Stránka 3 z 5

Napsal: 16. 1. 2010, 11:04
od lubos
Jako základ motoru bude použito tohle
http://www.freeair.cz/freeaircz/index.p ... &Itemid=53
jen mechanicky udělané jinak a doplněno o Hall sondy pro umožnění rozjedu při zátěži,
Problém je že auto se dost rozjíždí a tak např. při jízdě po městě bude docházet k nízké účinnosti pokud by tam nebyla převodovka, a jízda do kopce pak bude vyžadovat daleko výkonější motor aby to vůbec jelo. Je daleko lepší motor zpřevodovat a získat tak moment než se snažit použív výkonější motor provozovaný na malých otáčkách.
Motor je v podstatě AC ale na rotoru mám magnety.

Napsal: 16. 1. 2010, 11:29
od jova
To jsi měl napsat hned že chceš dělat auto na dálkové ovládání. :lol:
Jestli to myslíš vážně budeš muset změnit zřejmě ve svém návrhu nejenom tu převodovku. Více najdeš třeba na: http://www.elektromobil.wz.cz/ odkaz TEORIE EUT

Napsal: 17. 1. 2010, 11:04
od lubos
jj tem odkaz znám i majitele firmy EKOLO, chce po mě motor ( do kola na přímo- nesmysl), sice tam má dost teorie a má i zkušenosti ale ohledně el. motorů je dost mimo. v současné době předělávám Matize tak uvidím jak to dopadne , motor vyndám a dám tam elektriku, ještě řeším jestli místo spojky půjde dát volnoběžka tak sem zvědavej.

Napsal: 17. 1. 2010, 12:16
od jova
Podle mě budeš mít problém s tím, že takhle konstruované modelářské motory nebudou mít dostatečný kroutící moment při nulových otáčkách. A udělat jednoduchou převodovku na několik tisíc otáček do kola bude asi problém. Přeji hodně zdaru při pokusech.

Napsal: 17. 1. 2010, 3:31
od lubos
krouták je jen o otáčkách a výkonu, s použitím hall sond je krouták srovnatelný se standardním AC motorem, rozdíl je v účinost která je výrazně lepší a hlavně hmotnost je úplně jinde. Modelářský motor 7Kw má hmotnost 1,5 kg to si AC může nechat jen zdát a to je pro použití v kole značná výhoda.

Napsal: 17. 1. 2010, 3:34
od robokop
predpokladam ze mas vymyslene nezavisle chlazeni toho motoru

Napsal: 17. 1. 2010, 4:17
od Zdenek Valter
lubos píše:jj tem odkaz znám i majitele firmy EKOLO, chce po mě motor ( do kola na přímo- nesmysl), sice tam má dost teorie a má i zkušenosti ale ohledně el. motorů je dost mimo. v současné době předělávám Matize tak uvidím jak to dopadne , motor vyndám a dám tam elektriku, ještě řeším jestli místo spojky půjde dát volnoběžka tak sem zvědavej.
Proč nesmysl ?
Já bych například 3f asynchronní motor s kotvou nakrátko podobné konstrukce jako motor na obrázku viděl jako docela perspektivní ;-)
Řídit ho vektorovým měničem ;-)

Mimochodem jestli má tenhle motor opravdu 12kW a ty ho dostaneš do kola tak to bude docela mazec 48 kW !!

Nikde jsem ale nenašel jeho otáčkový rozsah. :-(

Jestli jsem to správně pochopil tak ty potřebuješ rozsah otáček cca
0-1600 ot/min (při průměru kola 533 mi to dává maximálku cca 160 km/h ;-)

Tj. cca 30. pólový motor pro asynchroňák frekvenčně řízený od 0 do 300 Hz (možná jsem to i blbě spočítal ;-)

Napsal: 17. 1. 2010, 4:50
od lubos
U asynchronáku je problém s hmotností a to dost velkej, taky nevím jak moc je možné asych. motor točit třeba rychlostí 100/min ( nutné při rozumném rozjedu, případně parkování) u takhle nízkých otáčkách je moment v řiti a proto je nutné použít tak jako tak převodovku. U toho motoru co je v odkazu se točí celý plášt s hřídelí a tak krouták oproti klasickému AC motoru je o dost jinde. Další problém s asynch. motorem je měnič. Rozhodně nechci použít 220 nebo 380V SS jako palubní napětí, použiju bezpečných 50V, a i na ně bych si za určitých podmínek nerad šáhnul, nebudu ani mluvit o ceně 20 KW frekvenčního měniče a jeho velikosti.
12Kw motor se při 7KW ohřívá na příjemných 60° ale do matice budu dělat prodlouženou verzi ( http://www.rotexelectric.eu/40KW.html ) a možná i vodní chlazení dle potřeby.

