6 let starý článek, který už tehdy vycházel ze starého článku.
Dneska má soláry na střeše už významné množství domů. Takže se samozřejmě i záchranné prostředky tomu musí přizpůsobit.
Einstein kdysi tvrdil, že lidská hloupost je nekonečná.
Já jsem optimista, tak jsem si to pro sebe modifikoval: lidská vynalézavost a invence je nekonečná. Na každý problém se dříve nebo později najde řešení.
A zrovna na to hašení solárů to řešení zase není tak složité.
doncarlos píše: ↑25. 5. 2021, 9:10
Za rok 2020 se u nás spotřebovalo 7,66 miliard litrů pohonných hmot.
Umí tady někdo jejich energii přepočítat na elektrický výkon ?
Velmi jednoduše a zapamatovatelně se dá vzít, že 1 litr pohonných hmot představuje cca 10 kWh energie. Není to přesně, navíc se to trochu liší u beznínu a nafty. Ale o to nejde, pro hrubý přehled to stačí, a je to snadno zapamatovatelné.
No a opět snadno zapamatovatelné je, že spalovací motor dokáže na kola dostat zhruba 1/3 energie, která v tom palivu je. Opět se to liší pro benzín a naftu, a pro rozdílné podmínky. Ale pro orientační výpočet vyhoví.
Pro případné oponenty, kteří budou namítat, že maximální účinnost může být třeba 45% atd. - ano může, ale za optimálních podmínek. A to po většinu času v autě neplatí.
Takže těch 7.66 mld. litrů představuje zhruba 76.6 TWh energie.
Při účinnosti 1/3 to bude v elektrice představovat kolem 25.5 TWh.
Roční produkce Temelína je někde kolem 16 TWh.
Takže v tom palivu je něco přes 1.5 Temelína.
Pokud by se vzaly u elektriky ztráty nabíjecího procesu, přenosu atd., tak se to pořád vejde do 2 Temelínů.
Zajímavý příspěvek // a snadno "uchopitelný" //. Děkuji.
Narazil jsem na podobný problém // poměr výkon elektrika / spalování // v malém.
Mám asi 5 let štěpkovačku poháněnou el motorem 1400 ot a 3kW.
Připojil jsem k ní spalovací motor BS 9 hp = 6,7 kW. Ten výkon je při 2200 ot - je na to nastavený regulátor.
Všechny převody jsou stejné, přesto se spalovací motor větví o pr cca 10 cm okamžitě "udusí". Domníval jsem se, že je něco blbě a vrátil jsem elektromotor. Ten to schroupe jako malinu. Koupil jsem tedy silnější spalovací motor // 15 kW // a i ten se znatelně "zadýchá".
Co je tedy blbě ? Není kW jako kW ???
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 25. 5. 2021, 7:00
od fmodel
No jediný co potřebuješ vidět je křivka krouťáku, mám motor 48 koní při 12500 ot/min a měl by problém čím to bude ?
Všechny převody jsou stejné, přesto se spalovací motor větví o pr cca 10 cm okamžitě "udusí". Domníval jsem se, že je něco blbě a vrátil jsem elektromotor. Ten to schroupe jako malinu. Koupil jsem tedy silnější spalovací motor // 15 kW // a i ten se znatelně "zadýchá".
Co je tedy blbě ? Není kW jako kW ???
A opačný pohled - a můj dojem - asynchronní motor 5.5kW v cirkulárce má tak brutální krouťák, že by zcela nepochybně byl schopen
pohánět osobní auto, které má přitom motor 10x silnější, je to určitě v té charakteristice
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 27. 5. 2021, 9:32
od elbarto
Milan: osobně si myslím, že el. motor má alepon "nějakou" roztočenou hmotu rotoru. Pokud má štěpkovač fungovat, potom potřebuje opravdu slušný setrvák, páchá to tak každý kutil co staví. Ten je pro výrobce především dopravně a váhově nepřijatelný. Dej tam cokoliv ze šrotáku a uvidíš neskutečný rozdíl.
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 27. 5. 2021, 9:40
od filla
nebo ten motor dej do auta, do kufru centralu a dej vedet, jak to trha asfalt, vcetne zatahu odspodu
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 27. 5. 2021, 11:54
od shaolin
elbarto píše: ↑27. 5. 2021, 9:32
Milan: osobně si myslím, že el. motor má alepon "nějakou" roztočenou hmotu rotoru. Pokud má štěpkovač fungovat, potom potřebuje opravdu slušný setrvák, páchá to tak každý kutil co staví. Ten je pro výrobce především dopravně a váhově nepřijatelný. Dej tam cokoliv ze šrotáku a uvidíš neskutečný rozdíl.
Je to presne o tej rezerve energie v systéme. Keď som dávnejšie riešil pohon môjho gátra, stretol som sa s ekvivalenciiou že kde stačil 5,5kw elektromotor, bol tak akurát 20kw spalovací motor. Vysvetľovali to tak, že ten elektromotor si pri nápore dokáže krátkodobo cucnúť viac prúdu na aký je dimenzovaný a tým preklenúť nápor krútiaceho momentu. Preto aj výrazne poddimenzované elektromotory "zhoria", lebo ten nadprúd cucajú často.
Benziňak však potrebuje na plný výkon predpísanýé množstvo paliva, čo však pri behu naprázdno zvyšuje otáčky ...
