Stránka 3 z 4

Napsal: 11. 12. 2009, 7:44
od Pupak
Musim se priznat,ze me kazdej problem na stroji dost depta. Clovek se snazi, aby to udelal poradne a nekdy prehlidne,nebo nedomysli takovou blbost,ze vysledek nestoji nza nic. Ja uz jsem predeleval tolik dilu kvuli uplny blbine,kterou bys rekl,ze nejde prehlidnout,jenze nastesti to bylo vzdy ve fazi stavby a testovani jednotlivych os a pod.
Kdyz ale neco utece az do finale,tak to zaboli dvojnasob. Dnesni doba fakt cloveku moc prostoru na ten starej remeslnickej pristup nedava.
Driv se zidle vyrabela 3 dny a stala 20 korun. Vydrzela 5 generaci a kdyz ji nesezral cervotoc,vydrzela by naveky.
Vyrabet stroje podle pozadavku a ne jen nejake dva tri typy je neustaly souboj s casem, finacema a silena pakarna, protoze clovek neustale resi nove a nove problemy a nemuze se oprit o zavedene postupy v te mire,aby to bylo rentabilni.
Kazdej argumentuje penezma,ale kdyz si clovek zpocita praci a finalni mzdu na hodinu,tak je hur placena uklizecka.
To ani nemluvim o zmenach v prubehu stavby.To uz je uplnej hrob.
Holt to nemame lehky. :lol:

Napsal: 11. 12. 2009, 8:14
od RaS
Pupak píše:Ackoli me kolega taktne nejmenoval,musim se priznat,ze tohle vreteno je muj produkt. Evidentne jsem nezvazil skutecnost,ze zajisteni vretene u pomalobezne delicky je na vreteneo nedostatecne a nechal jen matici s cervikem. Sice jsem s vretenem nafrezoval min 20 hod hlavne zelezo a litinu, ale zkontrolovat matici me nikdy nenapadlo.
Bohuzel se obcas ukaze,ze strojarske vzdelani se zkusenostmi nahrazuje pomalu. Navic pokud clovek predelava tovarni stroj ma v mnoha vecech svazane ruce puvodni konstrukci a musi casto delat kompromisy mezi potrebnym a moznym.
Chapu,ze je nekdo rozcarovany,kdyz se na stroji resi problemy,ale kazdy muj stroj je v podstate prototyp a tezko se lze nejakemu problemu vyhnout. Musel bych stroje testovat tydny,aby se odchytalo uplne vsechno.
Fakt je,ze kdyz cloveku unikne nejaka fatalni blbost,tak to dost zaboli, protoze odpovednosti za svoji praci se nelze vyhnout a pokud by doslo treba ke zraneni,tak by to nebyla zadna sranda.
Taky uz jsem se rozhodl snizit produkci na polovicku a nechat si na stroje dost casu na poradne otestovani.
Ja bych Vas ani nejmenoval, neni muj styl nekoho nejak hanit, naopak musim uznat ze jste vzdy resil vsechno rychle a snazil se vyjit vstric to je to hlavni, je to presne jak jsem Vam psal.. pokud by to fungovalo vse napoprve clovek by se nudil a nic by se nenaucil.. :lol: ale kdyz je toho moc tak uz to stve, a pokud clovek polame frezy znici vyrobek na kterej nekdo ceka tak to vic nez nastve .. ale az se to vychyta bude to snad fungovat..

a pokud treba nekdo vymysli vymenu nastroju tak muzu bejt treba testovaci kralik uz v tom umim chodit a letajicimu vreteni az to nekde lupne uz se umim vyhnout :lol:

Napsal: 11. 12. 2009, 8:24
od Pupak
Ono to takhle vypada,jako kdybysme nedelali nic jinyho,nez resili problemy,ale fak je,ze vec,jako je uvolnene kolecko enkoderu na servu,ktere zpusobilo nejvetsi problemy a zniceni dvou servodriveru,
by predpokladal jen malokdo.
Jeste v souvislosti s tim upinacim sroubem me napadlo,ze by v podstate stacil jen delsi sroub,aby odpadl ten mezikus a bylo by po problemu.
Nebo se mylim?

