reprap a podobne

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

1. 12. 2011, 1:28

jvj píše: Trvalé přetížení o víc jak 40% vede jistě k destrukci.
Ale pravdou je, že tyto odpory nejsou určeny k ohřevu a v případě nestejnoměrného odvodu tepla se chovají každý různě.
Honza :D
Podle me z toho delate zbytecne detektivku. 10W znamena, ze pri teplote okoli 70C nepresahne teplota odporu vyrobcem garantovane maximum. Rozumny datasheet jsem nasel k http://www.tme.eu/html/CZ/dratove-rezis ... pelny.html" onclick="window.open(this.href);return false;, stoji asi 5Kc.
Podle derating grafu je odpor staveny na to, aby mel pracovni teplotu 275C. Pro extruder je to trosku za hranici garance vyrobcem, ale pro heated bed je to s velkou rezervou vpohode.
Pokud budu odpor chladit(coz heated-bed dela), tak staci, aby teplota uvnitr nepresahla nejakou hodnotu a vysledny maximalni vykon mi vyjde daleko vyssi nez 10W.
Navic heated-bed se zahriva pomerne pomalu, takze odpor bude ohrivan celkem rovnomerne, takze se i zmensi tepelny stres.

Kdysi davno jsem pouzival duty dratovy keramicky odpor 50W jako miniaturni picku (vnitrni odvor byl asi 25x150mm). Pretizeni bylo asi 10x (proste jak to vyslo z 220v), odpor se rozpalil doruda, ale drzel (asi 30 cyklu tak po hodine). Ale ja fakt, ze tyhle hranate nemaji zas tak robustni konstrukci.
Gif
Příspěvky: 28
Registrován: 19. 9. 2011, 8:51
Bydliště: Brno

3. 12. 2011, 9:43

Pomuze Ti tohle: http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Pro zapnuti staci uzemnit pin 14. V mem pripade jsem ohnul kus dratu do U a propojil piny 14 a 15.

Ale bacha, udajne pocitacove zdroje nemaji rady pokud se zatezuje jen jedna napetova vetev. Mysleno ze pokud budes zatezovat naplno 12V, ale treba 5V nechas nezapojene, tak muze kolisat napeti anebo to nemusi zdroji delat dobre.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

4. 12. 2011, 1:34

Muzu potvrdit, ze po pripojeni vyhrivaneho stolu se chova "400W" zdroj "jinak". Například dříve bez problémů zahřál hlavu na 275°C a teď to dotáhne tak na 250. Stejně tak ohřev stolu na použitelnou teplotu ABS chvíli trvá (15min). Už jsem přemýšlel jak to obejít. Nevím nakolik jde použít dva různe zdroje na heted bed a zbytek reprapu (možná s pomocí relé?). Víc jak 12V si do toho netroufnu dat. Mimochodem už mi odešel jeden mosfet právě u heated bed (zapojení dle popisu u ramps desky). Jinak do elektriky zas tka moc nevidim, neni to muj obor, takže si rad necham poradit.

Taky tu mám teď od jednoho studenta roli na testování ABS. S tím že pokud by to vyšlo byl by výrazně levnějši zdroj tiskového materiálu. I když ten první vzorek tažený ručně a nevysušený je prakticky nepoužitelný.
Honza P
Příspěvky: 9
Registrován: 15. 9. 2011, 3:55
Bydliště: Velvary

4. 12. 2011, 6:09

To drk222:
Nejjednodušejc to zjistíš, když změříš napětí na zdroji nejdřív s vyplou topnou deskou a potom se zapnutou. Bude tam úbytek napětí = zdroj nestíhá, nebo je na hraně. On v podstatě ani na hraně bejt nemusí, ale když se mu "sejdou" dva impulsy - pro zapnutí desky a pro zapnutí hlavy, tak mu to může dělat problémy.
V podstatě není problém použít dva zdroje, ale je nutný oddělit část s topnou deskou od ostatního. Jelikož se zatím do reprapu "vrhám" jenom teoreticky, tak přesně nevím, jak je to zapojený. Asi bude víc variant. Pokud sem hodíš konkrétní odkazy, nebo schema, jak to máš zapojený, tak to můžem nějak pořešit :wink:
jvj
Příspěvky: 3
Registrován: 8. 11. 2011, 10:33

