Re: Easy servo vs. servo motor
Napsal: 2. 2. 2018, 4:07
A jakej je rozdíl v posílaním kroků do servodriveru klasického step dir serva, easy serva a krokace?
Největší české fórum o strojírenství, CNC strojích a 3D tiskárnách
https://forum.strojirenstvi.cz/
Ja to tiež tak beriem. Príde mi to úplne zbytočné. Takže za seba by som zostal u Trabanta. Otázka teda je, či má zmysel investovať do dačoho spolahlivejšieho. Osobne som výpadky motora pri prevoze nikdy nemal. Keď som tomu dával, tak mi chladič vyvrel sám. To som pochopil, že som motor preťažil, a znížil som svoje požiadavky. Bavíme sa ale o úplne iných hodnotách. Jazdím len 30km/h. Ten výpadok sa ale stal v situácii, keď som tomu dával 80km/h!Mrosconi píše:Lubbezi já to tak právě beru. Přijde mi to poměrně zbytečné. Takže za sebe bych zůstal o krokáču. Otázka tedy je, zda má smysl investovat do enkoderu či nikoliv. Osobně s výpadky kroků jsem nikdy neměl. Když jsem to ladil, tak mi driver vypnul sám. to jsem pochopil, ze jsem motor přetížil a tak jsem snížil své požadavky. Bavíme se teď ale o úplně jiných hodnotách. Používám jen 3000mm/min. Ten výpadek se stal v situaci, kdy jsem tomu dal 8000mm/min. Při 6000 to jezdilo pohodlně celý den tam a zpět z 40kg náloží. Ještě jsem udělal jiný test a to tak, že jsem driveru dovolil poloviční proud. Taky bez problému. Z toho jsem vydedukoval, že mnou požadované hodnoty budou OK. Žádný výpadek nenastal. Uvidíme v budoucnu.
A nejde trabant náhodou aj rýchlejšie ako 60km/h dolu kopcom?r4cv píše:Nie je trabant chladený vzduchom?
To, že v celom tvojom príspevku úplne opomínaš podstatu krokového motoru (v porovnaní s 3f synchrónnym motorom) včetne všetkého, čo to obnáša - tak to tu riešiť nebudem. Bolo to tu na fóre popísané už mnoho krát, a hádzať hrach o stenu ma teda nebavíCZ_Pascal píše:Pokud tedy u KM tvrdíme že mikrokrokování nepřináší (zhruba od 4 mikrokroků) žádné další zpřesnění polohování (a "pouze" zlepší plynulost chodu) U EasyServa je přesnost polohování daná Enkoderem a tedy se dá s jistotou tvrdit že natočení hřídele při normálním provozním stavu (tedy kdy nepřekračuji jeho momentové možnosti) se blíží odchylce pár málo kroků enkoderu (tak jako u "klasického" ServoPohonu)
A v čem vidíš ten dramatický rozdíl mezi krokáčem a obecným PMSM (BLDC) motorem?OompaLoompa píše:EasyServo sa princípu KM nijako nevymiká. Z elektro-mechanického hladiska tam platia rovnaké pravidlá, ako pri klasických KM. Zákony fyziky žiadnou pohádkou o "zpětnovazební smyčce" neodr**ša názor, že to je vlastne to isté ako pri klasických AC/DC servách, je teda úplne zcestný..
![]()
OompaLoompa píše: To, že v celom tvojom príspevku úplne opomínaš podstatu krokového motoru (v porovnaní s 3f synchrónnym motorom) včetne všetkého, čo to obnáša - tak to tu riešiť nebudem. Bolo to tu na fóre popísané už mnoho krát, a hádzať hrach o stenu ma teda nebavíNa hore citovanú čast si ale dovolím zareagovať..
