Jaký zdroj pro krokové motory ?
Mám dilema, moje frézka má 4 motory (2x1.5A na ose X, 1x2.8A na Y a 1x1.8A na Z), ale pouze 3 drivery s obvodem TA8345 dle http://maczaka.webz.cz/ a transformátor 160 VA. No a ty dva motory z osy X každý s proudem 1.5A mám připojené na jeden driver, a to právě nevím zda to tak má být. Zda nemám spíš postavit ještě jeden driver a ten napojit na stejné vývody jako ten stávající. A poslední dotaz zda není to moje trafo moc slabé když už mám na frézce celkem 4 motory místo původně plánovaných tří.
je mozne prevadzkovat 2x motor napojeny na jeden driver .. vinutia motorov je v pripade, ze driver nedokaze dat prud pre oba motori, vhodne zapojit do serie. Momentove charaktristiky ale pojdu smerom dole k horsim hodnotam. Ako sa to realne pokazi, je mozne jedine vyskusat v prevadzke.
Paralelne prepojenie motorov je mozne tiez, ale je dost mozne, ze driver vdaka tomu, ze ma omedzeny prud bude mat vo vysledku este horsie vysledky ako pri seriovom zapojeni. Naviac tolerancie motorov neumoznia aby oboma tiekol rovnaky prud .. a tak moze byt jeden z nich pretazovany a naopak druhysa bude flakat. Toto zapojenie teda nie je prave jednoduche a vyhol by som sa mu.
Pokial ide o zdroj, motor je napajany "pulzmi" takze je potrebne zabezpecit aby mal motor z coho brat "stavu" v kratkom intervale. to zabezpeci kondenzator (najlepsie priamo na vstupe do budica), inaksie povedane kazdy budic ma mat vlastny kondik. Bezne je pouzivat vysoke kapacity napr. zacat od 2.2mF (mili farady, nie mikro) napetie kondenzatorov volte aspon 2x napajacie napetie. Takto aj pomerne slabe trafo zvladne velky pocet motorov. (Vhodne zvolit kapacitu je problem, nakolko to treba merat a jedine co pomoze je digitalny osciloskop.. je potrebne merat ako klesa napetie na kondiku pocas kroku motora... v kazdom pripade velky kondik je lepsi .. ale v istom okamziku je cena kondikov problemom).
ci trafo staci alebo nie vam povie potom uz len meranie .. zmerajte pri plnych rychlostiach odber z trafa (napetie aj prud) a ak ich sucin je do 160VA co vase trafo zvlada tak ho este nepretazujete a mozete to prevadzkovat. V opacnom priade musite zdroj posilnit (napr. povodny nechate len pre X,Y a pre Z date novy zdroj).
Paralelne prepojenie motorov je mozne tiez, ale je dost mozne, ze driver vdaka tomu, ze ma omedzeny prud bude mat vo vysledku este horsie vysledky ako pri seriovom zapojeni. Naviac tolerancie motorov neumoznia aby oboma tiekol rovnaky prud .. a tak moze byt jeden z nich pretazovany a naopak druhysa bude flakat. Toto zapojenie teda nie je prave jednoduche a vyhol by som sa mu.
Pokial ide o zdroj, motor je napajany "pulzmi" takze je potrebne zabezpecit aby mal motor z coho brat "stavu" v kratkom intervale. to zabezpeci kondenzator (najlepsie priamo na vstupe do budica), inaksie povedane kazdy budic ma mat vlastny kondik. Bezne je pouzivat vysoke kapacity napr. zacat od 2.2mF (mili farady, nie mikro) napetie kondenzatorov volte aspon 2x napajacie napetie. Takto aj pomerne slabe trafo zvladne velky pocet motorov. (Vhodne zvolit kapacitu je problem, nakolko to treba merat a jedine co pomoze je digitalny osciloskop.. je potrebne merat ako klesa napetie na kondiku pocas kroku motora... v kazdom pripade velky kondik je lepsi .. ale v istom okamziku je cena kondikov problemom).
ci trafo staci alebo nie vam povie potom uz len meranie .. zmerajte pri plnych rychlostiach odber z trafa (napetie aj prud) a ak ich sucin je do 160VA co vase trafo zvlada tak ho este nepretazujete a mozete to prevadzkovat. V opacnom priade musite zdroj posilnit (napr. povodny nechate len pre X,Y a pre Z date novy zdroj).
No s tím použitím 2 motorů na jeden driver mám právě trochu nejasno, jestli by nebylo lepší postavit ještě jeden driver a ten zapojit paralerně na ten stávající co je pro osu X, abych měl pro každý motor 1x driver.
