su 32 soustruh změna na 3kw +frekvenční měnič
Zdravím, neřešil někdo úpravu su32 na 3kw motor s frekvenčním měničem ?
Chci tím dosáhnot:
- nebude mi občas vypadávat hlavní jistič 25A (současný motor je 5.5kw)
- bude to tišší tj. pojedu na jiné převody.
Měl bych dotazy:
- bude motor 3kw dostatečný ? (Stejně nyní nenodebírám hodně)
- na co si mám dát pozor při výběru/koupi motoru ? (potřebuji nějaké senzory z motoru do frekvenčního měniče ?)
- mazání pri malých otáčkách motoru asi nepojede, měnil to někdo za nějaké čerpadlo ?
- napadlo mě, že bych současnou převodovku vůbec nepoužil a třeba převodem 4:1 přes ozubené řemeny přímo točil vřeteno, dá se to ? Zvládnou tento výkon při malých točkách ozubené řemeny ?
- zajištěje současné ALNICO vypnutí motoru, pokud se nehýbe tj. nějakou kontrolu při naražení do koncáku, atp ?
Přdem díky za náměty
Jirka
Chci tím dosáhnot:
- nebude mi občas vypadávat hlavní jistič 25A (současný motor je 5.5kw)
- bude to tišší tj. pojedu na jiné převody.
Měl bych dotazy:
- bude motor 3kw dostatečný ? (Stejně nyní nenodebírám hodně)
- na co si mám dát pozor při výběru/koupi motoru ? (potřebuji nějaké senzory z motoru do frekvenčního měniče ?)
- mazání pri malých otáčkách motoru asi nepojede, měnil to někdo za nějaké čerpadlo ?
- napadlo mě, že bych současnou převodovku vůbec nepoužil a třeba převodem 4:1 přes ozubené řemeny přímo točil vřeteno, dá se to ? Zvládnou tento výkon při malých točkách ozubené řemeny ?
- zajištěje současné ALNICO vypnutí motoru, pokud se nehýbe tj. nějakou kontrolu při naražení do koncáku, atp ?
Přdem díky za náměty
Jirka
já mám SUI32 což je dost podobné a ten má 4kW a 18st převodovku a ten krouťák v malejch otáčkách přes ty převody ti žádnej přímej pohon byť 1:4em nenahradí.. rovněž když to uděláš 1:4 tak ti budu chybět vysoké otáčky, kde je při seriové převodovce převod do rychla.. takže pro plnohodnotnej provoz je blbost se převodovky zbavovat...
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Tomu rozumum, nechat puvodni prevodovku. Chci zde dat ovsem slabsi motor, aby tolik nevypadavaly pojistky. Nasledne si nechat otevrene dvere na frekvencni menic. Preci jenom, pokud pres menic dam nizsi tocky, tak to cele bude tissi. Nicmene co s mazanim ? Nejake cerpadlo ?RaS píše:já mám SUI32 což je dost podobné a ten má 4kW a 18st převodovku a ten krouťák v malejch otáčkách přes ty převody ti žádnej přímej pohon byť 1:4em nenahradí.. rovněž když to uděláš 1:4 tak ti budu chybět vysoké otáčky, kde je při seriové převodovce převod do rychla.. takže pro plnohodnotnej provoz je blbost se převodovky zbavovat...
Jirka
jestli 5 nebo 3kW v tom bych asi problém neviděl.. nicméně podle mě ti bude stačit jen dát měnič ke stávajícímu motoru a už ti ty pojistky lítat nebudou.. já tam mám FM a co se týká hlučnosti tak je to skoro jedno.. největší hluk dělá stejně převodovka a pokud potřebuju výstupní otáčky třeba 1000 tak jestli to budu provozovat na 50Hz na rychlost třeba 10 a nebo na rychlost 12 na 30Hz podle mě nebude rozdíl v hlučnosti.. stejně budeš muset jet třeba od 20-25Hz třeba do 100-120Hz v nižších otáčkách bys musel dodělat chlazení motoru, a větší ten motor asi nedá.... takže si vybereš třeba 2,3 rychlosti které budeš používat v širším rozsahu..
