Stránka 397 z 980
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 24. 3. 2019, 12:16
od turnigy
Neviem prečo by mal mať BLDC motor nízku účinnosť. Väčšina automobilov používa práve BLDC motory, kde je dôležité aby fungovali aj ako generátory na rekuperáciu energie. Napätie bude závisieť od otáčok a počtu závitov.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 24. 3. 2019, 1:45
od Dynamik
Jak jsem uvedl, abyčejný BLDC motor, tj. s 12 póly, např. pro pohon e-surfu. Zapomněl jsem dodat, že by měl motor max. otáčky, které odpovídají velmi malé vodní turbínce nebo větrné turbínce - např. 200 až 500 RPM.
JInak ale, mám na svém e-kole více pólový motor, řekl bych i od velmi renomovaného výrobce, u něhož používám běžné brždění právě jako rekuperační alternátor, a to se projevuje skoro neznatelně na baterii. Musel bych tedy sjíždět nějaký fakt kopec někde v Alpách, aby rekuperace stála vůbec za to. Snad mi to další majitelé e-kola potvrdí.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 24. 3. 2019, 3:09
od Mex
Není důvod, aby BLDC motor ve funkci alternátoru s permanentními magnety měl nějakou extra malou účinnost. Naopak bude podle mě fungovat dobře.
Ale jestli chceš nějaký rozumně napěťově stabilní výstup, tak si za ten alternátor připoj usměrňovač a DC-DC měnič. Tak z toho dostaneš všechno, co jen lze. Ztráty na měniči se ti podle mě bohatě vrátí na tom, že využiješ mnohem širší rozsah výkonu toho alternátoru.
Místo BLDC motoru můžeš použít krokáč. Pro nízké otáčky bude dávat asi lepší výsledky.
S rekuparací na kole je to trochu problém. Jednak motor při brzdění dává nižší napětí, než jaké jsi použil, abys ho na stejné otáčky roztočil (to je prostě fyzika). Takže kdybys z toho chtěl nabíjet baterky, potřebuješ step-up měnič a napětí zvedout nad napětí baterek. Nebo jet děsně rychle.
A druhý problém je chemie baterek. Baterky se nedokáží okamžitě přepnout z režimu "dávám" do režimu "beru". Než se otočí chemický proces, tak to nějakou dobu trvá, řekneme sekundy nebo spíš desítky sekund (podle toho, jak moc před tím dávaly a jak moc teď mají brát).
Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 24. 3. 2019, 4:38
od pavlaxy
Honda GX 30L je s alternátorem / motorem
Výstup DC : 10,5V-14,5V_5A-25A
https://www.solidvision.cz/generator-gx30/
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 25. 3. 2019, 7:26
od Cjuz
Mex píše: ↑24. 3. 2019, 3:09
Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Už máš patent

jinak tě čína předběhne.
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil a při výpadku elektriky mi celý den pojede barák z auta.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 25. 3. 2019, 8:57
od Josef
Cjuz píše: ↑25. 3. 2019, 7:26
Mex píše: ↑24. 3. 2019, 3:09
Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Už máš patent

jinak tě čína předběhne.
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil a při výpadku elektriky mi celý den pojede barák z auta.
Dobrý nápad, ale ještě si pořiď k tomu elektromobilu přívěsný vozík se spalovákem a generátorem (jak to už kdosi dělá) a budeš úplně nezávislý na ČEZu

Já si zase představuju, že u každého hyper super marketu bude velká trafačka u parkoviště, aby nebyl blackout až pojedou elektromobilní na nákupy a budou chtít trochu dobít, zatímco se budou kochat v marketu.

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 25. 3. 2019, 9:28
od fmodel
Cjuz píše: ↑25. 3. 2019, 7:26
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil
jj, to bude potřeba nějakej poladěnej ,aby jsme byli dřív u kontejneru než ty co studovali humanitní obory
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 25. 3. 2019, 10:30
od pavlaxy
nejnovějším trendem je elektro_osel
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 25. 3. 2019, 10:57
od Josef
A pod tím panelem na boku má superkondík? Tady vidíte, jak jde "syslit"

A pak může Issová tvrdit, že to nejde.

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 5:27
od kenybz
no jasně superkapacitor a jak to u toho osla funguje?
jednoduché od kapacitoru dva dráty na koncích krokosvorky..
Panel se sundá na osla nasedne jezdec řádně se upoutá a pomocník připne krokosvorky oslovy na koule.
Neskutečná rychlost a zrychlení.

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 2:13
od bobik
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 3:00
od fmodel
Na nich se to testuje ,pak jsme na řadě my

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 4:34
od Mex
bobik píše: ↑26. 3. 2019, 2:13
Ale fuj, mučit zvířátka.
Jak to myslíš - mučit?
To je uvědomělý osel, který ví, že CO2 je po ďáblovi hned to druhé nejstrašnější. A že když to nevyřešíme, tak máme posledních 12 let a pak šmytec.
Takže to dělá dobrovolně a rád. Z druhé strany toho panelu má nápis "Stop Climachanges, Donkeys Want to Live!".
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 4:49
od Dynamik
Dynamik píše: ↑24. 3. 2019, 12:01
Dnes jsem začal připravovat vyřešení jedné docela zajímavé otázky. Zda lze použít běžný BLDC motor jako generátor/alternátor.
Před chvílí jsem vyzkoušel tuto první verzi změření:
Jako alternátor jsem použil BLDC motor s těmito parametry: 12 pólů, 450 RPM/V, max. proud 58 A, max napětí 7s, max. výkon 1260 W. Každý z tří výstupů cívek jsem propojil s halogenovou žárovkou 12 V, 20 W. Nakonec jsem motor roztočil na 500 RPM.
Výsledek: Žárovky se vůbec nerozsvítily, napětí bylo střídavé cca 0,1 V, proud jsem neměřil. Po odpojení žárovek stouplo napětí na 0,6 V.
Závěr: zklamání, takový alternátorek nelze použít po připojení vodní turbínky jako vodní elektrárničku. Ještě zkusím do konce týdne změřit protékající proud žárovkou.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 4:58
od packa
nějak nechápu jak jsi to zapojil , ale měl bys to dát na 3 fázový usměrnovač