Ještě starší soustruh.

Tovární CNC a apřestavby konvenčních soustruhů
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5386
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

7. 3. 2011, 11:13

Daliborka píše:RE: Zdenek Valter
Tak poraď, je nutné, pokud mám na domě pojistky 25A zapojovat tento motor na rozeběh H+T nebo běžně na přímo? Cirkulárka a ostatní běžné motory běhaj normálně na přímo ale nevím jak je náročný soustruh na roztočení,
díky Dalibor.
Je to podle příkonu motoru - dřív platilo že je to bezpodmínečně nutné pro motory silnější než 3kW.
Napiš co máš za elektromotor (vyfoť nebo opiš jeho štítek ;-)
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
martinodipraga
Příspěvky: 250
Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
Bydliště: Praha

7. 3. 2011, 11:25

Co se týče těch kol,tak bych nedřív změřil stoupání závitové tyče jestli je palcová nebo metrická tabulce nemůžeš věřit,na převod palce na metriku je potřeba kolo 127z potom je potřeba spočítat modul zubů modul 1,75 dneska nekoupíš dělají jenom 1,5 nebo 2.
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

8. 3. 2011, 8:31

Doplňte si prosím do profilu, odkud jste. To, že to zmíníte tady v diskuzi, vzápětí zapadne a budeme se ptát znovu.

Díky, Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
erty
Příspěvky: 21
Registrován: 24. 11. 2008, 11:36
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

8. 3. 2011, 10:55

martinodipraga píše:Co se týče těch kol,tak bych nedřív změřil stoupání závitové tyče jestli je palcová nebo metrická tabulce nemůžeš věřit,na převod palce na metriku je potřeba kolo 127z potom je potřeba spočítat modul zubů modul 1,75 dneska nekoupíš dělají jenom 1,5 nebo 2.
Kola s modulem M1,75 se dají sehnat ze sady od děličky. Akorát ty počty zubů jsou divoké. Chce to pak přepočítat tabulky zavitování.
Zbýňa
Příspěvky: 2060
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

8. 3. 2011, 5:52

Zdenek Valter píše:
Zbýňa píše: ...... Nejsem sice elektrikář, ale co se pamatuju, tak tohle přepínání je pro vyšší krouťák při rozběhu, což je tady spíš na škodu. ........
No to opravdu nejsi ;-) ;-)

Přepínání hvězda trojúhelník je zejména u asynchronních motorů s kotvou nakrátko prováděno pro zmenšení proudového nárazu při rozběhu těchto motorů ;-) ;-)
A taky vim, že proud teče a kope :D

Omlouvám se za dezinformaci a děkuji za opravení.
Zbýňa
Příspěvky: 2060
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

8. 3. 2011, 5:55

martinodipraga píše:To Zbýna : Dokonce je mi i docela sympatickej, protože už má převodovku a posuvovou tyč ( né jenom šroub).
Kdysi jsem ti řekl že mám stejnýho Kameníčka s originální posuvovou tyčí,není velkej problém jí dodělat.

Martin
Mohl bys mi to kdyžtak prosím vyfotit? Nemám představu jak bych tyč nabastlil do suportu. Nechci dělat nevratný zásahy.
Daliborka
Příspěvky: 26
Registrován: 6. 3. 2011, 9:37

8. 3. 2011, 6:04

To Zbýňa:
Hele, přestavět závitovou tyč posuvu je výbornej nápad, technicky se vezme správná tyč s matkou ze starého soustruhu a nacpe se místi tý Witvortovy, jen jde o to zda to dokáží co se týče nastavení rúzných posuvů strávit ty výměnný kolečka. Pokud to bude jen trochu technicky možný tak jdu do toho. Pokud budu mít metriku tak se koupí ta správná matka a na hřídeli jen vyřežou odpovídajcí závity. Dělat si sám pro sebe vlastní Witvorty je nesmysl.
Zbýňa
Příspěvky: 2060
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

8. 3. 2011, 6:31

Daliborka píše:To Zbýňa:
Hele, přestavět závitovou tyč posuvu je výbornej nápad, technicky se vezme správná tyč s matkou ze starého soustruhu a nacpe se místi tý Witvortovy, jen jde o to zda to dokáží co se týče nastavení rúzných posuvů strávit ty výměnný kolečka. Pokud to bude jen trochu technicky možný tak jdu do toho. Pokud budu mít metriku tak se koupí ta správná matka a na hřídeli jen vyřežou odpovídajcí závity. Dělat si sám pro sebe vlastní Witvorty je nesmysl.
Já mám namysli něco jinýho. Ty máš na sostruhu dvě tyče. Jedna závitová na závity a jedna podávací na automatickej posuv. A právě tu druhou můj soustruh z výroby nemá, takže musim tahat automatickej posuv závitovou tyčí.

