannou lepiacou fóliou.

Nemám šajnu, aké otáčky a posuv mám dať, tak je to nastavené len tak, "podľa ucha". Chladenie bolo len olejom. Prekvapivo vreteno na tie otáčky nie je moc hlučné, proxxonka zavýjala omnoho viac. Čiže môžem robiť aj v noci, bez toho, aby to bolo počuť až na ulicu :D. Takisto sa vreteno skoro vôbec nezohrieva.

Takže spokojnosť, a veľká :)

P.S. Stiahol som si od tumlíka príručky k frézovaniu, ale môžete mi niekto vysvetliť, čo je to POSUV NA ZUB? Otáčky a posuv sú mi jasné, ale ten "na zub" nejako nechápem.
„Když něčemu věnuješ dostatek času, budeš v tom mistr. Pokud nejsi blb.“
Obrázekwatchmania.skObrázekAmateur WatchmakingObrázekYouTube kanál
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7058
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 3. 2013, 3:32

zub . jako břit na fréze , takže podle počtu břitů

máš to pěkný
Uživatelský avatar
WatchManiac
Příspěvky: 519
Registrován: 23. 1. 2010, 12:56
Bydliště: Bernolákovo
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2013, 4:26

Díky, packa, ale čo je zub je mi jasné :) Ale ide o to, že napr. k fréze sú katalógové údaje:
- otáčky (je jedno, či v m/s alebo ot/min - prerátam a nastavím v CAMe)
- posuv (mm/min alebo iná jednotka - prerátam a nastavím v CAMe)
- POSUV NA ZUB - napr. 0.05 mm na zub - čo s tým? Načo to je?

Ja zadávam len otáčky (spindle speed) a posuv(feed rate) - predpísané podľa výrobcu a hotovo -> štart obrábania. Ostatné nechávam prednastavené, resp. hádam.

Takisto by ma zaujímalo, že ako zistím (kde), čo mám nastaviť ako "pass depth" - resp. o koľko ide fréza nižšie do materiálu pri nasledujúcom prejazde. Dávam 0.1 mm do nerezu, ale to som takisto len vycucal z prsta.

Mám Aspire a frézy používam tieto:
freza.jpg
Mám niekde aj katalóg, ale pri dnešnej skúške som to dal od oka (neviem ho nájsť)... A tam sú otáčky (m/min), posuv (mm/sec) a posuv na zub.

P.
Naposledy upravil(a) WatchManiac dne 9. 3. 2013, 7:02, celkem upraveno 1 x.
„Když něčemu věnuješ dostatek času, budeš v tom mistr. Pokud nejsi blb.“
Obrázekwatchmania.skObrázekAmateur WatchmakingObrázekYouTube kanál
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7058
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 3. 2013, 4:39

znáš otáčky vřetene , znáš počet zubů frézy a znáš posuv na zub , z toho vypočítáš rychlost posuvu
Uživatelský avatar
WatchManiac
Příspěvky: 519
Registrován: 23. 1. 2010, 12:56
Bydliště: Bernolákovo
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2013, 4:49

Ach so... Čiže pochopil som to správne, že ak mám v datasheete k fréze udaný posuv v (dajme tomu) mm/sec, tak hodnota "posuv na zub" je v podstate to isté, len v inej forme? V tom prípade fajn, takže sa o to nemusím zaujímať.
A ešte by som poprosil ten "pass depth" - ako na to, resp. koľko...

Ďakujem, P.
„Když něčemu věnuješ dostatek času, budeš v tom mistr. Pokud nejsi blb.“
Obrázekwatchmania.skObrázekAmateur WatchmakingObrázekYouTube kanál
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7058
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 3. 2013, 4:54

tak to si musíš odskoušet to se hodně odvijí od tuhosti stroje a tvrdosti materialu
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2013, 10:41

WatchManiac píše:Ach so... Čiže pochopil som to správne, že ak mám v datasheete k fréze udaný posuv v (dajme tomu) mm/sec, tak hodnota "posuv na zub" je v podstate to isté, len v inej forme? V tom prípade fajn, takže sa o to nemusím zaujímať.
Ano, je to vždy vzájemně přepočítatelné, takže je to obecně fuk.

Ale kdyby sis chtěl třeba nějaké údaje o nástrojích pamatovat, tak ten posuv na zub je lepší, protože bývá v podstatě pořád dost podobný i u různých fréz. Například běžný posuv na zub je 0.6 % průměru frézy, takže když máš tříbřitou desítku, tak hned zpaměti vypočítáš, že má posuv 0.18 mm na otáčku.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22983
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 3. 2013, 8:20

proto se taky asi pouziva rychlost posuvu v mm/min (ne mm/s) protoze otacky jsou taky za minutu pak uz jen prepocitas kolik materialu ukousne kazdy jeden zub
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“