Moje frézka na balsu ... TRON

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

27. 3. 2011, 10:34

Zdravim,

tak se mi podarilo pres vikend TRONa zprovoznit, ale vysledek neni takovy, jak jsem predpokladal - viz foto. Pouzita frezka 0.6 mm.
Myslite, ze se to da nejak vylepsit nebo to je pri 3 milimetrovych rozmerech a 4 mm stoupani trapezoveho sroubu "normalni"? Ty vyfrezovane diry jsou fakt hruza.

Pokud jsem vysledek spravne "precetl", tak problem je hlavne v ose Y. Ma smysl zkusit jinou matici? Je mozne, ze jsem se pri montazi dopustil nejake chyby???

Pro uplnost nastaveni driveru (542ky) je 1600 pulse/rev, motory pri soucasnem behu os X,Y pekne hrajou (trolejbus efekt), rizeno Machem bez smoothstepperu. Zitra to jeste promerim hodinkama, na odrezcich jsem predbezne zmeril vychylku 0.3 mm.

Setkal se nekdo z vas TRONaru s necim podobnym? Budu vdecny za kazdou radu :idea:
Přílohy
tron.JPG
Paik
Příspěvky: 191
Registrován: 23. 6. 2009, 11:24

27. 3. 2011, 10:56

No teda...plave ti to pekne...z tech drazek to vypada ze ti osa Y ztraci kroky a nedojede na stejne misto kde zacala...dej do vretena gravirovaci jehlu udelej si znacku nebo prilep na stul mikrometr a projed celou osu na konec a zpatky (MDI) a uvidis...pokud budes mit MACHA na nule a jehlu jinde tak se ti nekde pridira sroub nebo ti driver ztraci kroky...testoval si pocitac?? Ja sem ho s machem nerozjel ale EMC bezi bez problemu
Uživatelský avatar
Gulliver64
Příspěvky: 453
Registrován: 1. 8. 2010, 7:52
Bydliště: Kuřim

27. 3. 2011, 11:01

to není softem, toto je mechanická chyba - vůle. na matici je to moc velké. jak máš řešené uložení šroubů? dvojice ložisek s kosodélným stykem? pokud ano, hledej tam, možná je to nedotažená matice za ložisky.
Modelová zařízení pro slévárny, hliníkové odlitky. První CNC frézka postavená v r.2003 ."Dřeváček" - r.2010. Zapřísáhlý uživatel MACH3 ver.2.63 .
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 4:40

Tak jsem to projel, osa X i osa Y dojely kazda zase zpatky presne na nulu. Takze me tesi, ze mechanicky to asi bude OK. A takhle naprazdno softwarove taky, takze uz fakt nevim, ani spat kvuli tomu nemuzu :D
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

28. 3. 2011, 5:24

Jaký máš vřeteno? Neuhne ti nástroj ve vřetenu?
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

28. 3. 2011, 6:37

Podle mých vlastních zkušeností to bude vůle na celé Z ose - prostě když se za ni zabere rukou anebo při náročnějších řezných podmínkách, tak se ty plechy zkoutí, vedení trošku povolí a špička nástroje je rázem o až desetiny vedle.

Zkus to samé s polovičními posuny (parametr F), ať můžeme porovnat. Ono 0.6 nástroj musí jet pomalinku, zvláště když nepíšeš, jestli nějak odvádíš/odsáváš třísky z řezu.

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 6:44

Tak tak, ted jsem to vypozoroval, kdyz zakvedlam drzakem vretena na strany, tak tam nejaka vule je :( Zkusim pomaleji a uvidime.

