Stránka 398 z 972
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 5:02
od turnigy
Čím si meral to napätie na výstupe? Osciloskopom?
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 5:13
od Mex
No máš-li motor s konstantou 450 RPM/V a roztočíš to na 500 RPM, tak se celkem dá čekat, že 12V žárovka moc svítit nebude.
Ale zase 0.1V je trochu málo.
Asi by to chtělo nějaký obrázek, jak jsi to zapojil. Ty žárovky jsi zapojil do trojúhelníku? A kolik přes ně teče?
Studené vlákno bude mít hodně malý odpor.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 5:16
od Dynamik
Zapojil jsem to takto záměrně, protože mám tři halog. žárovky - protože nepotřebují stejnosměrné napětí a mají dost nízký odpor. Pokud bych použil jen jednu žárovku a třífázový usměrňovač, tak by
- diody tak nízké napětí zřejmě nepropustily k žárovce,
- napětí i tak asi nebylo vyšší než cca 0,3 V (spíše méně)
Teď mě ale napadlo, že příště zkusím stejný způsob zapojení (tj. pořád bez diod), ale místo klasického multimetru použiju oscyloskop Tektronix, které by mělo změřit napětí přesně.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 5:39
od danodpp
Jako alternátor jsem použil BLDC motor s těmito parametry: 12 pólů, 450 RPM/V, max. proud 58 A, max napětí 7s, max. výkon 1260 W. Každý z tří výstupů cívek jsem propojil s halogenovou žárovkou 12 V, 20 W. Nakonec jsem motor roztočil na 500 RPM.
Výsledek: Žárovky se vůbec nerozsvítily, napětí bylo střídavé cca 0,1 V, proud jsem neměřil. Po odpojení žárovek stouplo napětí na 0,6 V.
Závěr: zklamání, takový alternátorek nelze použít po připojení vodní turbínky jako vodní elektrárničku. Ještě zkusím do konce týdne změřit protékající proud žárovkou.
[/quote]
ak mas udaj 450RPM/V tak je dost pravdepodobne, ze na 10V ti treba 4500otacok nie?
aj keby si pouzil alternator s vysokou ucinnostou, napr. z lepsieho auta, tak pociatok nabijania sa udava vecsinou okolo 1500otacok/m. Cize aj 12-13V presiahnu niekde pri tychto otackach
kazda ziarovka ma velmi nizky odpor ked je zhasnuta, preto sa tlaci na vyradenie vsetkych ziaroviek, pri zapnuti a rozzhaveni vlakna maju totizto niekolko nasobny odber prudu.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 26. 3. 2019, 10:03
od Mex
Dynamik píše: ↑26. 3. 2019, 4:49
Závěr: zklamání, takový alternátorek nelze použít po připojení vodní turbínky jako vodní elektrárničku.
Psal jsem, abys zkusil krokáč. To jsi předpokládám neudělal.
Já jsem si teď uklízel na stole a zrovna se mi tam jeden krokáč povaloval. Tak jsem ho roztočil jen tak v prstech (to mohlo dát tak 50-100RPM) a výstup bez zátěže byl cca 3.5V střídavých.
Když jsem na jednu z fází připojil autožárovku H4 na 12V (nic jiného jsem neměl po ruce), tak odpor toho motoru už byl tak velký, že jen v prstech za hřídel jsem s tím nebyl schopný nějak rozumně rychle zatočit. To už by chtělo na to nasadit něco jako řemenici, nebo ještě spíš to roztočit třeba ve vrtačce. Ale tolik úsilí už se mi do toho nechtělo investovat.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 7:43
od turnigy
Bežný modelársky 450kV motor beží na 6s alebo viac článkovú lipo baterku, takže naprázdno by mal 13000 rpm. Tých 500rpm je trochu málo. Proste si zožeň dva rovnaké BLDC motory, roztoč ich na maximálne dovolené otáčky a musí to fungovať. Ale v praxi by bol určite lepší krokový motor ako píše Mex, teda ak tá tvoja vodná elektráreň nebude mať cez 10 000 rpm

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:24
od atlan
Altik z auta asi tazko lebo je sprevodova y do rychla, tak ze na hriadeli altika treba 2000az 3000ot.si velmi nepomoze. Vykon nic moc pri tych otackach.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 9:37
od pavlaxy
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 9:53
od Dynamik
Mě jde pouze o to zjistit, zda lze k ax. vodní turbínce např. o d = 15 cm (např. v podobě lodního šroubu) připojit běžný BLDC motor (nikoliv krokový motor). A zjistit proto, že spoustu majitelů různých zařízení, které jsou poháněná BLDC motory pořád přemýšlí nad tím, jestli by tak tyto motory mohly mít i funkci alternátoru (např. na různých plavidlech), aby se tím mohly dobíjet baterie. Tak proto jsem taky použil pouze otáčky cca 500 RPM. Nemá cenu totiž zvyšovat při testu více otáčky, protože větší rychlost otáček vodní turbínky lze získat pouze z velkého spádu vody, který může mít k dispozici jen hrstka lidí na světě (u nás asi nikdo). U obecně známé tzv. odvalovací turbíny (Sedláčkova turbína) bylo někde napsáno, že potřebuje spád cca 100 m pro optimální otáčky takové turbínky.
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 10:04
od pavlaxy
https://www.banggood.com/Yellow-Translu ... rehouse=CN
..... funkci alternátoru (např. na různých plavidlech), aby se tím mohly dobíjet baterie......které budou pohánět lodní šroub
...do každého vodovodu naši turbínku ,typ do splachovače se spádem 1,5m je ve vývoji a do odpadu "specfekal" na těžké případy ...

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:32
od danodpp
kladies na zlozity problem, jednoduchu otazku
pises o priemere turbiny, ale pritok a spad vody nikde
turbina 15cm moze mat kludne 15tisic otacok a vykon 2kw, ked budes mat spad vody 100m
keby to bolo take jednoduche, tak by elektrarne skrachovali :-p
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:35
od DwPetr
Rozhodil jsem malej otočák, takhle přece nemůže přijít na mašinu
Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:38
od fmodel
danodpp píše: ↑27. 3. 2019, 8:32
keby to bolo take jednoduche, tak by elektrarne skrachovali :-p
Zrovna k vám do Tater se na potůčky budou montovat mikroelektrárny pro který jsem zákazníkovi dělal formy na přesný lití

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:39
od stanik84
Petr: koukám máš ten samej co já. Je z FNGJ. V návodu k té frézce je i návod

Re: Co jste dneska bastlili?
Napsal: 27. 3. 2019, 8:42
od DwPetr
Je takovej šikovnej, není moc těžkej a dá se postavit. Celkem mě překvapil ten drobnej šnek, čekal jsem že bude o něco větší. Ty z těch frézařskejch jsou jednou takový. Je to i šikovně vyrobený, líbí se mi ten excentr. No u mě ho nic hroznýho už nečeká. Půjde trochu pod pískovou sprchu aby se odrezil a vylezl nonius, a do barvy, a pak už se bude jen vozit.