bobíkovo CNC

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Mambo
Příspěvky: 315
Registrován: 5. 4. 2007, 5:38
Bydliště: Turnov/Liberec

20. 7. 2009, 9:09

Uz sem tady tenhle odkaz jednou daval, http://www.montako.cz/kategorie/plynove ... f-615.aspx ber to orientacne netusim jaka je vhodnost do cnc.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

20. 7. 2009, 12:39

Díky, tak já je použiju.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1013
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2009, 9:19

Jo, myslím, že plynové vzpěry jsou mnohem lepší než protizávaží. Protože protizávaží sice usnadní zvedání vřeteníku co se týká síly, ale dynamiku (zrychlení a brždění) sníží pod 50% ! Protože cukáš dvojnásobnou hmotou plus nějaká kladka, lanko atd.

Myšlenka vymezení vůle trapézu velkou hmotností vřetena podle mě není správná, protože pokud chceš například i vrtat, tak optimální přítlak při vrtání řekněme 20-kou vrtákem do duralu bez předvrtání (což konstrukce této mašiny zcela jistě umožní) je jistě větší než 45 kg. A už by Tě ta vůle dohonila :-)

Já bych vřeteníku nahoru nijak nepomáhal, protože pokud ho pohon není schopen pro jeho velkou hmotnost zvednout, pak ani není schopen vyvinout dostatečnou axiální sílu do nástroje, která je potřeba, obzvláště při vrtání.
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 479
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

20. 7. 2009, 10:14

Nadlehčování osy Z je v oblasti profistrojů naprosto běžná věc. Jde totiž zejména o opotřebení matic, hmotnost osy Z bývá někdy dost značná. Běžně se to nastavuje tak, aby byl odběr serva při pohybu dolů i nahoru stejný, já spíše preferuji nadlehčovat více. Z jediného důvodu - když se vysype matice, je podle mě lepší, když Zetko odjede nahoru, než když padne do stolu (obrobku, upínek, atd.) Nejčastěji se používají pneumatické písty - buď se vzduchojemem, nebo s přetlakovým ventilem.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

21. 7. 2009, 8:42

Se mi u pružiny nelíbí, že se tam síla se zdvihem mění. Tak mi napadla hydraulika. Co takhle dva válce spojený hadičkou , kdy jeden bude přizvedávat Z a druhý zatížím stejnou vahou. V podstatě protiváhu přenesu mimo posuv Y. Jen to bude chtít větší průměr hadičky a malý průměr pístu.
Setkal jste se někdo s tímto řešením u hobby mašiny?
Mambo
Příspěvky: 315
Registrován: 5. 4. 2007, 5:38
Bydliště: Turnov/Liberec

21. 7. 2009, 8:57

To same jde udelat se vzduchovym pistem ke kteremu se pripoji vzdusnik. Pokud bude vzdusnik dobre nadimenzovan tak zmena vysledne sily bude velmi mala.
Kopi.
Příspěvky: 310
Registrován: 26. 10. 2006, 3:02

21. 7. 2009, 7:19

Přesně, hydraulika je špinavá...
Na vzduch ale zase potřebuješ kompresor. V podstatě nemusí bejt nijak výkonnej, ale aby tlačil alespoň 10bar. Výkonově musí akorát pokrejt ztráty ve spojích atd...
Ale moje slova - kdo neměl kompresor a jdnou k němu pak čuchnul, už se bez něj skoro neobejde...
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 479
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

21. 7. 2009, 7:37

Je to spíše o průměru použitého pístu pro nadlehčování. Kompresor na 10bar je totiž většinou drahý (nebo dražší, než běžné - bývají tak do 8bar) Každopádně - naše stroje pracují s 6bar a nadlehčování funguje bez problémů. A co se týče úniků ve spojích - používáme hadice i armatury od Festo a troufám si tvrdit, že mají naprosto minimální únik. Natlakovaná soustava nadlehčování drží tlak po mnoho dní.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

21. 7. 2009, 9:58

Kopi. píše:Přesně, hydraulika je špinavá...
Na vzduch ale zase potřebuješ kompresor.
Je sice špinavá, ale kapalina je nestlačitelná a tudíž vhodnější na konstantní tlak. Neprojeví se pružnost. Dobře nastravená hydraulika je lepší, než pneumatika. Nekamenujte mne, že v každé pořádné hydraulice je akumulátor, ve kterém je plyn. édium je však kapalina.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

22. 7. 2009, 7:20

souhlas
akumulator tam je ale jeho ucel neni pruzit ale
kratkodobe vykrejt potreby ktere neda cerpadlo objemem
tlaky jsou tam vyssi nez 8 atm
masina na ktere jsem ted delal mela cerpadlo na 35 atm a tlak v protivaze kolem 25 atm
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Kopi.
Příspěvky: 310
Registrován: 26. 10. 2006, 3:02

23. 7. 2009, 6:57

Samosebou je kapalina lepší, ale jednak to asi vyjde dráž (v tomhle případě), a dá se říct, že je tak trochu složitější.

Zatimco u vzduchu se dá použít vzdušník, kterej ti sílu pístu udělá "téměř" konstantní, u oleje tohle jaksi nejde. Musí bejt hydraulickej redukčák - mechanika - ne/spolehlivost (teoretická).

Prostě v tomhle případě by byla moje jasná volna normální vzduchovej píst, akorátovej vzdušník, kompresor s redukčákem (nějakej obyč, ale řikam, stlačenej vzduch je v dílně sakra pomocník), pár hadiček a nějakej šroubek s matkou.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 7. 2009, 6:47

u toho vzduchu je na male masine vyhoda toho ze se vse vyresi velikym vzdusnikem ktery kdyz ma nekolikanasobne vetsi obem tak se v nem ty vykyvy tlaku ztrati

u hydrauliky to takhle snadno nejde tam se to resi stalebezicim cerpadlem a redukcakem ktery ten nadbytek vraci do nadrze
co se tyce spolehlivosti je to v pohode maka to desitky let bez udrzby

stejnetak jsem takhle vzkrisil masinu po vic jak deseti let odstavky a vse
makalo aniz bych na to musel sahnout

kdyz si vemu jaky objem a hlavne o jake prumery pistu by slo kdyz bych to chtel honit plynem jiste bych se do te masiny nevesel
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 7. 2009, 6:59

tady jsou nejake fotky profi masiny u ktere jsem tenhle system upravoval
cca 10 let stala a pote ta hydraulika behala bez zasahu okamzite
je to uz druha FKH-80 co jsem udelal
Přílohy
pic 012.jpg
pic 006.jpg
pic 005.jpg
pic 004.jpg
pic 002.jpg
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

24. 7. 2009, 9:19

Ahojky ,použitelná hydraulická čerpadla je možné získat velice levně například na vrakovištích z vozů CitroenBX mají řemenici a pohon je tedy řešitelný...hydraulické akumulátory takzvané "koule" je možno řadit paraelně...zásobní nádoba na kapalinu tamtéž... :lol: :P
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

25. 7. 2009, 7:06

Robokope, pochopil jsem správně, že Zetko je u FKH-80 přizvedáváno hydraulikou? Když vidím ten řetěz, tak bych to odhadl na protiváhu na přímo.
Jastliže váhu Zetka vyrovnává hydraulika, jaký je důvod pro její použití? Že by nárůst setrvačných sil měl takový vliv na dynamiku pohybu Zetka?
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“