parada skoda bude na tom robitgaminn píše: ↑17. 2. 2021, 6:48 Po dlouhé době jsem se konečně dostal k soustruhu. Opsal jsem vřeteno do ložisek a lože na koníka. Dělal jsem to poprvé, možná podruhé, s olejovou barvou od Umton (pruská modř), ale minimálně to vřeteno vypadá opsané docela slušně. Co říkáte na:
1) Kvalita zaškrabání ložisek vřetena?
2) Kvalita zaškrabání koníka? Má být deska koníka rovná? Mně teď běží směrem k vřetenu nahoru (deska má vepředu o 5 stovek větší tloušťku jak v místě prizmy tak i na rovné části vedení).
3) Kvalita broušení lože?
SV 18 RA
-
- Příspěvky: 285
- Registrován: 15. 7. 2020, 7:34
Takže koník jde příliš nahoru. Kde to zkorigovat? Připadá mi jako blbost strčit dozadu mezi desku a tělo koníka 4 stovky tlustou podložku. Mezi deskou a tělem koníka je vedení pro příčný posuv koníka, které tak půjde do "šprajcu". Takže jediná možnost znova zaškrabat tak, aby vepředu byla deska max. o stovku tlustší (předpokládám, že délka desky je cca 300 mm), než vzadu?
To jsem samozřejmě zkoušel, na pinole vysunuté 20 cm a s hodinkami na saních to dělá 9 stovek směrem nahoru. Soustruh samozřejmě ustavený, koník přitažený k loži, pinola zaaretovaná. Nevím, jak dobrý nápad je vrazit dozadu mezi desku a tělo koníka podložku, která to vykompenzuje. Každopádně je nepříjemné, že mi tu desku koníka přebrousili a zaškrabali tak, že problém ještě zhoršili. V Moosu neměli tělo koníka, jen tu desku.
Včera, jak jsem opisoval ložiska vřeteníku, jsem si všimnul, že zadní ložisko má vtokový a odtokový otvor pro olej v horizontální rovině, ne vertikálně.
Teď jsem zkusil do olejoznaku zadního ložiska nalít benzín - a světe div, benzin vůbec neteče přes ložisko, ale hned mi vyteče dole ven z vřeteníku (tam, kde je přívod oleje od čerpadla).
Nejsem blbej já, že ne?
Nemáte prosím někdo fotku zadního ložiska a pouzdra? Chtěl bych si ověřit, že při instalaci ložiska a pouzdra nesprávným způsobem se dá olejová cesta vyzkratovat, tzn. že olej vůbec nebude téct přes ložisko.
Včera, jak jsem opisoval ložiska vřeteníku, jsem si všimnul, že zadní ložisko má vtokový a odtokový otvor pro olej v horizontální rovině, ne vertikálně.
Teď jsem zkusil do olejoznaku zadního ložiska nalít benzín - a světe div, benzin vůbec neteče přes ložisko, ale hned mi vyteče dole ven z vřeteníku (tam, kde je přívod oleje od čerpadla).


