Re: Čínská vřetena - zkušenosti
Napsal: 5. 1. 2023, 8:00
Tak jsem se odhodlal zkusit co obnáší v praxi čínské vřeteno. Potřebuji na jednoúčelový stroj vřetýnka na srážení hran - tedy žádný výkon. Ten průměr 65 by mi umožnil jich tam dát několik.
Elektrovřeteno Vevor 800W 24000 ot. ER11 vzduchem chlazené.
Přesné označení výrobce JST-JGF-F65A.
Cena 2154 CZK doprava free
Objednáno 15.12. dorazilo 27.12. 22. Byl jsem průběžně informován, kde se to pohybuje a čas i datum doručení dodrželi.
Balení - potěšilo - v běžné lepenkové krabici byla polystyrenová vložka a v igelitu vřeteno. Nestal jsem se tedy majitelem hromady nesmyslných obalů. Balení bylo účelné a dostačující.
Obsah balení : To co jsem dostal, odpovídalo přesně nabídce na Ali. Bylo tam evřeteno, konektor, kleština 1/8". Navíc byla ve vřeteni kleština 4mm.
První dojem : Slušně strojařsky zpracované - jenom na povrchovém plášti z nerez trubky mohli srazit hranu - ta byla jak břitva. Práce asi na 2 min to napravila.
Podrobná prohlídka "mechaniky" :
Zajímavě řešený ostřikový kroužek labyrintu // ale nemám námitky //.
Závit matice kleštiny /M14*0,75 / je soustružený // ne broušený // ale slušně.
Matice je evidentně dovažovaná odvrtáním.
Házivost vnitřního kužele ER11 je do 0,01, ale povrch je tak trochu "okopaný brusičem". Měřeno asi 1 mm od kraje a cca 12 mm od kraje. Příležitostně to asi přebrousím. Házivost s kleštinou 1/8 cca 0,03. Házivost s kleštinou 4mm cca 0,06. Ta kleština byla balená takhle a asi bych ji nedoporučil.
Házivost s přesnou kleštinou 4 mm Fahrion 0,005 je pod 0,01 a tedy kopíruje problémy dutiny kužele ER11. Pozitivní zpráva je, že se házivost u kleštiny a 15mm od kleštiny zhoršuje pouze o cca 0,01. Tedy super.
Elektrika :
Proměřením konektoru zjišťuji odpor mezi fázemi 3,8 ohm.
První opravdu "kyselé" zjištění je, že kolík zemění není NIKAM připojen ! Provizorně tedy připojuji žz vodič na plášť evřetene.
Připojuji měnič TECO E510 201 -H1F. Tedy vstup 220V 1f - výstup 3*220V výkon 750W.
Základní nastavení : rozběh 1,5 sec / doběh 2 sec /// bez brzdného odporu ///. Max frekvence 400 Hz. Řízení vektorové. Ostatní parametry autotuningem. Nosná frekvence 5 kHz.
Výrobce doporučuje záběh na 3000 ot po dobu 20 min. To se mi moc nezdá a tak provedu celý záběh s postupným zvyšováním otáček a pauzami dle doporučení výrobce ložisek.
POZOR !!! Výrobce doporučuje tento "malý" záběh //3000 ot / 15min // po každé odstávce delší jak týden a nebo je-li evřeteno v prostředí více jak 25°C. To bych doporučil opravdu dodržet.
Provoz :
Po připojení a autotuningu pouštím evřeteno na cca 1000 ot. Kontroluji nárůst teploty // dotekem // ale není patrný. Vyvážení excelentní - hlučnost "nulová".
Při záběhu postupně měřím hlučnost. Ta se pohybuje od 42 dB při 3000 ot až po 71 dB při 18000 ot. /// měřeno aplikací sound meter ///
Většina hluku ale připadá asi na ventilátor.
Teplota narůstá spíše od ložisek, ale nejeví se nijak kriticky.
Provoz na mašině :
Tak jsem zbastlil držák a nasadil ten Vevor místo jednoho Atase. Dneska běžel asi 10 hodin nonstop na 16000 ot/min. Kdyby bylo něco úplně blbě už by shořel nebo se zadřel.
