Stránka 3 z 11
Napsal: 11. 1. 2009, 8:57
od Zdenek Valter
tumlik píše:

No asi takto např u oz. kola s 8zuby a modulu 0,2 je průměr kola 2mm ,píšeš materiál ertalon nebo Delrin a otvor počítám H7?

Ne do toho bych se opravdu nepouštěl,u těch větších počtů zubů jsou ty průměry taky docela malý.Musíš to nasadit na trn,případně do hrotů,ta fréza má výběh min. polovinu průměru nástroje což je taky limitující v případě upnutí,pochybuji o jakémkoli rozumném výsledku v případě pokusu o výrobu.
Jinak s Delrinem mám jen ty nejlepší zkušenosti,velice kvalitní materiál ,pevný,krásně se obrábí,řeže ,vrtá ,dělám z něj známému ozubená kola na závodní bigfooty
No s těma osmi zubama na 0,2 je to asi extrém, ale to upínání do hrotů či speciálního přípravku si představit umím - problém vidím v nástroji - modulové fréze 0,2 a 0,3 - nemáš tip kde jej sehnat ?
Napsal: 11. 1. 2009, 9:09
od tumlik
.
Napsal: 11. 1. 2009, 10:00
od Engineer
Zdenek Valter píše:tumlik píše:Chápu ,jde ti o velký počet zubů na menším průměru například 360 zubů v průměru 72,4mm respektive 108,6.Bohužel nemám takový malý odvalovky ,nejmenší mám 0,5

.Šnekové kolo není samozřejmě problém, šikmé taky ale vždy jen rovné šikmé(nemám diferenciál pro přídavný pohyb)
No ne tak docela

jde mi o JEN pár zubů na kolech o průměru řádově do 10 mm

tedy od 8 do cca 30 zubů od modulů 0,2 do 0,4 včetně šikmého ozubení pro šneky a samozřejmě těch šneků - materiál ertalon, či delerin

Průměry kol o kterých píšeš jsou naprosto mimo mou potřebu

Mam potřebnou technologii a nástroje na výrobu čelního ozubení od modulu 0,15 ale narovinu musím uvést, že jsem dosud nejmenší kola dělal s modulem 0,4 a nástroje pro modul 0,15 či 0,2 si s úctou zatím jen prohlížím
Teď vážně, čelní ozubená kola a pastorky (mosaz a delrin) by asi neměl být problém udělat - přesnosti kolem 0,02mm bez problémů ale dá se dostat i do setiny. Bohužel ale kusovka je v tomhle téměř mimo realitu, vyžaduje to dost specifickou a náročnou přípravu včetně přípravy upínacích trnů, kleštin atd. Hodně záleží na konkrétních rozměrech kol. Jakmile to nejde upnout do standartní řady kleštin, tak je to pak boj s házivostí která u výše zmiňovanejch modulů musí být co nejmenší.

Do čeho to má být?
Napsal: 11. 1. 2009, 10:36
od Zdenek Valter
Engineer píše:Zdenek Valter píše:tumlik píše:Chápu ,jde ti o velký počet zubů na menším průměru například 360 zubů v průměru 72,4mm respektive 108,6.Bohužel nemám takový malý odvalovky ,nejmenší mám 0,5

.Šnekové kolo není samozřejmě problém, šikmé taky ale vždy jen rovné šikmé(nemám diferenciál pro přídavný pohyb)
No ne tak docela

jde mi o JEN pár zubů na kolech o průměru řádově do 10 mm

tedy od 8 do cca 30 zubů od modulů 0,2 do 0,4 včetně šikmého ozubení pro šneky a samozřejmě těch šneků - materiál ertalon, či delerin

Průměry kol o kterých píšeš jsou naprosto mimo mou potřebu

Mam potřebnou technologii a nástroje na výrobu čelního ozubení od modulu 0,15 ale narovinu musím uvést, že jsem dosud nejmenší kola dělal s modulem 0,4 a nástroje pro modul 0,15 či 0,2 si s úctou zatím jen prohlížím
Teď vážně, čelní ozubená kola a pastorky (mosaz a delrin) by asi neměl být problém udělat - přesnosti kolem 0,02mm bez problémů ale dá se dostat i do setiny. Bohužel ale kusovka je v tomhle téměř mimo realitu, vyžaduje to dost specifickou a náročnou přípravu včetně přípravy upínacích trnů, kleštin atd. Hodně záleží na konkrétních rozměrech kol. Jakmile to nejde upnout do standartní řady kleštin, tak je to pak boj s házivostí která u výše zmiňovanejch modulů musí být co nejmenší.

Do čeho to má být?
No já si myslím, že ta kusovka by nemusela být až tak velký problém - jasně chce to ale upínací přípravky. Nevím také k´jaký průměr mají ty frézy. Viz náčrtek.
Když se podíváš do mých zálib tak pochopíš

Napsal: 12. 1. 2009, 9:38
od vvitty
2Engineer: prozradis, kde maji nastroje pro M0.2 a M0.15? M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem, i kdyz by neskodilo sehnat jeste jeden kus pro pocty zubu pod 12.
jinak ja tu teda Zdenka prasknu, chce to do modelu lokomotiv

Napsal: 12. 1. 2009, 9:59
od Avenger
vvitty píše:2Engineer: prozradis, kde maji nastroje pro M0.2 a M0.15? M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem, i kdyz by neskodilo sehnat jeste jeden kus pro pocty zubu pod 12.
jinak ja tu teda Zdenka prasknu, chce to do modelu lokomotiv

