su 32 soustruh změna na 3kw +frekvenční měnič
SU32 jsem měl a ten se spouštěl hvězda/trojůhelník (dvě plohy páčky vperjod i nazad). 99,9% prací jsem dělal na hvězdu a trojúhelník jsem použi jeno vyjímečně, když jsem něco šropoval. Jistič 20A nikdy nevypadl. Jestli tam někdo neudělal neodborný zásah do elektroinstalace. Mašina sama brzdila protiproudem na hvězdu a k tomu ovšem muselo být funkční "ALNICO". Jinak musím konstatovat, že to byl nejlepší soustruh, co jsem v dílně měl.
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
salus píše:A kde jsi přišel k názoru, že když použiješ 3xPTC senzor, že se motor vypne sám? PTC je pouze druh teplotního senzoru kdy odpor tohoto senzoru při nižší teplotě je celkem malý a se vzrůstající teplotou odpor stoupá. U senzorů NTC je tomu naopak. Neznamená to ale že ti samotný senzor vypne motor při přehřátí, k tomu potřebuješ ještě nějaké vyhodnocovací zařízení, kterým může být např. frekvenční měnič nebo relé pro tuto funkci zvlášť konstruované. Pokud je v motoru instalován 3x teplotní senzor, znamená to, že senzor je použit separátně pro každé vinutí ze tří napájecích fází, tzn. že může pohlídat i výpadek fáze, které má za následek zvýšený proud a tím následně přehřívání vinutí ve zbývajících dvou fázích. Pokud je v motoru pouze jen jeden senzor, hlídá vlastně hlavně přehřátí celého motoru jako celku nedostatečným vnějším chlazením, protože pokud v tomto případě dojde k výpadku jedné fáze, než se zvýšení teploty vlivem výpadku fáze dostane až k teplotnímu senzoru dojde zcela jistě ke zničení motoru. Výpadky fáze se ale dají pohlídat i jinými přístroji. Co se týká hmotnosti dřívějších a dnešních motorů, nemá na to vliv jen ošizení vinutí, ale dřívější motory měly plášť statoru převážně litinový, to ale není jednoznačné hledisko hmotnosti celého motoru, používají se např. jiné materiály pro ventilátor chlazení, jsou jiné průměry hřídelí motorů apod. Tím nechci nijak lobovat za motory, ale je to tak. Jen pro porovnání dnes u nás vyráběné motory SIEMENS což je vlastně dřívější MEZ Mohelnice má tyto hmotnosti motorů:jirka7 píše:Díky, na tento motor 3kw jsem koukal. Zvolil bych 3xPTC senzor ve vynutí tj. motor se vypne sám i bez frekvenčního měniče (Pokude frekv. měnič nemám.). Ještě ten motor má možnost dát lepší ložisko na stranu k řemenu. Taky ty dnešní motory mají větší efektivitu, takže 3kw motor v minulosti není jako dnes. Kdysi k tomu byl na netu nějaký článek, ale nyní jsem ho nenašel. Díval jsem se i na soft starty, nicméně pořád mi přijde lepší tam dát 3kw motor, protože poté je ta elektronika levnější.salus píše:Pokud máš obavu (a asi i oprávněnou), že když frekvenčním měničem snížíš otáčky hlavního motoru, nebude správně fungovat mazání, měj na paměti, že nebude i 100% účinné i chlazení motoru. Pokud chceš kupovat motor úplně nový, bude tě stát cca 4000,- bez daně, tuto cenu Ti už tolik nenavýší když si objednáš motor alespoň s jedním teplotním teplotním čidlem ve vinutí (viz např. zde: http://www.kvelb.cz/goods/index/id/1537" onclick="window.open(this.href);return false; ) snad každý frekvenční měnič má vyveden vstup pro připojení teplotního čidla v motoru a při správném nastavení parametrů měniče dojde pak k vypnutí motoru při jeho přehřátí.
V každém případě je ale zapotřebí zajistit dostatečné chlazení motoru. To by se dalo řešit přidáním dalšího motoru, který by mohl pohánět jak ventilátor chlazení tak i stávající čerpadlo mazání. To je však jen moje teoretická úvaha, protože neznám prostorové poměry uvnitř tohoto stroje.
Co se týká Alnica, tak to dle manuálu slouží pro brždění hlavního motoru a tzv. "Tipování". Pokud budeš mít frekvenční měnič, ten tyto funkce umí taky.