Napsal: 11. 12. 2009, 11:01
od RaS
sice nevim proč to řešíme tady ale budiž, s tím servem jsme se navztekali oba dost dlouho a to se skutečně předpokládat asi nedalo, pokud by byla ale spojka s vůli tak jako ta druhá a tak jak má být a ne natvrdo bez vůle tak by to nevzniklo.. ale to je pořád kdyby a kdyby.. nemá smysl to řešit většina toho byly prkotiny a to jste buď Vy a nebo já upravil, Vy máte pohled na věc že je to funkční a nějáká drobnost se neřeší, já mám pohled takový že i tu drobnost předělám, pokud by vše fungovalo tak jak má a nebyl by důvod rozebírat stroj tak pak nemá smysl upravovat ty drobnosti protože to prostě kvůli tomu nebudu rozebírat, ono kdyby vše fungovalo tak prostě takové mušky člověk přehlédne a neřeší, ale pokud se něco se.e (výstižnější slovo bohužel teď nemám) pořád tak je člověk naštvanej a vadí mu potom dost věcí a říká si proč to neudělal pořádně, samozřejmě chápu že mnoho věcí stačí udělat nějak, mnoho věcí udělat jinak nejde resp stálo by to mnoho a mnoho práce navíc a je zvolen nějáký kompromis..

teď zase něco k tématu vřeteno ať z toho taky něco mají ostatní..
když koupíte nebo postavíte vřeteno tak máte buď typ na automatickou výměnu (delší šroub a krátké unašeče) a nebo na ruční výměnu (krátký šroub ve vřeteni a dlouhé unašeče) nakupujete nakupujete unašeče (sklíčidla weldony atd) a zjistíte jak už to tak bývá že na aukru jsou jak na potvoru vždycky ten druhý typ než máte :cry: pak koupíte omylem jiný typ a řešíte jak ho využít, řešením je něco co bylo uděláno na tom unašeči který se rozletěl a to prodloužení toho malého typu.. tak jsem si říkal to je paráda udělám si několik takových prodloužení a budu moct mít jakýkoliv unašeč jenže pak to člověk hodí na papír a zjistí že to prostě udělat nelze buď to bude držet na půlce závitu což je nesmysl, nebo to bude uděláno v jednom kuse ale v tom jeslabším místě bude materiálu nula nula nic a bude hrozit utržení jako na tom jednom závitu a nebo se to udělá delší ale to by znamenalo upravení každého unašeče, jeho zkrácení o cca centimetr pak udělat redukce z jednoho kusu kdy vršek cca 25mm bude mít vnitřní závit M16 a pak to přejde na vnější M16 taky cca 20mm to by se zašroubovalo do zkráceného unašeče a fungovalo by to .. mě se ale moc nelíbilo každý unašeč zkracovat, nemožnost si třeba půjčit unašeč od souseda :lol: aniž bych mu ho vrátil upravenej
tak pak je řešení udělat delší šroub ve vřeteni, stávající se vyhodí prodlouží se o cca 15mm ale je to opět jen částečné řešení, neboť toto řešení potom všechny unašeče krátkého typu upne naprosto bezpečně, šroub se do nich zašroubuje tak jako v originálním vřetenu cca 18mm do unašeče, ale nastává paradoxně problém s těmi dlouhými unašeči na které to vřeteno původem bylo, neboť tady už je ten šroub hodně dlouhý a musí se šroubovat cca 35mm do unašeče což je docela opruz zbytečně točíte a točíte, ale hlavně v žádném unašeči není tak dlouhý závit, všechny unašeče jsou pritahovány asi maticovým závitíkem takže sice opticky závit vypadá že je až do konce, ale ve skutečnosti je plný profil závitu vyřezán jen do cca 25mm což samozřejmě pro standartní šroub stačí, takže je potřeba všechny takovéto unašeče které by se měli v tomto vřetenu používat projet závitníkem ještě o cca 15mm hlouběji, takže je tu opět úprava sice ne tak drastická jako v prvním případě..

