Prvotní bylo pročtení vašich příspěvků . Vyšlo mi z nich, že jednotlivé díly by měly být vyrobeny přesně. Proto jsem od hledání chyb obrobení přešel k hledání chyb v sestavení a hned ráno sundal ten vřeteník (a převodovku strojního posunu a půlku elektriky).
Vřeteník jsem pořádně vymyl a oškrabal barvu a tmel z kontaktních ploch. Potom jsem ho nasucho nasadil a začal měřit. První zjištění, osa vřetene byla několik desetin pod osou koníka.
Odtud vyplynulo, že broušení nebo zaškrabávání nebude správnou cestou, a začal jsem podkládat. Hladký plech z nápojových plechovek, sem tam mikrometrem zkontrolovaná tloušťka, aby byl rovný a nevnášel další chyby.
Při každém podložení jsem pořádně přitáhnul vřeteník k loži a měřil: pevný hrot proti pevnému v koníku, na lícní desce kolmost v horizontální rovině a cvičně házivost (ta se podle očekávání neměnila).
Výsledkem celodenní práce je výškové srovnání vřetene s koníkem, kolmost příčného suportu k vřeteni v horizontálním směru, doladěná házivost kleštinového pouzdra a sklíčidel - vše do 0,01 v oblasti do cca 15cm od příruby vřetene (delší broušený válec-trn doma zrovna nemám).
Co nevím?
Nevím, jak se to bude chovat v celé délce lože - seženu trn a změřím.
Neumím změřit případný sklon vřetene dolů nebo nahoru, ale spoléhám na to, že mezi původními rovnými plochami je celoplošná stejně silná podložka. Prizma je vypodložené do kříže, kvůli té kolmosti.
Nevím, zda se podložky neomačkají - doufám, že ne

Takže čekám na trn, a jinak jsem mírný optimista, že všechno běhá, jak má.
Radek