turnigy píše: ↑5. 5. 2021, 1:47
Selic píše: ↑3. 5. 2021, 5:47
Druhá polovina motorů sežraná ložiska. Většinou byl problém, že to zapojoval chrobák truhlík, co se neobtěžoval podívat do návodu, a od druhého brouka pytlíka slyšel, že se stínění/uzemnění zapojuje jenom na jedné straně nebo zapojil PE z kabelu od motoru na měděnou PE sběrnu v rozvaděči místo na PE svorku měniče. Někde bych i našel fotku, jak jsme řízli dvě ložiska, jak byla krásně vyjiskřená.
Rok dozadu som bol vo firme MEZ Frenštát a tam nanášajú na hriadeľ keramickú vrstvu, nechceli prezradiť akú, práve na ochranu pred ložiskovými prúdmi. Ďalšia možnosť je použiť zemniacu kefu, ktorá je vodivo spojená s hriadeľom, alebo drahé keramické ložiská. Prečo by výrobcovia míňali peniaze na takto drahé riešenia, keby stačilo motor uzemniť?
Ta keramika se nanáší na hřídel pod ložisko na straně ventilátoru nebo na obě ložiska. Elektricky izoluje ložiska od hřídele. Ložiskový proud vzniká nedokonalostí výroby magnetického obvodu rotoru a protéká podél hřídele přes ložiska kostrou statoru zpět. Napětí je málé, ale odpor je také malý a proud je pak obrovský a způsobuje elektroerozivní obrábění kuliček v ložiscích. Ložiskový proud vzniká i na motorech připojených přímo na síť, takže už se to řešilo někdy v 50-tých letech.
Dá se to řešit pomocí stíracích kartáčů, ale o to se musí člověk pravidelně starat. Takže osvědčené řešení je izolace ložiska na straně ventilátoru - to oběh proudu přeruší.
Tu je schéma, kadiaľ sa taký ložiskový prúd uzatvára. Vysvetli mi prosím, ako tomu uzemnenie kostry motora zabráni, podľa mňa to totiž nedáva žiadny zmysel.
ABB-IMAGE-6A.jpg
To je zase něco jiného. Při provozu na měniči uniká poměrně velký impulsní proud přes kapacitu mezi vinutím a statorem a rotorem. Pokud je měnič propojen s měničem podle návodu výrobce - tj. PE žíla dostatečného průřezu přímo mezi motorem a měničem a stínění kabelu opět mezi motorem a zemnícím bodem měiče, tak většina proudu uteče přes stator. Pokud se tato cestička přeruší, tak se na ložisku začne objevovat slabé jiskření a v řádu stovek až tisíců hodin to rozloží mazivo v ložisku a to se v podstatě zadře nasucho.
Týká se to větších výkonů nad 40kW.
Inak práve izolácia motora od zeme je prekvapivo jedným zo spôsobov, ako týmto prúdom zabrániť. Ale to sa v praxi nedá realizovať, kvôli bezpečnosti.
Není. Při provozu na měniči musí být kostra motoru uzemněna jinak se objevují nebezpečná napětí pro člověka. Izolují se právě ložiska, aby se omezilo poškození ložisek. Bohužel, když se sprasí instalace kabeláže, tak ložiska odejdou stejně. Poslední jsem měl v ruce právě 400kW motor Siemens, co izolovaná ložiska měl. Když člověk přiložil doutnavkovou zkoušečku na točící se hřídel, tak ta svítila

[/quote]