Dynamechtronics DM 2800 CNC

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 12. 2015, 8:13

Ahoj , koukal jsi jestli výrobce u tohoto vřetena dovoluje použití vektorového řízení , mám dojem že dovolujou je řízení u/f
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

9. 12. 2015, 8:17

Samozřejmě, že jsem nekoukal... Dobrá připomínka.
Nejsem zrovna odborník, ale to by motoru mělo být jedno, nebo ne?
Důležité, aby proud, napětí a frekvence byly OK.
Nebo se mýlím?
T.
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

9. 12. 2015, 8:23

Napadá mě jediný důvod proč nepoužívat vektor. A to nízké chlazení motoru v malých otáčkách, ale to lze vyřešit aktivním ventilátorem nebo vodním chlazením.
Stejně ten stávající ventilátor je hlučný jako kráva při 18000 rpm
T.
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

9. 12. 2015, 8:31

packa píše:Ahoj , koukal jsi jestli výrobce u tohoto vřetena dovoluje použití vektorového řízení , mám dojem že dovolujou je řízení u/f
V manuálu stojí
The inverter must be programmed with the ratio V/f constant
Takže zpátky na stromy. :(
Myslíš si, že vektorové řízení může motor zničit?
T.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 12. 2015, 9:00

pravděpodobně ano , každopádně to vřeteno můžeš zkusit potrápit a hlídat teplotu , musel bys porovnat jak se teplotně chová v režimu u/f a vector
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

9. 12. 2015, 9:16

packa píše:pravděpodobně ano , každopádně to vřeteno můžeš zkusit potrápit a hlídat teplotu , musel bys porovnat jak se teplotně chová v režimu u/f a vector
Díky za připomínku.
Budu se muset na to zaměřit.
V režimu u/f jsem to nezkoušel, takže nevím, jak se motor zahřívá. Ale očekávám slabý moment v nízkých otačkách v tomto režimu.
Vektorový režim jsem testoval jen chvíli a jelikož byla 1 ráno, tak jsem to moc neprotahoval. Nicméně teplotu motoru jsem rukou kontroloval a motor se nějak rapidně nezahříval.
Podle mě selským rozumem, když tam nebudeš nikdy prát větší proud, napětí, frekveci, než co dovoluje výrobce, tak by si měl být OK, pokud se motor nebude přehřívat samozřejmě.
T.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22956
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 12. 2015, 4:15

no tak zasadnim predpokladem taky je nepouzivat to na 5Hz
ale vzit za spodni limit treba 50Hz
kvalitni nezavisla ventilace je podminkou
pak to muze fungovat dobre
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

10. 12. 2015, 9:18

robokop píše:no tak zasadnim predpokladem taky je nepouzivat to na 5Hz
ale vzit za spodni limit treba 50Hz
kvalitni nezavisla ventilace je podminkou
pak to muze fungovat dobre
Dobré ráno,
díky za informace, stále se učím.
Možná hloupá otázka
Proč nelze motor provozovat na 5Hz?
5 Hz znamená 300rpm
50 Hz znamená 3000rpm
Měl jsem v úmyslu s tímto pohonem i řezat závity při převodu 1/2 do pomala, při 50 Hz to bude točit moc rychle.
Chlazení bude nezávislé, jak jsem zmiňoval buď voda, nebo elektický ventilátor.
Vždyť profi mašiny mají taky indukční motory jako vřetena, ne?
T.
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2250
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

10. 12. 2015, 9:56

5Hz je opravdu málo
15-20Hz by mělo být bez problému
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

10. 12. 2015, 10:38

picom píše:5Hz je opravdu málo
15-20Hz by mělo být bez problému
Ahoj, stále nemůžu nalézt odpověď na mojí otázku.
Proč málo?
Možná hloupá otázka, nemám ale s FM žadné zkušenosti.
5 Hz, to jsem zkoušel jako opravdové minumu, kdy byl motor ještě stabilní, je to 2p motor.
15 Hz by mi mohlo stačit, je to po zpřevodování 450 rpm
T.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

