Stránka 2 z 2

Re: Freza na makksie materialy zo stojanovej vrtacky alebo sustruhu?

Napsal: 27. 10. 2025, 2:40
od tumlik
MarosD píše: 27. 10. 2025, 1:26 K comu je tam ta pruzina? :D
Pružina je na vratku posuvu v ose Z :wink: jak jinak by jsi s tím chtěl gravírovat.....
dělali jenom G1L (G raviermaschine - řada - L etters) GF je jako na lehké frézovací prácem, to vřeteno jsem dělal několikrát, dělali se dva typy staré kde byly jenom broušené dutiny a na hřídeli broušené sedlo vnitřního kroužku ložiska a pak novější, kde jsou ložiska řady E7 a E13 jak to rozděláš, tak je dobré to vyměnit, stojí to pár kaček, ty vřetena mám obě, to starší se může leda přebrousit a vyměnit kuličky, nic víc s tím dělat nejde.

princip je jasný z obrázku, červík trochu trčí ven, je opřený v litinovém pouzdře, tedy vůči stroji stojí, jak zatlačíš páčkou na klobouček tak celé to vřeteno vyjede o stanovenou délku, vykláněním páky se to jemně reguluje od 0 do 1mm, to se dá nastavit na tom omezovacím kroužku nahoře, na tom F je to vřeteno pravděpodobně ještě v pinole a tento mechanismus tam není. Kolíček bývá často stržený, protože jak to někdo dostane do pracek a neví jak je to tam upevněné, tak to začne páčit ven a ten kolík urve, musí se to pootočit, je tam takovýá drážka a vřetýnko vyletí ven
IMG_20250429_141118.jpg

Re: Otazky o freze Deckel G1F

Napsal: 27. 10. 2025, 3:42
od MarosD
Ahoj,

to by som chapal, keby to bolo ako na G1L, kde ten kolik ostane v pinole:
Screenshot_2025-10-27-16-33-56-724_com.ebay.mobile-edit.jpg
Aj to, ze je tam ta packa, tu nic take nie je.

G1F v pinole nema nic:
IMG_20251027_162709.jpg
IMG_20251027_163630.jpg
Pardon, ak je to ocividne a nerozumiem tomu, ale nikdy som ziadny iny Deckel a ani man. frezu nemal.

Ked sa pozriem na zostavu G1F, tak hriadel s remenicou je pevne drzana v zovreti spodneho loziska a horneho loziska. Cele toto puzdro sa vsunie do pinoly a zaisti sa len tou dlhou maticou zhora. Matica je vidiet na obrazku vlavo hore. Je naskrutkovana na to vnutorne puzdro. Tym sa to zovrie do pinoly. Ta sa potom vysuva pakovym mechanizmom zo samotnej osi skrz ozubenie.

Re: Otazky o freze Deckel G1F

Napsal: 27. 10. 2025, 3:44
od MarosD
Foto matice prikladam tu:
IMG_20251027_164327.jpg

Re: Otazky o freze Deckel G1F

Napsal: 27. 10. 2025, 4:16
od tumlik
MarosD píše: 27. 10. 2025, 3:42 Ked sa pozriem na zostavu G1F, tak hriadel s remenicou je pevne drzana v zovreti spodneho loziska a horneho loziska. Cele toto puzdro sa vsunie do pinoly a zaisti sa len tou dlhou maticou zhora. Matica je vidiet na obrazku vlavo hore. Je naskrutkovana na to vnutorne puzdro. Tym sa to zovrie do pinoly. Ta sa potom vysuva pakovym mechanizmom zo samotnej osi skrz ozubenie.
já tomu rozumím, ta funkce, respektive princip je tam zachovaný akorát u F nepoužitý a celé to vřetýnko je v té pinole, ptal jsi se proč tam je ta pružina :)
takhle je to jen tou vrchní maticí dotáhlé v té ozubené pinole a drážka pro kolík je aby se to neprotočilo

Re: Otazky o freze Deckel G1F

Napsal: 28. 10. 2025, 8:55
od MarosD
Jasne, dakujem :)

Vreteno som zlozil. Zistil som, ze sa hriadel drela o pruzne, konicke podlozky. Je to vidno na fotografii a dokreslil som ich do zostavy, pretoze vo vykrese ich neuvadzali. Neviem, ci to bola niekoho uprava, alebo co. Pride mi logicke, ak by tam boli (a nedreli) o hriadel a horne lozisko sa o ne zaprelo a udrzovalo axialnu volu na "nule". Jedna bola mierne vyssia, tak som ih prehodil.

Kazdopadne som vsetko vyplachol cisticom na brzdy a potom premazal vazelinou na loziska. Teraz to vreteno ide krasne medovo, nic nedrie a nema ziadnu volu, ked som s tym zasmykal.
IMG_20251027_172647.jpg
podlozka.png
***

Prosim teraz o neodsudenie. Zacal som s upravou toho pohonu. Na tie lana som sa vykaslal a kupil v meste 6 mm siroky remen, dlzka 850 mm. Krasne zapadne do remenic na vretene, aj motore. Spekuloval som, ako tam motor upnem a kedze nemam zvaracku a materialu tiez malo :D Vymyslel som to takto. V osi vretena uz bol M12 zavit, zrejme pozostatok z pantografu. Vyuzil som povodny zaves motora s tym, ze som spravil otvor 12 mm skrz. Povodne tam bol strhnuty M6 zavit na zaistenie capu. Nie je to az take urazlive, pretoze cely zaves sa da v pripade reverznej potreby sfunkcnit bezproblemovo. Ta diera tam nevadi.

Cervenou som naznacil, co tam chcem spravit, aby ten zaves bol pevny a aby som nemusel vrtat do fremy. Tu capicku dam prec a vysustruzim si novu, ktora presne zapadne do otvoru a poisti sa cervikami, ktore tam uz su. V strede bude mat zavit. Obe miesta (byvala diera na cap a zavit v capici) sa spoja ako je cervenou naznacene pasovinou 5 mm. Remen a toto vymedzenie posobi takmer proti sebe, tak by to mohlo fungovat. Vyhodou je, ze sa to cele hybe aj s tou osou - to som chcel zachovat.
Este tam dorobim samozrejme sponovanie cez pruzinu, aby ten remen bol akurat napnuty.
IMG_20251028_212550.jpg
Povodne riesenie mi skratka priestorovo nevyhovovalo. Toto bude mat urcite lepsi zaber a je to ovela kompaktnejsie.

Snad. :cry: