Stránka 3 z 5
Napsal: 16. 1. 2010, 11:04
od lubos
Jako základ motoru bude použito tohle
http://www.freeair.cz/freeaircz/index.p ... &Itemid=53
jen mechanicky udělané jinak a doplněno o Hall sondy pro umožnění rozjedu při zátěži,
Problém je že auto se dost rozjíždí a tak např. při jízdě po městě bude docházet k nízké účinnosti pokud by tam nebyla převodovka, a jízda do kopce pak bude vyžadovat daleko výkonější motor aby to vůbec jelo. Je daleko lepší motor zpřevodovat a získat tak moment než se snažit použív výkonější motor provozovaný na malých otáčkách.
Motor je v podstatě AC ale na rotoru mám magnety.
Napsal: 16. 1. 2010, 11:29
od jova
To jsi měl napsat hned že chceš dělat auto na dálkové ovládání.
Jestli to myslíš vážně budeš muset změnit zřejmě ve svém návrhu nejenom tu převodovku. Více najdeš třeba na:
http://www.elektromobil.wz.cz/ odkaz TEORIE EUT
Napsal: 17. 1. 2010, 11:04
od lubos
jj tem odkaz znám i majitele firmy EKOLO, chce po mě motor ( do kola na přímo- nesmysl), sice tam má dost teorie a má i zkušenosti ale ohledně el. motorů je dost mimo. v současné době předělávám Matize tak uvidím jak to dopadne , motor vyndám a dám tam elektriku, ještě řeším jestli místo spojky půjde dát volnoběžka tak sem zvědavej.
Napsal: 17. 1. 2010, 12:16
od jova
Podle mě budeš mít problém s tím, že takhle konstruované modelářské motory nebudou mít dostatečný kroutící moment při nulových otáčkách. A udělat jednoduchou převodovku na několik tisíc otáček do kola bude asi problém. Přeji hodně zdaru při pokusech.
Napsal: 17. 1. 2010, 3:31
od lubos
krouták je jen o otáčkách a výkonu, s použitím hall sond je krouták srovnatelný se standardním AC motorem, rozdíl je v účinost která je výrazně lepší a hlavně hmotnost je úplně jinde. Modelářský motor 7Kw má hmotnost 1,5 kg to si AC může nechat jen zdát a to je pro použití v kole značná výhoda.
Napsal: 17. 1. 2010, 3:34
od robokop
predpokladam ze mas vymyslene nezavisle chlazeni toho motoru
Napsal: 17. 1. 2010, 4:17
od Zdenek Valter
lubos píše:jj tem odkaz znám i majitele firmy EKOLO, chce po mě motor ( do kola na přímo- nesmysl), sice tam má dost teorie a má i zkušenosti ale ohledně el. motorů je dost mimo. v současné době předělávám Matize tak uvidím jak to dopadne , motor vyndám a dám tam elektriku, ještě řeším jestli místo spojky půjde dát volnoběžka tak sem zvědavej.
Proč nesmysl ?
Já bych například 3f asynchronní motor s kotvou nakrátko podobné konstrukce jako motor na obrázku viděl jako docela perspektivní

Řídit ho vektorovým měničem
Mimochodem jestli má tenhle motor opravdu 12kW a ty ho dostaneš do kola tak to bude docela mazec 48 kW !!
Nikde jsem ale nenašel jeho otáčkový rozsah.
Jestli jsem to správně pochopil tak ty potřebuješ rozsah otáček cca
0-1600 ot/min (při průměru kola 533 mi to dává maximálku cca 160 km/h
Tj. cca 30. pólový motor pro asynchroňák frekvenčně řízený od 0 do 300 Hz (možná jsem to i blbě spočítal

Napsal: 17. 1. 2010, 4:50
od lubos
U asynchronáku je problém s hmotností a to dost velkej, taky nevím jak moc je možné asych. motor točit třeba rychlostí 100/min ( nutné při rozumném rozjedu, případně parkování) u takhle nízkých otáčkách je moment v řiti a proto je nutné použít tak jako tak převodovku. U toho motoru co je v odkazu se točí celý plášt s hřídelí a tak krouták oproti klasickému AC motoru je o dost jinde. Další problém s asynch. motorem je měnič. Rozhodně nechci použít 220 nebo 380V SS jako palubní napětí, použiju bezpečných 50V, a i na ně bych si za určitých podmínek nerad šáhnul, nebudu ani mluvit o ceně 20 KW frekvenčního měniče a jeho velikosti.
12Kw motor se při 7KW ohřívá na příjemných 60° ale do matice budu dělat prodlouženou verzi (
http://www.rotexelectric.eu/40KW.html ) a možná i vodní chlazení dle potřeby.
Napsal: 17. 1. 2010, 7:20
od robokop
7KW prijemnych 60 stupnu ale pri jakych otackach?
kdyz pustis do motoru 7KW pri 50 ot/min tak to bude neco jineho
aby ti to neshorelo nez zaparkujes nebo se rozjedes v kopci v kolone
Napsal: 17. 1. 2010, 8:14
od Zdenek Valter
lubos píše:U asynchronáku je problém s hmotností a to dost velkej, taky nevím jak moc je možné asych. motor točit třeba rychlostí 100/min ( nutné při rozumném rozjedu, případně parkování) u takhle nízkých otáčkách je moment v řiti a proto je nutné použít tak jako tak převodovku. U toho motoru co je v odkazu se točí celý plášt s hřídelí a tak krouták oproti klasickému AC motoru je o dost jinde. Další problém s asynch. motorem je měnič. Rozhodně nechci použít 220 nebo 380V SS jako palubní napětí, použiju bezpečných 50V, a i na ně bych si za určitých podmínek nerad šáhnul, nebudu ani mluvit o ceně 20 KW frekvenčního měniče a jeho velikosti.
12Kw motor se při 7KW ohřívá na příjemných 60° ale do matice budu dělat prodlouženou verzi (
http://www.rotexelectric.eu/40KW.html ) a možná i vodní chlazení dle potřeby.
Hochu ty nemáš vůbec fantazii
Pochopitelně normální asynchroňák by použít nešel

Musel bys ho udělat stejně jako ten střídavý motor na obrázku - stator uvniř a rotor (klec) vně.
Pokud bys trval na nízkém napětí pak bys ho musel navinout pro velký proud a příslušné napětí.
Frekvenční měnič zase použít na menší napětí.

Napsal: 17. 1. 2010, 8:47
od lubos
O tom už jsem taky přemýšlel udělat klec vně mám už nakreslené potřebné komponenty ale myslím že bude trochu problém u uzavřením magnetického pole. Nejsem si taky jist že by někdo dělal frekvenční měnič na 400A a pokud ano tak na 380 nebo více voltů a je to dost velká krabice když pominu to že bude stát absolutní nesmysl.
Těch 60° měl motor při 5000 otáčkách. Na regulátoru se dá v pohodě nastavit max proud, pokud ale dojde k jeho přesažení nebo k překročení momentu tak regl omezí proud ( pokud má haly) pokud nemá haly rozpadne se synchro a régl vypne.
Problém s vlastní konstukcí oběžného asynchronáku je ten že není tak snadné sehnat kvalitní plechy, a druhý problém je že např u toho motoru co mám je 14 párů magnetů a tedy i spínací frekvence bude hodně nahoře což přináší problém s měničem.
Napsal: 17. 1. 2010, 9:40
od Zdenek Valter
lubos píše:O tom už jsem taky přemýšlel udělat klec vně mám už nakreslené potřebné komponenty ale myslím že bude trochu problém u uzavřením magnetického pole. Nejsem si taky jist že by někdo dělal frekvenční měnič na 400A a pokud ano tak na 380 nebo více voltů a je to dost velká krabice když pominu to že bude stát absolutní nesmysl.
Těch 60° měl motor při 5000 otáčkách. Na regulátoru se dá v pohodě nastavit max proud, pokud ale dojde k jeho přesažení nebo k překročení momentu tak regl omezí proud ( pokud má haly) pokud nemá haly rozpadne se synchro a régl vypne.
Problém s vlastní konstukcí oběžného asynchronáku je ten že není tak snadné sehnat kvalitní plechy, a druhý problém je že např u toho motoru co mám je 14 párů magnetů a tedy i spínací frekvence bude hodně nahoře což přináší problém s měničem.
S tou frekvencí pro asynchroňák to není tak strašné.
- 3. pólový asynchroňák točí až 3000 při 50 HZ
- 30. pólový by měl točit až 300 při 50 Hz
Počítal jsem se 1600 otáčkami při 300 Hz u toho 30. pólového (rychlost cca 160 km/h
rozsah 0,5 až 300 Hz by měl být podle mého chabého soudu dostatečný.
Pochopitelně je tam vždy skluz.
Napsal: 17. 1. 2010, 9:47
od lubos
jj to by asi šlo ale zkus si najít cenu na takový měnič

Napsal: 18. 1. 2010, 6:09
od Monteg
Pokud dobře počítám tak 48kW při 50V je cca 1000A
Tak to bude sakra velká baterie?
Škoda že nepočítáte s rekuperací tím by se hodně ušetřilo
Cana za ty motory bude asi taky darda - vyplatí se to vůbec?
Napsal: 18. 1. 2010, 9:08
od lubos
Zatím se pracuje na verzi 20 Kw a 400A regulátor, rekuperace nepřináší výrazné zlepšení. Při testovacím okruhu ( testováno na koloběžce s 500W motorem nějaký kopec nahoru nějaký kopec dolu plus brždění) cca 10km byla celková energie promrhaná bržděním 3%, rekuperace je vedlejší produkt při brždění motoru a v podstatě každý BLDC regulátor rekuperuje. Bohužel tato rekuperace výrazně ničí baterie. Auto potřebuje na udržení rychlosti cca 5-7Kw. U všech koloběžek a kol je rekuperace spíš reklamní trik, a to z jednoduchého důvodu, baterie se mohou nabíjet nějakým proudem a při brždění se dá získat jen krátkodobě větší množství energie to zpravidla větší než je schopna baterie zvládnout.