Stránka 2 z 2

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 21. 2. 2022, 2:40
od chb
vše uvedené je pravda - jak velikost a hmotnost motoru, vliv na chlazení, větší zatížení boků válců při krátké ojnici ... ale je tam ještě jeden prvek

krátká ojnice při stejných otáčkách uděluje pístu větší zrychlení/zpomalení - při pootočení ojnice o 90st je píst níže než při dlouhé ojnici
to má vliv na chvění motoru
omezuje to maximální otáčky motoru jak z důvodu mechanických
tak z důvodu že rychle klesající píst může ve vysokých otáčkách být rychlejší než hořící směs
.
ojnice02.jpg
.
ROD RATIO (neumím přeložit) u F1 může mít hodnotu až 2,8
.
ojnice03.jpg
.
ojnice04.jpg
.
čerpáno odtud
https://www.youtube.com/watch?v=C_YNn3ZkJmU

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 21. 2. 2022, 3:23
od HellGrip
myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 21. 2. 2022, 4:56
od chb
pokud je tím myšlena rychlost pístu v okamžiku, kdy klikovka je na/okolo 90 st - tak ano

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 21. 2. 2022, 5:01
od testone
rod ratio - klikový poměr

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 21. 2. 2022, 6:18
od atlan
HellGrip píše: 21. 2. 2022, 3:23 myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?
Ta zavisi od zdvihu, nie dlzky ojnice.

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 7:23
od prochaska
Dík za zajímavé informace :-)

Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor :-)

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 1:13
od HellGrip
Ako to je? Horná 1/3 ojnice koná vratný pohyb a 2/3 ojnice rotačný?

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 2:57
od Modros
já mám u vozítka rod ratio 1.86
je zajímavé že v případě montáže titanových ojnic se snižuje na 1.79 samosebou i s výměnou pístů

takže délka ojnice se prodlužuje o 4.3mm

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 3:53
od RaS
Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 4:02
od Modros
RaS píše: 22. 2. 2022, 3:53 Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..
proto píšu že je to zajímavé...to sem si nevymyslel..čerpám z dokumentu HKS motorsport

edit: To je k sadě i s klikovou hřídelí...takže tam to bude překopané celé....

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 22. 2. 2022, 5:26
od RaS
no pokud změněj i zdvih kliky tak je pak možné všelico, nicméně i to že někdo někde něco napsal neznamená že to je dobře, třeba jen ty poměry prohodili..

nicméně obecně delší ojnice větší poměr při stejné klice, proto mi nesedělo to co jsi napsal..

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 23. 2. 2022, 7:12
od Selic
prochaska píše: 22. 2. 2022, 7:23 Dík za zajímavé informace :-)

Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor :-)
Někde na netu se povaluje povídání k vývoji a řešení problémů při vývoji čtyřhvězdicového motoru do bombardéru B29. Naprosto fantastická práce, když člověk vezme, že to dělali bez počítačů jen s použitím logaritmických pravítek a mechanických kalkulaček.

Re: zajímavost - motor/ojnice

Napsal: 25. 2. 2022, 7:51
od Habešan
Předpokládám, že prototypovou dílnu měli přímo v baráku.