MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Sancho Panza
Příspěvky: 1046
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 8. 2023, 12:06

Milan199 píše: 16. 8. 2023, 11:29 Existují i motory "se zvýšeným výkonem" // jsou prodloužené // a ty mají hřídelku 14 mm :

https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html

Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.

Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.
Točit se to dá tak nějak na 2000ot/min a to jenom s volnějšíma řemenama a musí to být ta stará (ne ta s tím novým 60° :roll: plastořemenem).
A i tak je to takový utahovací - prostě vůle se musí nastavit dost kompromisně - to je daň za dobu, kdy ta mašina vznikla. Navíc, největší problém je to axiální ložisko - když se podepíra koníkem - stačí aby se delší kus trochu ohřál - se natáhne - tím se zvětší síla do toho pikoložiska - a už to stojí.
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

16. 8. 2023, 12:19

Milan199 píše: 16. 8. 2023, 11:29 Existují i motory "se zvýšeným výkonem" // jsou prodloužené // a ty mají hřídelku 14 mm :

https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html

Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.

Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.


Ked ten sustruh rozbeham, vytocim Ti na tom ruzu aj s lupenami! :D Dakujem!



Mozes prosim len dovysvetlit pojem "pretocit"? Akoze ten motor bude mat taky zaber, ze tam nastane preklz na tych remeniciach vretena?
Sancho Panza píše: 16. 8. 2023, 12:00 ...
Když tam dáš ten 550W motor bez možnosti převodu, tak si tam nastav ty třeba 3Hz, a hned uvidíš (i tak budeš na podstatně vyšších otáčkách než po té předloze) a stejně to potáhne napikaču, protože při nízkým kmitočtu z asynchronního xxxxx :lol: bič stejně neupleteš.
Samozrejme mozem pocitovo so vsetkym suhlasit. Nemam problem s remenmi, ale pride mi to ako dobra uprava netlacit ten 250W motor "na doraz" a dat tam nieco, co bude spokojnejsie. Neplanujem ist s menicom na 5Hz, to mi je jasne.
Sancho Panza píše: 16. 8. 2023, 12:06
Točit se to dá tak nějak na 2000ot/min a to jenom s volnějšíma řemenama a musí to být ta stará (ne ta s tím novým 60° :roll: plastořemenem).
A i tak je to takový utahovací - prostě vůle se musí nastavit dost kompromisně - to je daň za dobu, kdy ta mašina vznikla. Navíc, největší problém je to axiální ložisko - když se podepíra koníkem - stačí aby se delší kus trochu ohřál - se natáhne - tím se zvětší síla do toho pikoložiska - a už to stojí.
Toto si zatial mozem len ukladat do pamate. Kedze fakt som zaciatocnik, tak sa mozem len domievat, co ma moze prekvapit. Ked to dam do chodiveho stavu ohladom motora a menica, tak rozmyslam zavolat cloveka, co na tom robil, pozna to, ze by sme to spolu nejako nastavili. Chyba mi proste vedomost o sustruzeni, sustruhoch a nerad by som si to neznalym pristupom nejako pokazil. Manual na nete je velmi strucny.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6085
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

16. 8. 2023, 12:22

No ono taky záleží co na ní děláš :) Jestli 10mm hřídelky, nebo 10cm obludky :lol: a na jaké točky točíš většinu doby, jestli zpomalíš z litru na závitování občas, nebo furt závituješ.
Já jsem na své přetáčel v nouzi i nerezovou přírubu navlečenou přes univerzálku a rozepřenou zevnitř paknama.
Na tři hertzíky to fakt nepojede, ale od cca 15-20 normálně. A nezapomínej na chlazení toho chudáka motora, určo tam nikdo nemá přídavné a spoléhá, že se to nějak uchladí :shock:
Takže dát o něco silnější motor není vůbec od věci, bude se ve stejném zatížení hřát míň a víc to vydrží.
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
atlan
Příspěvky: 3382
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

16. 8. 2023, 12:24

Hlavne ide motor v nizkych otackach vzdy pretazit :D nakoniec zistis ze kazdy W je k dobru.
Mn/80
Příspěvky: 33
Registrován: 6. 12. 2022, 11:33

