Stránka 2 z 5

Re: Relé

Napsal: 25. 2. 2013, 7:32
od yety
Cjuz píše:Pokud bude řídit regulátor relé s hysterezí tak by to mohlo fungovat. (To znamená že např. při Ubat>12V sepne a při Ubat<10V vypne)

V zásadě se měnič nikdy nespíná připojením baterie natvrdo, mám levný měnič 150W pro napájení NB a i ten má spínač zapojen dovnitř na elektroniku. Je to vůči relé, měniči i baterii lepší řešení.

Relé 2 se zapojuje obráceně (použít jen jeden kontakt) - motor na výstup a na přepínané vstupy zapojit měnič a síť. Pokud by se kontakt náhodou porouchal nestane se žádný velký průhonice ale jenom se kontakt nepřepne. (U dvou kontaktů může nastat závada kdy přepne jen jeden a pak ...)
Modré samozřejmě spojit.

Ok, to sem si teda překreslil (pro vlastni potřebu raději :) .
Pravě ten měnič no... ja měl 150W tam bylo psano že se ma nejdřive přivest napěti potom zapnout.
Teď mam z duvodu toho že mi čerpadlo hučelo čisty sinus , byl docela drahy 300W. Přemyšlel jsem jak to udělat aby se to seplo až potom aniž bych do toho musel hrabat , nějaka rada?

Re: Relé

Napsal: 25. 2. 2013, 8:08
od Cjuz
Pokud nemá měnič přímo svůj spínač kterým by se ovládal je tedy nutné připojovat přímo na akumulátor.

Zpoždění pro sepnutí motoru až po měniči je celkem banální. Relé 2 se zapojí na výstup z měniče (cívka relé 230V)
Potom bude princip takový:
1. nabíjí se baterka - spíná relé 1
2. měnič nabíhá a na výstupu se objevuje napětí
3. spíná relé 2 a připojuje motor k měniči

a zpět.
4. baterka se vybíjí
5. vypíná se měnič (nevýhoda vypínání měniče pod zatížením, ale vadí to hlavně relátku)
6. odpadá relé 2 a motor jede na síť

Jinak by se muselo použít časové relé místo relé 2.

Re: Relé

Napsal: 25. 2. 2013, 8:34
od yety
Cjuz píše:Pokud nemá měnič přímo svůj spínač kterým by se ovládal je tedy nutné připojovat přímo na akumulátor.

Zpoždění pro sepnutí motoru až po měniči je celkem banální. Relé 2 se zapojí na výstup z měniče (cívka relé 230V)
Potom bude princip takový:
1. nabíjí se baterka - spíná relé 1
2. měnič nabíhá a na výstupu se objevuje napětí
3. spíná relé 2 a připojuje motor k měniči

a zpět.
4. baterka se vybíjí
5. vypíná se měnič (nevýhoda vypínání měniče pod zatížením, ale vadí to hlavně relátku)
6. odpadá relé 2 a motor jede na síť

Jinak by se muselo použít časové relé místo relé 2.

Ono , když se tomu čerpadlu a řidicimu odvodu odpoji proud a znova zapoji trva tak 5-10s než naskoči motor protože nejdřive najede řidici jednotka ktera přečte teploty a až nasledně zapina čerpadlo.

Jestli jsem pochopil spravně tak misto 2 rele (podle obrazku ho mam na 12V) by se dalo rele na 230V a zapojilo za měnič?
Jak moc velke je riziko že ten měnič odejde?
Ono přez leto když sviti slunce to ta fotovoltaika utahne 12h bez slunka na zimu kdy slunce nesviti bych to stejně odpojil a nechal klasickou siť ,takže těch přepnutí tam zas tak moc nebude pojede to vice meně na baterku.

Re: Relé

Napsal: 26. 2. 2013, 8:58
od yety
Cjuz píše:Pokud nemá měnič přímo svůj spínač kterým by se ovládal je tedy nutné připojovat přímo na akumulátor.

