Stránka 4 z 5
Napsal: 18. 1. 2010, 11:21
od Bobes
Ak ta rekuperacia nici baterie, tak by sa dali pouzit na ulozenie rekuperovanej energie superkondenzatory. Jasne, ze baterie by stale zostali ako primarny zdroj energie.
Napsal: 18. 1. 2010, 1:22
od Avenger
Nebo by se dalo rekuperovat do vysokootáčkového setrvačníku

Napsal: 18. 1. 2010, 1:28
od k
Kde je problem rekuperovat do LiFe aku ? kludne znasaju aj 5C prudy .. skor sa obavam ci elektronika znesie taky prud .. (5C pri hoci len 40Ah akumulatore znamena prasit elektronikou 200A .. a to uz nie je ziadna sranda, hlavne ked vznikne aj poziadavka na vysoke napetia, nie ze by to neslo . ale ta cena .. ).
Napsal: 18. 1. 2010, 8:49
od lubos
Nejsou zapotřebí superkondenzátory , k eliminaci rekuperace ( jako vedlejšího produktu řízení) se používají normální kodany ( určené pro spínané zdroje) které eliminují proudové a napětové špíčky které jsou a 3 násobek max. provozních. LiFe baterie jsou sice fajn ale mají nízké napětí při zátěži a cenově nevycházejí lépe než LiPol, také mají výrazně větší hmotnost než lipol.
Taky chce zvážit jestli kvůli možnému 3% vrácení energie má smysl dělat systém složitý a tím i drahý, pokud nebudu řešit rekuperaci a koupím za ušetřené peníze víc baterií budu na tom výrazně líp

. Setrvačník je fajn řešení , jediné které skutečně funguje ale má význam max u formule kde dochází k jeho použítí v režimu chvíli brzdím a pak získanou energii zase rychle použiju protože energie akumulovaná v setrvačníku je značně omezená a pro běžný provoz neekonomická. Motor je schopný při zpětném odběru energie při rekuperaci dát až 1000A na to eletkroniku jen tak nikdo neudělá.
Napsal: 19. 1. 2010, 7:07
od k
Hmm .. mam skusenosti s LiPol aj s LiFePO4 .. LiPol po 200 cykloch naberaju vysoky vnutorny odpor .. stracaju kapacitu, po 500 cykloch su vhodne na vsetko mozne len nie na vysoku prudovu zataz.. Nabijanie trva dlho .. dnesne Lipol umoznuju len 1C .. mozno onedlho cenovo dostupne 3C .. Cena .. hmm nie prave ludova, ked ratam na pocet pouzitelnych cyklov.
Pozrite LiFe .. nehovorim ze A123 je prave idealne AKU .. je to super pre modelarov (kde nezalezi na hmotnosti). A123 v kapacitach 1.3 resp. 2.5Ah nie su ale jedine LiFe (mimochodom A123 su asi jedne z tych najdrahsich LiFe .. ).. pozrite na clanky pre elektromobil 60Ah 200Ah (ano len 3.2V) ale podstane nizsia hmotonost ako Pb. Monost nabit za 20 min je vyrazna vyhoda .. (olovo v najlepsom pripade so specialnym SW v nabijace - zabranuje splynovaniu - natlacim za 5h). Cenova relacia LiFe hlavne tychto velkych kapacit vychadza aj vdaka vysokej zivotnosti a odolnosti pri cyklickom pouzivani velmi dobre .. pokles na 90 az 80% kapacity po cca 200 cykloch ale zotrvava to pomerne priamociaro na cca 70% aj po 5000 cykloch. Pokles napetia pri zatazi ? nezaujimave, dnes to elektronika vie ustrazit ... stejne napaja motor "prudovo" .. DC zbernica menicov moze byt daleko nad poziadavky motora. A samozrejme moze byt poriadne doplnena kondikmi cim sa riesi aj rekuperacia .. vsetko co sa da natlacime na DC zbernicu az kym na nej nemame maximalne napetie .. az potom priradime brzdny odpor. Prenos energie z Dc zbernice do AKU sa da riesit .. ale je to na rozsiahlejsie rozpravanie ako sa tu na fore da spravit .. pre mensi motor si vsak viem predstavit napojenie DC zbernice menica priamo na LiFe bateriu. Neviem ale ako by som to stvaral pri 4x 10kW motore ..
Napsal: 19. 1. 2010, 8:39
od ledvinap
lubos píše: Setrvačník je fajn řešení , jediné které skutečně funguje ale má význam max u formule kde dochází k jeho použítí v režimu chvíli brzdím a pak získanou energii zase rychle použiju protože energie akumulovaná v setrvačníku je značně omezená a pro běžný provoz neekonomická.
Setrvacniky bych nepodcenoval ;-) Prototypove kompozitni sertvacniky na magnetickych loziskach maji energetickou hustotu jen o neco mensi nez LiPol, stovky ticic cylku, extremni spickovy proud a rychle nabijeni, male 'samovybijeni'.
lubos píše:
Motor je schopný při zpětném odběru energie při rekuperaci dát až 1000A na to eletkroniku jen tak nikdo neudělá.
Ale tenhle problem je musi resit at se rekuperuje nebo ne. Energie se proste nemuze ztratit. Takze pokud brzdit motorem, tak tak ten proud odpovidajici maximalnimu brzdeni alespon pres cast elektroniky pujde.
I kdyz by asi slo vyrobit hybridni system - co zvladne elektronika ubrzdit motorem, zbytek spalit na klasicke brzde.
Napsal: 19. 1. 2010, 9:24
od lubos
To s těma setrvačníkama by mě zajímalo chceš tvrdit že do setrvačníku který bude mít 15 Kg jsou schopný dostat 2KWh? Problém s brzdou pokud nerekuperuju neřeším, brdím brzdama na kolech a je po problému, je to jednoduché. Neříkám že jsou liFe špatné nakonec tam asi přijdou protože je to jen otázka ceny a pokud nejde o hmotnost tak mají výhodu. Argument více cyklů je sice zajímavý ale 1000 cyků při jízdě každý den jsou 3 roky, za tři roky bude i jejich životnost nižší a hlavně budou jiné baterie např LiSi, Lipolky mi běžně drží 300cyklů ( nabijím až 2C a vybijecí proudy jsou u velkého paku okolo 5-10C). Modeláři mají rádi LiFe protože jim umožnují se k nim chovat jako prasata a v zásadě je nepoškodí i když sem už viděl jak A123 bouchla .
Napsal: 19. 1. 2010, 9:45
od k
lubos: pozrite si LiFeYPo4 .. (LFP) ..
az 8000 cyklov .. pri poklese na 70% kapacity .. co je stale dobre, lipol sa na toto nechyta.
http://gwl-power.tumblr.com/post/179845 ... tics-based
Pokial ide o zotrvacnik ako akumulator energie .. jeho primarny problem je jeden .. co s nim ked dojde "havarii" .. takyto rotujuci zotrvacnik ked sa vytrhne z lozisk.. to len tak lahko nezastavite. Tak isto je vlastne problem spravit ho sam o sebe dostatocne pevny aby sa "neroztrhol" .. ale to naozaj dnes riesia kompozitne mat.
Mnozstvo energie je dane nie len hmotnostou zotrvacniku ale .. primarne sa vyuziva rychlost rotacie .. (energia ratsie s hmotnostou linearne ale s rychlostou mocninovo).
Napsal: 19. 1. 2010, 9:56
od robokop
setrvacnik a kompozitni materialy?
nevyznacuji se kompozity dobrymi mechanickymi vlastnostmi a nizkou hmotnosti
ja bych rekl ze taa nizka hmotnost bude asi setrvacniku na skodu
setrvacnik musi byt tezky zejmena na obvodu
taky bych se bal co to bude delat pri dynamictejsi jizde v zatackach a z kopce do kopce
takovej pultunovej gyroskop v poradnejch otackach