4. 12. 2011, 8:29

Jak tady správně psal Gif, většina PC zdrojů potřebují mít zátěž na +5V. Bez zátěže nespíná pravidelně a na +12V se mohou vyskytnout velké napěťové špičky a tím destrukce elektroniky.
Přikládám sken návodu-snad mi autor promine
Přílohy
UpravujemeZdroj_RCR03_2003.PDF
(986.86 KiB) Staženo 409 x
UpravujemeZdroj_RCR04_2003_pokracovanie.PDF
(1.09 MiB) Staženo 435 x
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

9. 12. 2011, 10:12

Jak jsem už někde psal, přemýšlel jsem o tom dát tam 15V zdroj pro CNC, ale zase nevím jestli to snese arduino 1280 a 2560. Jestli bude stačit dát na čip pasivní chladič atd.
Něco jako tohle http://aukro.cz/g591-zdroj-12v-350w-spi ... 34370.html
Honza P
Příspěvky: 9
Registrován: 15. 9. 2011, 3:55
Bydliště: Velvary

10. 12. 2011, 11:00

Obě Arduina maj maximální vstupní napětí 20V (a na desce 5ti voltovej stabilizátor), takže 15V bez problémů :wink:
Honza P
Příspěvky: 9
Registrován: 15. 9. 2011, 3:55
Bydliště: Velvary

11. 12. 2011, 7:19

Takže je máš zapojený sériově. Když prohodíš oranžovej s modrym a černej s bílym, tak to dělá co? Mělo by se to točit na druhou stranu než předtím, stejnejma příkazama (Z+ xx..). Když ne, tak to máš nějak blbě zfázovaný. Zkoušel jsi ty motory zapojit paralelně?
http://www.microcon.cz/pdf2011/katalog_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; str. 28
Jinak tady je ten princip taky pěkně vysvětlenej http://www.servo-drive.com/specialni_kr ... php#wiring" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

14. 12. 2011, 11:43

Pokud se mu to na jednu stranu normálně točí tak zapojení funguje. Jinak se používa spíš zapojení paralelní. Do mínusu to nejede proto, že si myslí, že je v nule. Tj. buď nemá zapojený dorazy, nebo je nastavený obráceně. Ať už fyzicky nebo ve FW arduina.
upgrade
Příspěvky: 146
Registrován: 7. 3. 2008, 10:34
Bydliště: Praha

20. 12. 2011, 8:51

ahoj
v praci uvazujem o reprap a nez zacnu shanet podklady chtel bych se vas zeptat na par veci.
jaka je nejvetsi presnost tisku? me bude stacit 0.1mm
jaka je nejmensi mozna tl. vrstvy nanaseneho plastu
daji se behem tisku zakomponovat do materialu kovove soucastky?
jak se resi povrh kdyz chci aby vnejsi plochy modely byly hladke?
a ted par otazek na mechanickou stranku :-)
ma smysl postavit posuvy na kulickovych sroubech? prijde mi ze zavitova tyc neposkytuje moc zivotnosti a presnosti.
da se to cele postavit do 20000,- vsechny mechanicke dyly budou frezovany a tudiz zdarma.
z toho co jsem precetl zde na foru to vypada ze nedulezitejsi dil je tiskova hlava a obsluzny soft. je to tak?
chtel bych tisknout krabicky a ruzne pripravky vyzadujici urcitou geometrickou presnost a rozmerovou presnost.
dekuji za odpovedi
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

20. 12. 2011, 9:46

upgrade:

jaka je nejvetsi presnost tisku? me bude stacit 0.1mm
Vnějsi proměry se mi vedli na setin horší je to s otvory tam to chce víc nastavování a může se to lišit podle rozměru otvoru.
Primárně to závisí na to jak dobře je tiskárna postavená a odladěná.

