Re: Weiler LD 220W
Napsal: 12. 6. 2020, 1:10
Ahoj lidi.
Po čtvrt roce odmlky přidám popis, jak práce na stroji pokračují.
Variátor. Minule jsem skončil u opravy Variátoru. Ta proběhla úspěšně, ale ještě nebylo vyhráno, protože bylo ještě nutné ho nastavit tak, aby seděli minimální a maximální otáčky, páka změny rychlosti nepřekážela suportu a aby otáčky +- souhlasily se stupnicí. Abych se do toho mohl vůbec pustit, potřeboval jsem otáčkoměr. Kupovat takovou věc se mi příliš nechtělo, proto jsem se rozhodl o domácí výrobu. Z Číny jsem objednal digitální displej a Hallovou sondu. Displej jsem umístil společně s trafem 230 V – 12 V a podsvíceným vypínačem do plastové krabice, sonda přišla na stavitelný držák na zadní konec vřetene, kde je umístěný magnet.
Otáčkoměr funguje skvěle, takže za pomocí něho jsem nastavil dorazy tak, že rozsah otáček je od 50 do 2000 ot/min.
Jinak ovládací vidlice variátorových kol nesou šrouby, kterými se nastavuje rozsah pohybu kol. Tohle je důležitá věc pro stálé otáčky. Hnané a hnací kola musí mít rozsah úplně stejný, jinak si bude variátor přidávat, nebo ubírat otáčky. A do toho jde ještě o správné napnutí řemene. To se děje jen pomocí matky, která přitahuje ovládací vidlici motorového kola. Modří už vědí, že se tím ale rozhodí rozsah chodu mezi koly. Takže správné nastavení je hodně o citu. Čtu německé fórum, a tam jsem se dočetl, že nejlepší variátor na tomhle stroji je žádný variátor, a obvyklá úprava je vyhození stávajícího pohonu a instalace obyčejných řemenic a motoru s frekvenčákem. Asi neměli tolik trpělivosti, jako já.
Nožový suport. Tohle je věc, ze které mám největší radost. Z předchozího povídaní víte, že tento soustruh má problém s příliš malou osovou vzdáleností vřetene od suportu. Nešla osadit normální nožovka nebo nože větší 10x10. Z uvedených možností jsem zvolil tu nejsložitější, a sice výrobu nového suportu.
Jako polotovar jsem použil litinu UNIBAR 250. Připravil jsem si dva polotovary, kdyby náhodou první kus nevyšel. Protože nemám přístup k magnetce, tak polotovary jsem bral na finální rozměr flying cutterem. Prakticky celý kus jsem dělal na konvenční svislé frézce. Rybinu jsem sice začal dělat na obrážečce, ale povrch byl nic moc. Nechal jsem si zaslat rybinovou frézu, a tak jsem rybinu dojel na frézce. Nový suport jsem dělal hlavně proto, že mám možnost si zvolit tvar podle upínače. Já se rozhodl pro Multifix vel. A. Suport měl tedy mít půlkulaté vybrání, aby mohl držák s nožem zajet pod hranu suportu. CNC nemám, proto i část frézování rádiusu se dělala na svislé frézce. Nakonec se vrtaly díry pro šrouby na přítlačnou lištu a díra pro upínací šroub. Když jsem řezal poslední závit, tak jsem ten závitník pochopitelně zlomil
. Takže jsem ho musel dát na vyjiskření.
Poslední krok byl svrtat tělo Multifixu se suportem. Tělo sice je kalené, ale jsou v něm zalisovány dvě vložky z nekalené oceli, a ty jdou svrtat se suportem. Nejdřív jsem upnul do držáku nože broušenou podložku, a pomocí hodinek jsem doklepával multifix tak, aby běžel vodorovně se suportem.
Na frézce jsem to svrtal a do díry naklepal kolík vyrobený ze stopky zlomené frézy.
Dílo se zdařilo, a co vám budu povídat, je to super.) Sedí jako prdel na hrnec a subjektivně jezdí lépe než příčný suport. Origo suport už měl ty drážky trochu vychozené, ten nový je lepší. Jdou používat všechny nože do rozměru 16x16. Původní suport jsem tak ušetřil. Výroba ale trvala prakticky celý měsíc. Probíhala totiž prakticky jen o víkendech u kamaráda v dílně, který mi s tím také dost pomohl. Díky.) Od této chvíle jsem už na stroji mohl v pohodě točit. A první věc byla…
Ozubená kola pro řezání závitu a pohonu suportu. Na tom nic zajímavého nebylo, jen jsem vyřízl a vystružil díru 18h7, srovnal obě čela a pak jsem ručně, jehlovým pilníkem, vypiloval drážky pro pera.
Tak jsem zprovoznil posuv suportu. Vůbec nevím, jak jsem bez téhle věci mohl žít