Napsal: 19. 1. 2010, 10:05
od k
ono ako kompozit sa pouzivaju vlakna ktore po obvode obaluju kov .. Tie vlakna maju vacsiu pevnost v tahu ako ocel a tym padom "drzia" ten kov pohromade.. Naozaj netusim ake pevnosti dnes taketo vlakna dosahuju .. v principe uz tu skoro 40 rokov mame aramidove vlakna a ich konkretne aplikacie ako kevlar .. co vsetko je dnes v tejto oblasti spravene je tazko posudit.. Prachy do toho tlaci hlavne armada .. ale zas nezverejnuje svoj vyskum .. mimoriadne silne kompozity su totiz v armade bezpochyby dolezite (nepriestrelne vesty, inteligentny pancier atd atd..).
Napsal: 19. 1. 2010, 2:38
od Monteg
Řekl bych že pokud nebudete rekuperovat tak je to celkem nezajímavé
Ono se řekne 3% ale za jekých podmínek na dráze předpokládam bez provozu bez dodržování jekékoliv rychlosti?
Muj odhad je cca 50% po městě a to zastavím jen na každém druhém semaforu
Protože pokud spočítáte že např. dokážete dosáhnout 70% učinosti přenosu dodané energie z baterie na silnici bez rekuperace tak to není zas až takové terno dojezd odhad 30 - 80km
Tak spočítáte že náklady - motory - baterie atd. projedete za cca 5 až 10let -odhad a pak by jste mohl začít šerřit svojí kapsu ale nebudete protože takhle dlouho vám žádná baterie nevydrží a musíte koupit novou

Napsal: 19. 1. 2010, 3:05
od lubos
ty 3% jsou vzaté na dráze na pankráci a tento testovací okruh obsahuje i pěký kopec. Na 50% zapomen. Je to jednoduché pokud jedeš z kopce a budeš brzdit ( rekuperovat) snížíš rychlost a dole pod kopcem pak budeš muset zase přidat plyn abys někam dojel když brzdit nebudeš dojedeš dál. Běžně se u stávajících systemů kde rekuperuje elektronika dostávaji na cca 30 % účinosti. Tudíž energie získaná rekuperací ti nebude stačit ani na to aby si dojel z toho kopečka tak daleko jako když nebudeš brzdit. ( záleží jak dlouhý a jaký úhel bude kopec mít). Zatím to vypadá na 200Ah baterie, doba jízdy 2 hodiny a dojezd cca 120km.
Napsal: 19. 1. 2010, 3:13
od lubos
jj ten odkaz na baterie je zajímavý, znám jejich zastoupení tady baterie
200Ah 50V vychází cca na 160tisích, hmotnost 112kg
pokud to udělám z lipol 14S40P 15C cena 85tisíc hmotnost 70 kg proud z nich bude 5-10C.
Napsal: 19. 1. 2010, 7:22
od Monteg
Smím se zeptat jaká vám vyšla disponibilní kapacita 200Ah baterie při vybíjení proudem 5 - 10C?
Předpokládal jsem že to bude auto do města kde k rekuperaci využijete zastavování cca každych 100m na semaforu. Rekuperovat s kopce mě nenapadlo

Napsal: 20. 1. 2010, 3:56
od QNX
lubos: lipol 14S40P je konkrétně co? Nenašel jsem datasheet. Kdo je výrobce, kdo to dodává?