Stránka 2 z 4
Napsal: 7. 3. 2008, 8:12
od dslav
Jestli se chceme něčeho dopracovat potřebujeme víc údajů.
Těď víme že motor hřeje. Je buzený pomoci PWM na frekvenci 25kHz nevo 7kHz.
Jakou amplitudu má to PWM buzení?
Jakou indučnost má vinutí motoru?
Jaký je ohmický odpor vinutí?
Jaký proud vinutím teče a jak ho měříš?
Motor hřeje ikdyž je střída PWM 1:1?
Řekl bych že ke vzniku tepla dochází dvěma způsoby.
A. přeměna energije vlivem ohmického odporu.
B. státy v magnetizaci železa cívky buzemé střídavým proudem.
Při tom pro A se vzrůstající frekvencí se díky indukčmosti motoru bude proud snižovat a tím pádem dojde k menšímu oteplování.
Pro B potom platí že pro vyšší frekvenci budou stráty v železe vyšší a tudíž se to bude víc hřát.
Z toho je vidět že změnou frekvence si nemusíš pomoct. Spíš by to chtělo snížit napětí, jenže to asi nechceš slyšet protože pak klesne schopnost driveru protlačit proud při vyšších otáčkách a tím dojde dříve ke ztrátě kroutícího momentu. Zařadit tlumivku jako u DC motorů s malou indukčností taky memůžeš protože se opět sníží maximální otáčky motoru.
Napsal: 7. 3. 2008, 11:00
od Junior848
Amplituda je napatia je 40V f=25kHz odpor vinuti asi 4 ohmy, prud som meral osciloskopom, indukcnost neviem. Na osciloskope je vidno prudove spicky vplyvom indukcnosti, preto sa domnievam ze by to bolo fajn vyriesit tak aby sa ta energia vracala do zdroja je to asi vacsia cast ako straty v zeleze este sa nato dnes musim poriadne kuknut, nech mam v tom jasno.
Napsal: 7. 3. 2008, 11:16
od dslav
Podle mě je právě ta indukčnost při PWM řízení rozhodující. Měla by být uvedena v katalogovém listu k motoru. Je to u krokáče dost důležitý údaj. Jestli je to ale neznámý motor tak ti nezbude nic jiného než to změřit.
Jestli můžeš udělej tento pokus:
Nastav PWM na střídu 1:1 a pusť to do motoru. Vyzkoušej jestli i při tomto buzení motor hřeje. Jestli ano máš jedinou šanci jak z tohoto ven a to snížit napětí a přidat na motor chladič. Tím docílit toho že to oteplení bude ve snesitelné míře.
Napsal: 7. 3. 2008, 11:35
od robokop
a co kdyz ten motor topi i pri nominalnim proudu z linearniho zdroje?
Napsal: 7. 3. 2008, 11:39
od dslav
Spojitý proud byde hned další pokus.
Napsal: 7. 3. 2008, 11:59
od Junior848
Lenze amplitudu pri tom 1:1 musim dat aby tam tiekol menovity prud, a preco prave strieda 1:1 by mala byt tak a zazracna?
Napsal: 7. 3. 2008, 12:12
od dslav
Pří střídě 1:1 poteče motorem jen to co se ztratí v železe vinutí a veškérá dodaná energie se přemění na teplo. Motor při tom bude mít nulový krouťák.
Napsal: 7. 3. 2008, 12:18
od PBr
Nechapem preco je tak dolezita indukcnost vinutia. Ta by mala byt co najmensia predsa. S tym pomerom 1:1 som to nepochopil nejak...
Napsal: 7. 3. 2008, 12:34
od Junior848
To stou striedou 1:1 sa mi niak nezda a preco nebudu ziadne straty v medi? tomu uplne nechapem
Napsal: 7. 3. 2008, 12:41
od dslav
blbě jsem to napsal mělo tam být v železe a vinutí

sorry
Napsal: 7. 3. 2008, 12:47
od robokop
jake jsou vlastne parametry toho krokace?
Napsal: 7. 3. 2008, 1:36
od CZ_Pascal
Popravdě řečeno jsem Tě Dušane taky moc nepochopil s tou stridou jedna ku jedne. Tou stridou ovlivni proud ktery do motoru tece protoze napeti nijak naovlivni (leda ze by zmenil zdroj) Pokud pouzije stridu jedna ku jedne tak bude mit na motoru jakoze 20 voltu (to udela strida jedna ku jedne ze 40 voltu) a tim padem mu do motoru potece 5 amper (20 V/4 Ohm) a to se mu motor musi prehrivat protoze asi neni 5ti amperovy.
Zadruhe ztraty v medi budou dycky (pokud potece nejaky proud a vinuti nebude mit nulovy odpor) Presneji receno ztraty v medi budou 4*I*I, kde 4 = odpor vinuti a I = proud ktery vinutim tece. Pro onech 5Amper to je 100 Watu takze uz ted je jasne ze motor neni na takovy proud delany.
K temto ztratam v medi se prictou ztrary hysterezni a vyrivimi proudy (jinak receno ztraty v zeleze). Tyto ztraty budou zavisle na velikosti stridave slozky proudu a na frekvenci teto slozky. Ted z hlavy nedam matematicko-fyzikalni vztah, ale s nejvyssi pravdepodobnosti neni linearni a spocitat se skoro neda protoze je potreba vzit v uvahu moc veci ktere proste jak uz to tak obcas je nejsme schopni zjistit.
Ale kazdopadne cim vyssi je frekvence tim mensi je stridava slozka proudu (coz je dobre), ale zase vyssi frekvence (pri zachovani velikosti stridave slozky) znamena vetsi ztraty (coz je spatne). Ale dusledkem toho ze je pri vyssi frekvenci mensi stridava slozka proudu tak je vyssi frekvence lepsi (samozjeme jen pro motor - pro driver zase stoupnou spinaci ztraty).
Jak jsem uz psal zalezi na zapojeni a stoprocentne Mixed Decay snizi ztraty v zeleze. (V medi je neovlivni)
Takze asi tak....
Napsal: 7. 3. 2008, 1:46
od dslav

Možná jsem to nepochopil já. A pramení to z toho že nikdo kromě autora neví jak je ve skutečnosti ten motor buzený. A bavíme se každý o něčem jiném. Asi by pomohlo kdyby autor zveřejnil ještě další podrobnosti řízení.
Napsal: 7. 3. 2008, 2:14
od Junior848
Pascal ma pravdu vo vsetkom len akurat neviem ako to Mixed Decay urobit zatial tam nemam procesor takze je to take zlozitejsie, ale casom bude uz mam doma aj vyvojovy kit pre freescale. Ten motor je budeny normalne PWM budem sa opakovat ale s amplitudov U=40V, f =25Khz, menovite napatie 5V, prud 1A - to uvadzam len jeden kazdy je inaksi, neviem co este dodat. Akurat idem vyskusat navinut cievku na ferytove jadro a idem laborovat, tam by nemali straty v zeleze len straty v medi a tie skusim eliminovat.
Napsal: 7. 3. 2008, 2:17
od dslav
Tak na tohle mi nestačí ani rozum ani síla.