U benzinoveho motora (ale aj elektromotora) je vhodný zotrvačník ako zásobáreň energie, ktorá sa vypustí v momente nástupu krátkodobej potreby krútiaceho momentu. Dokonca sú systémy, kde v základe beží motor a zotrvačník vkuse a len v prípade potreby sa pripojí pohyb štiepacieho klinu.
elbarto píše: ↑27. 5. 2021, 9:32
Milan: osobně si myslím, že el. motor má alepon "nějakou" roztočenou hmotu rotoru. Pokud má štěpkovač fungovat, potom potřebuje opravdu slušný setrvák, páchá to tak každý kutil co staví. Ten je pro výrobce především dopravně a váhově nepřijatelný. Dej tam cokoliv ze šrotáku a uvidíš neskutečný rozdíl.
Je to presne o tej rezerve energie v systéme. Keď som dávnejšie riešil pohon môjho gátra, stretol som sa s ekvivalenciiou že kde stačil 5,5kw elektromotor, bol tak akurát 20kw spalovací motor. Vysvetľovali to tak, že ten elektromotor si pri nápore dokáže krátkodobo cucnúť viac prúdu na aký je dimenzovaný a tým preklenúť nápor krútiaceho momentu. Preto aj výrazne poddimenzované elektromotory "zhoria", lebo ten nadprúd cucajú často.
Benziňak však potrebuje na plný výkon predpísanýé množstvo paliva, čo však pri behu naprázdno zvyšuje otáčky ...
U benzinoveho motora (ale aj elektromotora) je vhodný zotrvačník ako zásobáreň energie, ktorá sa vypustí v momente nástupu krátkodobej potreby krútiaceho momentu. Dokonca sú systémy, kde v základe beží motor a zotrvačník vkuse a len v prípade potreby sa pripojí pohyb štiepacieho klinu.
Děkuji za připomínky.
Setrvačník tam samozřejmě mám. Ocelový disk pr 320 silný 100 mm. Tedy nějakých 60 kg hmoty. Tvoří zároveň řemenici prvního převodu 1/4,5.
to fmodel : Ten elektromotor by měl mít 20 Nm a ten spalovák by měl mít 26 Nm.
Nejpřesněji to podle mne vystihl shaolin a samosebou má pravdu i elbarto.
Je to o rezervě energie. Zatímco elmotor je schopen na zvýšenou zátěž zareagovat okamžitě // a také snese krátkodobě přetížení // , tak ten spalovací motor // má regulátor // reaguje až na pokles otáček - to už je spotřebována část energie i ze setrvačníku a nežli se spalovák "probudí" je pozdě. Musela by tedy být nějaká predikce, že bude potřeba více energie a s předstihem přidat plyn. Alespoň se to domnívám .
elbarto píše: ↑27. 5. 2021, 9:32
Milan: osobně si myslím, že el. motor má alepon "nějakou" roztočenou hmotu rotoru. Pokud má štěpkovač fungovat, potom potřebuje opravdu slušný setrvák, páchá to tak každý kutil co staví. Ten je pro výrobce především dopravně a váhově nepřijatelný. Dej tam cokoliv ze šrotáku a uvidíš neskutečný rozdíl.
Je to presne o tej rezerve energie v systéme. Keď som dávnejšie riešil pohon môjho gátra, stretol som sa s ekvivalenciiou že kde stačil 5,5kw elektromotor, bol tak akurát 20kw spalovací motor. Vysvetľovali to tak, že ten elektromotor si pri nápore dokáže krátkodobo cucnúť viac prúdu na aký je dimenzovaný a tým preklenúť nápor krútiaceho momentu. Preto aj výrazne poddimenzované elektromotory "zhoria", lebo ten nadprúd cucajú často.
Benziňak však potrebuje na plný výkon predpísanýé množstvo paliva, čo však pri behu naprázdno zvyšuje otáčky ...
U benzinoveho motora (ale aj elektromotora) je vhodný zotrvačník ako zásobáreň energie, ktorá sa vypustí v momente nástupu krátkodobej potreby krútiaceho momentu. Dokonca sú systémy, kde v základe beží motor a zotrvačník vkuse a len v prípade potreby sa pripojí pohyb štiepacieho klinu.
Děkuji za připomínky.
Setrvačník tam samozřejmě mám. Ocelový disk pr 320 silný 100 mm. Tedy nějakých 60 kg hmoty. Tvoří zároveň řemenici prvního převodu 1/4,5.
to fmodel : Ten elektromotor by měl mít 20 Nm a ten spalovák by měl mít 26 Nm.
Nejpřesněji to podle mne vystihl shaolin a samosebou má pravdu i elbarto.
Je to o rezervě energie. Zatímco elmotor je schopen na zvýšenou zátěž zareagovat okamžitě // a také snese krátkodobě přetížení // , tak ten spalovací motor // má regulátor // reaguje až na pokles otáček - to už je spotřebována část energie i ze setrvačníku a nežli se spalovák "probudí" je pozdě. Musela by tedy být nějaká predikce, že bude potřeba více energie a s předstihem přidat plyn. Alespoň se to domnívám .
Nechce sa mi to počítať, naposledy to bolo na strednej ale ten zotrvák by som dal apoň D 500.
Keď si človek pozrie tie všetky stabiláky tak remenice mali niekedy aj dve a fi asi tak ako píšem.
Tak nakonec tahle rada byla přesně to, co bylo třeba udělat.
Jakmile zachytí podávací válce dřevo a začnou roztahovat ty kleště na kterých jsou chycené, tak se přes bovden přidá plyn // vychýlí regulátor //. Motor má čas se roztočit nežli dřevo dojede k drticím nožům a také se navýší energie v setrvačných hmotách.
Děkuji všem za rady a také za ujasnění myšlenek.
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 4. 6. 2021, 7:05
od robokop
To chci videt na videu
Re: To mi hlava nebere toto
Napsal: 4. 6. 2021, 9:13
od bobik
Měli do toho filmu dát koment, takhle rozhodně dřevo neřezat. Stát proti pile a držet špalek za oba konce.