já u té SUIky čerpadlo nemám.. tam jsou dvě převodové skříně a maže se to rozstřikem, na první skříni je motor a má 6 stupňů poté je 5 nebo 6 klínovejch řemenů k vřeteníku a vřeteník má 3 stupně.. bohužel u mě jsou ty převody takové že musím používat obě převodovky.. ono je to CNC soustruh, ale musí se řadit ručně (základní převod, pak si to mění otáčky FM v daném rozsahu) původně jsem si myslel že bych měnil třeba jen tu horní převodovku,a tu spodní nechal trvale na jednom stupni ale nedostanu se rozumně do nejvyšších a nebo nejnižších otáček.. takže musím kombinovat obě převodovky.. nicméně z 18ti převodů stačej 3
já u té SUIky čerpadlo nemám.. tam jsou dvě převodové skříně a maže se to rozstřikem, na první skříni je motor a má 6 stupňů poté je 5 nebo 6 klínovejch řemenů k vřeteníku a vřeteník má 3 stupně.. bohužel u mě jsou ty převody takové že musím používat obě převodovky.. ono je to CNC soustruh, ale musí se řadit ručně (základní převod, pak si to mění otáčky FM v daném rozsahu) původně jsem si myslel že bych měnil třeba jen tu horní převodovku,a tu spodní nechal trvale na jednom stupni ale nedostanu se rozumně do nejvyšších a nebo nejnižších otáček.. takže musím kombinovat obě převodovky.. nicméně z 18ti převodů stačej 3
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Pokud máš obavu (a asi i oprávněnou), že když frekvenčním měničem snížíš otáčky hlavního motoru, nebude správně fungovat mazání, měj na paměti, že nebude i 100% účinné i chlazení motoru. Pokud chceš kupovat motor úplně nový, bude tě stát cca 4000,- bez daně, tuto cenu Ti už tolik nenavýší když si objednáš motor alespoň s jedním teplotním teplotním čidlem ve vinutí (viz např. zde: http://www.kvelb.cz/goods/index/id/1537" onclick="window.open(this.href);return false; ) snad každý frekvenční měnič má vyveden vstup pro připojení teplotního čidla v motoru a při správném nastavení parametrů měniče dojde pak k vypnutí motoru při jeho přehřátí.
V každém případě je ale zapotřebí zajistit dostatečné chlazení motoru. To by se dalo řešit přidáním dalšího motoru, který by mohl pohánět jak ventilátor chlazení tak i stávající čerpadlo mazání. To je však jen moje teoretická úvaha, protože neznám prostorové poměry uvnitř tohoto stroje.
Co se týká Alnica, tak to dle manuálu slouží pro brždění hlavního motoru a tzv. "Tipování". Pokud budeš mít frekvenční měnič, ten tyto funkce umí taky.
Najetí na narážky (koncáky) vypne pouze elektromagnet zapínající spojku posuvu, tak to alespoň vyplývá z dokumentace elektro k soustruhu SU32.
V každém případě je ale zapotřebí zajistit dostatečné chlazení motoru. To by se dalo řešit přidáním dalšího motoru, který by mohl pohánět jak ventilátor chlazení tak i stávající čerpadlo mazání. To je však jen moje teoretická úvaha, protože neznám prostorové poměry uvnitř tohoto stroje.
Co se týká Alnica, tak to dle manuálu slouží pro brždění hlavního motoru a tzv. "Tipování". Pokud budeš mít frekvenční měnič, ten tyto funkce umí taky.
Najetí na narážky (koncáky) vypne pouze elektromagnet zapínající spojku posuvu, tak to alespoň vyplývá z dokumentace elektro k soustruhu SU32.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
u SU32 jsem o frek. měniči také uvažoval, ale trochu z jiného důvodu:
- co by náhrada staré výkoné elektro části
- stávající motor lze zachovat - stačí jen snížit jmenovité napětí v měniči a tím snížit výkon motoru *k měniči je třeba dát brzdný odpor a brzdit přez něj
- jako náhradu staré řídící logiky bych použil malé plc typu Logo o siemense
- za chodu při obrábění bude možné na zařazené rychlosti plynule upravovat ot. v určitém rozumném rozsahu
- pokud se budu pohybovat v rozsahu ± 30% jmenovitých ot. motoru, tak bych snížení či zvýšení otáček čerpadla neřešil a ani bych se nebál že se nějak poškodí převody
- co by náhrada staré výkoné elektro části
- stávající motor lze zachovat - stačí jen snížit jmenovité napětí v měniči a tím snížit výkon motoru *k měniči je třeba dát brzdný odpor a brzdit přez něj
- jako náhradu staré řídící logiky bych použil malé plc typu Logo o siemense
