Stránka 2 z 6
Napsal: 5. 8. 2009, 9:54
od Pavka
Mám ten samí soustruh doma. Je to výrobek fy Josef Svoboda Olomouc z roku 1932. Momentálně na něm dělám generálku. Ten můj soustruh byl ve velice žalostném stavu a pořídil jsem ho za 10000 Kč. Dostal jsem k tomu pouze převodová kola jinak nic víc. Co se týče převodů, tak tam jsou tři a tři kombinace řemenic plus předloha, to znamená 18 rychlostí. Tento soustruh má jak podélný tak i příčný strojní posuv, ten příčný je dost velká zvláštnost u tak malého soustruhu. Ta nabídka na Aukru toho soustruhu je velice dobrá. Je to poctivá práce našich dědů, tuhá menší mašinka, žádná Čína.
Napsal: 5. 8. 2009, 9:54
od Engineer
Nezkoumal jsem to nějak podrobně, ale asi to nebude špatný. Plochýho řemene se není třeba obávat, jen asi pokud tam je nějakej uleželej slepenej z vrstev očekávej jeho rychlou smrt. Na mazání aby neklouzal je jakýsi vosk. Musím přiznat že funguje skvěle. Mám ho už v nějakým historickým balení ale je dostupný i dnes stejně jako řemeny a sponky viz:
http://www.reko-sro.cz/cz/naradi-doplnk ... /index.htm
Spíš je otázka kam až to v té aukci vyleze cenově. Přeci jen malý soustruh se strojním posuvem není na bazarech běžná věc a tak se ta cena může šplhnout i slušně přes 20 tisíc. Ale i tak si myslím že do takových 25-30k to nebude špatný kauf, pokud to není vyběhaný. Jinak je teď k vidění celkem dost soustruhů S28 tak kolem 40 - 50k, což taky není špatná mašina, ale přeci jen větší a těžší a dělá dost kravál.
Dnes je bohužel potřeba počítat i s transportníma nákladama a tak kupovat větší a těžší mašinu na hobby užívání nemusí být optimální. Soustruh, kterýmu s oblibou říkáme nukleární hovado koupíš ledaskde a to doslova na kila (viz ten Škoda) za pár šupů, ale přestěhovat to vyjde obvykle podstatně dráž než vlastní mašina.
Z toho důvodu jsou relativně malý stroje pořád poměrně dost v kursu a pěknejch kusů se zase tolik neobjevuje.
Napsal: 5. 8. 2009, 9:57
od Engineer
Pavka píše:Mám ten samí soustruh doma. Je to výrobek fy Josef Svoboda Olomouc z roku 1932. Momentálně na něm dělám generálku. Ten můj soustruh byl ve velice žalostném stavu a pořídil jsem ho za 10000 Kč. Dostal jsem k tomu pouze převodová kola jinak nic víc. Co se týče převodů, tak tam jsou tři a tři kombinace řemenic plus předloha, to znamená 18 rychlostí. Tento soustruh má jak podélný tak i příčný strojní posuv, ten příčný je dost velká zvláštnost u tak malého soustruhu. Ta nabídka na Aukru toho soustruhu je velice dobrá. Je to poctivá práce našich dědů, tuhá menší mašinka, žádná Čína.
.....přesně tak nic ošizenýho!!!!

Napsal: 5. 8. 2009, 10:46
od tumlik
Taky mám podobnej,asi před čtyřmi roky jsem ho koupil od jednoho chlapíka v docela hrozným stavu do sklepa na drobnější práce a na plasty a po roce se dostal k tomu abych ho zprovoznil.Je tam podélný a příčný strojní posuv dvojitý.Na levé straně suportu je páka kterou spínám dělenou matici a používá se výhradně na řezání závitů.No a na čele suportu je přepínací páka LANG nebo PLANE která spíná cca poloviční posuvy které se nahání od ozuběného kola od posuvového šroubu na kterém to kolo pojíždí
MK 3 vřeteno,MK2 koník
Plochý řemen jde sehnat i v
http://www.mateza.cz/ nechal jsem si dělat do brusky a v poho...cena ovšem není lidová
Na tom soustruhu to řešit nemusím páč je to předělaný na klíňáky a je to bez problémů zatím se mi ho nepodařilo s 1,5kw motorem zastavit
Výměnná ozubená kola na řezání závitů mám stejná jak na tom soustruhu z aukra takže by tam měl být ten stejný vodící šroub což je 6,35mm na otáčku a to jsou 4chody na 1 ang. palec
Spočítanou mám i tabulku na modulové závity takže kdyby měl někdo něco podobnýho a měl animo tak můžu poslat
Páčka na levé straně je levý a pravý chod šroubu přes lyru a nula uprostřed
S nožema z SK se na tom dá samozřejmě dělat taky ale jak už jsem zde avizoval několikrát je třeba vždy kvalitní výbrus břitu..a bacha nový nůž ze kšeftu neznamená nabroušenej

Napsal: 5. 8. 2009, 11:10
od Engineer
No prostě nádhera!!!

Napsal: 6. 8. 2009, 6:13
od robokop
to je moc peknej kousek ale koukam ze neudelas jedinej zavit
my jsme koupili podobnej do muzea a bud na nem halda prace
nejvetsi problem vidim v tom ze je misty vybehane pricne vedeni tedy zaskrabat jinak se na tom nebude dat delat
Napsal: 6. 8. 2009, 11:38
od Krutor
robokop píše:ale koukam ze neudelas jedinej zavit
Proč myslíš že to neumí závity?
Jinak mě fascinuje, že ten princip, na kterým klasický soustruhy fungujou, je starý už 100 let a pořád na chlup stejný. Ten člověk, co to vymyslel, musel být génius

Napsal: 7. 8. 2009, 6:45
od robokop
protoze mu tam chybi posuvovej sroub a ozubena kola
hadam ze to vsechno bude muset vymyslet spocitat a vyrobit
tech stroju neni tolik aby se to naslo v nejakem bazaru
Napsal: 7. 8. 2009, 8:13
od Krutor
Já nevím, já mám pocit, že tam ten posuvovej šroub a ozubený kola vidím. Teď bych řekl že je to nastavený na posuv, tedy v řádu desetin mm na otáčku, ale když se ty kola nějak přehodí, tak to bude v řádu jednotek mm na otáčku na závitování.
Tumlíku, rozsuď nás

Napsal: 7. 8. 2009, 8:43
od robokop
ja mluvil o tom modrem
Napsal: 7. 8. 2009, 9:04
od Pavka
Ten modrý se opravuje. Jinak i tem šrob mám, tak že i závity půjdou řezat.
Napsal: 7. 8. 2009, 9:44
od robokop
to je fajn
my mame vetsinu starsich soustruhu zase bez kol
takze max nejakej ten strojni posuv
ten transmisni co jsme sehnali posledni je vyjimka, je kompletni
Svobota - soustruh
Napsal: 7. 8. 2009, 12:26
od Hardmesr
Pavka díky, dobře doplněné
Napsal: 7. 8. 2009, 9:07
od Krutor
robokop píše:ja mluvil o tom modrem
Jé, tak to promiň, já myslel, že je řeč o tom zeleném

Někdy je lepší být zticha

Napsal: 5. 9. 2009, 5:47
od vak
Mám podobný kousek, ale v "trošku" horším stavu. Jen mi nefunguje příčný posuv. Mohu se zeptat, jak je to u těchto soustruhů řešeno?