Univerzálka byla od prodejce třípaknová stovka od číňana. Ta sama o sobě nikterak přesná není. To se podařilo eliminovat přetočením příruby a doklepáním do „nuly“. To se úplně nepovedlo a na dlouhé 100mm broušené tyči je házení 0,07mm. Výhodou je původní příruba, kterou naštěstí nestočili na průměr univerzály, origo Weiler má totiž rozměr 110mm. Přírubu zachovám, pořád doufám, že se mi podaří vydražit originální 110 univerzálku.
Bylo rozhodnuto tu čínskou stovku nahradit, ideálně něčím větším. Povedlo se mi sehnat za dobrou cenu skladovou TOSku 125/3, navíc v přesnosti 1M1, takže použitelné pro brusky. Ale chyběla mi příruba. Vřeteno má závit podle DIN 800 označený jako W23. Metrický závit 39x3,5. Závitník na to se koupit nedá, ale dá se koupit v Německu polotovar příruby. Včetně pošty je to 110 euro. To je dost peněz, a to se mi nechtělo platit.
Koupil jsem matroš UNIBAR 500, podle prodejce ideální na příruby soustruhů. Průměr 130mm, takže do „stovky“ jsem to nemohl upnout. Nechal jsem si tedy srovnat čela, vyvrtat díru a vyříznout závit.
Tomu předcházela výroba „kalibru“, protože vřeteno jsem nechtěl vyndávat ze soustruhu, navíc jen proto, abych s ním mohl vyzkoušet závit.
Zbytek jsem stočil u sebe na soustruhu, polotovar se závitem jsem upnul přímo na vřeteno. Tohle se povedlo, přišrouboval jsem na to TOSku, a ta nyní hází do 0,02mm. Broušená kulatina 100mm délka. S tím už jsem spokojený.
Lože. Měl jsem podezření na projeté lože, a už jsem sháněl brusiče na srovnání. Stav lože jsem vyzkoušel podle návodu, který jsem si přečetl zde na fóru. Bez podepření koníkem jsem upnul kulatinu průměr 20mm, vyložení 180mm. Použil jsem ostrý plátek, úběry jsem jel po 0,1mm.
Měření na obou koncích a uprostřed ukázalo rozdíl do 0,02mm. Lože je v pohodě, naopak takovou přesnost jsem nečekal. Tuhost je na malý stolní soustruh velmi dobrá, viz foto níže. Stáčel jsem kulatinu průměr 80mm, úběr 3 až 4 mm z průměru. Povrch je hladký, bez vrypů atd…
Ale jak jsem přišel na to, že by mohlo být projeté?
Točil jsem totiž jeden přípravek s podepřením koníkem. Když jsem ho průběžně změřil, tak rozdíl na délce asi 150mm byl 0,25mm. Regulérní kužel. Zjistil jsem, že tohle dělá vyosený koník. Výškově sedí, ale jede ve straně o 0,2mm. Ten koník totiž není k tomuhle typu, je k jednoduššímu typu MDU, můj W (nástrojářský) má mít koník stavitelný ve straně. Podle prodejce byl tenhle koupený přes ebay a broušený na „míru“. Udělali to ale blbě a ten koník zkazili. Podle mě upnuli středící hrot do čínské univerzály, a zbrousili to podle něj. Takže teď mám tři možnosti.
a) Nechat to tak, a počítat s přídavkem na broušení podle vyosení. To je ale blbě.
b) Nechat koník vypodložit a znovu spasovat do osy. To ale znamená stěhovat soustruh… Se mi nechce
c) Vyrobit nový koník, stavitelný stranově a výškově. Nevím ale, jestli mám na takovou brutalitu dost zkušeností .)
To je v kostce postup za 3 měsíce. Práce na soustruhu ještě nekončí, mám rozdělanou plechovou zástěnu za soustruh. To bude důležité hlavně kvůli chlazení, které mám také rozdělané. Cooling unit je v edici „kovošrot“. Čerpadlo se netočilo, vyměnil jsem na něm obě ložiska, kompletně ho vyčistil, dal do laku a teď funguje krásně a tiše. Průtok má 10l/min, to bude akorát na malý stroj. Nádrž má objem 13l a je to bývalá muniční schránka. Víko s čerpadlem je ze dvířek rozvaděče. Celkově vyšlo na cca 300 kč.
Další vychytávkou bude nový nonius příčného posuvu, chci udělat nový s aretací středovou maticí. Stávající je aretován červíkem, a to mě nevyhovuje, musí se použít šroubovák. Sice jsem to vylepšil kuličkou z ložiska a pružinou, takže se to nemusí moc utahovat, ale chci jiný komfort.
Jako třešničku na dortu chci dát nový ovládací panel, kde bude otáčkoměr, ovládání chlazení, osvětlení atd…
Uff... Snad jsem nic nevynechal. A jestli jste dočetli až sem… Tak jste dobrý!
Lakování suportu