Výhledově doplním zkušenosti z delšího provozu.
Elektrovřeteno Vevor 800W 24000 ot. ER11 vzduchem chlazené.
Přesné označení výrobce JST-JGF-F65A.
Cena 2154 CZK doprava free
Objednáno 15.12. dorazilo 27.12. 22. Byl jsem průběžně informován, kde se to pohybuje a čas i datum doručení dodrželi.
Balení - potěšilo - v běžné lepenkové krabici byla polystyrenová vložka a v igelitu vřeteno. Nestal jsem se tedy majitelem hromady nesmyslných obalů. Balení bylo účelné a dostačující.
Obsah balení : To co jsem dostal, odpovídalo přesně nabídce na Ali. Bylo tam evřeteno, konektor, kleština 1/8". Navíc byla ve vřeteni kleština 4mm.
První dojem : Slušně strojařsky zpracované - jenom na povrchovém plášti z nerez trubky mohli srazit hranu - ta byla jak břitva. Práce asi na 2 min to napravila.
Podrobná prohlídka "mechaniky" :
Zajímavě řešený ostřikový kroužek labyrintu // ale nemám námitky //.
Závit matice kleštiny /M14*0,75 / je soustružený // ne broušený // ale slušně.
Matice je evidentně dovažovaná odvrtáním.
Házivost vnitřního kužele ER11 je do 0,01, ale povrch je tak trochu "okopaný brusičem". Měřeno asi 1 mm od kraje a cca 12 mm od kraje. Příležitostně to asi přebrousím. Házivost s kleštinou 1/8 cca 0,03. Házivost s kleštinou 4mm cca 0,06. Ta kleština byla balená takhle a asi bych ji nedoporučil.
Házivost s přesnou kleštinou 4 mm Fahrion 0,005 je pod 0,01 a tedy kopíruje problémy dutiny kužele ER11. Pozitivní zpráva je, že se házivost u kleštiny a 15mm od kleštiny zhoršuje pouze o cca 0,01. Tedy super.
Elektrika :
Proměřením konektoru zjišťuji odpor mezi fázemi 3,8 ohm.
První opravdu "kyselé" zjištění je, že kolík zemění není NIKAM připojen ! Provizorně tedy připojuji žz vodič na plášť evřetene.
Připojuji měnič TECO E510 201 -H1F. Tedy vstup 220V 1f - výstup 3*220V výkon 750W.
Základní nastavení : rozběh 1,5 sec / doběh 2 sec /// bez brzdného odporu ///. Max frekvence 400 Hz. Řízení vektorové. Ostatní parametry autotuningem. Nosná frekvence 5 kHz.
Výrobce doporučuje záběh na 3000 ot po dobu 20 min. To se mi moc nezdá a tak provedu celý záběh s postupným zvyšováním otáček a pauzami dle doporučení výrobce ložisek.
POZOR !!! Výrobce doporučuje tento "malý" záběh //3000 ot / 15min // po každé odstávce delší jak týden a nebo je-li evřeteno v prostředí více jak 25°C. To bych doporučil opravdu dodržet.
Provoz :
Po připojení a autotuningu pouštím evřeteno na cca 1000 ot. Kontroluji nárůst teploty // dotekem // ale není patrný. Vyvážení excelentní - hlučnost "nulová".
Při záběhu postupně měřím hlučnost. Ta se pohybuje od 42 dB při 3000 ot až po 71 dB při 18000 ot. /// měřeno aplikací sound meter ///
Většina hluku ale připadá asi na ventilátor.
Teplota narůstá spíše od ložisek, ale nejeví se nijak kriticky.
Provoz na mašině :
Tak jsem zbastlil držák a nasadil ten Vevor místo jednoho Atase. Dneska běžel asi 10 hodin nonstop na 16000 ot/min. Kdyby bylo něco úplně blbě už by shořel nebo se zadřel.
Výhledově doplním zkušenosti z delšího provozu.