Stránka 4 z 6

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 1:10
od Aris
Ahoj lidi.
Po čtvrt roce odmlky přidám popis, jak práce na stroji pokračují.

Variátor. Minule jsem skončil u opravy Variátoru. Ta proběhla úspěšně, ale ještě nebylo vyhráno, protože bylo ještě nutné ho nastavit tak, aby seděli minimální a maximální otáčky, páka změny rychlosti nepřekážela suportu a aby otáčky +- souhlasily se stupnicí. Abych se do toho mohl vůbec pustit, potřeboval jsem otáčkoměr. Kupovat takovou věc se mi příliš nechtělo, proto jsem se rozhodl o domácí výrobu. Z Číny jsem objednal digitální displej a Hallovou sondu. Displej jsem umístil společně s trafem 230 V – 12 V a podsvíceným vypínačem do plastové krabice, sonda přišla na stavitelný držák na zadní konec vřetene, kde je umístěný magnet.
Otáčkoměr funguje skvěle, takže za pomocí něho jsem nastavil dorazy tak, že rozsah otáček je od 50 do 2000 ot/min.
Jinak ovládací vidlice variátorových kol nesou šrouby, kterými se nastavuje rozsah pohybu kol. Tohle je důležitá věc pro stálé otáčky. Hnané a hnací kola musí mít rozsah úplně stejný, jinak si bude variátor přidávat, nebo ubírat otáčky. A do toho jde ještě o správné napnutí řemene. To se děje jen pomocí matky, která přitahuje ovládací vidlici motorového kola. Modří už vědí, že se tím ale rozhodí rozsah chodu mezi koly. Takže správné nastavení je hodně o citu. Čtu německé fórum, a tam jsem se dočetl, že nejlepší variátor na tomhle stroji je žádný variátor, a obvyklá úprava je vyhození stávajícího pohonu a instalace obyčejných řemenic a motoru s frekvenčákem. Asi neměli tolik trpělivosti, jako já.

Nožový suport. Tohle je věc, ze které mám největší radost. Z předchozího povídaní víte, že tento soustruh má problém s příliš malou osovou vzdáleností vřetene od suportu. Nešla osadit normální nožovka nebo nože větší 10x10. Z uvedených možností jsem zvolil tu nejsložitější, a sice výrobu nového suportu.
Jako polotovar jsem použil litinu UNIBAR 250. Připravil jsem si dva polotovary, kdyby náhodou první kus nevyšel. Protože nemám přístup k magnetce, tak polotovary jsem bral na finální rozměr flying cutterem. Prakticky celý kus jsem dělal na konvenční svislé frézce. Rybinu jsem sice začal dělat na obrážečce, ale povrch byl nic moc. Nechal jsem si zaslat rybinovou frézu, a tak jsem rybinu dojel na frézce. Nový suport jsem dělal hlavně proto, že mám možnost si zvolit tvar podle upínače. Já se rozhodl pro Multifix vel. A. Suport měl tedy mít půlkulaté vybrání, aby mohl držák s nožem zajet pod hranu suportu. CNC nemám, proto i část frézování rádiusu se dělala na svislé frézce. Nakonec se vrtaly díry pro šrouby na přítlačnou lištu a díra pro upínací šroub. Když jsem řezal poslední závit, tak jsem ten závitník pochopitelně zlomil 😊. Takže jsem ho musel dát na vyjiskření.
Poslední krok byl svrtat tělo Multifixu se suportem. Tělo sice je kalené, ale jsou v něm zalisovány dvě vložky z nekalené oceli, a ty jdou svrtat se suportem. Nejdřív jsem upnul do držáku nože broušenou podložku, a pomocí hodinek jsem doklepával multifix tak, aby běžel vodorovně se suportem.
Na frézce jsem to svrtal a do díry naklepal kolík vyrobený ze stopky zlomené frézy.

Dílo se zdařilo, a co vám budu povídat, je to super.) Sedí jako prdel na hrnec a subjektivně jezdí lépe než příčný suport. Origo suport už měl ty drážky trochu vychozené, ten nový je lepší. Jdou používat všechny nože do rozměru 16x16. Původní suport jsem tak ušetřil. Výroba ale trvala prakticky celý měsíc. Probíhala totiž prakticky jen o víkendech u kamaráda v dílně, který mi s tím také dost pomohl. Díky.) Od této chvíle jsem už na stroji mohl v pohodě točit. A první věc byla…

Ozubená kola pro řezání závitu a pohonu suportu. Na tom nic zajímavého nebylo, jen jsem vyřízl a vystružil díru 18h7, srovnal obě čela a pak jsem ručně, jehlovým pilníkem, vypiloval drážky pro pera.
Tak jsem zprovoznil posuv suportu. Vůbec nevím, jak jsem bez téhle věci mohl žít 😊