Zpoždění pro sepnutí motoru až po měniči je celkem banální. Relé 2 se zapojí na výstup z měniče (cívka relé 230V)
Potom bude princip takový:
1. nabíjí se baterka - spíná relé 1
2. měnič nabíhá a na výstupu se objevuje napětí
3. spíná relé 2 a připojuje motor k měniči

a zpět.
4. baterka se vybíjí
5. vypíná se měnič (nevýhoda vypínání měniče pod zatížením, ale vadí to hlavně relátku)
6. odpadá relé 2 a motor jede na síť

Jinak by se muselo použít časové relé místo relé 2.

Šlo by použit jako Rele2 todle: http://www.tme.eu/cz/details/55.32.8.23 ... 282300040/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Relé

Napsal: 26. 2. 2013, 4:06
od Cjuz
Relé pro 230V by šlo.
Na spínání měniče na straně 12V bych ho nedoporučoval. Ono proud při 300W vychází na cca 25A, ale horší je že při sepnutí se musí nabít vstupní kondenzátory měniče a to je velký proudový impuls.
Vhodné by bylo automobilové relé na 40A.

Re: Relé

Napsal: 27. 2. 2013, 10:33
od yety
Cjuz píše:Relé pro 230V by šlo.
Na spínání měniče na straně 12V bych ho nedoporučoval. Ono proud při 300W vychází na cca 25A, ale horší je že při sepnutí se musí nabít vstupní kondenzátory měniče a to je velký proudový impuls.
Vhodné by bylo automobilové relé na 40A.
Ok, tak tedy todle 60A tj i s nějakou rezervou:
http://www.gme.cz/rele-s-dc-civkou/rela ... -p634-554/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ještě malý dotaz , kolikatku pojistku dat před čerpadlo , čerpadlo ma 55W při rozjezdu muže mit tak 1x tolik tj cca 110W tzn. 5A pomalá stačí? (pokud tam nebude nic jiného)

Re: Relé

Napsal: 27. 2. 2013, 10:53
od gnat
Rozhodně ne. Pětinásobek by mohl být klidně už zkratový proud. Minimálně to bude proud při přetížení čerpadla. Rozjezd se řeší pomalou pojistkou a ne naddimenzováním. Napiš napětí toho čerpadla.

Re: Relé

Napsal: 27. 2. 2013, 5:07
od Cjuz
Vždy je lepší proud změřit a podle toho nadimenzovat pojistku. Není důvod jistit dle výkonu čerpadla, často je odběr mnohem menší a pak se lépe odchytí například zadřené futro či jiná závada.
Na takto velký proud nejsou trubičkové pojistky úplně ideální ( je třeba mít kvalitní spodek ) zbytečně se přehřívají a mohou odcházet samy "časem".
Vhodnější jsou autopojistky, obecně jsou všechny pomalé a dlouhodobější spolehlivost je větší.

Re: Relé

Napsal: 5. 3. 2013, 9:24
od yety
Cjuz píše:Vždy je lepší proud změřit a podle toho nadimenzovat pojistku. Není důvod jistit dle výkonu čerpadla, často je odběr mnohem menší a pak se lépe odchytí například zadřené futro či jiná závada.
Na takto velký proud nejsou trubičkové pojistky úplně ideální ( je třeba mít kvalitní spodek ) zbytečně se přehřívají a mohou odcházet samy "časem".
Vhodnější jsou autopojistky, obecně jsou všechny pomalé a dlouhodobější spolehlivost je větší.

Tak teď sem to měřil , max přikon je co jsem naměřil 32W (při startu) , při běhu je to lechce nad 30W ,takže nic hrozného , napětí v době měření bylo 227V max proud 0,14A
Doba náběhu od zapnutí do startu čerpadla ř. jednotky je zhruba 8s.