Najetí na narážky (koncáky) vypne pouze elektromagnet zapínající spojku posuvu, tak to alespoň vyplývá z dokumentace elektro k soustruhu SU32.
Taky nevím, jak to je s těmo dnešními motory, zda něco vydrží ... nebo to je spotřebák. Ten MEZ motr 5.5kw, co tam mám má 78kg. Ty dnešní jsou jako pírko.
Brzda mi na soustruhu nyní nefunguje a pokud bych zabrzdil proti, tak vyhodím hlavní jistič. Když se děla opatrně, tak se hlavní jistič nevyhodí. Pokud bych dal pouze 3kw motor, tak si myslím, že by vše fungovalo. Ještě bych i ten 3kw mohl zapojit hvězda/trojůhelník, případně s nějakým časovým zpožděním, pokud to alnico možná u mě nechodí a bylo by vše ok. On tu elektriku na SU-32 někdo již upravoval a zapnutí je jen jedno ťuknutí a nejspíš se přepne hvězda/trojúhelník. V manuáu to je popsáno jinak.
Jinak SU-32 má převodovku z boku. Nahoru nad převodovku se načerpá olej a poté se dolů o kola rozstříká. Nicméně to není ideální. Pokud na kola stříknu olej i jinam, tak jde hluk výrazně dolů, stejně jako když změním rychlost, kde není tolik kol. Možná by šlo boční převodovku zespod zacpat a jen do poloviny zaplnit olejem. Nicméně ten olej se posílá i jinam z čerpadla, to bych musel projít. Taky, aby ta převodovka nezačla téci někde z boku.
Jirka
3kW 4pólový hliníková kostra má hmotnost 22kg
3kW 4pólový litinová kostra má hmotnost 37kg
Zdravím, díky. Ohledně PTC mě zmátlo v dokumentaci toto:
"Pokud je požadována mimo
vypínání i signalizace, potom se zabudují dvakrát 3 ks
teplotních čidel."
viz http://www.motorgear.cz/userfiles/file/ ... g6-new.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; strana 2/12.
Pokud by to byl standardní PTC senzor, tak by nepotřebovali 2x takový počet senzorů. Ale píší o řídící jednotce nutné k vypínání. Bůch ví co to je to PTC v jejich pojetí. Já myslel, že to je nějaký polyswitch... . Jinak nabízí i normované senzory.
Jirka
Zdravím,echt píše:pokud použiješ frekvenční měnič, tak výpadek fáze si hlídá měnič samotný, přehřátí motoru z důsledku výpadku fáze před či za měničem zde nehrozí - vše je ošetřeno v měniči, včetně chybového výstupu
*jinak pořád nechápu proč chceš nahrazovat luxusně nadimenzovaný orig. motor a řešit demontáž, montáž , nové uchycení motoru, řemenici, chlazení, hlídání přehřátí ... když proudové špičky lze v měniči bez problému omezit, nebo lze výkon motoru snížit v měniči nastavením nižšího výstupního napětí ... a to vše na stávajícím motoru, bez mechanického zásahu do stroje
(jinak to na boku je převodovka pro posuvy, rychlostní převodovka je integrovaná ve vřeteníku )
ad 1/ pokud dám menší motor, tak je i cena frekvenčního měniče či dalších průvků lacinější. Motor taky přijde laciněji než frekvenční měnič schopný jet na 5.5kw. Díval jsem se i na softstart a tam je cena taky docela vysoko. ABB snad kolem 15t.
ad 2/ Na vřeteníků má SU-32 převod do rychla 2x. Možná píši blbě z boku, nicméně není ta převodovka vodorovně, ale svisle. Víko je z druhé strany z boku a ne z vrchu. Proto píši z boku.Z vrchu jde samospádem olej a dolů samospádem přímo do sběrné nádoby. Olej se roztřikuje nedokonale, hrál jsem si s tím, vyvrtal dokonce i nějaký otvor do víka a zkoušel stříkat jinak, na zvuku to je hodně znát. Další soustruhy mají do poloviny/třetiny kola v oleji a jedou bez čerpadla. Jak se kola točí, tak se maže. Proto jsem psal, že cesta ke snížení hluku by byla i zaplnit převodovku z nějaké části olejem ... Bude to samozřejmě i lépe mazat.