Moje závitová tyč má klasicky stoupání 4 otáčky na palec a nemám důvod jí předělávat. Mám tabulky napočítaný tak, že v pohodě pokreju metrický i anglický závity.
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

8. 3. 2011, 7:39

nemáš pak problém, kdy bude nejmenší možný posuv ještě dost hrubý třeba na závěrečné finišování? kolik máš nejmenší úběr na otáčku? samozřejmě lepší nějaký posuv než žádný, já mám právě u rodičů taky nějakou starou vykopávku :) a tam to řeším podobně ale při použití největšího převodu mám asi 0,07mm což je ještě někdy dost..
a příčný posuv nemáš?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Zbýňa
Příspěvky: 2060
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

8. 3. 2011, 7:59

RaS píše:nemáš pak problém, kdy bude nejmenší možný posuv ještě dost hrubý třeba na závěrečné finišování? kolik máš nejmenší úběr na otáčku? samozřejmě lepší nějaký posuv než žádný, já mám právě u rodičů taky nějakou starou vykopávku :) a tam to řeším podobně ale při použití největšího převodu mám asi 0,07mm což je ještě někdy dost..
a příčný posuv nemáš?
Ano, s hrubým posuvem problém mám. Přepracovávám si kvůli tomu převody, ale ani potom to nebude ideální. S nepřepracovanými převody se dostanu na nejmenší posuv 0.25 mm/ot. Po přepracování cca 0.12 mm/ot. Takže nic moc. Příčný posuv mám.
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

8. 3. 2011, 8:02

asi nikdo nepočítal s menším stoupáním šroubu :D já tenkrát našel nějaké maličké asi 12zubé kolečko takže jsem to stáhnul někam těsně pod desetinu ale určitě to není ideální, ten ozubený převod pak má šílenej zvuk, aspoň s větším kolem to takovej rachot není.... nicméně na tom soustruhu skoro nedělám takže mě to nijak netrápí..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
martinodipraga
Příspěvky: 250
Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
Bydliště: Praha

8. 3. 2011, 9:31

Já jedu na ozubenej řemen,žádnej rochot větší záběr na zuby pohoda akorát musím někde splašit kolo 127z abych mohl jít do metriky jinak můj Volman s převodem 1:2 do pomala umí přes nortonku všechny witvorty a má slušný posuvy,jsem automechanik používám rozvodáky z aut akorát to 127z budu muset honit na T5ku autořemen má veliký zuby.
Daliborka
Příspěvky: 26
Registrován: 6. 3. 2011, 9:37

12. 3. 2011, 6:41

Tak pánové, zdravím.
Jak pokračuji? Pár dní práce, smrdím naftou, všechno je těžký a špinavý, ale povedlo se mi celý soustruh rozebrat bez ztráty kytičky, pochopit funkci všech součástek a pamatovat si, snad? jak to zase složit. Hřídele, ozubená kolečka i kluzné plochy jsou v pořádku. Nemile mne ale překvapilo, že schází jedna objímka, která přenáší pohyb z drážkové tyče na posuv v suportech a bylo vypadlých několik klínků z pohonu posuvů, tak že stroj byl polofunkční. To jsem ale schopen opravit. Je tam mnoho možností volby otáček na posuvy, ale jen dvě možnosti volby otáček na sklíčidle. K tomu potřebuji několik rad.
Pohon od elektromotoru šel přes klínové řemeny přímo na řemenici na hřídeli sklíčidla, otáčky odhaduji na polovinu otáček motoru. Pak tam je jakýsi obchvat ozubením a hřídelkou, tipuji snížení znova na polovinu. Nejsem soustružník, ale předpokládám že při řezání závitů nožem nebo vrtání větším průměrem vrtáku je potřeba podstatně snížit otáčky, tipuji tak na 50ot/min. a míň. Mám jedinou možnost to dohonit soustavou řemenic mezi motorem a hřídelí sklíčidla. Koukal jsem zde na fotky, tak Zbýňa i Hájek Smržice mají zhruba stejnou konstrukci jako já a ti to řešili taky převody v pohonu. Stačí to? A co zpětný chod? Přehodit fáze ma pohonu?
Jinak můj poznatek ke konstrukci a rozborce soustruhu. Jóóó, naši předci byli koumáci. Technicky nic složitého, ale tolik hezkých nápadů a při rozborce nutných postupů že občas trvalo než jsem našel jak na to. Předpokládám, že na to měli i přípravky, které si musíme každý vytvořit sám. Zarazilo mne ale, že na hlavní řemenici jsou dvě dost velká ložiska, točí se vždy, když běží motor. Je to uzavřená skříň a tam byly jen zbytky nějakého „vosku“ a jinak suchá, ale ložiska OK. Předpokládám, že se to plní převodovým olejem. Je tam mraky mazniček na olejničku, hodinu mazat a najít kde a všechny, ale poraďte, co za olej. Shell určitě ne, spíš mi jde o to zda řidší (mám staré nepoužité ADčko) nebo hustší, to je převodový olej, nebo mám možnost sehnat od servisáka bagrů použité vyjeté oleje třeba převodový olej nebo hydrauliku.
Další dotaz, čím odmastit a vyčistit, třeba ty velké ložiska? Nafta nic moc, tak zbývá technický benzín nebo Perchlor? Co je vhodné a ne drahé? Myl jsem celý stroj a nafta mne vyšla na 300.- ale nevadí, používáme ji stejně jen na podpal do kamen, tak to bude smrdět víc.
Zde je pár fotek z rozebraného hřídele, až seženu správné klínové řemeny a simerinky tak snad se mi to povede správně složit.
Levá strana 1
Levá strana 1
Snímek 002.jpg
Ložiska pohonu
Ložiska pohonu
Celk složení
Celk složení
Filcové mazátko
Filcové mazátko
Zbýňa
Příspěvky: 2060
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

