Stránka 2 z 2

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 12. 5. 2013, 7:58
od lubos
ještě bych zkusil ( pokud jsou totožné) prohodit drivery at je jistota ale viděl bych to na ty halovky, jinak na motoru není nic co by mohlo odejít. Maximálně přeměřit vnitřní odpor fází a indukčnost, to porovnat s datasheetem. Pokud to sedí tak motoru nic není. Už jsem taky viděl odmagnetované rotory díky špatnému řízení ( nebo i jen částečně - ale pak se zvedli otáčky na volt).

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 1:34
od atostogos
Ne tento, ale jeho předchůdce byl zkoušen v mašině a s vyjmutým řemenem na převod posuvu - takže bez zátěže a kleknul taky. Tenkrát nám tvrdili, že je to encoder. Mimo stroj jsme ho nezkoušeli.
Akcelerace je přípustná do 20 m/s2. Používal jsem 15 na doporučení výrobce a rychlost 1000 mm/s - to abych ho moc netrápil. Teď když motor zlobí, používám akceleraci 5 a rychlost 300 mm/s - je na to relativní spoleh, ale to není řešení.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 2:21
od atostogos
Ještě jedna věc.
Motor píská a to i v klidu kdy je pod proudem, ale netočí.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 5:10
od rollfree
lubos píše:dost často je u těchto motorů problém se zpětnou vazbou ( hall senzory ) ty vlivem kmitání mohou změnit svou polohu ( mechanicky)
To si nejak nedovedu predstavit. Predpokladam, ze hallovky jsou ulozene v nejake vyfrezovane drazce statoru. Takze si celkem dovedu predstavit, ze sonda upadne a nebude fungovat vubec. Ale ze by se nejak posunula po obvodu motoru, to se mi nejak nechce verit.

A jestli sondy funguji spravne jiste lze snadno na mrtvem motoru overit protacenim motoru rukou a ocuchanim vystupu tech hallovek merakem.

Stejne tak se daji omerit vsechna 3 vinuti. Pro prvni priblizeni aspon merakem (odpor vinuti, pokud to merak umi tak i indukcnost). Pak pripadne zkustit i stav magnetu - pokud se motor roztoci treba vrtackou, tak vsechna 3 vinuti musi generovat zhruba stejne napeti. A porovnat se zdravym motorem. Mozna by to slo poznat i pri protaceni rukou podle sily zapadkoveho efektu.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 6:28
od lubos
o proměření motoru jsem už psal. Ohledně těch halovek, 99% motorů je nemá instalované přímo do statoru a to z mnoha důvodů.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 7:59
od rollfree
lubos píše:o proměření motoru jsem už psal. Ohledně těch halovek, 99% motorů je nemá instalované přímo do statoru a to z mnoha důvodů.
No tak to bude na cele motoru, to je snad celkem jedno. Tech moznosti zase neni tolik. Sice jsem BLDC motor s hallovkama rozdelany nemel, ale neverim, ze by slusny vyrobce neudelal na ty sondy nejake vybrani, ve kterem jsou umistene.

Dalsi snadny pokus jak overit jestli je problem se sondama je pujcit si nejaky modelarsky regulator a roztocit ten motor v sensorless rezimu.
Jinak BLDC motor je tak silene jednoducha konstrukce, ze zjistit problem musi byt otazkou chvilky. A urcite to stoji zato, bud kvuli reklamaci (je-li to v nejake zaruce), nebo proto, aby uzivatel vedel, na co si dat pozor.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 8:06
od lubos
já jich měl rozebraných s halovkama asi jen 10 různých typů...

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 8:20
od rollfree
lubos píše:já jich měl rozebraných s halovkama asi jen 10 různých typů...
Tak to je skutecne hodne. Kde vsude to bylo nasazene? Bezsenzorovych je kolem dost (napr. uz i harddisky presly na bezsenzorove, stare disky jeste mely senzory), ale na senzorove nikde moc nenarazim.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 14. 5. 2013, 9:10
od lubos
senzoráky jsou všude tam kde je zátěž již od nulových otáček bez této informace nejde zprávně určit komutaci. Bohužel to má i své nevýhody právě při přetěžování, ale to zase záleží na umístění a způsobu řízení. Bohužel to má řadu nevýhod a jedno z nich je přesné nastavení které je zvlášt pro vícepolové motory dost problematické. Proto se skoro u všech motorů používají halovky na tištáku kterým jde nastavit správné časování mechanicky ( podobně jako u resolveru který se musí nastavit), případně to jde dělat elektronicky. U málo polových motorů kde elektrická otočka je několik desíte stůpnů se v zásadě nic neděje pokud to o nějaký stupen ulítne ale mohou tam být špičky a bohužel když to na jednu stranu ulítne o 2 stupně tak na druhou už jsou to 4 a pak ta špička je o dost větší. Také hodně obyč halovek s teplotou cestuje je toho hodně, někdy to může být i kolésajícím napětím na halovkách.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 15. 5. 2013, 2:56
od Cjuz
Sice se tu řeší halovky, ale používá je vůbec systém pro řízení?
Na začátku byl zmíněn optický enkodér což zavání snahou výrobce o vyšší polohovou přesnost a tím pádem nemá důvod využívat pro řízení sondy v motoru.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 15. 5. 2013, 3:00
od testone
Cjuz píše:Sice se tu řeší halovky, ale používá je vůbec systém pro řízení?
Na začátku byl zmíněn optický enkodér což zavání snahou výrobce o vyšší polohovou přesnost a tím pádem nemá důvod využívat pro řízení sondy v motoru.
pokud je použita kombinace Hallovy sondy + optický enkoder, pak jsou hallovky pravděpodobně použity pro komutaci motoru a enkodér pro snímání polohy systémem

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 15. 5. 2013, 4:13
od lubos
testone píše:
Cjuz píše:Sice se tu řeší halovky, ale používá je vůbec systém pro řízení?
Na začátku byl zmíněn optický enkodér což zavání snahou výrobce o vyšší polohovou přesnost a tím pádem nemá důvod využívat pro řízení sondy v motoru.
pokud je použita kombinace Hallovy sondy + optický enkoder, pak jsou hallovky pravděpodobně použity pro komutaci motoru a enkodér pro snímání polohy systémem
Ano :D
proč jsou použity halovky jsem psal pár řádků nahoru..
jednodušeji - halovky nahrazují komutátor.
Zajímalo by mě zda bylo vyzkoušeno alespon něco z toho co jsme tu poradili.

Re: Opakované poruchy motoru

Napsal: 10. 10. 2013, 8:10
od seiten321
Zdravím pánové,

Zajímalo by mě, jestli se nakonec našla závada na tom motoru.
Jelikož jsem stroje SEI servisoval a stále servisuji tak by to byla cenná informace :-)