nástrojová bruska-začínám kutit
- jova
- Příspěvky: 2545
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Já ho tuším kupoval tady:
http://www.primadilna.cz/Warco-presny-m ... escription
Jestli ho někdo vyrobí levněji nevím.
http://www.primadilna.cz/Warco-presny-m ... escription
Jestli ho někdo vyrobí levněji nevím.
Ahoj,
tak sem teď řešil oleje do bn 102 a možná to někomu pomůže:
V technickým pasportu jsou uvedeny tyto oleje: Chtěl jsem mít jen dva druhy oleje:
1. do brusného vřetene 1,3-1,5°E/50°C (v pasportu uváděn jako olej C)
2. a ostatní 4,7°E/50°C ( v pasportu uváděné jako oleje A, B, olej D má být sice řidší ovšem myslím, že pracovnímu vřeteníku vůbec neuškodí hustší olej)
Problém je v tom, že tyto oleje jsou psány ve staré jednotce "E"
tak sem se pídil co to je a ona to je jednotka "engler"
nikdy sem to neslyšel...
následně jsem našel převaděč této jednotky viskozity na jednotku dneska užívanou mm2/s
převod jednotek web:
http://www.jednotky.cz/kinematicka-visk ... odnota=4,7" onclick="window.open(this.href);return false;
a převedl 4,7 Engler = 35,63 milimetr čtverečný za sekundu
a 1,3 Engler = 9,855 milimetr čtverečný za sekundu
no a pak jsem podle této tabulky: určil odpovídající viskozitní třídu oleje.
osobně jsem do vřetene pořídil olej viskozitní třídy ISO VG 10 (9,0 - 11,0mm2/s) v mém případě to byl olj10
pro zbytek mašiny odpovídal olej viskozitní třídy ISO VG 46 (41,4 - 50,6)-(nezvolil jsem olej ISO VG 32 , 28,8 - 35,2 z důvodu, že odpovídající hodnota viskozity je na samé horní hranici)
Následně jsem uvažoval , že jde o starší stroj s vůlemi a opotřebením a tudíž jsem dal o třídu hustější olej- ISO VG 68 (61,2 - 74,8) v mém případě to byl olej olj68
Ovšem pozor u vřetena jsem raději nechal olej, který vycházel podle viskozity a nedával hustější(z důvodu vetších vůlí na mašině), aby se s vřetenem náhodou něco nestalo...
No a těď otázka:
v brusném vřeteníku se ložiska mažou přes knot, jak zjistím že to opravdu maže a knot není ucpaný nebo zaschlý??
tak sem teď řešil oleje do bn 102 a možná to někomu pomůže:
V technickým pasportu jsou uvedeny tyto oleje: Chtěl jsem mít jen dva druhy oleje:
1. do brusného vřetene 1,3-1,5°E/50°C (v pasportu uváděn jako olej C)
2. a ostatní 4,7°E/50°C ( v pasportu uváděné jako oleje A, B, olej D má být sice řidší ovšem myslím, že pracovnímu vřeteníku vůbec neuškodí hustší olej)
Problém je v tom, že tyto oleje jsou psány ve staré jednotce "E"
tak sem se pídil co to je a ona to je jednotka "engler"