16. 8. 2023, 1:22

Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
capajev
Příspěvky: 474
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

16. 8. 2023, 1:26

Mn/80 píše: 16. 8. 2023, 1:22 Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
Stačí hledat, je to zde z fóra.
Snímek obrazovky 2023-08-16 142554.png
Ale nevím jestli rada ode mne bude ceněná, patřím mezi ty co si stůl zbastlili z jeklu a spárovky :-D.
Milan199
Příspěvky: 3376
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 8. 2023, 1:39

to MarosD :

Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.

Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.

Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.

Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
Sancho Panza
Příspěvky: 1046
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 8. 2023, 2:27

atlan píše: 16. 8. 2023, 12:24 Hlavne ide motor v nizkych otackach vzdy pretazit :D nakoniec zistis ze kazdy W je k dobru.
V nízkých otáčkách nepotřebuješ nějaký watty, ale v první řadě moment. A ten tam s měničem bez převodovky neuděláš ani kdyby ses rozkrájel.
Jinak si to můžeš zkusit spočítat - kolik kW bys tam musel mít ten motor aby to bez převodu dole rozumně tahlo.
Ta původní převodovka (ta stará) má kraje 160 a 1600ot/min - tj 10x (!) dolu.
Takže při 160ot/min je na vřetenu 10x větší moment než na hřídeli motoru - takže si spočítej, kolikrát musíš mít větší motor abys pro stejný otáčky bez redukce tam měl ten 10x větší moment.
Nemluvě o tom, že při 10Hz a nejnižším převodu (tj. cca nějakých 30ot/min na vřetenu) ten původní motor s převodem už docela použitelně tahne, kdežto ten 550W při 30 ot/min na vřetenu bez převodovky (fixní pohon, opět tak aby těch cca 80Hz bylo nějakých 2000ot/min) bude proti tomu čistá šmudlárna.
Samozřejmě motor musí mít nucený chlazení (i ten původní).
Sancho Panza
Příspěvky: 1046
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 8. 2023, 2:38

Milan199 píše: 16. 8. 2023, 1:39 to MarosD :

Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.

Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.

Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.

Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
80 jsou svým způsobem tři - stará (tj. co má těch 1600 a použitelný řemeny), nová - s 2000 (s těma stupidníma řemenama, co netahnou a proto to zoufale hřeje, protože se musí zoufale našponovat) a pak ta SU16 - ta je na ložiskách. Všechny na futrech lze tak nějak točit do cca 2000, krátkodobě i do 2500, 3000 hodně krátkodobě, akorát s povolenýma řemenama a musí se bezpodmínečně i povolit futra - a to jenom tu starou - protože u tý nový už jen ten tah (aby to vůbec běželo s těma nesmyslnýma řemenama při 3000 ) do vřetene topí tak, že se to utáhne skoro hned.
Ta ložiskovou 16 je svým způsobem ale zbytečný řešit - udělalo se jich pár kusů, takže běžný člověk jí nepotká.
Sancho Panza
Příspěvky: 1046
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 8. 2023, 3:12

Mn/80 píše: 16. 8. 2023, 1:22 Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc :lol: než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér" :shock: co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6085
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

16. 8. 2023, 3:14

Milan199 píše: 16. 8. 2023, 1:39 to MarosD :

Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.

Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.

Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.

Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
Akorát Sancho doporučuje nechat ten puvodni motorek :?
A o chlazeni motoru nepíše ani slůvko
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6085
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

16. 8. 2023, 3:16

Sancho Panza píše: 16. 8. 2023, 3:12
Mn/80 píše: 16. 8. 2023, 1:22 Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc :lol: než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér" :shock: co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Tak tohle by se dalo tesat! Přesně takhle blbě je ta ergonomie vymyšlená :(
S mejma dvěma metrama to bylo za trest, stát se u toho nedá, sedět se u toho nedá
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Sancho Panza
Příspěvky: 1046
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 8. 2023, 3:39

Milan199 píše: 16. 8. 2023, 1:39 to MarosD :

Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.

Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.

Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.

Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
To nucený chlazení není nic složitýho a nebo drahýho.
Najdeš v odpadu :) na dílně kus silonu, vytočíš trubku (vnitřní průměr tak aby to vlezlo - se nacentrovalo tak nějak na ten kroužek na tom krytu ventilátoru na motoru), přírubu tak, aby tam šel namontit dvěma vrutama (dva je míň práce než čtyři :lol: ) nějaký rozumný 12V 80x80 (nebo kolik máš) ventilátor. No a pak tak ještě dáš dva delší třeba M5 a na ty navlečeš dvě tlačný pružiny (opět najdeš v bedně s syslátopružinama na dílně). Celý to pak vetkneš mezi pravou stěnu a motor - kroužek to centruje, pružiny přitlačují na motor aby to nevypadlo dolu.
Pro výměnu ventilátoru (když by odešel) - 30 sec. vyndat, pak tak 2 minuty šroubovak.
Ventilátor za 150,- zahodit, dát nový, vyfič.
Na a zapojíš to tak, aby se to roztočilo, jakmile zapneš mašinu - tj. nějaký 12V zdroj (tráfko a gretz) hned za hlavní vypínač.
Slyšet to není, bezpečně to stačí.
Žádná věda.
ventilmn80.jpg
lubbez
Příspěvky: 3357
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

16. 8. 2023, 4:38

Pár postřehů:
1/ I při malých otáčkách lze dosáhnout krouťák - převod dopomala a silný motor. :D Ovšem motor je trochu problém. Ta skříňka je úzká a ještě se musíš trefit pod řemenici na vřetenu.

2/ není dobré používat drážkovanej klíňák, musí se dost napínat. Je to praktická zkušenost, kdy jsem musel během týdne 2x rozhodit vřeteno.

3/chlazení motoru se přeceňuje. :lol: Při celodenní práci nepřesáhnu 50° C a při závitování M6 do 7075 po dvou hodinách práce 59°C. Ovšem na 750W motoru. Potom jsem dozadu dal dva ventilátory a teploměr vyhodil. Ovšem už dlouho jsem svojí Mn-80 neupravoval, tak v rámci "světovosti" si dám čidlo k ložisku a i k motoru a budu to přepínat s otáčkoměrem.
edit: bohužel s mým motorem jsem musel dát ventilátory dozadu. Do spodku skříňky jsem vyvrtal nasávací díry.
Mn/80
Příspěvky: 33
Registrován: 6. 12. 2022, 11:33

16. 8. 2023, 10:11

Sancho Panza píše: 16. 8. 2023, 3:12
Mn/80 píše: 16. 8. 2023, 1:22 Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc :lol: než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér" :shock: co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Ano,správně. Samozřejmě se nebavím o tom,jak by se choval soustruh na litinovém stojanu,to by byla jiná liga a souhlasím,že stojan by byl dražší,než samotný soustruh. Ale co se týká dřeva,nebylo to jen kvůli tomu,aby budoucí hoblíci měli co dělat,bylo to kvůli utlumení hluku. Kdyby to šlo udělat z plechu (učili se tam i zámečníci a podobné profese,tak by jistě nebyl problém bastlit ty stoly jako ponky) ..Ergonomicky je to právě děsná bída a protože mám jednu emenku na původním stolku ,chtěl bych tu druhou vypracovat o něco líp..Co se týká zachování pohonu-umístění a uložení beze změny,ale právě ten vzpomínaný šuplík a vůbec prostor pro nohy se mi tam nelíbí,pravou stranu lze dneska elegantně a účelně řešit na šuplíkových výsuvech s pevně daným rozmístěním příslušenství,jako to měly staré modely..Materiál spárovka/laťovka/preglejka a s dnešními lepidly a vyztužením spodku (trnož nutná) by to mohlo být pohoda. A protože mám zrovna volného truhláře a ten orig. stůl teď nemám u sebe, ptal jsem se po výkrese. Ten už mi tu přistál(i když pšontský,doufejme,že mu můžu trošku věřit:-) )
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“