Poviem to takto .. aj pouzitie dvoch drivrov na 2x motor pre os X ma svoje uskalia aj pouzitie 1x driver pre 2x motor na ose X (cvievky v serii) maju svoj problem. Paralelne zapojenie radsej ani neskusajte.
v 90% pripadov bude stacit zapojit oba motori do serie. V ostatnych 10% pripadov bude potom uz lepsie preist na serva
v 90% pripadov bude stacit zapojit oba motori do serie. V ostatnych 10% pripadov bude potom uz lepsie preist na serva

tak teď ty motory propojené paralerně na driver a jezdí mi to s těmito motory na metrické tyčí M8 nějakých 330 mm/m. zkusím to přepojit do série zda se to zlepší a ten další driver zatím řešit nebudu. A poslední otázečka by byla, jak se dá z trafa které nemá odbočky udělat zdroj pro drivery + jeden vývod s 5V pro ostatní elektroniku abych neměl těch 5V natažených z PC? Díky za rady.
1. kolko dava trafo ? pokia do 36V tak tam nahodte 7805 stabilizator (na 2 alebo 5A . podl aodberu a prislusny chladic). Pokial sa to bude velmi hriat dajte tam radsej down step regulator ..
navrh resp. vyber obvodu podla napeti a prudov si spravte napr tuna:
http://www.national.com/analog/webench
prikladom moze byt napr LM22679-5.0
pokial trafo dava nad 42V skuste napr 2592HV
navrh resp. vyber obvodu podla napeti a prudov si spravte napr tuna:
http://www.national.com/analog/webench
prikladom moze byt napr LM22679-5.0
pokial trafo dava nad 42V skuste napr 2592HV
Jak jsem psal mám driver s TA8435 takže bipolar a na něj připojené 4 dráty ty zbylé dva zaizolované. Jinak trafo mi dává přes můstek a kondíky nějakých 35 V, neusměrněné to bylo jetli se nepletu někde okolo 26 V, ale to už si vážně nepamatuju.
budem len hadat .. ono to xe pepiskat ci som trafil vynutie alebo nie
takze motor, cierna cervena je jedna cievka s vyvedenym stredom (ten nepouzivame) na jednom z kratsich ciernych drotov. Potom mame druhu cievku, zlta a zelena.
Do serie sa zapojat takto:
driver cierna na ciernu prveho motora, cervena potom na ciernu druheho motora a cervena z druheno motoru na driver.
zlta z drivra na prvy motor motor zlty, zeleny z prveho na zlty druheho, zeleny z druheho na zeleny drivra.
Prepiskajte vynutia ci som trafil, ak nie vlastne uz mate navod ako to pri spojeni do serie spravite.
Ono sa to lepsie ako farbami oznacuje ako A+ A- pri cievke pripadne A0 na stred takto vyvedeny z cievky A .. a potom pre druhu cievku B+, B0 a B-. Driver ma casto tiez takto oznacene svorky. Tak je totiz zrejme ktore vodice su galvanicky spojene cez ktoru cievku.

Do serie sa zapojat takto:
driver cierna na ciernu prveho motora, cervena potom na ciernu druheho motora a cervena z druheno motoru na driver.
zlta z drivra na prvy motor motor zlty, zeleny z prveho na zlty druheho, zeleny z druheho na zeleny drivra.
Prepiskajte vynutia ci som trafil, ak nie vlastne uz mate navod ako to pri spojeni do serie spravite.
Ono sa to lepsie ako farbami oznacuje ako A+ A- pri cievke pripadne A0 na stred takto vyvedeny z cievky A .. a potom pre druhu cievku B+, B0 a B-. Driver ma casto tiez takto oznacene svorky. Tak je totiz zrejme ktore vodice su galvanicky spojene cez ktoru cievku.
Provozovani dvou motoru na jednom driveru je mozne jen tehdy,je-li spojeni techto dvou motoru velmi tuhe.Nesmi byt mezi nimi dlouhy remen a pod. Jakmile se pohne jeden rotor,driver polohu stabilizuje a pokud jsou rotory spojeny pruzne,regulace se brzy rozpadne a jeden motor vypadne ze synchronismu.Pri opravdu tuhem spojeni to funguje. Elektricky je treba motory spojovat paralelne.Seriove spojeni neumozni vyssi otacky.
Tak a teď babo raď jeden říká to druhý ono
nemám mezi motory žádný řemen mám každý motor samostatně, rozpětí mezi nimi cca 80 cm, jeden driver s TA8435 nominální proud na štítcích motorů 1,5A. Momentálně zapojené paralerně viz obrázek výše a nějako nevím zda to tedy propojit do série tak jak radí K nebo to takhle nechat jak píše Pupak, prosím jaké řešení je lepší? Momentálně to jezdí na metrických závitek se stoupáním 1.25 mm rychlostí 330 mm/m spolehlivě po celé délce, ale už pokukuji po trapézech. Ty metrické jsem měl na dílně proto jsem je použil.