Napsal: 17. 1. 2010, 7:20
od robokop
7KW prijemnych 60 stupnu ale pri jakych otackach?
kdyz pustis do motoru 7KW pri 50 ot/min tak to bude neco jineho
aby ti to neshorelo nez zaparkujes nebo se rozjedes v kopci v kolone

Napsal: 17. 1. 2010, 8:14
od Zdenek Valter
lubos píše:U asynchronáku je problém s hmotností a to dost velkej, taky nevím jak moc je možné asych. motor točit třeba rychlostí 100/min ( nutné při rozumném rozjedu, případně parkování) u takhle nízkých otáčkách je moment v řiti a proto je nutné použít tak jako tak převodovku. U toho motoru co je v odkazu se točí celý plášt s hřídelí a tak krouták oproti klasickému AC motoru je o dost jinde. Další problém s asynch. motorem je měnič. Rozhodně nechci použít 220 nebo 380V SS jako palubní napětí, použiju bezpečných 50V, a i na ně bych si za určitých podmínek nerad šáhnul, nebudu ani mluvit o ceně 20 KW frekvenčního měniče a jeho velikosti.
12Kw motor se při 7KW ohřívá na příjemných 60° ale do matice budu dělat prodlouženou verzi ( http://www.rotexelectric.eu/40KW.html ) a možná i vodní chlazení dle potřeby.
Hochu ty nemáš vůbec fantazii ;-)

Pochopitelně normální asynchroňák by použít nešel ;-)
Musel bys ho udělat stejně jako ten střídavý motor na obrázku - stator uvniř a rotor (klec) vně.

Pokud bys trval na nízkém napětí pak bys ho musel navinout pro velký proud a příslušné napětí.
Frekvenční měnič zase použít na menší napětí. ;-)

Napsal: 17. 1. 2010, 8:47
od lubos
O tom už jsem taky přemýšlel udělat klec vně mám už nakreslené potřebné komponenty ale myslím že bude trochu problém u uzavřením magnetického pole. Nejsem si taky jist že by někdo dělal frekvenční měnič na 400A a pokud ano tak na 380 nebo více voltů a je to dost velká krabice když pominu to že bude stát absolutní nesmysl.
Těch 60° měl motor při 5000 otáčkách. Na regulátoru se dá v pohodě nastavit max proud, pokud ale dojde k jeho přesažení nebo k překročení momentu tak regl omezí proud ( pokud má haly) pokud nemá haly rozpadne se synchro a régl vypne.
Problém s vlastní konstukcí oběžného asynchronáku je ten že není tak snadné sehnat kvalitní plechy, a druhý problém je že např u toho motoru co mám je 14 párů magnetů a tedy i spínací frekvence bude hodně nahoře což přináší problém s měničem.

Napsal: 17. 1. 2010, 9:40
od Zdenek Valter
lubos píše:O tom už jsem taky přemýšlel udělat klec vně mám už nakreslené potřebné komponenty ale myslím že bude trochu problém u uzavřením magnetického pole. Nejsem si taky jist že by někdo dělal frekvenční měnič na 400A a pokud ano tak na 380 nebo více voltů a je to dost velká krabice když pominu to že bude stát absolutní nesmysl.
Těch 60° měl motor při 5000 otáčkách. Na regulátoru se dá v pohodě nastavit max proud, pokud ale dojde k jeho přesažení nebo k překročení momentu tak regl omezí proud ( pokud má haly) pokud nemá haly rozpadne se synchro a régl vypne.
Problém s vlastní konstukcí oběžného asynchronáku je ten že není tak snadné sehnat kvalitní plechy, a druhý problém je že např u toho motoru co mám je 14 párů magnetů a tedy i spínací frekvence bude hodně nahoře což přináší problém s měničem.
S tou frekvencí pro asynchroňák to není tak strašné.

- 3. pólový asynchroňák točí až 3000 při 50 HZ
- 30. pólový by měl točit až 300 při 50 Hz

Počítal jsem se 1600 otáčkami při 300 Hz u toho 30. pólového (rychlost cca 160 km/h ;-)

rozsah 0,5 až 300 Hz by měl být podle mého chabého soudu dostatečný.

Pochopitelně je tam vždy skluz.

Napsal: 17. 1. 2010, 9:47
od lubos
jj to by asi šlo ale zkus si najít cenu na takový měnič :(

Napsal: 18. 1. 2010, 6:09
od Monteg
Pokud dobře počítám tak 48kW při 50V je cca 1000A
Tak to bude sakra velká baterie?
Škoda že nepočítáte s rekuperací tím by se hodně ušetřilo
Cana za ty motory bude asi taky darda - vyplatí se to vůbec?

Napsal: 18. 1. 2010, 9:08
od lubos
Zatím se pracuje na verzi 20 Kw a 400A regulátor, rekuperace nepřináší výrazné zlepšení. Při testovacím okruhu ( testováno na koloběžce s 500W motorem nějaký kopec nahoru nějaký kopec dolu plus brždění) cca 10km byla celková energie promrhaná bržděním 3%, rekuperace je vedlejší produkt při brždění motoru a v podstatě každý BLDC regulátor rekuperuje. Bohužel tato rekuperace výrazně ničí baterie. Auto potřebuje na udržení rychlosti cca 5-7Kw. U všech koloběžek a kol je rekuperace spíš reklamní trik, a to z jednoduchého důvodu, baterie se mohou nabíjet nějakým proudem a při brždění se dá získat jen krátkodobě větší množství energie to zpravidla větší než je schopna baterie zvládnout.