- za chodu při obrábění bude možné na zařazené rychlosti plynule upravovat ot. v určitém rozumném rozsahu
- pokud se budu pohybovat v rozsahu ± 30% jmenovitých ot. motoru, tak bych snížení či zvýšení otáček čerpadla neřešil a ani bych se nebál že se nějak poškodí převody
Díky, na tento motor 3kw jsem koukal. Zvolil bych 3xPTC senzor ve vynutí tj. motor se vypne sám i bez frekvenčního měniče (Pokude frekv. měnič nemám.). Ještě ten motor má možnost dát lepší ložisko na stranu k řemenu. Taky ty dnešní motory mají větší efektivitu, takže 3kw motor v minulosti není jako dnes. Kdysi k tomu byl na netu nějaký článek, ale nyní jsem ho nenašel. Díval jsem se i na soft starty, nicméně pořád mi přijde lepší tam dát 3kw motor, protože poté je ta elektronika levnější.salus píše:Pokud máš obavu (a asi i oprávněnou), že když frekvenčním měničem snížíš otáčky hlavního motoru, nebude správně fungovat mazání, měj na paměti, že nebude i 100% účinné i chlazení motoru. Pokud chceš kupovat motor úplně nový, bude tě stát cca 4000,- bez daně, tuto cenu Ti už tolik nenavýší když si objednáš motor alespoň s jedním teplotním teplotním čidlem ve vinutí (viz např. zde: http://www.kvelb.cz/goods/index/id/1537" onclick="window.open(this.href);return false; ) snad každý frekvenční měnič má vyveden vstup pro připojení teplotního čidla v motoru a při správném nastavení parametrů měniče dojde pak k vypnutí motoru při jeho přehřátí.
V každém případě je ale zapotřebí zajistit dostatečné chlazení motoru. To by se dalo řešit přidáním dalšího motoru, který by mohl pohánět jak ventilátor chlazení tak i stávající čerpadlo mazání. To je však jen moje teoretická úvaha, protože neznám prostorové poměry uvnitř tohoto stroje.
Co se týká Alnica, tak to dle manuálu slouží pro brždění hlavního motoru a tzv. "Tipování". Pokud budeš mít frekvenční měnič, ten tyto funkce umí taky.
Najetí na narážky (koncáky) vypne pouze elektromagnet zapínající spojku posuvu, tak to alespoň vyplývá z dokumentace elektro k soustruhu SU32.
Taky nevím, jak to je s těmo dnešními motory, zda něco vydrží ... nebo to je spotřebák. Ten MEZ motr 5.5kw, co tam mám má 78kg. Ty dnešní jsou jako pírko.
Brzda mi na soustruhu nyní nefunguje a pokud bych zabrzdil proti, tak vyhodím hlavní jistič. Když se děla opatrně, tak se hlavní jistič nevyhodí. Pokud bych dal pouze 3kw motor, tak si myslím, že by vše fungovalo. Ještě bych i ten 3kw mohl zapojit hvězda/trojůhelník, případně s nějakým časovým zpožděním, pokud to alnico možná u mě nechodí a bylo by vše ok. On tu elektriku na SU-32 někdo již upravoval a zapnutí je jen jedno ťuknutí a nejspíš se přepne hvězda/trojúhelník. V manuáu to je popsáno jinak.
Jinak SU-32 má převodovku z boku. Nahoru nad převodovku se načerpá olej a poté se dolů o kola rozstříká. Nicméně to není ideální. Pokud na kola stříknu olej i jinam, tak jde hluk výrazně dolů, stejně jako když změním rychlost, kde není tolik kol. Možná by šlo boční převodovku zespod zacpat a jen do poloviny zaplnit olejem. Nicméně ten olej se posílá i jinam z čerpadla, to bych musel projít. Taky, aby ta převodovka nezačla téci někde z boku.
Jirka
Zdravím.jirka7 píše: Chci tím dosáhnot:
- nebude mi občas vypadávat hlavní jistič 25A (současný motor je 5.5kw)
- bude to tišší tj. pojedu na jiné převody
Ak sa jedná len o tieto ciele, tak možno by stačilo vymeniť ten motor. RaS prakticky vyvrátil vynechanie prevodovky, t.j je otázne či je FM opodstatnený.
Čo sa týka ističa. Napr. malé, ale poctivo vyrobené nástrojárske sústruhy ako E2N, E3N majú 2.2, 2.4 kW motory. 2-3mm špóna sa dá odoberať. Neviem či to spľňa slová "neodoberám veľa".
Výmena len motora je asi najekonomickejšia a okrem výkonu a príkonu by sa nič nemenila. V tomto prípade asi netreba riešiť čerpadlo mazanie, atď.
Mám jen malou poznámku. Ty nové motory jsou opravdu lehké jako pírko, ale něco za něco. Oni totiž nevydrží přetížení jako ty staré předimenzované. Nejsou to "spotřebáky" , ale je dobré je jistit pomocí elektroniky. Při přetížení rychle vypnout.