Jirka
Zdravím,jiriu píše:zdravim,ja mam su32 mnoho let,hlavni jistic na dome 25A char. B ,privod pro soustruh jisten 16A zpozdenymi pojistkami a nic nepada ani pri rezani zavitu kdy se reverzují otacky,pravda je funkcni prepinac hvezda trojuh.a ja to provozuji prakticky jen ve hvezde trojuhelnik pouze kdyz potrebuji vetsi vykon.sice me to tu v jinem vlakne nekdo zpochybnil ze se takto motor provozovat nema ale me to takto slouzi. takze ja bych napred dal el. inst. do puvodniho stavu a tim vyresil padani jist. co se hluku tyka, nejspis se s tim smiř ,bez prevodovky se neobejdes a ztisit nektere ot. nestoji za vlozenou investici a namahu .j
u mého SU-32 má spínač nahoru jen jednu polohu. Možná to bude nějaká modernizace či co. Přijde mi, že se automaticky přepne hvězda - trojúhelník. Při vypnutí se někdy zastaví a někdy ne. Pokud dám reverz a nestojí nebo tipuji, tak mi to vyhodí hlavní jistič 25A na domě.
Ano jedna z cest je softstart či frekvenční měnič a přeházet elektriku. Asi by to bylo nejlepší než měnit motor. Zkusím ještě prohledat, ale cena motoru 3kw oproti nějaké elektronice na 5.5kw je výrazně jinde, co jsem zatím našel.
Jirka
... další věc je, jestli máš v baráku rovnoměrně rozložené zatížení jednotlivých fází - u sebe jsem si to lépe rozložil a od té doby mám klid
ps. SU32 mám ... vřeteník jsem měl komplet odstrojený i vytažený vřeteno na repas, tak mi nemusíš popisovat co kde je
ps2. u SU32 má spouštěcí páka 2 polohy nahoru a 2 polohy dolu, většinou si vystačím na 1 polohu ... pouze na vysoké ot. občas přepínám na 2 polohu
ps. SU32 mám ... vřeteník jsem měl komplet odstrojený i vytažený vřeteno na repas, tak mi nemusíš popisovat co kde je

ps2. u SU32 má spouštěcí páka 2 polohy nahoru a 2 polohy dolu, většinou si vystačím na 1 polohu ... pouze na vysoké ot. občas přepínám na 2 polohu
[/quote]jirka7 píše:Pokud by to byl standardní PTC senzor, tak by nepotřebovali 2x takový počet senzorů. Ale píší o řídící jednotce nutné k vypínání. Bůch ví co to je to PTC v jejich pojetí. Já myslel, že to je nějaký polyswitch... . Jinak nabízí i normované senzory.
Jirka
PTC v jejich pojetí je PTC termistor (s pozitivní charakteristikou - tj. že se vzrůstající teplotou odpor termistoru stoupá a naopak), nehledej v tom žádnou kličku. Výrobce sice nabízí i zabudování bimetalových senzorů "termokontaktů" jak uvádějí v katalogu, ale ty samozřejmě nejsou určeny k přímému "silovému" vypínání motoru. PTC senzory, polovodičová čidla KTY84, nebo čidla Pt100 mají tu výhodu, že na vyhodnocovací jednotce, nebo fr.měniči se pak dá nastavit práh vypínání a signalizace, což u bimetalových senzorů není možné.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Promiň, nevím co jsi měl rozebraného, nicméně s touto větou co píšeš nesouhalsímecht píše:... další věc je, jestli máš v baráku rovnoměrně rozložené zatížení jednotlivých fází - u sebe jsem si to lépe rozložil a od té doby mám klid
ps. SU32 mám ... vřeteník jsem měl komplet odstrojený i vytažený vřeteno na repas, tak mi nemusíš popisovat co kde je![]()
ps2. u SU32 má spouštěcí páka 2 polohy nahoru a 2 polohy dolu, většinou si vystačím na 1 polohu ... pouze na vysoké ot. občas přepínám na 2 polohu
"(jinak to na boku je převodovka pro posuvy, rychlostní převodovka je integrovaná ve vřeteníku )".
Já pokud rozdělám na SU32 vřeteník, tak rychlostní převodovku tam nenajdu, tak je doopravdy z boku.
Jirka
máš pravdu ... já to bral tak, že když horní část převodovky má stejný profil jako vřeteník že je součást vřeteníku, ale ona je to samostatná část která pokračuje směrem dolujirka7 píše:Já pokud rozdělám na SU32 vřeteník, tak rychlostní převodovku tam nenajdu, tak je doopravdy z boku.
Jirka