Stránka 3 z 3

Napsal: 23. 11. 2007, 5:42
od QNX
Pupak: 1) mám doma spoustu magnetů, které jsou uskladněné volně (tedy vzduchová mezera = nekonečně velká) a žádné pozorovatelné odmagnetování se u nich nekoná . Je sice pravda, že kdysi dávno se např při uskladnění magnetu uzavíral magnetický obvod, aby se odmagnetování předešlo, ale to už u moderních magnetů potřeba není.
2) když v tom motoru není řádný magnet, tak ho ani nemůžu zničit.

Napsal: 23. 11. 2007, 8:12
od Pupak
Ja prece netrvrdim,ze se to tyka vsech magnetu na svete.Jsou ale motory,kde se magnetismus vytvari v extremnim mg. poli a tam to proste vadi.Mg obvod musi byt trvale uzavren.Pokud tomu neveris,tak si precti odbornou literaturu.

Napsal: 23. 11. 2007, 10:01
od QNX
Pupak: Dobře, dejme tomu, že jsou i KM, které mají nějaké magnety ze zmagnetizovaného železa a těm by rozpojení magnetického obvodu mohlo uškodit, ale to stále nevysvětluje otázku, jak rozpojení magnetického obvodu může poškodit KM, kde žádný magnet není ...... to opravdu nechápu.

Napsal: 23. 11. 2007, 11:20
od Pupak
Nevim jake motory pouzivas ty,ale vsechny,co mam ja,maji rotor sestaveny z plechu a permantnich magnetu.Rotor je silne magneticky.
Motory Japan servo,Minebea,Sanyo Denki vsechny stejne konstrukce.

Napsal: 25. 11. 2007, 9:02
od QNX
Tak jsem rozebral dva KM a jeden měl rotor bez magnetu, u druhýho sice magnet vidět nebyl, ale rotor byl tak magnetickej, že určitě obsahoval někde uvnitř RE magnet(y).

Napsal: 25. 11. 2007, 10:04
od PetrNC
Pokusím se trochu přispět do mlýna svým příspěvkem ohledně konstrukce krokových motorů. V naší obci bydlí ( už je na penzi ) konstruktér krokových motorů z bývalého podniku MEZ Náchod. Navštívil jsem ho a daroval mi příručku "KROKOVÉ MOTORY ZSE MEZ Náchod", kterou sám napsal a byla vydána v roce 1985 jako obchodně technická a propagační brožura ( možná ji někdo máte ):

DRUHY KROKOVÝCH MOTORŮ

V současné technické praxi se nejvíce používají tři druhy krokových motorů.

1. Krokové motory s pasivním rotorem, někdy označované jako reakční či reluktanční nebo s proměnou reluktancí – zkratkou VR ( Variable Reluktance ).

2. Krokové motory s aktivním rotorem – aktivním proto, že jeho rotor obsahuje magneticky aktivní část – permanentní magnet. Podle uspořádání pólů magnetu rozlišujeme dvě skupiny krokových motorů s aktivním magnetem:
a) S radiálně polarizovaným permanentním magnetem – obyčejně čtyř a vícepólovým – tyto motory jsou v některé literatuře označovány jako PM krokové motory ( Permanent Magnet Step Motors ).
b) S axiálně polarizovaným permanentním magnetem ( vždy dvojpólovým ) – jsou pravděpodobně nejvíce rozšířené – označují se někdy jako hybridní, protože jsou u nich uplatněny jednak prvky konstrukce krokových motorů s pasivním rotorem, jednak krokových motorů PM.

3. Krokové motory s odvalujícím se rotorem, jsou typické tím, že jejich vzduchová mezera je v jednom nebo několika místech nulová ( rotor se dotýká statoru ).

Některé informace už zřejmě nebudou úplně aktuální a technický vývoj jde kupředu ( je třeba vzít v úvahu rok vydání 1985 – to znamená know how tak ještě mínus 5 až 10 let ), ale některé principy by mohly být stejné a trochu osvětlit „tajemství“ krokového motoru.

Napsal: 25. 11. 2007, 1:32
od PBr
no rad by so videl nejaky krokac zo skupiny 3 v akcii, neviem si to predstavit ako to moze fungovat, moze to byt celkom zaujimave

Napsal: 25. 11. 2007, 5:13
od robokop
a co takhke harmonicka prevodovka, to je podobny princip

Napsal: 25. 11. 2007, 7:15
od PetrNC
Cituji z příručky:

KROKOVÉ MOTORY S ODVALUJÍCÍM SE ROTOREM

Existuje celá řada konstrukcí těchto krokových motorů. Typické pro ně je, že vzduchová mezera není konstantní, ale rotor se statoru dotýká v jedné nebo dvou přímkách. Tak, jak se přemisťuje magnetické pole, přemisťuje se bod ( nebo body ) dotyku statoru a rotoru. Dráha dotyku je buď hladká z vhodného materiálu ( pryž, termoplast ) nebo opatřená ozubením.Do této skupiny motorů patří také krokové motory s pružným ( flexibilním ) rotorem. Rotor se pružně deformuje ve směru magnetického pole a dotýká se statoru. Jak se mění poloha pole, dochází postupné deformaci rotoru a odvalování po vnitřním povrchu statoru.
U motorů s odvalujícím se rotorem se dosahuje nejlepších hodnot ukazatele poměru provozního momentu k objemu motoru ( asi 2x větší než u motorů a axiálním permanentním magnetem ). Motory s odvalujícím se rotorem jsou vhodné pro realizaci velmi malých velikostí kroku – většinou zlomky stupně. Přitom dosahují velmi vysokých provozních kmitočtů – řádově až několik desítek kHz a velké přesnosti krokování, příznivých dynamických vlastností.

Napsal: 17. 2. 2008, 3:18
od sejosef
Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč :-).

re

Napsal: 17. 2. 2008, 3:51
od Radek-B
sejosef píše:Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč :-).
JJ a kdo neveri VIZ QNX at to skusi. :D Nekdy je to v poho a nekdy je to docela dost drahe.

RADEK

Napsal: 17. 2. 2008, 8:12
od QNX
Krokáče jsem naštěstí už opustil, takže tento problém řešit nemusím :)

Napsal: 17. 2. 2008, 9:53
od Ales
Myslim, ze bezpecnejsi nez zkouset, jestli se to zmari nebo ne, by bylo sehnat Fe trubku s takovym vnitrnim prumerem, aby do ni presne pasoval rotor (pripadne nechat vysoustruzit, zvladne to kazdy ucen a cena bude urcite nizsi nez za novy KM a staci vam jedna trubka na vsechny rotory stejneho prumeru). Pak by se jen presoupnul rotor do trubky a pri montazi zase zpatky. Mag. obvod bude uzavreny, nemelo by se s tim tudiz prihodit nic spatneho.
Motory typu Variable Reluctance (tedy bez perm. magnetu v rotoru) je mozne rozebirat jak libo, z principu tam na nejakem zmagnetovani nebo odmagnetovani vubec nezalezi. Rotor v nich je jen kus zeleza, nic vic.

S pozdravem,
Ales Chlubny