Krása pomíjí, blbost je věčná
A kde jsi přišel k názoru, že když použiješ 3xPTC senzor, že se motor vypne sám? PTC je pouze druh teplotního senzoru kdy odpor tohoto senzoru při nižší teplotě je celkem malý a se vzrůstající teplotou odpor stoupá. U senzorů NTC je tomu naopak. Neznamená to ale že ti samotný senzor vypne motor při přehřátí, k tomu potřebuješ ještě nějaké vyhodnocovací zařízení, kterým může být např. frekvenční měnič nebo relé pro tuto funkci zvlášť konstruované. Pokud je v motoru instalován 3x teplotní senzor, znamená to, že senzor je použit separátně pro každé vinutí ze tří napájecích fází, tzn. že může pohlídat i výpadek fáze, které má za následek zvýšený proud a tím následně přehřívání vinutí ve zbývajících dvou fázích. Pokud je v motoru pouze jen jeden senzor, hlídá vlastně hlavně přehřátí celého motoru jako celku nedostatečným vnějším chlazením, protože pokud v tomto případě dojde k výpadku jedné fáze, než se zvýšení teploty vlivem výpadku fáze dostane až k teplotnímu senzoru dojde zcela jistě ke zničení motoru. Výpadky fáze se ale dají pohlídat i jinými přístroji. Co se týká hmotnosti dřívějších a dnešních motorů, nemá na to vliv jen ošizení vinutí, ale dřívější motory měly plášť statoru převážně litinový, to ale není jednoznačné hledisko hmotnosti celého motoru, používají se např. jiné materiály pro ventilátor chlazení, jsou jiné průměry hřídelí motorů apod. Tím nechci nijak lobovat za motory, ale je to tak. Jen pro porovnání dnes u nás vyráběné motory SIEMENS což je vlastně dřívější MEZ Mohelnice má tyto hmotnosti motorů:jirka7 píše:Díky, na tento motor 3kw jsem koukal. Zvolil bych 3xPTC senzor ve vynutí tj. motor se vypne sám i bez frekvenčního měniče (Pokude frekv. měnič nemám.). Ještě ten motor má možnost dát lepší ložisko na stranu k řemenu. Taky ty dnešní motory mají větší efektivitu, takže 3kw motor v minulosti není jako dnes. Kdysi k tomu byl na netu nějaký článek, ale nyní jsem ho nenašel. Díval jsem se i na soft starty, nicméně pořád mi přijde lepší tam dát 3kw motor, protože poté je ta elektronika levnější.salus píše:Pokud máš obavu (a asi i oprávněnou), že když frekvenčním měničem snížíš otáčky hlavního motoru, nebude správně fungovat mazání, měj na paměti, že nebude i 100% účinné i chlazení motoru. Pokud chceš kupovat motor úplně nový, bude tě stát cca 4000,- bez daně, tuto cenu Ti už tolik nenavýší když si objednáš motor alespoň s jedním teplotním teplotním čidlem ve vinutí (viz např. zde: http://www.kvelb.cz/goods/index/id/1537" onclick="window.open(this.href);return false; ) snad každý frekvenční měnič má vyveden vstup pro připojení teplotního čidla v motoru a při správném nastavení parametrů měniče dojde pak k vypnutí motoru při jeho přehřátí.
V každém případě je ale zapotřebí zajistit dostatečné chlazení motoru. To by se dalo řešit přidáním dalšího motoru, který by mohl pohánět jak ventilátor chlazení tak i stávající čerpadlo mazání. To je však jen moje teoretická úvaha, protože neznám prostorové poměry uvnitř tohoto stroje.
Co se týká Alnica, tak to dle manuálu slouží pro brždění hlavního motoru a tzv. "Tipování". Pokud budeš mít frekvenční měnič, ten tyto funkce umí taky.
Najetí na narážky (koncáky) vypne pouze elektromagnet zapínající spojku posuvu, tak to alespoň vyplývá z dokumentace elektro k soustruhu SU32.
Taky nevím, jak to je s těmo dnešními motory, zda něco vydrží ... nebo to je spotřebák. Ten MEZ motr 5.5kw, co tam mám má 78kg. Ty dnešní jsou jako pírko.
