Stránka 2 z 2

Re: starý německý soustruh

Napsal: 29. 9. 2015, 6:49
od tz4-k14
V jednoduchosti je síla.
To by mě nenapadlo.

Dík za radu.

Re: starý německý soustruh

Napsal: 11. 10. 2015, 4:29
od tz4-k14
Omyl jsem všechna ozubená závitová kola a zjistil jsem, že pouze dvě mají v pořádku (nevymačkanou) díru pro hřídel a pro pero. Dále jsem k soustruhu dostal ozubená kola stejného modulu, která mají jiné díry (větší i menší) a menší sílu drážky pro pero a jsou širší o pár mm. S šířkou problém asi nebude, ta půjde stočit na soustruhu, až ho zprovozním. Můj dotaz směřuje k tomu, zda by jste převrtali díru pro hřídel z nynějších 20 mm na dejme tomu 21 mm nebo zda kola vyvložkovat tak, že v nich vysoustružit díru na cca 30 mm a do té díry s přesahem nalisovat vložku s vnitřním průměrem 20 mm a s již vyrobenou drážkou pro pero ? Na některých původních kolech je to takto vložkou opravováno. Ještě musím uvést, že pár kol jsem ještě doobjednal nové a ty budou mít díru 20 mm bez drážky.

Obrázek, Obrázek, Obrázek

Jedno přísloví : Kolik třešní, tolik višní ??

Re: starý německý soustruh

Napsal: 11. 10. 2015, 4:45
od tumlik
tz4-k14 píše:Omyl jsem všechna ozubená závitová kola a zjistil jsem, že pouze dvě mají v pořádku (nevymačkanou) díru pro hřídel a pro pero. Dále jsem k soustruhu dostal ozubená kola stejného modulu, která mají jiné díry (větší i menší) a menší sílu drážky pro pero a jsou širší o pár mm. S šířkou problém asi nebude, ta půjde stočit na soustruhu, až ho zprovozním. Můj dotaz směřuje k tomu, zda by jste převrtali díru pro hřídel z nynějších 20 mm na dejme tomu 21 mm nebo zda kola vyvložkovat tak, že v nich vysoustružit díru na cca 30 mm a do té díry s přesahem nalisovat vložku s vnitřním průměrem 20 mm a s již vyrobenou drážkou pro pero ? Na některých původních kolech je to takto vložkou opravováno. Ještě musím uvést, že pár kol jsem ještě doobjednal nové a ty budou mít díru 20 mm bez drážky.
No tak ty otvory a drážky bys měl udělat až potom, co to zalisuješ, nechat si tam přesah a po nalisování potom napřesno dodělat otvor a obrazit drážku :wink:
Udělat nový průměr té spojovací vložky a přesoustružit otvor kol na nejbližší vyšší je samozřejmě jednodušší, jenomže ten stejný průměr budeš muset udělat i na konci závitové tyče a to taková sranda nebude :)

Re: starý německý soustruh

Napsal: 8. 11. 2015, 5:04
od tz4-k14
Několik fotek z rozborky převodovky.
Obrázek, Obrázek, Obrázek, Obrázek, Obrázek, Obrázek, Obrázek

Mám dotaz. Nevíte, k čemu je ten drát okolo ozubeného kola u elektromotoru ? Je možné, že je to pojištění červíka proti otočení ? Zkoušel jsem ho vyšroubovat, ale nejde to. Asi ho budu muset odvrtat. Máte s tím někdo zkušenost ????

Re: starý německý soustruh

Napsal: 8. 11. 2015, 5:14
od qwer
Ten drát je poistka na červíka ako píšeš, nemci to často používali
011 (2).JPG

Re: starý německý soustruh

Napsal: 18. 11. 2015, 5:00
od tz4-k14
Pár fotek posuvové skříně z pokračující opravy. Pár kol je nových, vůle v uložení hřídelí jsem zatím neřešil.
Obrázek, Obrázek, Obrázek

Mám dotaz. Šnek ve spodní části na prostřední fotografii je na hřídeli, která je z obou stran výškově stavitelná. Tato hřídel by měla být kolmo na osu spoluzabírajícího ozubeného kola (schematicky jako přímka tečna s kružnicí) ?? Nebo se má jedna či druhá strana zvednout výš ? Já se snažil jí nastavit jako tečnu s kružnicí. Ptám se proto, protože před tím byla levá část o cca 2mm výše než pravá. Když jsem zkoušel různé varianty, tak nebyl znát při ručním protáčení rozdíl.

Re: starý německý soustruh

Napsal: 18. 11. 2015, 8:59
od almac
šneku to nebude vadit, že je jedna strana výš a druhá níž. Bude to ale vadit ozubenému kolu, které je na společné hřídeli se šnekem, protože pak se spoluzabírajícím ozubeným kolem nebude mít odpovídající záběr. To, že se šnek "přizvedává", je tam proto, aby se tím vymezila vůle do šnekového kola. Ozubeným kolům to nevadí (v určitých mezích), protože se přizvedáváním vlastně jen pootáčejí okolo sebe, pohybují se po tečně. To, že to tam bylo nesouměrně, ještě neznamená, že to bylo správně. A.

Re: starý německý soustruh

Napsal: 18. 11. 2015, 9:06
od almac
jo jinak ta suportová skříň vypadá pěkně a kola jsou ve výborném stavu, postupuješ v opravách správně :) A.

Re: starý německý soustruh

Napsal: 19. 11. 2015, 5:06
od tz4-k14
almac píše:šneku to nebude vadit, že je jedna strana výš a druhá níž. Bude to ale vadit ozubenému kolu, které je na společné hřídeli se šnekem, protože pak se spoluzabírajícím ozubeným kolem nebude mít odpovídající záběr. To, že se šnek "přizvedává", je tam proto, aby se tím vymezila vůle do šnekového kola. Ozubeným kolům to nevadí (v určitých mezích), protože se přizvedáváním vlastně jen pootáčejí okolo sebe, pohybují se po tečně. To, že to tam bylo nesouměrně, ještě neznamená, že to bylo správně. A.
To je fakt, to mě vůbec nedošlo, že vedle šneku je rovnoběžně ještě jedno kolo, se kterým je také v záběru. Pak je to jasné. Šnek bude rovnoběžně s podélným posuvem (závitovou tyčí).

Děkuji za reakci.

Re: starý německý soustruh

Napsal: 17. 12. 2015, 10:09
od Max
Já teď křísím taky jednoho německého dědečka. Komplet rozděláno, vyčištěno, složeno, nové klínové řemeny, ale chybí mi tam spodní část dělené matice. Teď otázka, zda půjde nějak rozumně vyrobit.
P1010014.JPG
P1010028.JPG
SAM_1964.JPG

Re: starý německý soustruh

Napsal: 17. 12. 2015, 10:35
od tumlik
Max píše:Já teď křísím taky jednoho německého dědečka. Komplet rozděláno, vyčištěno, složeno, nové klínové řemeny, ale chybí mi tam spodní část dělené matice. Teď otázka, zda půjde nějak rozumně vyrobit.
P1010014.JPG
P1010028.JPG
SAM_1964.JPG

Pěknej historik :)
To ruční kolo suportu určo není origo, to tam někdo dobastlil, že ? Ta druhá polovina matice by šla podle mě vykoumat :)