Univerzálka byla od prodejce třípaknová stovka od číňana. Ta sama o sobě nikterak přesná není. To se podařilo eliminovat přetočením příruby a doklepáním do „nuly“. To se úplně nepovedlo a na dlouhé 100mm broušené tyči je házení 0,07mm. Výhodou je původní příruba, kterou naštěstí nestočili na průměr univerzály, origo Weiler má totiž rozměr 110mm. Přírubu zachovám, pořád doufám, že se mi podaří vydražit originální 110 univerzálku.
Bylo rozhodnuto tu čínskou stovku nahradit, ideálně něčím větším. Povedlo se mi sehnat za dobrou cenu skladovou TOSku 125/3, navíc v přesnosti 1M1, takže použitelné pro brusky. Ale chyběla mi příruba. Vřeteno má závit podle DIN 800 označený jako W23. Metrický závit 39x3,5. Závitník na to se koupit nedá, ale dá se koupit v Německu polotovar příruby. Včetně pošty je to 110 euro. To je dost peněz, a to se mi nechtělo platit.
Koupil jsem matroš UNIBAR 500, podle prodejce ideální na příruby soustruhů. Průměr 130mm, takže do „stovky“ jsem to nemohl upnout. Nechal jsem si tedy srovnat čela, vyvrtat díru a vyříznout závit.
Tomu předcházela výroba „kalibru“, protože vřeteno jsem nechtěl vyndávat ze soustruhu, navíc jen proto, abych s ním mohl vyzkoušet závit.
Zbytek jsem stočil u sebe na soustruhu, polotovar se závitem jsem upnul přímo na vřeteno. Tohle se povedlo, přišrouboval jsem na to TOSku, a ta nyní hází do 0,02mm. Broušená kulatina 100mm délka. S tím už jsem spokojený.

Lože. Měl jsem podezření na projeté lože, a už jsem sháněl brusiče na srovnání. Stav lože jsem vyzkoušel podle návodu, který jsem si přečetl zde na fóru. Bez podepření koníkem jsem upnul kulatinu průměr 20mm, vyložení 180mm. Použil jsem ostrý plátek, úběry jsem jel po 0,1mm.
Měření na obou koncích a uprostřed ukázalo rozdíl do 0,02mm. Lože je v pohodě, naopak takovou přesnost jsem nečekal. Tuhost je na malý stolní soustruh velmi dobrá, viz foto níže. Stáčel jsem kulatinu průměr 80mm, úběr 3 až 4 mm z průměru. Povrch je hladký, bez vrypů atd…
Ale jak jsem přišel na to, že by mohlo být projeté?
Točil jsem totiž jeden přípravek s podepřením koníkem. Když jsem ho průběžně změřil, tak rozdíl na délce asi 150mm byl 0,25mm. Regulérní kužel. Zjistil jsem, že tohle dělá vyosený koník. Výškově sedí, ale jede ve straně o 0,2mm. Ten koník totiž není k tomuhle typu, je k jednoduššímu typu MDU, můj W (nástrojářský) má mít koník stavitelný ve straně. Podle prodejce byl tenhle koupený přes ebay a broušený na „míru“. Udělali to ale blbě a ten koník zkazili. Podle mě upnuli středící hrot do čínské univerzály, a zbrousili to podle něj. Takže teď mám tři možnosti.
a) Nechat to tak, a počítat s přídavkem na broušení podle vyosení. To je ale blbě.
b) Nechat koník vypodložit a znovu spasovat do osy. To ale znamená stěhovat soustruh… Se mi nechce
c) Vyrobit nový koník, stavitelný stranově a výškově. Nevím ale, jestli mám na takovou brutalitu dost zkušeností .)

To je v kostce postup za 3 měsíce. Práce na soustruhu ještě nekončí, mám rozdělanou plechovou zástěnu za soustruh. To bude důležité hlavně kvůli chlazení, které mám také rozdělané. Cooling unit je v edici „kovošrot“. Čerpadlo se netočilo, vyměnil jsem na něm obě ložiska, kompletně ho vyčistil, dal do laku a teď funguje krásně a tiše. Průtok má 10l/min, to bude akorát na malý stroj. Nádrž má objem 13l a je to bývalá muniční schránka. Víko s čerpadlem je ze dvířek rozvaděče. Celkově vyšlo na cca 300 kč.
Další vychytávkou bude nový nonius příčného posuvu, chci udělat nový s aretací středovou maticí. Stávající je aretován červíkem, a to mě nevyhovuje, musí se použít šroubovák. Sice jsem to vylepšil kuličkou z ložiska a pružinou, takže se to nemusí moc utahovat, ale chci jiný komfort.
Jako třešničku na dortu chci dát nový ovládací panel, kde bude otáčkoměr, ovládání chlazení, osvětlení atd…
Uff... Snad jsem nic nevynechal. A jestli jste dočetli až sem… Tak jste dobrý! 😊