K těm auto pojistkam , na 12V ano ,ale na 230 snad použit nejdou nebo se pletu? (maji tam tušim psano 15V max)

Re: Relé

Napsal: 5. 3. 2013, 1:23
od Cjuz
Autopojistky pro 12V okruh, trubičkové pro okruh 230V

Re: Relé

Napsal: 9. 3. 2013, 3:34
od yety
Cjuz píše:Autopojistky pro 12V okruh, trubičkové pro okruh 230V
Tak mě napadá , když spojim ty modre (pracovni nuly) nebude mi to vyhazovat chranič?
res. když bude provoz na klasickou siť tvořit měnič nějaký rozdíl který ten chranič vyhodi?
A opačně když pojede měnič nepude to na nulu ven? Bude vubec ten měnič pracovat spravně když budou spojeny?

Re: Relé

Napsal: 9. 3. 2013, 4:07
od Cjuz
Ne, Ne, Ne, Ano. :)

Měnič a síť je odělená fázovým vodičem a tudíž nemá spojení nulových vodičů vliv. Pokud by ovšem došlo ke spojení i fází síť/měnič dojde k velmi rychlému zničení měniče.
Chránič měří únik proudu do země, tedy není technicky možné aby k tomu při takovém zapojení došlo.

Re: Relé

Napsal: 9. 3. 2013, 4:43
od yety
Cjuz píše:Ne, Ne, Ne, Ano. :)

Měnič a síť je odělená fázovým vodičem a tudíž nemá spojení nulových vodičů vliv. Pokud by ovšem došlo ke spojení i fází síť/měnič dojde k velmi rychlému zničení měniče.
Chránič měří únik proudu do země, tedy není technicky možné aby k tomu při takovém zapojení došlo.
Jo diky ;)
K tomu spojeni by dojit nemělo (pokud se to nějak nepropoji přez rele kdyby nahodou nedej bože vyhořelo) rele je do 10A před relé mam 10A jističe jak za měničem tak přivodem ze sitě.
A když je to rele do 250V AC jiskřit by to snad vevnitř nemělo.

Ještě mě zajíma jedna věc, krabice bude mit uzemněni zvlašť (asi je hloupost zemnit to na kolik od zasuvky) proto chci udělat zem zvlašť specialnim dratem do země (myslim že je olověny)
Nicmeně v tomhle připadě , připojim na to žluto zeleny (kolik) ze zasuvky k čerpadlu + celou skřiň , ale modry necham klasicky do přivodni zasuvky , je to ok?.

Re: Relé

Napsal: 9. 3. 2013, 5:37
od Cjuz
zemění a nulování není nikdy dost
Pospojovat se může všechno co je kovové a když se to někde vzdáleně přizemní do země :) bude to jen lepší. Chránič vypne jen tehdy když se proud dostane zpět jinou cestou než vodičem N. K tomu slouží vodič PE.
Často se stane že dojde k porušení vodiče PE a pak se může na nějakém pechovém krytu objevit nebezpečné napětí. Pokud by byl kryt uzemněný, uteče proud do země a chránič bude reagovat i při poruče vodiče PE v přívodu.

Ještě je důležité mít chránič s vybavovacím proudem alespoň 0,03A, například 0,1A chrání kabely ale lidi už moc ne.
Často pro napájení nějakých vodáren u studní ve sklepě je lepší použít i menší proud třeba 0,01A. Takto se odhalí příčina závady v elektroinstalaci dříve než může k něčemu dojít.

Re: Relé

Napsal: 10. 3. 2013, 8:01
od RaS
jenže většina měničů (alespoň ty co jsem měl/mám všechny Lenze Vector 2,2kW a 7,5kW, pak nějákej 2,2kW Omron) s proudovým chráničem 30mA nefungujou, prostě při zapnutí měniče ho spolehlivě z 90% pokusů sestřelej a píšou to i přímo v jejich manuálu..