A já myslel že do ATARI

Napsal: 12. 1. 2009, 10:36
od Zdenek Valter
Avenger píše:vvitty píše:2Engineer: prozradis, kde maji nastroje pro M0.2 a M0.15? M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem, i kdyz by neskodilo sehnat jeste jeden kus pro pocty zubu pod 12.
jinak ja tu teda Zdenka prasknu, chce to do modelu lokomotiv

A já myslel že do ATARI

Jo chlapče to už dávno ne v 2002 jsem Zdenkovi Burianovi do Prostějova dovezl dvě plné oktávky kombi ATARI věcí. Od té doby se věnuji mašinkám

Napsal: 12. 1. 2009, 10:40
od Zdenek Valter
vvitty píše:2Engineer: prozradis, kde maji nastroje pro M0.2 a M0.15? M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem, i kdyz by neskodilo sehnat jeste jeden kus pro pocty zubu pod 12.
jinak ja tu teda Zdenka prasknu, chce to do modelu lokomotiv

Abych se vrátil k tématu -asi by byla lepší odvalovka než zubová fréza - ale je to také otázka ceny.
My bychom potřebovali ovšem v těhle malých modulech ozubených kol i kola se šikmými zuby do šneků a ty šneky k nim samozřejmě taky.

Napsal: 12. 1. 2009, 11:08
od Engineer
Dělám to na odvalovce, dělící metoda je pro takhle malý moduly celkem šílenost. Postup výroby u malejch průměrů je takovej, že se do plnýho polotovaru odvaluje ozubení včetně opracování hlavový kružnice. Polotovar se pak v kleštinách dál obrábí na přesným malým soustruhu.
Nástroje jsou problém, pro malý moduly v tuzemsku výrobce prakticky není, jediná šance jsou vpodstatě švýcaři. Cena nástroje (odvalovací frézy) cca 1000-1500 euro takže žádná legrace.

Já jsem naštěstí dostal před lety při nákupu odvalovky sadu nástrojů k tomu. Nedovedu si představit, že bych to měl nakoupit za současný ceny....
šikmý ozubení neumím, nemám na to stroj, nebo neznám, postup, kterým by to na klasický odvalovce šlo.
Ostatně kdyby měl někdo odkazy na výrobní postupy jak se odvalují kola s šikmým ozubením, tak bych se rád poučil...
Postup výroby na klasický děličce je celkem známej, ale jiný techniky???
Napsal: 12. 1. 2009, 11:11
od k
odvalovacka na snekove koleso je este komplikovanejsia.. nakolko freza sa musi posuvat do zaberu v smere osi sneku. Zaroven sa freze zmensuje priemer aby sla do zaberu pozvolna. to uz so sustruhom nepojde. (keby sa freza posuvala ako pri klasickom kolese je jasne, ze by sme snekove koleso nedostali a keby sa freza do zaberu posuvala zvonka t.j. najprv z vacsej rozstupovej kruznice na realnu vypocitanu kruznicu tak by profil zubov poriadne zbeformovala. Snek samozrejme na sustruhu vytocite . len to koleso .. Koleso vsak nie odvalovacim ale deliacim sposobom ide spravit .. staci vyvrtavacia tyc a v nej noz s profilom zubovej medzeri.
Napsal: 12. 1. 2009, 11:23
od prochaska
vvitty píše:M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem
Kde se shanej? Mne to zatim miji, nejmensi co mam je M1, tedy ne ze by to na vetsinu veci co delam nestacilo, ale co kdyby?
Napsal: 12. 1. 2009, 11:52
od vvitty
prochaska píše:vvitty píše:M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem
Kde se shanej? Mne to zatim miji, nejmensi co mam je M1, tedy ne ze by to na vetsinu veci co delam nestacilo, ale co kdyby?
myslis nastroje, nebo kolecka?
na nastroje (pro delici metodu) se staci podivat do katalogu MAV, presny odkaz sem davali kolegove vyse.
Napsal: 12. 1. 2009, 12:02
od Zdenek Valter
Engineer píše:šikmý ozubení neumím, nemám na to stroj, nebo neznám, postup, kterým by to na klasický odvalovce šlo.
Ostatně kdyby měl někdo odkazy na výrobní postupy jak se odvalují kola s šikmým ozubením, tak bych se rád poučil...
Postup výroby na klasický děličce je celkem známej, ale jiný techniky???
Já jsem myslel, že se odvalovací féza vůči ose jen sklopí v úhlu šikmých zubů. Tedy podle velikosti použitého šneku.
Napsal: 12. 1. 2009, 12:16
od k
odvalovacka ktora vie sikme ozubenia ma zakladny motor a ten zenie frezu. Cez prevod je potom hnany aj posuv nastroja zhora dole. Obrobok je cez diferencial otacany z deliacej prevodovky aby sa dosiahol potrebny pocet zubov, a druhym koncom diferencialu sa k nemu dostava pridavne otocenie zodpovedajucej diferencii ktora je potrebna s ohladom na klesajucu frezu. Ako som hore spomenul .. ak sa obraba snekove koleso ma mozny posuv nastroja v smere osi nastroja. Tam sa tie zpouziva diferencia ktory zasuva frezu do kolesa.
Napsal: 12. 1. 2009, 12:46
od prochaska
vvitty píše:prochaska píše:vvitty píše:M0.3 a vys sehnat umim, v tom neni problem
Kde se shanej? Mne to zatim miji, nejmensi co mam je M1, tedy ne ze by to na vetsinu veci co delam nestacilo, ale co kdyby?
myslis nastroje, nebo kolecka?
na nastroje (pro delici metodu) se staci podivat do katalogu MAV, presny odkaz sem davali kolegove vyse.
Nastoje. Dik za tip, M&V me nenapadli a odkaz jsem prehledl