Lakování suportu
Obrázek

Obrázek

Hallová sonda
Obrázek

Otáčkoměr "home edition"
Obrázek

Výroba suportu, rovnání spodku flying cutterem
Obrázek

Slepá cesta výroby rybinové drážky...
Obrázek

... a správná cesta
Obrázek

Obráběný snížení
Obrázek

Hotový suport, v pozadí je zachovaný původní kus
Obrázek

A nakonec svrtání hlavy multifixu se suportem
Obrázek

Srovnání původní příruby... Škoda, že je tak rozvrtaná :(
Obrázek

Měření zkušební kulatiny
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Pěkný povrch
Obrázek

Točení nové příruby pro 125/3
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Čerpadlo ze šrotu
Obrázek

Průběh opravy
Obrázek

Cooling unit :)
Obrázek

A teď už jen aktuální fotky .)
Obrázek

Když brousím, mám přes soustruh hozený přehoz
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 1:24
od Zdenek Valter
Pěkná práce!!!

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 1:32
od atlan
Jak novy, a budes na nom aj robit.

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 2:08
od Miltech
Do domácí dílny-nádherný soustruh. Pěkná práce!

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 2:15
od testone
možná by stálo za pokus vodící plochy toho koně profrézovat tak o 1,5 mm a nalít tam GS Superfluid a ten pak znova obrobit a doškrabat
škrábe se to snadno
když to zk... tak to tam naleješ znova :D
mám s tím dobrou zkušenost
počet pokusů neomezený
nebo mě napadlo
možná by bylo lepší použít stěrkovou verzi GS
ofrézovat to tak o 1,5 mm
zespoda do vodících ploch kolmo na plochy navrtat dírky 3,2x10, do nich závit M4, do nich červíky ("stavěcí šroub", lze běžně koupit)
postavit koně na lože na ty šroubky (tj. toho 1,5 mm v luftě), šroubky to seštelovat tak, aby osa koně byla tam kde má být
naseparovat lože
nanést stěrkovou verzi GS Superfluidu a koně přitlačit na vedení na doraz na ty šroubky
nechat ztuhnout
odloupnout koně
vytočit šroubky
doškrábat na čisto
pro detailisty zalít díry po šroubcích :D

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 12. 6. 2020, 7:46
od xener
no neviem, ja si takto vypulirovat stroj tak uz na nom nikdy nerobim, nech sa nezasvini :)

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 13. 6. 2020, 9:46
od Aris
Díky za reakce .)
Zaujala mě možnost, opravit ten koník tou tekutou hmotou. Testone, dovedl by ses o tom více rozepsat? Kde to schrastit, jaká je časová a finanční náročnost, je to obtížné na zpracování? atd...
Líbí se mi ta možnost odfrézovat prizmatickou část vedení koníku. Do sníženého vedení navrtat 4 díry pro závity M4 pro červíky, a podle nich to srovnat.
Ale červíček už vrtal, tak mě napadlo, proč si neusnadnit práci? Když tak mě opravte, kdyby šlo o úplnou hovadinu. Nefrézoval bych celou délku, ale nechal bych třeba 1mm na obou koncích, to bych vzal pilníkem tak, abych se mohl s koníkem hýbat do stran pro srovnání. Do pinoly vrazit kontrolní trn s MK2, a ten na hulváta upnout do univerzály? Odpadlo by tak štelování červíků, a osa by měla sedět v obou směrech. Nevím ale, jak moc je ta hmota tekutá, jestli by to vůbec šlo provést, s tím chycením do sklíčidla.

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 13. 6. 2020, 10:04
od testone
dawex.cz
je tu o tom několik vláken
stylem cos navrhl to nezkoušej, to je ztráta času + sázka do loterie v řádu desetin
asi by to šlo udělat tak, že by sis udělal držák na dvoje hodinky ve dvou osách, jedny vodorovně a druhé svisle
muselo by to spolehlivě a opakovatelně sedět na loži
do vřetene dát trn o stejném průměru jako má pinola koníka
na něm si ty hodinky nastavit
koníka rozebrat aby šla pinola vysunout dopředu i dozadu
no a pak si hrát s rovnáním
červíků by muselo být 5, 4 v prizmatu a 1 na rovné ploše (jestli to má takové vedení), abys tím mohl hýbat všemi směry
nebo na konec lože pomocné ložisko, mezi něj a vřeteno trn skrz koníka a na hodinky srovnat přední a zadní čelo díry při otáčení toho trnu

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 8:03
od novic
Krásna robota. Prečo si zavrhol obrazanie drážky ?

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 8:19
od Aris
Díky. Zavrhl jsem to proto, protože při obrazeni to dělalo hrubý povrch. I když byl nůž nabrouseny, tak stejně jsi v rybině viděl stopy po noži. Muselo by se to potom brousit Tak jsem to fréznul, a povrch už nechal být.