Trisky, on je to teda spise superjemny prach (zkousim vyrezavat dily ze sklotextitu, coz by mel byt cuprextit bez medi) odsavat ani moc nejde - i ty vyriznute dilky se musi silou vytlacit. Mozna jsem na testovani zvolil nevhodny material :D


Edit: jeste jedna vec, po namontovani krokacu - "noname" 1,9 Nm s oboustrannou hrideli z cncshopu se jeden choval dost divne, sice se toci, ale bzuci, prirovnal bych to k holicimu strojku. Zapojeny byl stejne jako ostatni, zkousel jsem ho i na jinem driveru, na jeho miste jiny krokac, ale nic nepomohlo. Naprazdno se otaci taky dost hrube. Jde s tim neco delat nebo mam reklamovat?
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

28. 3. 2011, 8:56

K motoru: Jak máš motor zapojen? Kupoval jsem z CNCShopu před třemi týdny ty silnější (3Nm) s oboustrannou hřídelí a po zapojení jsem zjistil, že schéma zapojení motoru neodpovídalo skutečnosti, dnes by to mělo být již opraveno respektive od 7.3.2011 Byli prohozeny jednotlivé cívky, po zapojení šel motor do zkratu a choval se přesně jak píšeš. Zapojení jsem ověřoval ohmmetrem (jednotlivé cívky) a při vypnuté GVE66 celkové zapojení a to tak, že jsem otáčel hřídelkou motoru, při správném zapojení motor naindukoval dostatečný proud na rozsvícení kontrolních led diod, pokud byl motor špatně zapojen, kladl velký odpor a diody ani neblikly.
K obrábění: Drážky ti CAM vyplivnul, že začínáš jet uprostřed na jednu stranu a končíš na té samé straně, tam ti vznikne hrb. Zkus to napojit v některým rohu, drážka by si snad měla udržet rozměr, jen se ti rozhodí některý z rádiusů. Pokud chceš rozměry udržet všude, budeš muset jednou jet na hrubo (vyříznout materiál) a podruhé na čisto. Někdy se stane, že při dořezávání materiálu se ti sekne o frézu a udělá ti to bordel s rozměry. U kružnic zkus nějak ovlivnit nájezd, aby jsi najížděl po spirále od středu kružnice a kruh jeď dvakrát (jednou v podstatě na prázdno).
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 9:13

sidonie píše:K motoru: Jak máš motor zapojen? Kupoval jsem z CNCShopu před třemi týdny ty silnější (3Nm) s oboustrannou hřídelí a po zapojení jsem zjistil, že schéma zapojení motoru neodpovídalo skutečnosti, dnes by to mělo být již opraveno respektive od 7.3.2011 Byli prohozeny jednotlivé cívky, po zapojení šel motor do zkratu a choval se přesně jak píšeš. Zapojení jsem ověřoval ohmmetrem (jednotlivé cívky) a při vypnuté GVE66 celkové zapojení a to tak, že jsem otáčel hřídelkou motoru, při správném zapojení motor naindukoval dostatečný proud na rozsvícení kontrolních led diod, pokud byl motor špatně zapojen, kladl velký odpor a diody ani neblikly.
K obrábění: Drážky ti CAM vyplivnul, že začínáš jet uprostřed na jednu stranu a končíš na té samé straně, tam ti vznikne hrb. Zkus to napojit v některým rohu, drážka by si snad měla udržet rozměr, jen se ti rozhodí některý z rádiusů. Pokud chceš rozměry udržet všude, budeš muset jednou jet na hrubo (vyříznout materiál) a podruhé na čisto. Někdy se stane, že při dořezávání materiálu se ti sekne o frézu a udělá ti to bordel s rozměry. U kružnic zkus nějak ovlivnit nájezd, aby jsi najížděl po spirále od středu kružnice a kruh jeď dvakrát (jednou v podstatě na prázdno).
Taky jsem z tech schemat nebyl moudry, takze jsem to zapojil seriove podle RAWENova schematu, ktere jsem tu nasel: blue/white + red, green/white + black v driverech, propojeny red/white + blue, black/white + green. Troufnu si rict, ze v tom zapojeni to neni, jak uz jsem rikal, ostatni motory mam zapojene stejne a jedou hladce. Leda by Cinan spatne pripajel dratky, zkusim to tedy jeste promerit, ale i tak ... nepripojeny krokac naprazdno jakoby drhne.

ad Obrabeni, vyzkousim co se da, nafotim, dam vedet.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

28. 3. 2011, 9:47

Proč sériově? To ti chybí tolik proudu, že to nemůžeš napojit paralelně? Podle mě se motor chová o dost stabilněji při paralelním zapojení.

