Nemám tady žádný CAD, jenom kus papíru a fix. Takže naproto neumělá malůvka (koho to pobuřuje, ať se na ni nedívá

).
Kdybych to dělal já, tak bych myslel na tyhle věci a snažil se je nějak zohlednit:
- největší problém bude dělat skleněný prach, zvlášť u obrácené montáže motorem dolů
- musí být zajištěno spolehlivé umístění obrobku, i když při zakládání nebude v ideální poloze
- mělo by to být snadno vyrobitelné, pokud možno i po částech, až se předchozí část osvědčí
Takže bych udělal vpodstatě klasickou osu Z na 2 lineárech, 4 vozících a centrálním kuličkovém šroubu. To je mnohokrát zpracovaná a osvědčená konstrukce, často se to tady dá dokonce koupit jako hotový kus.
Na tu osu bych upevnil vřeteno. Jsem patriot, tak že bych použil levné a dobré vřeteno Atas. Myslím, že by to výkonově mohlo dát (dá se samozřejmě spočítat). Tady je to namalované jak to drží na plofilu do L, mám to tak na frézce. Ale dá se samozřejmě upevnit i jinak. Atas neumí přímo upnout 16mm, proto je to tady namalované se stočeným dříkem frézy.
Hlavní fligna je v tom, že na hřídel vřetene pod kleštinovou matici je navlečen "kalíšek", ideálně s odpruženou stěnou. Ten by jezdil s celým vozíkem a tedy i s vřetenem. Veškeré frézování by probíhalo v něm. Při najetí osy Z pod obrobek se napřed přitlačí okraj toho kalíšku, při dalším pohybu osy pruží jeho stěna (jako harmonika) a vytváří zcela uzavřený prostor, ve kterém se odehraje obrábění. Kalíšek má z boku vývod na hadici odsávání.
Ideálně do prostoru mezi dnem kalíšku a ložiskem vřetene ještě zavést jemný ofuk. Kdyby náhodou nějaká špona prolezla kolem hřídele vřetene, tak aby byla odfouknuta mimo ložisko.
Aby se obrobek dobře vycentroval i když nebude naváděn ideálně, tak k jeho zafixování poslouží patky se zešikmenou stěnou, ty ho navedou.
Shora pak obrobek fixovat přítlačným pístem, jiná fixace podle mě není nutná. Pokud je ale obrobek nějaký hodně subtilní a tedy málo pevný, tak by ten přítlačný píst mohl mít negativní tvar vršku toho obrobku, takže by vršek obrobku do něho zajel a drželo ho to i ze stran.
Přítlačný píst by mohl jezdit třeba na stejném vozíku jako motor (pak to bude hromadná výroba 2 kusů), ale v rámci jednoduchosti a ceny by asi líp vyšel nějaký pneumatický píst, který se opět i tady na fóru každou chvíli dá koupit. Nebo pokud elektricky, tak jednoduchý vozík jen na jednom lineáru s jedním vozíčkem.