jaka je nejmensi mozna tl. vrstvy nanaseneho plastu
Obvykle se nastavuje 0,25-0,5mm
daji se behem tisku zakomponovat do materialu kovove soucastky?
Možné to je ale krajně nepraktické. Nejjednodušší způsob je zastavit tisk vložit kovový díl, který nesmí přesahovat na výšku a pokračovat v tisku.
jak povrh kdyz chci aby vnejsi plochy modely byly hladke?
Smiskový papír nebo tmel, případně barva.
ma smysl postavit posuvy na kulickovych sroubech? prijde mi ze zavitova tyc neposkytuje moc zivotnosti a presnosti.
Smysl to má, ovšem je to dražší (několikanásobně) a je problém s pomalejším posuvem.
da se to cele postavit do 20000,- vsechny mechanicke dyly budou frezovany a tudiz zdarma.
Kruci to bych potřeboval materiál azdarma stroj zdarma práce zdarma :0)) Ale ano dá se to. Jednodušší verze vychází asi na 12kkc (ta s minimem dílů od "prusajr") ta původní asi n 15kkc. A ty plastové díly nejsou to nejdražší.
z toho co jsem precetl zde na foru to vypada ze nedulezitejsi dil je tiskova hlava a obsluzny soft. je to tak?
Tisková hlava je skutečné základ. Ale je to jedno s druhým, pokud bude špatná mechanika, soft, nebo stůl, materiál či cokoli jiného, výsledek dek nemusí stát za nic
chtel bych tisknout krabicky a ruzne pripravky vyzadujici urcitou geometrickou presnost a rozmerovou presnost.
Podle mě nemá cenu se snažit vyrábět něco přesnějšího než 0,1mm. Navíc funkční plochy je potřeba dokončit.
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

20. 12. 2011, 10:05

upgrade píše:ahoj
v praci uvazujem o reprap a nez zacnu shanet podklady chtel bych se vas zeptat na par veci.
jaka je nejvetsi presnost tisku? me bude stacit 0.1mm
vicemene je tato presnost povazovana za cilovou. Nema prilis cenu se snazit o lepsi a dobre vyladeny reprap to zvladne.
jaka je nejmensi mozna tl. vrstvy nanaseneho plastu
http://blog.reprap.org/2011/11/quality- ... -deux.html" onclick="window.open(this.href);return false;
takze 100um se da, nekdo tiskne i 25um, otazka je, jak se to projevi na kvalite. A pocitej s tim, ze se umerne zvetsi doba tisku a na dobre vysledky to chce poradnou spoustu zkusenosti.
daji se behem tisku zakomponovat do materialu kovove soucastky?
Zalezi na tom, co presne potrebujes. Tiskne se po vrstvach a potrebujes zajistit, aby do pridane casti nenarazila hlava. Takze teoreticky v nekterych pripadech ano, ale moc bych s tim nepocital, pokud vyvojem nechces stravit nejaky ten rok.
jak se resi povrh kdyz chci aby vnejsi plochy modely byly hladke?
Pouzit vetsi rozliseni, ale vrstvy budou stejne videt. Take par lidi experimentovalo s pouzitim odpareneho rozpoustedla - rozpustit povrch, trochu se sleje. Stratasys na to snad ma patent. Opet je to spis o experimentovani nez pouziti neceho vyzkouseneho.

ma smysl postavit posuvy na kulickovych sroubech? prijde mi ze zavitova tyc neposkytuje moc zivotnosti a presnosti.
Sroub ma podle me smysl jen pro osu Z, jinde bude problem s rychlosti a ozubeny remen je dostatecny.
Pri tisku je pohyb osy Z minimalni (1 prejezd na cely vyrobek). Takze mi kulickovy sroub prijde jako zbytecny luxus. Ale trapezovy sroub je celkem levny, takze by stal za uvahu.
Take pocitej s tim, ze pokud postavis neco robustnejsiho nez reprap, tak by slo vyuzit i jine nez tiskove hlavy (frezovani/vrtani DPS, laser, ... ) a tam by rychlejsi osa Z mohla byt uzitecna.
da se to cele postavit do 20000,- vsechny mechanicke dyly budou frezovany a tudiz zdarma.
Reprap je navrzeny tak, aby sel dobre vytisknout, aby fungoval a aby byl levny. Pokud chces frezovat, tak bych zkusil najit nejaky navrh, kde se to vyuzije.