Hallová sonda

Otáčkoměr "home edition"

Výroba suportu, rovnání spodku flying cutterem

Slepá cesta výroby rybinové drážky...

... a správná cesta

Obráběný snížení

Hotový suport, v pozadí je zachovaný původní kus

A nakonec svrtání hlavy multifixu se suportem

Srovnání původní příruby... Škoda, že je tak rozvrtaná

Měření zkušební kulatiny



Pěkný povrch

Točení nové příruby pro 125/3



Čerpadlo ze šrotu

Průběh opravy

Cooling unit

A teď už jen aktuální fotky .)

Když brousím, mám přes soustruh hozený přehoz











Po čtvrt roce odmlky přidám popis, jak práce na stroji pokračují.
Variátor. Minule jsem skončil u opravy Variátoru. Ta proběhla úspěšně, ale ještě nebylo vyhráno, protože bylo ještě nutné ho nastavit tak, aby seděli minimální a maximální otáčky, páka změny rychlosti nepřekážela suportu a aby otáčky +- souhlasily se stupnicí. Abych se do toho mohl vůbec pustit, potřeboval jsem otáčkoměr. Kupovat takovou věc se mi příliš nechtělo, proto jsem se rozhodl o domácí výrobu. Z Číny jsem objednal digitální displej a Hallovou sondu. Displej jsem umístil společně s trafem 230 V – 12 V a podsvíceným vypínačem do plastové krabice, sonda přišla na stavitelný držák na zadní konec vřetene, kde je umístěný magnet.
Otáčkoměr funguje skvěle, takže za pomocí něho jsem nastavil dorazy tak, že rozsah otáček je od 50 do 2000 ot/min.
Jinak ovládací vidlice variátorových kol nesou šrouby, kterými se nastavuje rozsah pohybu kol. Tohle je důležitá věc pro stálé otáčky. Hnané a hnací kola musí mít rozsah úplně stejný, jinak si bude variátor přidávat, nebo ubírat otáčky. A do toho jde ještě o správné napnutí řemene. To se děje jen pomocí matky, která přitahuje ovládací vidlici motorového kola. Modří už vědí, že se tím ale rozhodí rozsah chodu mezi koly. Takže správné nastavení je hodně o citu. Čtu německé fórum, a tam jsem se dočetl, že nejlepší variátor na tomhle stroji je žádný variátor, a obvyklá úprava je vyhození stávajícího pohonu a instalace obyčejných řemenic a motoru s frekvenčákem. Asi neměli tolik trpělivosti, jako já.
Nožový suport. Tohle je věc, ze které mám největší radost. Z předchozího povídaní víte, že tento soustruh má problém s příliš malou osovou vzdáleností vřetene od suportu. Nešla osadit normální nožovka nebo nože větší 10x10. Z uvedených možností jsem zvolil tu nejsložitější, a sice výrobu nového suportu.
Jako polotovar jsem použil litinu UNIBAR 250. Připravil jsem si dva polotovary, kdyby náhodou první kus nevyšel. Protože nemám přístup k magnetce, tak polotovary jsem bral na finální rozměr flying cutterem. Prakticky celý kus jsem dělal na konvenční svislé frézce. Rybinu jsem sice začal dělat na obrážečce, ale povrch byl nic moc. Nechal jsem si zaslat rybinovou frézu, a tak jsem rybinu dojel na frézce. Nový suport jsem dělal hlavně proto, že mám možnost si zvolit tvar podle upínače. Já se rozhodl pro Multifix vel. A. Suport měl tedy mít půlkulaté vybrání, aby mohl držák s nožem zajet pod hranu suportu. CNC nemám, proto i část frézování rádiusu se dělala na svislé frézce. Nakonec se vrtaly díry pro šrouby na přítlačnou lištu a díra pro upínací šroub. Když jsem řezal poslední závit, tak jsem ten závitník pochopitelně zlomil