Edit:Tak ještě jednou, podle toho co jsem dostal motory já, tak to máš zapojeno přesně do zkratu.
Přílohy
STH_wiring.jpg
Naposledy upravil(a) sidonie dne 28. 3. 2011, 9:57, celkem upraveno 1 x.
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 9:56

sidonie píše:Proč sériově? To ti chybí tolik proudu, že to nemůžeš napojit paralelně? Podle mě se motor chová o dost stabilněji při paralelním zapojení.
Ani nevim, kdyz jsem pred nedavnem s frezkama zacinal (Proxxon), tak jsem se trochu obaval velkeho proudoveho odberu - aby to zdroj utahnul. Trona mam v kuchyni na zemi v testovacim zapojeni, takze natvrdo zapojim paralelne, kdyz je to lepsi.

EDIT: pro ujasneni pridavam zapojeni, viz dole uprostred, mozna jsem to vyse napsal zmatene s temi + (omlouvam se, uz mi z toho hrabe :D ), takze jeste jednou:

V DRIVERU ZA SEBOU A+ blue/white, A- red, B+ green/white, B- black
PROPOJENO red/white + blue, black/white + green
Přílohy
elektrika_moje.gif
Naposledy upravil(a) jirkal dne 28. 3. 2011, 10:08, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22877
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 10:08

zadna veda v tom zapojeni neni je to pudova zalezitost budto je to pripojene spravne a pujde to nebo to je zapojene blbe a motor se neroztoci jen bude cukat
jestli to vydava pazvuky a toci se to znamena to ze mas neco s driverem (melo by to mnoukat s akceleracemi a brzdenim - trolejbus efekt) kdyz to dela neco jineho tak mas nejak nacatej driver nebo slabej zdroj nebo treba nejakej spatnej kontakt na fazi
ale kdyby jsi mel prohozene draty na motoru tak se to vubec neroztoci
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
jirkal
Příspěvky: 86
Registrován: 14. 10. 2010, 3:54
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

28. 3. 2011, 11:09

Tak jsem to natocil http://www.youtube.com/watch?v=ygbr2-kSx8Y

Motor 57STH76-2808 zapojeny seriove, Driver M542 - nastaveny proud 2A / PEAK 2.8A

Jakykoliv jiny motor na driveru jede normalne nebo obracene, tento motor na jakemkoliv driveru blbne.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

28. 3. 2011, 11:19

Napoj to podle toho zapojení co jsem sem dal já a zkus to. Motor může být z jiné série a číňan mohl opravdu přehodit dráty.

Edit: ještě mě napadlo jak odzkoušet zapojení bez rizika poškození motoru.
Motor má dvě cívky na každou stranu, dohromady čtyři. zapoj cívku červenou a cívku černou, potom modrou a zelenou a pokud se motor točí jiným směrem, je chyba v zapojení. Prostě zapojíš jen polovinu vinutí motoru.
Naposledy upravil(a) sidonie dne 28. 3. 2011, 11:35, celkem upraveno 2 x.
Ruprecht
Příspěvky: 149
Registrován: 28. 9. 2010, 8:20
Bydliště: ZČ + JM

28. 3. 2011, 11:26

Jestli to "jakoby drhne", tak to drhne buď mechanicky, nebo elektricky.
Zkus úplně odpojit motor a změřit aspoň ss odpory v jednotlivých vinutích, jestli jsou stejné a taky změř, jestli jsou vinutí od sebe izolovaná.
Pokud jsou vinutí stejná a vzájemně izolovaná, vypadá to na mechanický problém (ložiska...).
Nepoužíváš při zkoušení na různé drivery nějakou společnou část, třeba lustrsvorky ("čokoládu") kde by mohl být nějaký nezdravý propoj?

Sám jsem byl překvapený jak mi zničeho nic jakoby drhnul motor, když se mi náhodně šlusovaly vývody... :wink:
Jděte s EU do Brusele...
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“