Já ho mám posazený stejně. Pouzdra jsem nevyndaval, ale předpokládám že je tam obtokový kanálek. Zkus ucpat místo, ze kterého ti benzín vytéká a až se kanálek naplní, tak by měl benzín vytékat v pouzdru.gaminn píše: ↑18. 2. 2021, 10:18 To jsem samozřejmě zkoušel, na pinole vysunuté 20 cm a s hodinkami na saních to dělá 9 stovek směrem nahoru. Soustruh samozřejmě ustavený, koník přitažený k loži, pinola zaaretovaná. Nevím, jak dobrý nápad je vrazit dozadu mezi desku a tělo koníka podložku, která to vykompenzuje. Každopádně je nepříjemné, že mi tu desku koníka přebrousili a zaškrabali tak, že problém ještě zhoršili. V Moosu neměli tělo koníka, jen tu desku.
Včera, jak jsem opisoval ložiska vřeteníku, jsem si všimnul, že zadní ložisko má vtokový a odtokový otvor pro olej v horizontální rovině, ne vertikálně.
Teď jsem zkusil do olejoznaku zadního ložiska nalít benzín - a světe div, benzin vůbec neteče přes ložisko, ale hned mi vyteče dole ven z vřeteníku (tam, kde je přívod oleje od čerpadla).Nejsem blbej já, že ne?
Nemáte prosím někdo fotku zadního ložiska a pouzdra? Chtěl bych si ověřit, že při instalaci ložiska a pouzdra nesprávným způsobem se dá olejová cesta vyzkratovat, tzn. že olej vůbec nebude téct přes ložisko.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Petr68: Takhle sis ho tam namontoval sám nebo je to originální stav? Já měl originálně to ložisko s otvory vertikálně.
Moc nerozumím tomu, proč tam vytvářet další cestu, kterou olej může proudit a tím výrazně snížit průtok oleje ložiskem. Preventivní opatření proti úniku oleje ven z ložiska? Pak nerozumím taky tomu, proč přední ložisko má otvory vertikálně, proč to u něj dělat jinak?
EDIT: No jo, teď koukám, že jsem koukal na blbou fotku, ono i u mě nemělo zadní ložisko původně posazené otvory vertikálně, ale cca pod úhlem 45 stupňů.
Moc nerozumím tomu, proč tam vytvářet další cestu, kterou olej může proudit a tím výrazně snížit průtok oleje ložiskem. Preventivní opatření proti úniku oleje ven z ložiska? Pak nerozumím taky tomu, proč přední ložisko má otvory vertikálně, proč to u něj dělat jinak?
EDIT: No jo, teď koukám, že jsem koukal na blbou fotku, ono i u mě nemělo zadní ložisko původně posazené otvory vertikálně, ale cca pod úhlem 45 stupňů.
Jak jsem psal, ložiska jsem neměl vyndané, takže předpokládám že je to originál. Já jsem to moc nestudoval, ale předpokládám že plný tlak oleje z čerpadla se nerve přes ložisko, ale právě přes obtokový kanál (kapsa), který je za ložiskem a tudy se dostává olej i do ložiska mazacím kanálkem. Proto by mělo být jedno, jak je to ložisko otočené.
Ale jak jsem psal, rozebrané jsem to neměl a je to jen má doměnka.
Ale jak jsem psal, rozebrané jsem to neměl a je to jen má doměnka.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Tak je to jasný, zbytečně jsem vyváděl 
Z jiného soudku - budu měnit klíňáky mezi motorem a rychlostní převodovkou. Celá noha soustruhu byla zaneřáděná gumovým prachem z řemenů. Máte někdo zkušenosti, kde koupit klínový řemen, co nebude při otěru produkovat gumový prach, resp. jak lze takový řemen identifikovat? A jo, u mě soustruh nepojede na třísměnný provoz, ale tak když už je budu měnit...

Z jiného soudku - budu měnit klíňáky mezi motorem a rychlostní převodovkou. Celá noha soustruhu byla zaneřáděná gumovým prachem z řemenů. Máte někdo zkušenosti, kde koupit klínový řemen, co nebude při otěru produkovat gumový prach, resp. jak lze takový řemen identifikovat? A jo, u mě soustruh nepojede na třísměnný provoz, ale tak když už je budu měnit...

spíš bych si zkontroloval, jestli ty řemenice náhodou nejsou proti sobě posunutý
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
To je pravda, to by mohla být příčina problému....
Chystám se koupit barvy na soustruh, jako vrchní tuhle https://www.chemolak.sk/en/product/chemopur-rw-u-2094/. Vy kdo jste soustruh už stříkali, kolik jste vypotřebovali zelené barvy (budu stříkat vnějšek, vnitřek noh zůstane červený) na jednu vrstvu a kolik vrstev jste dělali? A tmel, kolik cca kg jste ho na soustruh vyplácali? Chci si udělat představu...
Já se rozhodl, že jako základ dám epoxidový S2300, pak tmelení, pak vrchní U2094 (nevím, kolik vrstev, to se asi rozhodnu operativně)
Chystám se koupit barvy na soustruh, jako vrchní tuhle https://www.chemolak.sk/en/product/chemopur-rw-u-2094/. Vy kdo jste soustruh už stříkali, kolik jste vypotřebovali zelené barvy (budu stříkat vnějšek, vnitřek noh zůstane červený) na jednu vrstvu a kolik vrstev jste dělali? A tmel, kolik cca kg jste ho na soustruh vyplácali? Chci si udělat představu...
Já se rozhodl, že jako základ dám epoxidový S2300, pak tmelení, pak vrchní U2094 (nevím, kolik vrstev, to se asi rozhodnu operativně)
Naposledy upravil(a) gaminn dne 23. 2. 2021, 1:01, celkem upraveno 1 x.
Ahoj, nejdřív tmel pak základ. Vrchní nejdřív zaprášit a pak aspoň dvě vrstvy aby se ti to slilo jestli to chceš mit pěkný. Jinak já mašiny dělám poliuretanem a válečkem ve dvou vrstvách úplně to postačuje a je z toho méně bordelu.
sv18ra, KSU250, 2N118, SH-700A, FA3AU, tos 1U, gh450, R5, FN40, HJ8, WKV63