Pouze pár postřehů. V letech po převratu jsem měl postupně 3 čínské soustruhy (stolní) a dnes, tedy posledních 6-7 let mám Mn80 + o něco větší opět stolní čínu. Nejsem soustružník a tak jsem se učil vše za pochodu. Čínské mašiny jsou většinou subtilnější, ale poslední dvě mají kalené lože (u těch předchozích nevím), protože ty stroje dělali sezónní dělníci, je kvalita velmi rozdílná. Zásadní rozdíl mezi Mn80 a čínou je v provedení detailu a je vidět, že tady se pracovalo i hlavou. (moje Mn80 má letos 60té narozeniny) Technický design klasickejch čínskejch mašin je identickej jako Mn80. Pohon se změnil vetšinou SS motor s elektronikou, jinak klasickej 3f asynchro.
Žádnej ze soustruhů jsem po koupi nijak neseřizoval a neupravoval, pouze očistil od přepravní vazelíny proti vlhkosti. Tady jsem použil osvědčené čištění na řetěz motorky a následně i mazivo na řetěz. Kromě úplně první Promy, kterou jsem měl pouze na hraní, jsem na všech mašinách pracoval pro výrobu a troufnu si říct, že kvalita práce se odvíjela převážně od spojení ruka - hlava.

Čínské mašiny jsou trochu poruchovější, ale hlavně asi z důvodu nekvalifikovaných montážníků. To že ozubená kola dělají kravál je bohužel pravda a i u Mn80 to bylo vcelku nepříjemné, ale nedá se to udělat jinak. Myslím tím v cenové hladině do cca 60 tisíc korun. Lze samozřejmě ozubená kola strčit do převodovky s olejem, nebo použít elektroniku. Cenovka bude o dost jiná.
Abych nezapoměl, žádný ze soustruhů nemám zakotvený v podlaze a pouze SS330 mám na kovovém stole z 40mm jeklů a žádná velká vodováha. Tenhle macík váží cca 370 kilo a běžně na něm dělám plastové válce s průměrem max 305mm a délkou 250mm.
Protože už máme to třetí tisíciletí (ale hlavně potřebuji na práci asi šestery různě silné brýle), mám na všech mašinách DRO (teď uvažuji i o vrtačce) a to posunulo kvalitu práce na úplně jiný level.
Původní recenze byla vcelku přínosná, ale jak tam psal hned druhý diskutující věci vcelku známé. Základní problém je, že není nic jiného. Všechny nabízené soustruhy po celé Evropě jsou z číny a nebo mají cenovku auta vyšší střední třídy. Koupit si starou produkční mašinu je fajn, ale!!!! Velikost?? Váha a s tím spojená doprava a samozřejmě údržba, opravy a samozřejmě výchozí stav.
Chtěl jsem si koupit produkční malou mašinu. SM16 - jel jsem až na slovensko a pak zase nasranej domů. Bohaté příslušenství byly nepoužité komponenty původní výbavy, ještě v papíru, orezlé a asi 10 nožů. Suport měl 0,3mm lochnu cenovka 3000E a ještě chtěl litr za naložení. Pak druhá Myslím SM16B, opravdu voňavka, na loži viditelné zaškrabávání, žádné vůle a příslušenství dvě plechové skříňky. Cena 165 tisíc, dva dny mi trvalo než jsem to rozdejchal a to už byla pryč.