shrnu-li to tak se zdá výměna šroubu jako dobré řešení, mohu použít oba typy unašečů a v podstatě kupovat to co potřebuju a nezohledňovat výběr typu unašeče, ty dlouhé prostě protočím závitníkem trošku to sice skřípe závitovat kalený unašeč ale vzhledem k tomu že je to předřezané tak to s kvalitním závitnkem jde bez problémů, a to delší točení je prostě daň za tu univerzálnost, primárně kupuju nové krátké typy a ty staré jsou předělané.. úpravu těch krátkých způsobem že je budu všechny "ničit a zkracovat" jsem zamítl..

jediný problém který nastal je u unašečů typu vrtací sklíčidlo, frézovací morse redukce starého dlouhého typu kde nejde prodloužit závit tak moc neboť v tom je právě ten další upínací šroub (toho sklíčidla a nebo té frézy v morse kuželu) tady je samozřejmě řešení tyhle unašeče koupit v krátkém provedení pak je to bezproblémů, nebo ten šroub udělat kratší, vycházelo by to cca 12mm zašroubovaného závitu v krátkém provedení, což je o cca polovinu méně než originál do toho jsem nešel a nebo předělání toho šroubu v tom unašeči prostě ho o cca 4mm zasunout, zkrátit nebo prostě nějak vyřešit aby to šlo utáhnout..

toť taková půlnoční zamyšlení nad (ne)smysluplností výroby nových a nových typů unašečů

Napsal: 12. 12. 2009, 6:43
od Pupak
Ja myslim,ze na forum nepatrej osobni spory,trapny invektivy a pod,ale tady se jedna o zcela technickej problem,kterej muze nekoho zajimat.
Me by treba moznost povololenyho kolecka v enkoderu nenapadla.Neco takovyho clovek proste neresi. Na to se prijde nahodou. Ta spojka sice tu osu strochu axialne posunula v mezich ulozeni v loziscich,ale kdyby to kolecko nebylo uvolneny,nic by se nestalo.
Ted jsem narazil na podobnej problem.Nasazoval jsem spojku na hridel serva a protoze dira byla na tesno,tak jsem trochu zatlacil.Ozvalo se krup a kolecko enkoderu se vysypalo. Hridel mela na koci pruzne vymezovaci krouzky a bylo vymalovano.
Tohle jsou draze zaplacene zkusenosti.
K tem sroubum. Mozna by to vyresilo mit srouby dva.Kratky na prodlouzene kuzely a dlouhy na zkracene.

Napsal: 12. 12. 2009, 8:42
od RaS
Pupak píše:Ja myslim,ze na forum nepatrej osobni spory,trapny invektivy a pod,ale tady se jedna o zcela technickej problem,kterej muze nekoho zajimat.
Me by treba moznost povololenyho kolecka v enkoderu nenapadla.Neco takovyho clovek proste neresi. Na to se prijde nahodou. Ta spojka sice tu osu strochu axialne posunula v mezich ulozeni v loziscich,ale kdyby to kolecko nebylo uvolneny,nic by se nestalo.
Ted jsem narazil na podobnej problem.Nasazoval jsem spojku na hridel serva a protoze dira byla na tesno,tak jsem trochu zatlacil.Ozvalo se krup a kolecko enkoderu se vysypalo. Hridel mela na koci pruzne vymezovaci krouzky a bylo vymalovano.
Tohle jsou draze zaplacene zkusenosti.
K tem sroubum. Mozna by to vyresilo mit srouby dva.Kratky na prodlouzene kuzely a dlouhy na zkracene.
no mít šrouby dva je řekl bych nesmysl, ono výměna šroubu u tohohle vřetena znamená rozebrání vřetene vyndání z ložisek, povolení zajišťovacího kolíku a přehození šroubu a opět zpět celé tak 20-30minut nesmysl.. kdyby to byl jen uchycující šroub který by se prostrčil vrchem tak by to nebyl žádný problém přehazovat jenže po povolení šroubu by se šroub vysunul a nástroj by byl stále uvnitř vřetena a držel by samosvorností kužele, sice ta síla není tak velká jako třeba u Morse kužele ale držel by takže by se musel nějak odtlačit, to se děje u originálního šroubu právě tím že narazí takovým prstencem ve spodní části šroubu při povolování do vřetene a dalším pootočením odskočí a až potom se vlastní nástroj odšroubuje..
takhle by to znamenalo dlouhý šroub bez té spodní plošky, povolit ho třeba o dvě otáčky a praštit do něj aby odskočil a pak vytočit celej šroub takhle by to sice šlo ale je to takové řešení hodně v nouzi, mlátit do ložisek není to pravé..

