Zdravím jako nováček fóra přítomné. Jsem dlouholetým majitelem přesně tohoto stroje! Jsem dalek tady šířit rozumy, ale myslím si, že s tím mazáním je to jinak. Alespoň na mém soustruhu to tak je - mazání je kroužkové, žádný knot ani kapací maznice!
Princip viz obrázek. Volně navlečený kroužek vhodné velikosti se spodkem brodí v oleji, nalitém do prohlubně tělesa ložiska. Třením na čepu ložiska ("vnitřní záběr") se kroužek otáčí, na sebe navaluje olej, který otáčivým pohybem vynáší nahoru na čep, do ložiska. Dříve to byl zcela běžný způsob olejového mazání ložisek tak, aby se čepy nemusely brodit (jako u kluzných ložisek třeba železničních vagonů), a tím hrozilo nebezpečí vytékání oleje i za klidu přes vůli ložiska či mazacími drážkami.
Zkušenosti z mého stroje - kroužek musí být dokonale hladký, souměrný (vyvážený), jinak uvázne v jedné poloze a netočí se. Rovněž nutno odladit správnou viskozitu oleje, hodně viskózní ho brzdí tak, že se netočí. Řídkého zase nabírá málo. Osvědčil se mi motorový olej SAE 30-40.
S mašinou jsem celkem spokojen (= zvykl jsem si na její neduhy a nemoci stáří, respektuji je). Pohon řešen elektromotorem + třístupňovou převodovkou Opel Laubfrosch
+ z ní dvěma klínovými řemeny do drážek, vytvořených v jedné z plochých řemenic. Autorem přestavby je bývalý majitel.
Trápí mě nedobrý stav suportu, kde přes maximální možné vymezení vůlí štelovacími pravítky až téměř do váznutí tvrdošijně odmítá všechny pokusy o upichování, které vždy skončí rozdrnčením (v lepším případě) až destrukcí nože či obrobku. Co s tím, nevím. Lože se projeté netváří, ložiska vřetene bez vůle, univerzálka "nová" a neházivá (= Narex funglovka originál mnou koupený v 80.. letech) fí 160...
Závěrem si dovolím připojit dotaz, na který je příznivá odpověď z říše sci-fi. Chybí mi odnímatelný díl lože a vodící matice se vším okolo - obě půlky se závitem, jejich rybinové vedení i ovládací boční páka. Neválí se to někomu náhodou doma

??