12. 3. 2011, 7:42

Na svém soustruhu mám klasickou koncepci tj. převod z motoru na mezihřídel a z předlohové hřídele na trojřemenici vřeteníku. Tím máš možnost jednak srazit otáčky pomocí převodu motor x mezihřídel a potom pomocí plochého řemenu volit troje otáčky na vřeteníku. Dále je možné na vřeteníku zařadit předlohovouhřídel s ozubenými koly s převodem 1:5 a tím vyplynou další troje otáčky. V dávných dobách byly elektromor a mezihřídel nahrazeny systémem transmise. Na mezihřídel na straně vřeteníku soustruhu (převod plochým řemenem) je dobrý dát stejnou řemenici jako je na vřeteníku, ale zrcadlově obrácenou nemění se pak osová vzdálenost při přehození řemene. Nicméně dá se napočítat i jiná řemenice na toto místo, aby osová vzdálenost na každé ze tří poloh řemene byla stejná. Řemenice na převod motor x mezihřídel napočítáš podle požadovaného rozsahu otáček. Není špatné sehnat motor s 950 ot. zpřevodování je potom snažší. Na svém soustruhu mám rozsah cca 600-30 ot. a plně mi dostačuje. Jak jsem již psal podle dobové literatury byly tyto stroje stavěny na rozsah cca 350-10 ot. Rychlosti byly samozřejmě určeny i používanými nástroji. Proto se domívám že mnou použitý rozsah otáček je na "dnešní" nástroje (letované SK) a vzhledem k původní konstrukci stroje ideální.

Změnu otáček určitě řeš pomocí reverzačního vypínače (cena cca 600).Revers je nutný pro řezání závitů. Olej používám motorák M6A protože jsem ho dostal dvacet litrů a nemám žádné problémy. Když si vezmeš jaká byla kvalita olejů v dobách slávy našich strojů a dnes tak si soustruh jenom mlaská. Při čištění drobné součástky naložím do hrnce s petrolejem (nesmrdí v dílně) a po nějaký době je umeju techničákem. Co se nevejde do hrnce meju rovnou techničákem. Když jsou součástky jenom mastný je to super, horší je to se zatvrdlou špínou a rzí. Potom nekluzný plochy beru po odmaštění brusnejma houbičkama a v nejhorším případě dráťákem ve vrtačce, pozor nikoliv dráťákem ve flexe, to by byl průšvih!

Součástky co máš na fotkách jsou parádní. Umej je techničákem, nefukční plochy můžeš vyčistit dráťákem ve vrtačce (dobrá metoda na matice šrouby atp) a všechno bude parádní.

Dávám teďka do kupy Volmanovu frézku a také objevuju krásný řešení konstrukčních prvků, ktrerý mi dosud z mých strojů nebyly známý, věci jako mazání broděním ocelového kroužku atp. Vše masivní, jednoduchý a opravitelný. Prostě mašiny z doby kdy se ještě dělaly poctivý stroje a né hračky :D

Koukám, že tvůj vřeteník je již předělaný na klínový řemen, potom bych možná uvažoval o zabudování převodovky (dobrá třeba ze škody 1203) za motor. Daším řešením je frekvenční měnič, ale to už je parketa jiných.
Daliborka
Příspěvky: 26
Registrován: 6. 3. 2011, 9:37

12. 3. 2011, 8:00

Re:Zbýňa: věci jako mazání broděním ocelového kroužku
Tak to jsem před mnoha lety dostal motor ke šroťáku a majitel říkal kam se leje olej. Tak jsem to prozkoumal a byl tam na hřídeli pověšenej kroužek který se po ní točil. Spodek kroužku byl potopený v oleji a otáčením kroužku se dostával olej nahoru a roztékal se do bronzových futer.
Těhle fint bylo mnoho a kde jsou ty časy ! To je to samý jako někdo psal výše o dřevěných futrech.
Odpovědět

Zpět na „CNC soustruhy“