Teston: díky za tip. Vedení koníka je jak píšeš, jedná strana prima, druhá strana je rovná.
Myslel jsem, že když kůň sedí výškově, tak bych mohl rovnou plochu nechat, a ubrat jen prizmu. Ten způsob vyrovnání jak jsi navrhl se mi líbí. Takže nechat si v brousit tyč o průměru pinoly, tu upnout do univerzály, na konec lože dát pevnou lunetu a vystredit tyč otáčením proti hodinkám. Napatlat hmotu na lože, nasunout koně, postelovat ho tak aby sedělo házení týče na hodinkách, a modlit se, aby si to sedlo. Zapomněl jsem na něco?.)

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 8:23
od turnigy
Myslím si, že škrabaniu sa aj tak nevyhneš, keď ten koník nie je nastaviteľný. Netrafíš to o stovku a hneď máš 0,02mm kužeľ.

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 8:33
od Aris
Hmm, to jsi mě moc nepotěšil. Na škrábání rovných ploch si možná troufl, ale na prizmu ne, a ještě abych trefil "nulu".
Takže budu shánět fachmana, který by to udělal, výměnou za něco. Třeba za peníze.)

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 8:34
od testone
ne
když s tyčí skrz koně z vřetene do pevné lunety, tak asi o 10 mm menší průměr než je díra v koni
pak udělat nějaký držák na hodinky s páčkou
tak aby seděl na tom trnu
zepředu a zezadu páčku hodinek strkat do díry v koni (do mezery mezi tím trnem a vnitřním povrchem koně)
takhle koníka přesně srovnáš
jako trn by asi šla použít chromovaná broušená tyč co používají hydraulikáři na pístní tyče, ty jsou v f6, běžně se to prodává v metráži
nebo se totéž prodává v h6 jako vodící tyč pro lineární ložiska
bacha, chce to zkontrolovat na přímost, třeba na příměrné desce
taky na ovalitu, před měsícem jsem měl v ruce jednu pr. 20h6, byla o dvě stovky do vajíčka
...
konec v lunetě vystředíš hodinkama tak, aby ukazovaly polovinu z házivosti
dvoje hodinky do vingle

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 14. 6. 2020, 9:44
od testone
turnigy píše: 14. 6. 2020, 8:23 Myslím si, že škrabaniu sa aj tak nevyhneš, keď ten koník nie je nastaviteľný. Netrafíš to o stovku a hneď máš 0,02mm kužeľ.
no trefovat se na soustruhu i s nastavitelým koněm do 0,02mm kuželovitosti na délce třeba 300mm bych nechtěl
to neumím, ani to není moc potřeba
kdyby to byla nějaká hřídel, tak konce pod ložiska se stejně dělají každý zvlášť mezi hrotama a na prostředku ho... záleží
pokud by to opravdu mělo být v celé délce, tak od toho je bruska na kulato
....
ještě k tomu koni (šel jsem se psem, tak se mi to honilo hlavou :D )
asi nejpřesnější metoda by byla udělat měřící přípravek na dvoje hodinky, jedny vodorovně, jedny svisle kolmo na osu vřetene
kus železa ve tvaru U vzhůru nohama
do jedné nožičky vyříznout tvar stříšky lože, do těch ploch vsadit 3 kuličky, do jedné šikminy 2 třeba 5 cm od sebe, do druhé jednu
čtvrtou kuličku do protější nohy toho U aby sedla na rovnou plochu lože
takhle udělaný si to sedne vždycky do přesně stejné polohy, geometricky správně, s jistotou opakovatelně do setiny
samozřejmě to musí mít průřez aspoň 20x20 aby se to nekroutilo vlastní váhou
do vřetene trn s průměrem pinoly koně, podle něj ty hodinky nastavit
a hned bude jasno kde ta pinola je
.....
taky by šlo vedení koně nechat jak je
pomocí vyvtávací tyče ve vřeteni a v lunetě za koněm do něj provrtat větší díru a udělat novou pinolu
to by bylo asi nejčistější

Re: Weiler LD 220W

Napsal: 15. 6. 2020, 3:23
od Aris
To vrtání vrtací tyčí byla první věc, která mě napadla. Přístup k brusce na kulato mam, ale zatím se mi nechce nevratne upravovat původního koně. Frézování prizmy a lití tě hmoty je malý zásah oproti tomuhle.
Teď už jsem to měření a vyrovnání (snad) pochopil. Ještě si to nechám pár týdnů to prolezet v hlavě a pak se dám do shánění gs superfluidu a stelovani cerviku.
Jinak teď drazim pevný hrot do vretena, jestli bude ok, tak by to šlo vyrovnat i podle něj.