Brzda mi na soustruhu nyní nefunguje a pokud bych zabrzdil proti, tak vyhodím hlavní jistič. Když se děla opatrně, tak se hlavní jistič nevyhodí. Pokud bych dal pouze 3kw motor, tak si myslím, že by vše fungovalo. Ještě bych i ten 3kw mohl zapojit hvězda/trojůhelník, případně s nějakým časovým zpožděním, pokud to alnico možná u mě nechodí a bylo by vše ok. On tu elektriku na SU-32 někdo již upravoval a zapnutí je jen jedno ťuknutí a nejspíš se přepne hvězda/trojúhelník. V manuáu to je popsáno jinak.
Jinak SU-32 má převodovku z boku. Nahoru nad převodovku se načerpá olej a poté se dolů o kola rozstříká. Nicméně to není ideální. Pokud na kola stříknu olej i jinam, tak jde hluk výrazně dolů, stejně jako když změním rychlost, kde není tolik kol. Možná by šlo boční převodovku zespod zacpat a jen do poloviny zaplnit olejem. Nicméně ten olej se posílá i jinam z čerpadla, to bych musel projít. Taky, aby ta převodovka nezačla téci někde z boku.
Jirka
3kW 4pólový hliníková kostra má hmotnost 22kg
3kW 4pólový litinová kostra má hmotnost 37kg
Naposledy upravil(a) salus dne 29. 12. 2014, 2:16, celkem upraveno 1 x.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Čím jako chránit ? Jako PTC ve vynutí ? Nebo ještě něčím ?sisi píše:Mám jen malou poznámku. Ty nové motory jsou opravdu lehké jako pírko, ale něco za něco. Oni totiž nevydrží přetížení jako ty staré předimenzované. Nejsou to "spotřebáky" , ale je dobré je jistit pomocí elektroniky. Při přetížení rychle vypnout.
Jirka
Třeba tímhle: http://www.oemautomatic.cz/Products/Ele ... 15953.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ale takováto zařízení vyrábějí i jiní výrobci. Základní ochranou, která však není 100% je tzv. motorový spouštěč (to je zařízení které je určené pro ochranu motorů, má integrovanou zkratovou a tepelnou spoušť)
ale takováto zařízení vyrábějí i jiní výrobci. Základní ochranou, která však není 100% je tzv. motorový spouštěč (to je zařízení které je určené pro ochranu motorů, má integrovanou zkratovou a tepelnou spoušť)
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Přesně ti to popsal výše Salus. Může to být frekvenční měnič, ale to v tvém případě správně vyhodnotil RaS (má pravdu) je zbytečná investice, nebo signál z čidla motoru vyhodnotí elektronické relé a včas vypne motor.
Krása pomíjí, blbost je věčná
pokud použiješ frekvenční měnič, tak výpadek fáze si hlídá měnič samotný, přehřátí motoru z důsledku výpadku fáze před či za měničem zde nehrozí - vše je ošetřeno v měniči, včetně chybového výstupu
*jinak pořád nechápu proč chceš nahrazovat luxusně nadimenzovaný orig. motor a řešit demontáž, montáž , nové uchycení motoru, řemenici, chlazení, hlídání přehřátí ... když proudové špičky lze v měniči bez problému omezit, nebo lze výkon motoru snížit v měniči nastavením nižšího výstupního napětí ... a to vše na stávajícím motoru, bez mechanického zásahu do stroje
(jinak to na boku je převodovka pro posuvy, rychlostní převodovka je integrovaná ve vřeteníku )
*jinak pořád nechápu proč chceš nahrazovat luxusně nadimenzovaný orig. motor a řešit demontáž, montáž , nové uchycení motoru, řemenici, chlazení, hlídání přehřátí ... když proudové špičky lze v měniči bez problému omezit, nebo lze výkon motoru snížit v měniči nastavením nižšího výstupního napětí ... a to vše na stávajícím motoru, bez mechanického zásahu do stroje
(jinak to na boku je převodovka pro posuvy, rychlostní převodovka je integrovaná ve vřeteníku )
zdravim,ja mam su32 mnoho let,hlavni jistic na dome 25A char. B ,privod pro soustruh jisten 16A zpozdenymi pojistkami a nic nepada ani pri rezani zavitu kdy se reverzují otacky,pravda je funkcni prepinac hvezda trojuh.a ja to provozuji prakticky jen ve hvezde trojuhelnik pouze kdyz potrebuji vetsi vykon.sice me to tu v jinem vlakne nekdo zpochybnil ze se takto motor provozovat nema ale me to takto slouzi. takze ja bych napred dal el. inst. do puvodniho stavu a tim vyresil padani jist. co se hluku tyka, nejspis se s tim smiř ,bez prevodovky se neobejdes a ztisit nektere ot. nestoji za vlozenou investici a namahu .j