Poslední krok byl svrtat tělo Multifixu se suportem. Tělo sice je kalené, ale jsou v něm zalisovány dvě vložky z nekalené oceli, a ty jdou svrtat se suportem. Nejdřív jsem upnul do držáku nože broušenou podložku, a pomocí hodinek jsem doklepával multifix tak, aby běžel vodorovně se suportem.
Na frézce jsem to svrtal a do díry naklepal kolík vyrobený ze stopky zlomené frézy.
Dílo se zdařilo, a co vám budu povídat, je to super.) Sedí jako prdel na hrnec a subjektivně jezdí lépe než příčný suport. Origo suport už měl ty drážky trochu vychozené, ten nový je lepší. Jdou používat všechny nože do rozměru 16x16. Původní suport jsem tak ušetřil. Výroba ale trvala prakticky celý měsíc. Probíhala totiž prakticky jen o víkendech u kamaráda v dílně, který mi s tím také dost pomohl. Díky.) Od této chvíle jsem už na stroji mohl v pohodě točit. A první věc byla…
Ozubená kola pro řezání závitu a pohonu suportu. Na tom nic zajímavého nebylo, jen jsem vyřízl a vystružil díru 18h7, srovnal obě čela a pak jsem ručně, jehlovým pilníkem, vypiloval drážky pro pera.
Tak jsem zprovoznil posuv suportu. Vůbec nevím, jak jsem bez téhle věci mohl žít
Univerzálka byla od prodejce třípaknová stovka od číňana. Ta sama o sobě nikterak přesná není. To se podařilo eliminovat přetočením příruby a doklepáním do „nuly“. To se úplně nepovedlo a na dlouhé 100mm broušené tyči je házení 0,07mm. Výhodou je původní příruba, kterou naštěstí nestočili na průměr univerzály, origo Weiler má totiž rozměr 110mm. Přírubu zachovám, pořád doufám, že se mi podaří vydražit originální 110 univerzálku.
Bylo rozhodnuto tu čínskou stovku nahradit, ideálně něčím větším. Povedlo se mi sehnat za dobrou cenu skladovou TOSku 125/3, navíc v přesnosti 1M1, takže použitelné pro brusky. Ale chyběla mi příruba. Vřeteno má závit podle DIN 800 označený jako W23. Metrický závit 39x3,5. Závitník na to se koupit nedá, ale dá se koupit v Německu polotovar příruby. Včetně pošty je to 110 euro. To je dost peněz, a to se mi nechtělo platit.
Koupil jsem matroš UNIBAR 500, podle prodejce ideální na příruby soustruhů. Průměr 130mm, takže do „stovky“ jsem to nemohl upnout. Nechal jsem si tedy srovnat čela, vyvrtat díru a vyříznout závit.
Tomu předcházela výroba „kalibru“, protože vřeteno jsem nechtěl vyndávat ze soustruhu, navíc jen proto, abych s ním mohl vyzkoušet závit.
Zbytek jsem stočil u sebe na soustruhu, polotovar se závitem jsem upnul přímo na vřeteno. Tohle se povedlo, přišrouboval jsem na to TOSku, a ta nyní hází do 0,02mm. Broušená kulatina 100mm délka. S tím už jsem spokojený.
