Stránka 2 z 3
Napsal: 5. 8. 2009, 7:49
od bobik
na tom motoru budou 2 řemenice, nebo jak je to?
Napsal: 5. 8. 2009, 8:02
od sysel
nene jedna a dlouhý řemen přes všechny 3 řemenice
Napsal: 5. 8. 2009, 8:26
od bobik
to nechápu, jak to uděláš, i ozubený řemen musí mít snad nějaký minimální úhel opásání.
Napsal: 5. 8. 2009, 8:28
od ivčo
Napsal: 5. 8. 2009, 8:32
od sysel
bobik: však to souhlasím, ale uplně v pohodě udělám na každé řemenici 180° opásání. Pokud by bylo potřeba více, tak přidám napínací kladku.
ivčo: Taky si myslím že to není zásadní problém, Tvoje mašinka mně k tomu právě inspirovala.... Ty tam máš řemen minimálně 2500mm že? Ale od pohledu se mi zdál takový moc měkký a gumový... Kolik Tě stál?
Napsal: 5. 8. 2009, 8:37
od ivčo
asi máš pravdu, hned jsem se byl podívat a trošku to přišponuju...
kolik stál už si nepamatuju, myslím že to pětistovky to vešlo.
Dělali to na míru v ulmeru
Napsal: 5. 8. 2009, 8:51
od sysel
No já myslel gumový jako materiálově... Vždycky jsem měl v ruce ty PowerGrip a ty jsou z takové jak tu říkáme "zpurné" gumy... Možná by na te delce ani tak nepružil... ale určitě to bude větší pálka.... Ale to pětikilo mně překvapilo, čekal jsem víc...
Napsal: 7. 8. 2009, 6:22
od sysel
No i když tady nepadlo moc konkrétních názorů proč to nebo ono, tak jsem se rozhodl pro dva šrouby spojené řemenem... Teď ale zase přemýšlím nad zabezpečením portálu aby po vypnutí napájení nesjel samovolně dolů... V9m že to tu bylo už X krát, ale hledal jsem a nenašel jsem žádné originální řešení... Nějaké západky, pružinky apod. se mi nechce řešit, raději bych použil něco originálního. Neví někdo o něčem?
Napsal: 7. 8. 2009, 6:29
od bobik
Normálně protiváho přes kladku. U tohodle řešení konstrukce bez problémů, jen to bude chtít trochu větší motory, neb setrvačné síly se zvojnásobí.
Napsal: 7. 8. 2009, 9:04
od Krutor
Já bych tam dal normálně pružinu - co nejdelší a předepjatou, aby chodila jen v malé části své činné délky. A motor ji bude přetlačovat dolů. Nejhorší, co se pak může stát je to, že po vypnutí vřeteno vyjede nahoru.
A nebo nějaká jednoduchá el-mag brzda.
Napsal: 8. 8. 2009, 5:54
od PavelZ
Já bych zkusil realizovat elmg brzdu na nějakou napínací kladku. Tam bude dost místa pro implementaci a přitom bude zachována pevná vazba mezi hřídelí motoru a obou šroubů. Ovládání relátka brzdy pak od signálu enable pro osu Z. V kopírkách apod. existuje množství elmg. spojek, které se dají k tomuto účelu použít. Vzhledem k převodům je určitě lepší provést aretaci osy na rotačním rozvodu než to cpát na posuvnou část, pokud ovšem nechceš přímo kompenzovat tíhu osy Z za provozu, ale pochopil jsem to tak, že ti Sysle jde jen o to, aby povypnutí osa "nehapala"

Napsal: 8. 8. 2009, 10:07
od sysel
Krutor: no vzhledem k tomu že osa Z bude mít zdvih cca 400mm, tak s tou pružinou to asi nepůjde, uvažoval jsem i nad plynovou vzpěrou, ale ta délka je už moc...
PavelZ: pochopil si správně, nejde mi o vyvážení osy protizávažím, ale pouze o to, aby v případě vypnutí mašiny, ať uživatelem, nebo výpadkem elektriky se nástroj nezabodnul do obrobku...
Ještě padla varianta, spojit obě dvě řemenice jedním řemenem, případně ho trošku napínat jednou kladkou a na jednu stranu přidat druhou řemenici a přes ní to pohánět motorem....
Vzhledem k tomu že tam budou 6Nm serva, tak nemám strach že by to těch 60kg nezvedlo.... Když vidím co dělá 1,9Nm krokáč na Ztku BF20tky kde jsou rybiny....
Napsal: 9. 8. 2009, 11:52
od Já
myšlenka dvojité osy Z je zajímavá ale bude to asi komplikovanější na výrobu
chtěl jsem se zeptat kde chceš sehnat ty 6Nm serva a jaka je zhruba jejich cena
Napsal: 9. 8. 2009, 12:08
od AcemanLB
Lidi jak řešíte uchycení pevného trapézovézo šroubu na konstrukci? Nechce se mi kupovat TR matice napadá vás něco?
Napsal: 9. 8. 2009, 12:30
od Krutor
AcemanLB píše:Lidi jak řešíte uchycení pevného trapézovézo šroubu na konstrukci? Nechce se mi kupovat TR matice napadá vás něco?
Normálně bych změřil vnějšek (u Tr16x4 je to nějakých 15.

a udělal bych svěrný domek s dírou o tomto průměru. Takže by to bylo upnutý za závit, což v případě trapézu nepovažuji za žádný hřích.
Samozřejmě, že lepší by bylo přesně to osoustružit (Tr16x4 se dá ojet na max. 10 mm), ale výsledek bude podlě mě stejně funkční, tak proč si přidávat práci.
Určitě zde někdo namítne, že povrch trapézu nemusí běžet přesně v ose se závitem, ale myslím, že pro většinu z nás to je nezměřitelná nepřesnost. Ale je možné si s tím samozřejmě pohrát, nedávno se to tu řešilo.