Stránka 2 z 2
Napsal: 21. 3. 2010, 4:32
od Bob
Jasně, že jsou levé trapézy běžně k sehnání, ale ono se na to, že je potřeba levý závit, dost často zapomíná. Jednou si vzpomínám, že na ultralajta, který měl tlačný motor ( v zadu ) si borci nechali udělat špéci vrtuli, ale tažnou

Rosta.
Napsal: 21. 3. 2010, 6:22
od r4cv
Na to, že je tam treba ľavý závit som zabudol, vďaka za upozornenie. Sústruh je to rumunský, bol z učilišťa a určite bol nabúraný (najmenej 1 krát).
Nevedel som prečo robím samé zmetky, myslel som že nedrží nónius. Chyba je v skrutke.
Napsal: 1. 4. 2010, 6:57
od Ferda
Ahoj Hoši,
Materiál na TR závity ,všeobecně na válcování se používá s co nejmenším obsahem uhlíku Nizký obsah uhlíku zapříčiňuje vysokou tažnost a to je optimální pro válcování, Závit je pak jako kytkaC15~12020 má nizký obsah uhlíku je to cementační ocel. V Německu je to běžná ocel pro válcování. V CZ je však problém sehnat 12020 a tak se to valí z bláta 11373, šroubařina popřípadě 11523. Vše ostatní už není to pravé ořechové. občas to dělá šupiny.
Přesnost válcovaného TR závitu , když jsou optimální válce a stroj má možnost natáčení vřeten tak se dá udělat i chyba na stoupání 0.02mm/200mm. Je však možné že odchylka po šroubu trochu plave. Není stejnoměrná. A pozor na to že i chyba 0.01mm/otáčku je součtová a na na 100 závitech je to prostě 1mm. Takže TR závit pro Obráběcí stroje musí mít chybu na stoupání v řádu tisícin mm.
Jinak, jestli je chyba šroubu proti noniusu , tak tam byla asi od začetku. Většinou, neříkám že vždy se TR závit opotřebovává rovnoměrně a když vymezíš vůli tak ta chyba je cca. stále stejná jen se zvětšuje vůle. Samo že předpokládám rovnoměrné využití celého závitu a nedošlo k extrémnímu lokálnímu přetížení (natažení šroubu)
Napsal: 4. 4. 2010, 9:51
od r4cv
Trapézový závit som zohnal v YORK, materiál 11523, matica bronzová. Zatiaľ je na ceste, presnosť zmerám, keď to osadím do mašiny. Určite to bude lepšie ako ten krivý, nabúraný.