Lože. Měl jsem podezření na projeté lože, a už jsem sháněl brusiče na srovnání. Stav lože jsem vyzkoušel podle návodu, který jsem si přečetl zde na fóru. Bez podepření koníkem jsem upnul kulatinu průměr 20mm, vyložení 180mm. Použil jsem ostrý plátek, úběry jsem jel po 0,1mm.
Měření na obou koncích a uprostřed ukázalo rozdíl do 0,02mm. Lože je v pohodě, naopak takovou přesnost jsem nečekal. Tuhost je na malý stolní soustruh velmi dobrá, viz foto níže. Stáčel jsem kulatinu průměr 80mm, úběr 3 až 4 mm z průměru. Povrch je hladký, bez vrypů atd…
Ale jak jsem přišel na to, že by mohlo být projeté?
Točil jsem totiž jeden přípravek s podepřením koníkem. Když jsem ho průběžně změřil, tak rozdíl na délce asi 150mm byl 0,25mm. Regulérní kužel. Zjistil jsem, že tohle dělá vyosený koník. Výškově sedí, ale jede ve straně o 0,2mm. Ten koník totiž není k tomuhle typu, je k jednoduššímu typu MDU, můj W (nástrojářský) má mít koník stavitelný ve straně. Podle prodejce byl tenhle koupený přes ebay a broušený na „míru“. Udělali to ale blbě a ten koník zkazili. Podle mě upnuli středící hrot do čínské univerzály, a zbrousili to podle něj. Takže teď mám tři možnosti.
a) Nechat to tak, a počítat s přídavkem na broušení podle vyosení. To je ale blbě.
b) Nechat koník vypodložit a znovu spasovat do osy. To ale znamená stěhovat soustruh… Se mi nechce
c) Vyrobit nový koník, stavitelný stranově a výškově. Nevím ale, jestli mám na takovou brutalitu dost zkušeností .)
To je v kostce postup za 3 měsíce. Práce na soustruhu ještě nekončí, mám rozdělanou plechovou zástěnu za soustruh. To bude důležité hlavně kvůli chlazení, které mám také rozdělané. Cooling unit je v edici „kovošrot“. Čerpadlo se netočilo, vyměnil jsem na něm obě ložiska, kompletně ho vyčistil, dal do laku a teď funguje krásně a tiše. Průtok má 10l/min, to bude akorát na malý stroj. Nádrž má objem 13l a je to bývalá muniční schránka. Víko s čerpadlem je ze dvířek rozvaděče. Celkově vyšlo na cca 300 kč.
Další vychytávkou bude nový nonius příčného posuvu, chci udělat nový s aretací středovou maticí. Stávající je aretován červíkem, a to mě nevyhovuje, musí se použít šroubovák. Sice jsem to vylepšil kuličkou z ložiska a pružinou, takže se to nemusí moc utahovat, ale chci jiný komfort.
Jako třešničku na dortu chci dát nový ovládací panel, kde bude otáčkoměr, ovládání chlazení, osvětlení atd…
Uff... Snad jsem nic nevynechal. A jestli jste dočetli až sem… Tak jste dobrý!
Lakování suportu


Hallová sonda

Otáčkoměr "home edition"

Výroba suportu, rovnání spodku flying cutterem

Slepá cesta výroby rybinové drážky...

... a správná cesta

Obráběný snížení

Hotový suport, v pozadí je zachovaný původní kus

A nakonec svrtání hlavy multifixu se suportem

Srovnání původní příruby... Škoda, že je tak rozvrtaná


Měření zkušební kulatiny



Pěkný povrch

Točení nové příruby pro 125/3



Čerpadlo ze šrotu

Průběh opravy

Cooling unit


A teď už jen aktuální fotky .)

Když brousím, mám přes soustruh hozený přehoz