Napsal: 12. 12. 2009, 11:30
od Pupak
Priznam se,ze uz si nepamatuju,jak je to tam udelane.

Napsal: 12. 12. 2009, 12:36
od kiko01
RaS píše: takhle by to znamenalo dlouhý šroub bez té spodní plošky, povolit ho třeba o dvě otáčky a praštit do něj aby odskočil a pak vytočit celej šroub
tak jeto na vecsine starych klasickych frezok a myslim ze az taka silna rana ze by to loziska neprezili to nieje, preda ten kuzel nieje samosvorny a aj ked to drzi ako prilepene,staci maly tukes a ono to vyskoci...
ake loziska tam asi mas? ak gulickove,tak tie su nachylnejsie, mala stycna plocha,ale ak kuzelikove tak by som sa nebal...

Napsal: 12. 12. 2009, 10:30
od QNX
vřetena HSD jsou tady:
http://www.hsd.it/
Mám to na mašině. Jako zdroj hřídele ISO30 s automatickou výměnou by to mohlo být super.

Napsal: 13. 12. 2009, 9:45
od RaS
QNX píše:vřetena HSD jsou tady:
http://www.hsd.it/
Mám to na mašině. Jako zdroj hřídele ISO30 s automatickou výměnou by to mohlo být super.
a na kolik ta sranda přijde?

Napsal: 13. 12. 2009, 3:22
od kiko01
urcite viac ako celkova cena vecsiny hobby frezok co mame doma :lol:

Napsal: 14. 12. 2009, 12:33
od QNX
RaS: neuvažoval jsem, že by se na to kupoval rotor nový, ten by přišel tak na 15-20k (odhad, neznám aktuální cenu). Lepší by bylo kontaktovat servisáka, kterej ty rotory přehazuje a dohodnou se s ním na odkoupení starého rotoru. Nějakého s dobrou dutinou, jenom s vymlácenejma ložiskama. Vřetena HSD používá na své stroje např SAHOS, tak bych se poptal tam na kontakt na servisáka a domluvil se raděj přímo s ním (SAHOS je na náhradní díly strašně drahej, tak bych se bál, že se na tom budou snažit moc vydělat). Mám dojem, že to dělal pan Vlček .... ale to už je pár let. Já bych za ten rotor dal max. 2000kč ... když ji nikdo nekoupí, tak asi stejně půjde do šrotu.

Napsal: 15. 12. 2009, 9:28
od Pavel R
Kontakt na servisáka netřeba shánět :D Ale ono je to trošku jinak. Ano, přehazujeme celé rotory (říká se tomu cartridge) a běžně se vyskytují pětiosé v provedení ISO i HSK a tříosé - rovněž v obou provedeních. Podstatně častěji se mění pětiosky (už z principu - častěji si bouchnou ). Ale o vhodnosti tohoto vřetene pro amatérskou stavbu dost pochybuju - jednak jsou moooc drahé (nechci kecat, ale 250tKč bude málo) pro amatéra zbytečně výkonné (13kW)
http://www.hsd.it/prodotti.asp?ente=1&c ... &service=0

Vřeteno tříosky je jistě vhodnější, ale opět zbytečně výkonné a drahé. Proti pětiosce má tu výhodu (pro amatéra) že je chlazeno vzduchem - ale nezávislým větrákem, takže neječí při plných točkách a uchladí se i v nízkých točkách.

