Vřeteno ATAS s ER 16

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22601
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 6. 2016, 7:52

aha
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 6. 2016, 8:29

packa píše:to vřeteno usmažíš při vektoru je tak konstruované
Mohl bys to prosím nějak rozvést?
On se dá asynchronní motor zkonstruovat tak, že nezvládá vektorový režim?
Nebo je to jenom kvůli nedostatečnému chlazení při nízkých otáčkách a velkém krouťáku (a tedy vysokém proudu)?
Díky.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7002
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

26. 6. 2016, 9:04

Ahoj, ano je tam neúměrný proud a není možné jej rozumně uchladit , ono ani ten čína vodník to nedá
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2431
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

26. 6. 2016, 9:06

Mex píše:
packa píše:to vřeteno usmažíš při vektoru je tak konstruované
Mohl bys to prosím nějak rozvést?
On se dá asynchronní motor zkonstruovat tak, že nezvládá vektorový režim?
Nebo je to jenom kvůli nedostatečnému chlazení při nízkých otáčkách a velkém krouťáku (a tedy vysokém proudu)?
Díky.
Problém bude v souhře měniče a motoru.
Klasické U/F řízení umožní nastavení vhodného napětí podle frekvence aby nebyl motor přetížen při nízkých otáčkách (ovšem má zase malý výkon - s 50V motor neudělá to co s 230V)
Vektor umí vysoký moment i při nulových otáčkách a bohužel tedy pustí do motoru hodně podle toho jak je třeba. Z vřetena s 24.000ot může vymáčknout 200% moment např. i při 2000ot a to prostě vřeteno nejspíše nedá (konstrukčně).
Jinak se v principu provoz vřetene s vektorem nevylučuje, možná by to i některý speciální měnič při správném nastavení dal.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 6. 2016, 10:00

Jasně. Takže problém není v nastavení vektorového režimu, ale v případném přetížení motoru (k čemuž může vektorový režim svádět).
Když si člověk trochu pohlídá zátěž, tak by to snad neměl být problém.
Navíc nějaký trochu lepší měnič by mohl mít možnost nastavit maximální nárůstu proudu ve vektorovém režimu nad hodnotu podle U/f křivky.
Díky.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22601
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 6. 2016, 10:15

taky si rikam
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7002
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 6. 2016, 4:45

ono se tomu výkonu v nižších otáčkách dá pomoct i v U/f řízení , ty trochu lepší měniče umožnují třeba desetibodové ladění U/f křivky.
Jinak na měniči Lenze vector jsem vector řízení zkoušel a motor to takřka ani neroztočí, hned to vypisuje přetížení regul obvodu a přetížení zátěže , - pomohlo nastavit větší jmen proud motoru- (asi se snaží dostat proud pod jmenovitý ) , ale vřeteno bylo za půl minuty jak topný těleso .
lubbez
Příspěvky: 3246
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

27. 6. 2016, 7:37

Atase mám dva 500W a 750W. Zatím používám ten slabší a nemám prakticky žádné problémy. Toho silnějšího Atase bych chtěl použít na novou mašinu, ale s úpravama. Vrtulka jé úplně na nic, protože když motor rozeberete, statorové plechy jsou hranaté a obalu se dotýkají max třetinou obvodu, víčka jsou samozřejmě bez otvorů a chlazení je slušně řečeni na nic. Původně jsem koupil hliníkovou trubku, že ji navlíknu na tělo motoru a vyfrézuju z ní chladič. Ty hranaté plechy mi ale vzaly vítr z plachet a asi z něho udělám vodníka.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22601
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 6. 2016, 7:41

ze si rovnou nekoupis neco hotoveho?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7002
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 6. 2016, 8:09

Ty hranaté plechy vůbec nevadí , když uděláš hliníkové tělo tak se ti přez ty styčné plochy to teplo bez problémů odvede, navíc jsem dělal že jsem prostor mezi vylil teplosměnnou zalévací hmotou .
lubbez
Příspěvky: 3246
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

27. 6. 2016, 9:16

To Robokop - mám Atase rád :-) a krom toho to beru trochu jako výzvu. A teď beze srandy. Čínskej vodník 800W je slabší nebo stejně silnej jako Atas 500W v otáčkách okolo 12000. Rád podporuju České firmy, i když Atasové jsou zrovna nekomunikativní mantinelové.
To Packa - do těch volných míst dám dám právě to vodní chlazení. Nemám tak přesné mašiny, abych mohl zasahovat do základní geometrie motoru, nebo taky na to nemám koule ?? V každém případě je ta voda lákavá.
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5244
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

27. 6. 2016, 11:07

Cjuz píše:
Mex píše:
packa píše:to vřeteno usmažíš při vektoru je tak konstruované
Mohl bys to prosím nějak rozvést?
On se dá asynchronní motor zkonstruovat tak, že nezvládá vektorový režim?
Nebo je to jenom kvůli nedostatečnému chlazení při nízkých otáčkách a velkém krouťáku (a tedy vysokém proudu)?
Díky.
Problém bude v souhře měniče a motoru.
Klasické U/F řízení umožní nastavení vhodného napětí podle frekvence aby nebyl motor přetížen při nízkých otáčkách (ovšem má zase malý výkon - s 50V motor neudělá to co s 230V)
Vektor umí vysoký moment i při nulových otáčkách a bohužel tedy pustí do motoru hodně podle toho jak je třeba. Z vřetena s 24.000ot může vymáčknout 200% moment např. i při 2000ot a to prostě vřeteno nejspíše nedá (konstrukčně).
Jinak se v principu provoz vřetene s vektorem nevylučuje, možná by to i některý speciální měnič při správném nastavení dal.
Nechci rejpat, ale je to přeci o proudu - ten je zdrojem magnetického pole a tím pádem momentu a samozřejmě i ztrát ve vinutí- pak pokud při 50 V jde cívkou vřetena jmenovitý proud pak je to stejné jako když jde i při 220V tedy O.K.
Problém podle mne může být v nastavení maximálního proudu - tím pádem by při nízkých otáčkách mohl téci proud, který vřetenu neublíží.

Jde o to jakou přeci jakou chceme od vřetena charakteristiku
- pokud je to konstantní moment - pak je to O.K. to je o proudovém omezení
- pokud chceme konstantní výkon - pak je to o tom jaký max proud dokážeme ve vřeteni uchladit ( výhodnější je externí chlazení) nebo použít jiný například seriový motor.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9087
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

27. 6. 2016, 11:15

Nešlo by vylepšit chlazení vinutí vyvrtáním větracích otvorů do vrchního štítu?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5244
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

27. 6. 2016, 11:40

Thomeeque píše:Nešlo by vylepšit chlazení vinutí vyvrtáním větracích otvorů do vrchního štítu?
No asi také, ale v tomto případě je lepší nucené chlazení - není závislé na otáčkách vřetene.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22601
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 6. 2016, 5:58

No ta porovnavka tech vreten by me zajimala ty vodniky potkavam v profi provozech
Vydrzej jen par let ale za tu cenu je to v pohode vymena lozisek taky neni zadna darda.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“