chtel bych tisknout krabicky a ruzne pripravky vyzadujici urcitou geometrickou presnost a rozmerovou presnost.
Zkus chvili googlit, co umi jini. Pocitej s tim, ze dosahnout dobrych vysledku bude nejakou dobu trvat.
upgrade
Příspěvky: 146
Registrován: 7. 3. 2008, 10:34
Bydliště: Praha

21. 12. 2011, 11:42

vzhledem ktomu ze delam v nastrojarne tak komplet dily se daji udelat zdarma takze jedinny co bude treba koupit jsou krokove motory a veci ktery si nebudu umet udelat a tech moc nebude:-) plosaky si udelame a osadime takze to take neni problem. snad jenom nakej soft. jeste chci zkusit kontaktovat dealera solidworks zda se tam neda nak modelovat primo pro 3D tisk. z duvodu sobestacnosti jsem si myslel ze do 20tis to musim postavit se zavrenymi ocima :-)
co se tyce vkladani kovovych soucasti tak mi jde hlavne o matice, sloupky a ruzne plechove dily do tloutky 1mm
too: ledvinap
kulickac je pomalej? to mi hlava nebere... neni to spis pouzitym motorem? jake rychlosti jsou potreba? nekde jsem cetl 2-5m/min
stou myslenkou postavit neco lepsiho a robusnejsiho si pohravam taky ale obavam se ze na to bude 20tis malo. gravirovani bych taky skousnul. myslim si ale ze rozpocet by mi stoupnul minimalne na 40tis a to vsechno bude zalezet na sefovi zda semu bude chtit investovat tolik penez. ja ho budu presvedcovat aspon o nutnostu 3D tisku :-)
zatim dik za vsechny informace

p.s. na kolik vyjde cnc vreza s rozjezdy cca 350x250 a Z cca 200mm
primarne gravirovani a frezovani do prumeru 4. obrabeny mat dural, plast a 19312 (u nej do prumeru 1)
jde mi o cenu materialu jako jsou posuvy draivry a pod. vreteno mi bude stacit neco kolem 600W
co se tyce softu tak bych to krmil surfcamem takze mi bude stacit kdyz ten stroj bude cist jenom G kody.
a samozrejmost je moznost vymeny vretene za tiskovou hlavu.
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

21. 12. 2011, 12:05

upgrade píše: kulickac je pomalej? to mi hlava nebere... neni to spis pouzitym motorem? jake rychlosti jsou potreba? nekde jsem cetl 2-5m/min
Co si matne pamatuju, tak nejvyssi pouzitelne rychlosti jsou kolem 120mm/s (7m/min). Problem je, ze na to pri stoupani sroubu 5mm potrebujes kolem 1500 ot/min (s krokacem dost problem). Moment setrvacnosti hlavy je v pripade pouziti sroubu zanedbatelny a temer vsechen kroutak motoru se spotrebuje na roztaceni motoru a sroubu. Pri tisku je vhodne mit co nejvyssi akceleraci.
S ozubenym remenem lze dosahnout potrebnou presnost i tuhost, otacky vyjdou celkem male (90ot/min pro AT5 a 16 zubu), naopak by bylo dobre pouzit nejaky prevod do pomala.
stou myslenkou postavit neco lepsiho a robusnejsiho si pohravam taky ale obavam se ze na to bude 20tis malo. gravirovani bych taky skousnul. myslim si ale ze rozpocet by mi stoupnul minimalne na 40tis a to vsechno bude zalezet na sefovi zda semu bude chtit investovat tolik penez. ja ho budu presvedcovat aspon o nutnostu 3D tisku :-)
Mozna se podivej na shapercube.com, prijde mi to jako rozumny zaklad, od ceho se odrazit.
upgrade
Příspěvky: 146
Registrován: 7. 3. 2008, 10:34
Bydliště: Praha

21. 12. 2011, 2:07

diky vsem za info. po novym roce to budu resit se sefem :-)
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“