následně jsem našel převaděč této jednotky viskozity na jednotku dneska užívanou mm2/s
převod jednotek web:
http://www.jednotky.cz/kinematicka-visk ... odnota=4,7" onclick="window.open(this.href);return false;
a převedl 4,7 Engler = 35,63 milimetr čtverečný za sekundu
a 1,3 Engler = 9,855 milimetr čtverečný za sekundu
no a pak jsem podle této tabulky: určil odpovídající viskozitní třídu oleje.
osobně jsem do vřetene pořídil olej viskozitní třídy ISO VG 10 (9,0 - 11,0mm2/s) v mém případě to byl olj10
pro zbytek mašiny odpovídal olej viskozitní třídy ISO VG 46 (41,4 - 50,6)-(nezvolil jsem olej ISO VG 32 , 28,8 - 35,2 z důvodu, že odpovídající hodnota viskozity je na samé horní hranici)
Následně jsem uvažoval , že jde o starší stroj s vůlemi a opotřebením a tudíž jsem dal o třídu hustější olej- ISO VG 68 (61,2 - 74,8) v mém případě to byl olej olj68
Ovšem pozor u vřetena jsem raději nechal olej, který vycházel podle viskozity a nedával hustější(z důvodu vetších vůlí na mašině), aby se s vřetenem náhodou něco nestalo...
No a těď otázka:
v brusném vřeteníku se ložiska mažou přes knot, jak zjistím že to opravdu maže a knot není ucpaný nebo zaschlý??
Bn102 A je modernizovaná BN 102, prakticky rozdíl je snad jen v elektrice a možná lehkých drobnostech, velký rozdíl je pak u BN 102 B, nebo C.ovi-ivo píše:teď má šok ono je
bn 102 a bn 102a? jaký je mezi nima rozdíl??? doteď sem myslel že je jen 102a nebo je to nějaká kachna?
Aha takže 102 A 102A jsou téměř shodné jen s malýma rozdílama, na těch dalších typech B a C tam sů mě rozdíly známý.
Jinak dneska snad dodělám středící měrku tak pak pošlu fotku.
Teď sháním mk 2 hroty do koníků a naklápěcích hrotů a otázka je taková:
1. jaké hroty budu vlastně potřebovat? 2. má cenu tam cpat hroty se špičkou z tvrdokovu?
koupit zrovna zploštělé hroty?
3. prodloužené hroty a další atipické si brousíte na bnce sami?? (mě napadá vyrobit třeba hrot ze špatného strojního výstružníku, výhrubníku s mk2 kuželem, je to zcestný??)
předem dík
Jinak dneska snad dodělám středící měrku tak pak pošlu fotku.
Teď sháním mk 2 hroty do koníků a naklápěcích hrotů a otázka je taková:
1. jaké hroty budu vlastně potřebovat? 2. má cenu tam cpat hroty se špičkou z tvrdokovu?
koupit zrovna zploštělé hroty?
3. prodloužené hroty a další atipické si brousíte na bnce sami?? (mě napadá vyrobit třeba hrot ze špatného strojního výstružníku, výhrubníku s mk2 kuželem, je to zcestný??)
předem dík
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Pokud nemáš žádný, tak si vem s tvrdokovovou špičkou, ano má to smysl a nevymýšlej zbytečné blbosti, stojí to pár peněz, nemá cenu se zabývat nějakou výrobou. Potřebuješ takové abys ho pak z koníka povolil takže ideálně jeden s ploškou pro klíč, pak jeden s odlehčením, jeden prodloužený s odlehčením a vnitřní s odlehčením, to ti bude stačitovi-ivo píše:
Teď sháním mk 2 hroty do koníků a naklápěcích hrotů a otázka je taková:
1. jaké hroty budu vlastně potřebovat? 2. má cenu tam cpat hroty se špičkou z tvrdokovu?
koupit zrovna zploštělé hroty?
3. prodloužené hroty a další atipické si brousíte na bnce sami?? (mě napadá vyrobit třeba hrot ze špatného strojního výstružníku, výhrubníku s mk2 kuželem, je to zcestný??)
předem dík


to je on
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Díky za vyčerpávající info ohledně hrotů, ten poslednější a nejpotřebnější hrot na pravou stranu se dá někde sehnat? já ho nikde neviděl...
mezitím sem stihl vyrobit měrku, a držák na diamanty, jak to blejsknu tak to hodím sem, aby bylo jasný že si neválám šumky
Zatím zdar.
mezitím sem stihl vyrobit měrku, a držák na diamanty, jak to blejsknu tak to hodím sem, aby bylo jasný že si neválám šumky

Zatím zdar.
Zdar chlapáci,
tak se zase trochu poňuchtal s kameníčkem, už se rozjel, dokonce sem si poprvé v životě orovnal kotouč diamantem a musím říct že to je kvalitka, no ale teď mě brzdí moc práce a taky výroba univerzální podpěry, kterou nemám a bezní se jasi neposunu.
Proměřil jsem taky mk3 dutiny brusného vřeteníku a taky dutiny pracovního vřeteníku s hodnotama odchylek v řádu pod 0,01mm(obvodové házení měřeno na kraji tak v dutině) kontrolní trny zatím nemám tak sem to měřil v dutině, takže dutiny v pořádku to sem rád.
zjistil sem taky že bude nutná výměna plochého řemenu, je textilní napůl načatý a ikdyž je dopnutý tak při záběru je znát ztráta otáček...takže bude nový.
otázka pro zkušené: jak změřím či poznám že jsou špatné ložiska brusného vřeteníku????bez demontáže.
zatím zdarec, pomáli se to blíží první brooošení
tak se zase trochu poňuchtal s kameníčkem, už se rozjel, dokonce sem si poprvé v životě orovnal kotouč diamantem a musím říct že to je kvalitka, no ale teď mě brzdí moc práce a taky výroba univerzální podpěry, kterou nemám a bezní se jasi neposunu.
Proměřil jsem taky mk3 dutiny brusného vřeteníku a taky dutiny pracovního vřeteníku s hodnotama odchylek v řádu pod 0,01mm(obvodové házení měřeno na kraji tak v dutině) kontrolní trny zatím nemám tak sem to měřil v dutině, takže dutiny v pořádku to sem rád.
zjistil sem taky že bude nutná výměna plochého řemenu, je textilní napůl načatý a ikdyž je dopnutý tak při záběru je znát ztráta otáček...takže bude nový.
otázka pro zkušené: jak změřím či poznám že jsou špatné ložiska brusného vřeteníku????bez demontáže.
zatím zdarec, pomáli se to blíží první brooošení

Ja by som zhodil remeň a hodinkami premeral radiálne a axiálne vôle vretena a tiež či sa hriadeľ otáča bez odporu a plynule. Aká hodnota vôle je ešte dobrá netuším.
Edit: nejako sa stratila polovica vety.
Edit: nejako sa stratila polovica vety.
Naposledy upravil(a) r4cv dne 13. 7. 2016, 6:11, celkem upraveno 1 x.