Stránka 2 z 5
Napsal: 15. 1. 2010, 9:33
od Krutor
Jestli mám správné informace, tak hlavní vlastností harmonické převodovky je bezvůlovost, která je v autě zbytečná. Pro Tvůj nápad bude dle mého názoru nejvhodnější planetová převodovka.
Napsal: 15. 1. 2010, 10:04
od jova
A nezapomeň že při takovémhle převodovém poměru to bude chtít ještě přidat nějakou volnoběžku.
Napsal: 16. 1. 2010, 1:08
od Hardmesr
jova, tu převodovku trochu znám. Tam obíhá satelit po dvou kolech s např. jedním kolem o jeden zub menším. Jedno kolo je pevné a to druhé které se otáčí je vždy po jednom oběhu satelitu posunuto o 1 zub. Dají se tak udělat jednoduše velké převody. Má to ovšem jednu nevýhodu. Musí se dovážit nevývažek satelitu protizávažím posunutým o 180st. Jinek se ta mrcha dost třepe. Kola mají stejný průměr, kolo s menším počtem zubů je korigováno +. Je to velmi jednoduchá převodovka.
Napsal: 16. 1. 2010, 1:38
od Zdenek Valter
Hardmesr píše:jova, tu převodovku trochu znám. Tam obíhá satelit po dvou kolech s např. jedním kolem o jeden zub menším. Jedno kolo je pevné a to druhé které se otáčí je vždy po jednom oběhu satelitu posunuto o 1 zub. Dají se tak udělat jednoduše velké převody. Má to ovšem jednu nevýhodu. Musí se dovážit nevývažek satelitu protizávažím posunutým o 180st. Jinek se ta mrcha dost třepe. Kola mají stejný průměr, kolo s menším počtem zubů je korigováno +. Je to velmi jednoduchá převodovka.
Nedělají se pak třeba ty satelity 3 aby se nemuselo dovažovat ?
Napsal: 16. 1. 2010, 2:25
od cncp100
A máš z toho planetovku

Napsal: 16. 1. 2010, 4:53
od Hardmesr
Zdeněk Valter, zajímavá úvaha. To by ale nějak nešlo, neboť zub planetového kola zabírá do zubových mezer, obou kol a každý další zub spoluzabírajícího kola je posunut o rozteč/počet zubů druhého kola a tak by se zuby dalších planetových kol do zubových mezer jaksi nevešly. Ten převod vlastně funguje tak, že posunutím planetového kola do další zubové mezery se druhé kolo pootočí o tu délku rozteč/počet zubů (velmi zjednodušeně řečeno).
Napsal: 16. 1. 2010, 6:44
od jova
TO: cncp100 - planetovou převodovkou těžko docílíš na jednom stupni třeba převod 1:50.
TO: Hardmesr - podle mě by šla udělat ta převodovka i s více satelity. Musely by se ale ty zuby na planetkách udělat dělené a podle rozmístnění vůči sobě pootočené.
Napsal: 16. 1. 2010, 6:55
od Hardmesr
jova-to mne nenapadlo. Myslím ale zbytečně složité, když jde použít pouze protizávaží.
Napsal: 16. 1. 2010, 7:39
od ledvinap
jova píše:
TO: Hardmesr - podle mě by šla udělat ta převodovka i s více satelity. Musely by se ale ty zuby na planetkách udělat dělené a podle rozmístnění vůči sobě pootočené.
A nebylo by snazsi udelat ozubena kola s rozdilem 2 zuby? Pak ti dva satelity naproti sobe vyjdou ...
Napsal: 16. 1. 2010, 8:08
od jova
Dostal by ses už na dost rozdílné průměry kol, musel bys to hodně korigovat a byl by poloviční převod oproti rozdílu jednoho zubu.
Napsal: 16. 1. 2010, 8:22
od lubos
převod by měl stačit okolo 1:10 a tak harm. převodovka nemá význam. Volnoběžka nebude protože se asi nevejde i ta planetovka bude dost velká a problematicky umístitelná na motoru s oběžným pláštěm. Taky by to mělo být dost lehké aby netrpělo zavěšení kola
Napsal: 16. 1. 2010, 8:34
od picom
A musí tam být převodovka ?
Co tam bude za motor?
Udělej přímý náhon
Napsal: 16. 1. 2010, 9:01
od Zdenek Valter
jova píše:Dostal by ses už na dost rozdílné průměry kol, musel bys to hodně korigovat a byl by poloviční převod oproti rozdílu jednoho zubu.
No a není lepší místo korigovaného kola použít normální a na planetu dát soukolí ?
To Hardmesr: Promiň nevšiml jsem si, že jsi psal o rozdílných kolech stejného průměru ale jiným počtem zubů.
Myslel jsem tuto planetovou převodovku:
Více zde :
http://cs.wikipedia.org/wiki/Planetov%C ... 99evodovka
Napsal: 16. 1. 2010, 9:50
od lubos
Náhon na přímo je z hlediska účinnosti absolutně nepoužitelný ale bohužel nejpoužívanější, pro nízké otáčky chybí moment a i když se dá příkon zvětšit fyzika nejde ojebat a při rozjezdu to nebude optimální, úplně nejlepší by byla převodovka ale ta se do kola nenarve.
Napsal: 16. 1. 2010, 10:07
od Zdenek Valter
lubos píše:Náhon na přímo je z hlediska účinnosti absolutně nepoužitelný ale bohužel nejpoužívanější, pro nízké otáčky chybí moment a i když se dá příkon zvětšit fyzika nejde ojebat a při rozjezdu to nebude optimální, úplně nejlepší by byla převodovka ale ta se do kola nenarve.
S tím momentem je to tak - co tam máš za motor ?
Jak ho chceš řídit ?
Pokud bys řídil například DC motor pomocí PWM pak to stím momontempři startu nebude až tak tragické

No a pokud tam tu převodovku dáš tak se můžeš ochudit v maximálce

Podle tebe 10x.
před 30 lety jsem takhle řídil 1 autíčko na autodráze - bylo absolutně nejrychlejší. Pravda rozjezdy byly oproti jiným značně měkké ale pak právě při řízení PWM se v akceleraci těm obyčejným vyrovnalo.