Podle mého názoru cartidge neseženeš. Protože pokud to jen trochu jde, repasují se - a to přímo u výrobce. Cena repase pro zákazníka je cca 130tKč. Zaznamenali jsme i pokusy přehodit si ložiska či čelisti upínače ,,svépomocí´´ ale tyto pokusy měly pokaždé jepičí život. Italové totiž cartridge mj. dynamicky vyváží, zřejmě však jde i to , jak přehodit ložiska, protože žádný tuzemský pokus (co vím) nebyl úspěšný. Co s tím přesně dělají, to nevím (chrání si know-how), ale je pravda, že od nich repasované cartridge vydrží prakticky totéž co nové vřeteno. Takže - i kdyby jsi vadnou cartridge sehnal, nepomůžeš si - a) budou v riti ložiska a přehodit je není easy, b) pravděpodobně bude v riti i hřídel, protože jinak jdou repasovat c) i kdyby jsi sehnal, vyměnil, zprovoznil cartidge, tak máš pouze ROTOR. A co s ním? Stator těžko vyrobíš - když pro nic jiného tak pro systém uvolňování nástroje, ty jsou drženy pomocí systému talířových pružin uvnitř rotoru a k uvolnění je potřeba je přetlačit silou tuším 9kN. Prostě a jasně - ano, HSD je dobrá značka, ale koukal bych po mnohem menších vřetenech, než používá SAHOS.

Napsal: 15. 12. 2009, 11:41
od QNX
No nevím. Já u Sahosu poptával výměnu ložisek a bylo mi řečeno, že jedině vyměnit rotor. žádná repase prý není možná a dostal jsem od nich nabídku na rotor za caa 30k. Tak jsem poptal rotor přímo u HSD, ale byla s to nějaká divná domluva ... v každém případě jsem od nich dostal nabídku na celé vřeteno za něco přes 30k, tak jsem ho koupil a to staré strčil do regálu jako zálohu. Jak to opravdu je nevím. Možná to byla pouze snaha SAHOSU vydělat víc než by stála pouhá repase a snaha HSD vydělat víc, než by stál samotný rotor :( ale podle informací co jsem dostal se rotory nerepasují a vyhazují.
Já bych ten rotor jenom osadil do ložisek, přidělal řemenici a motor ..... a byla by z toho pěkná hřídel i s automatickou výměnou.

Napsal: 16. 12. 2009, 6:27
od RaS
QNX píše:No nevím. Já u Sahosu poptával výměnu ložisek a bylo mi řečeno, že jedině vyměnit rotor. žádná repase prý není možná a dostal jsem od nich nabídku na rotor za caa 30k. Tak jsem poptal rotor přímo u HSD, ale byla s to nějaká divná domluva ... v každém případě jsem od nich dostal nabídku na celé vřeteno za něco přes 30k, tak jsem ho koupil a to staré strčil do regálu jako zálohu. Jak to opravdu je nevím. Možná to byla pouze snaha SAHOSU vydělat víc než by stála pouhá repase a snaha HSD vydělat víc, než by stál samotný rotor :( ale podle informací co jsem dostal se rotory nerepasují a vyhazují.
Já bych ten rotor jenom osadil do ložisek, přidělal řemenici a motor ..... a byla by z toho pěkná hřídel i s automatickou výměnou.
tak ja ho od Tebe koupim pokud ti lezi v garazi, pripadne nejake za 2 sezen a koupim za 5 vydelame oba, bud se to pouzije nebo ne, pripadne se to nejak upravi.. vreteno co mam je ISO40, stejne se musi na nem dost veci predelat a automaticka vymena by se me libila..takze pokud bys shanel chci zase ISO40