10. 12. 2015, 11:55

motor se vždy počítá na provoz v nějakých otáčkách a nejde udělat motor s ideálním průběhem v celém rozsahu , tyhle vřetena jsou konstruována jako vysokootáčková a tomu také odpovídají minimální provozní otáčky .
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

10. 12. 2015, 1:11

Ahojky ,
na řezání závitů si pořiď AC servomotor s převodovkou do pomala a máš to ideální ...
Pomaloběžné vřeteno je zcela jiná konstrukce ...
Také se dnes nebudu snažit zpřevodovat pomalý motor na HF vřeteno jako se to kdysi dělávalo na klasikách ...
Doba a technika pokročila .
Počítej s výměnami celých vřeten na ose "Z" .
Převod na polovinu z 18000RPM je docela oříšek 8)
:D :P
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

10. 12. 2015, 2:50

pavlaxy píše:Ahojky ,
na řezání závitů si pořiď AC servomotor s převodovkou do pomala a máš to ideální ...
Pomaloběžné vřeteno je zcela jiná konstrukce ...
Také se dnes nebudu snažit zpřevodovat pomalý motor na HF vřeteno jako se to kdysi dělávalo na klasikách ...
Doba a technika pokročila .
Počítej s výměnami celých vřeten na ose "Z" .
Převod na polovinu z 18000RPM je docela oříšek 8)
:D :P
Já vím, že to HF motor není ideální, ale momentálně to chci to vyřešit formou "co dům dal"
Mám nabídky na AC servo+zesilovač Kollmorgen cca 1,5kw, 6000rpm, cena je 75 k.
Dále mám nabídku na pohon FM vector s asynchronním motorem cca 1,5kW 6000 rpm, cena je něco kolem 33 k.
Dále mám nabídku na zesilovač Baumuller (servo 2,4kW již mám), cena asi 25 k.

Sorry, ani jedno řešení není pro mě finančně akceptovatelné, snad až na to poslední

Teknomotor 2kW jsem kdysi koupil na jiný projek nepoužitý ještě v záruce + starší měnič za celkem 13k.

Jistě chápete, že ten finanční rozdíl je propastný....

Nevím proč by měl být převod do pomala oříšek. Měl jsem představu drážkový řemen. Malá řemenice průměr tak 40mm, velká 80mm. Obvodová rychlost by měla být pod limitem.
Ale možná jsem něco přehlédl
T.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

10. 12. 2015, 2:57

Každý motor je konstruovaný na své optimální parametry v souhrnu a tam je také potřeba jej provozovat .
Sportovní auto nebudeš také škrtit na volnoběhu aby jsi jezdil pomalu 8)
A obráceně pohřební vůz má jezdit v průvodu truchlících krokem a má proto přídavnou převodovku a ještě takový pohon co jede i normálně pomalu .
Snad to stačí jako příklad .
:D :P
Tomis
Příspěvky: 188
Registrován: 14. 12. 2013, 11:11

10. 12. 2015, 2:58

packa píše:motor se vždy počítá na provoz v nějakých otáčkách a nejde udělat motor s ideálním průběhem v celém rozsahu , tyhle vřetena jsou konstruována jako vysokootáčková a tomu také odpovídají minimální provozní otáčky .
Jasně rozumím, nejvyšší účinnost mají ve vysokých otáčkách. I výkon 2kW je pravděpodobně vztažený k 18000rpm. Ale stále mi chybí zásadní odpovědˇ. Co hrozí, když takovýto motor bude provozovaný i na nízkých otáčkách? Spálí se, mechanicky se rozbije, ......
Osobně nevidím žádné riziko, pokud se bude hlídat teplota, výkon v těchto podmínkách bude asi mnohem nížší než 2kW.
Sorry, možná jse mtotálně mimo mísu, vycházím jen z krátkého praktického testu, kde se i takovýto motor choval při 10 Hz velice stabilně.
T.
Naposledy upravil(a) Tomis dne 10. 12. 2015, 3:08, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“