Žádné momentové možnosti mi s mikrokrokováním nikam nejdou, protože ten motor má udávaný maximální kroutící moment ve všech polohách bez ohledu na mikrokrokování.OompaLoompa píše: Pes je zakopaný práve v zvýraznenej časti ("momentové možnosti"), a ako to priamo súvisí s tým, čo som napísal o odstavec vyššie, hlavne pri záťaži. Je síce pekné, že tzv. mikro-krokovanie ti dokáže poskytnúť vyššie rozlíšenie pri polohovaní, no k čomu ti to asi bude, keď v "medzikrokoch" (4 a viac na nominál) ti dané "momentové možnosti" idú, s prepáčením, úplne do sračiek?
OompaLoompa píše: Či plánuješ s tým jazdiť len na volnobeh?
Je to přesně tak jak jsem psal. Pokud se v momentové charakteristice motoru pohybuju v rámci jeho možností, tak je to naprosto srovnatelné a zpětná vazba zajistí že jsem tam kde chci býtOompaLoompa píše:EasyServo sa princípu KM nijako nevymiká. Z elektro-mechanického hladiska tam platia rovnaké pravidlá, ako pri klasických KM. Zákony fyziky žiadnou pohádkou o "zpětnovazební smyčce" neodr**ša názor, že to je vlastne to isté ako pri klasických AC/DC servách, je teda úplne zcestný..
A teď si vem že výrobce toho systému není úplný debil a koeficient sníženi momentu při půlkroku (tedy stavu kdy je buzena pouze jedna cívka) už zvážil při uvedení jmenovitého momentu pohonu a tím pádem tak jak celou dobu tvrdím pokud se pohybuješ v momentové charakteristice toho daného pohonu tak nikde nic nelítá a zpětnovazební smyčka zajistí že jsem tam kde chci být -> "To je jednoducho FAKT"OompaLoompa píše: A teraz do toho započítaj ešte fakt, že napr. také 3Nm EasyServo má pri 1000ot/min len dačo málo cez 1Nmvynásob to koeficientom pre medzikrok, a veľmi rýchlo zistíš, že ti tú "extra-super-precíznu polohu" pri záťaži jednoducho nebude vedieť nikaj spolahlivo udržať! Pri prekročení tohto limitu to bude lietať kade-tade, od jedného celého kroku/pol-kroku k druhému, a žiadna "proudová ani polohová zpětnovazební smyčka" (ani keby bola samým pápežom svätená) ti s tým absolútne nič neudělá, lebo jej k tomu bude chýbať dostatočná sila v medzikrokoch. To je jednoducho FAKT.
Mám k dispozici reálné zkušenosti s provozováním EasyServomotorů na své hračce už několikátým rokem a světě div se nepotřebuji žádnou novou fyziku. Stačí mi ta která byla známa už před desitkami let.OompaLoompa píše: Ak máš k dispozícii iné fakty, či nebodaj novú fyziku, tak sem s tým - určite sa radi poučíme![]()
A já bych na závěr podotknul že i mě jsou naprosto jasné výhody klasického AC serva právě kvůli jeho momentové charakteristice a přetížitelnosti, ale o těch můj přizpěvek přece nebyl, protože to by bylo opakování relativně známých faktů. Co jsem chtěl zarazit byla mytologie a bludy pronášené na konto EasyServopohonů. A k mému překvapení se zdá že některé z nich "nakazily" i TebeOompaLoompa píše: Ešte by som podotkol, že výhody EasyServa oproti klasickému KM tu azda nikto nespochybňoval - práve naopak! Veľa z výhod, ktoré popisuješ, sú viac-menej pravda, tak v tom sa azda zhodneme
a kolik lidi, co neco stavi to umi?, kolik lidi, co to umi, to nastavi zadarmo?, takze do cenoveho rozdilu je potreba zapocitat i naklady na zprovozneni, coz tech 20% rozdilu posouva o kousek dalrobokop píše: Je tam jen ta nevyhoda potreby hlubsich znalosti k zapojeni a naladeni serva