Stránka 2 z 2
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 2:40
od chb
vše uvedené je pravda - jak velikost a hmotnost motoru, vliv na chlazení, větší zatížení boků válců při krátké ojnici ... ale je tam ještě jeden prvek
krátká ojnice při stejných otáčkách uděluje pístu větší zrychlení/zpomalení - při pootočení ojnice o 90st je píst níže než při dlouhé ojnici
to má vliv na chvění motoru
omezuje to maximální otáčky motoru jak z důvodu mechanických
tak z důvodu že rychle klesající píst může ve vysokých otáčkách být rychlejší než hořící směs
.
.
ROD RATIO (neumím přeložit) u F1 může mít hodnotu až 2,8
.
.
.
čerpáno odtud
https://www.youtube.com/watch?v=C_YNn3ZkJmU
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 3:23
od HellGrip
myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 4:56
od chb
pokud je tím myšlena rychlost pístu v okamžiku, kdy klikovka je na/okolo 90 st - tak ano
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 5:01
od testone
rod ratio - klikový poměr
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 6:18
od atlan
HellGrip píše: ↑21. 2. 2022, 3:23
myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?
Ta zavisi od zdvihu, nie dlzky ojnice.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 7:23
od prochaska
Dík za zajímavé informace
Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor

Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 1:13
od HellGrip
Ako to je? Horná 1/3 ojnice koná vratný pohyb a 2/3 ojnice rotačný?
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 2:57
od Modros
já mám u vozítka rod ratio 1.86
je zajímavé že v případě montáže titanových ojnic se snižuje na 1.79 samosebou i s výměnou pístů
takže délka ojnice se prodlužuje o 4.3mm
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 3:53
od RaS
Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 4:02
od Modros
RaS píše: ↑22. 2. 2022, 3:53
Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..
proto píšu že je to zajímavé...to sem si nevymyslel..čerpám z dokumentu HKS motorsport
edit: To je k sadě i s klikovou hřídelí...takže tam to bude překopané celé....
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 22. 2. 2022, 5:26
od RaS
no pokud změněj i zdvih kliky tak je pak možné všelico, nicméně i to že někdo někde něco napsal neznamená že to je dobře, třeba jen ty poměry prohodili..
nicméně obecně delší ojnice větší poměr při stejné klice, proto mi nesedělo to co jsi napsal..
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 23. 2. 2022, 7:12
od Selic
prochaska píše: ↑22. 2. 2022, 7:23
Dík za zajímavé informace
Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor
Někde na netu se povaluje povídání k vývoji a řešení problémů při vývoji čtyřhvězdicového motoru do bombardéru B29. Naprosto fantastická práce, když člověk vezme, že to dělali bez počítačů jen s použitím logaritmických pravítek a mechanických kalkulaček.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 25. 2. 2022, 7:51
od Habešan
Předpokládám, že prototypovou dílnu měli přímo v baráku.