Stránka 6 z 6

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 14. 10. 2013, 6:33
od Hades
jen Pánové nic nemažte, je to jasný důkaz toho, že chytří z nebe nepadají, no pitomce jak by shazovali...

Já se hlásím k té skupině shazovaných, těch fréz, co už jsem dolámal jasně svědčí proti mně :D

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 14. 10. 2013, 7:15
od Cjuz
Důležité je aby člověk svůj omyl pochopil a věděl kde udělal chybu, pak je to přínos. Takovou situaci mám skoro obden, akorát bez diskuzi vedu jen sám ze sebou.
Ovšem až si někdo bude číst tuto debatu bude si marně lámat hlavu co za tím Zdeňkovým sorry vlastně vězí. :)

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 14. 10. 2013, 7:34
od chb
Zdenek Valter píše: ........... měli jste pravdu.
ne, to je OK, na druhou stranu, žádné jiné téma tak intenzivně v tu dobu nežilo :-)
sice sám v poli, ale stál sis pevně za svou pravdou ... kdopak to dnes dokáže :-)

nejvíc mne ale dostalo, jak jsi vše dopodrobna zdůvodnil a doplnil i odkazy, z nichž některé tvou verzi jednoznačně vyvracely ....

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 14. 10. 2013, 8:53
od Zdenek Valter
Cjuz píše:Důležité je aby člověk svůj omyl pochopil a věděl kde udělal chybu, pak je to přínos. Takovou situaci mám skoro obden, akorát bez diskuzi vedu jen sám ze sebou.
Ovšem až si někdo bude číst tuto debatu bude si marně lámat hlavu co za tím Zdeňkovým sorry vlastně vězí. :)
No v odkazech kluků ty moje texty zůstaly ;-) na druhou stranu důvod proč jsem to smazal aby to nikoho nespletlo!

Přidávám obrázek třeba je to poučné ;-)
BTW napište včas jestli tam jsou koniny ;-)

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 14. 10. 2013, 9:05
od chb
snad jen uveď, že v reálu ten třetí obrázek - tedy takováto rozvodná soustava neexistuje (píšeme česky pro naše prostředí)
A doplň, že toto je použitelné v případě, že motor bude napájen z 3f měniče, který ale bude na vstupu napájen jednofázově na 230V a tedy na výstupu bude umět jen těch - nyní použitelných 3x 230 V sdružených.

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 12:08
od Selic
Když se na něj podíváš
1 řádek Y 380V 50Hz
2 řádek D 230V 50Hz
3 řádek Y 400V 50Hz
4 řádek Y 415V 50HZ
5 řádek Y 440V 60Hz
6 řádek Y 460V 60Hz



a už je to jasný :-)
a já dosud naivně myslel, že ten údaj ve voltech znamená napětí, které přivedu mezi svorky ... a ono ne, to si musím napřed dopočítat.
tazatel má tedy pěkný exotický motor (a většina z nás ve sklepě také) - z šesti doporučených zapojení ... k 5 na světě neexistuje vhodná síť.
Když o tom nevíš, tak to neznamená že neexistuje.

1 řádek Y 380V 50Hz - používá se stále v Rusku
2 řádek D 230V 50Hz - používá se na Kubě
3 řádek Y 400V 50Hz - standard Mittel Europe
4 řádek Y 415V 50HZ - horní hranice o řádek výše - vyskytuje se v elektrárnách a na nezatížených trafech
5 řádek Y 440V 60Hz - používá se v Brazílii
6 řádek Y 460V 60Hz - USA, Kanada
Nějak mi není jasné jaký vliv má stav izolace na připojování společného středu vinutí na vodič N. Za svoji mnohaletou praxi jsem takové zapojení nikdy neviděl a to ani v Rusku :)
Střed hvězdy na motoru se nezapojuje nikdy. Při nesouměrném napětí ve fázích by docházelo k přetěžování některého vinutí. V domovních instalacích člověk běžně naměří na středu hvězdy proti zemi jednotky až desítky voltů. Taky jedna z ochran motoru proti výpadku fáze měřila toto napětí a při překročení cca 50V motor odpojila.
Ochranu motoru řešíme motorovým spouštěčem a ochranu obsluhy pospojováním - tedy doplňkovým spojením kostry motoru s vodičem PE (nikoliv tím PE co je již v přívodním kabelu).
Motor musí být vždy připojen PE vodičem na zemnící bod ve svorkovnici motoru. U malých motorů musí mít tento vodič průřez jako fázové vodiče, u velkých motorů minimálně 1/2 průřezu fázového vodiče. Je dovoleno použít stínění kabelu jako PE vodič pokud má průřez zase nejméně 1/2 průřezu fázového vodiče.
Toto uspořádání vyhovuje i prostředí se zvýšeným nebezpečím. Chránič tady není nutný, například u měničů by se aplikoval těžko proto mluví norma jasně. V případě že napájím zařízení ze zásuvky ta musí mít ochranu proudovým chráničem - bez vyjímky.
Na motor s pohyblivým přivodem chranič vždy - zachrání to člověka při poškození kabelu a většinou to u cirkulárek zachrání motor při navlhnutí.
Proudový chranič u měniču se nepoužívá.
.. co si asi myslíte že se stane motoru kterej je konstruovanej na 380V mezi fázema a dáte mu 400V nebo 415V vůbec nic...
... zkrátí se mu životnost na polovinu a v druhém případě na čtvrtinu. Takže pro kutilská udělátka, co běží maximálně desítky hodin ročně se nestane nic.

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 12:46
od RaS
Selic píše:
.. co si asi myslíte že se stane motoru kterej je konstruovanej na 380V mezi fázema a dáte mu 400V nebo 415V vůbec nic...
... zkrátí se mu životnost na polovinu a v druhém případě na čtvrtinu. Takže pro kutilská udělátka, co běží maximálně desítky hodin ročně se nestane nic.

a tohle jsi zjistil jak? nějaký ověřený zdroj informací nebo jen nějaká úvaha?
takže si koupíme ve vsi dva vodárnu já budu na konci obce v polích kde naměřím Uf 217V (375V mezi fázema) a ten druhej bude za rozvodnou a naměří tam 235V (407V) takže moje vodárna vydrží dvakrát déle? to myslíš vážně?
mimochodem jakou má elektromotor životnost? podle mě životnost elektromotoru je dána hlavně životností ložisek.. ano můžeme spekulovat o tom že ten motor s vyšším napětím se bude třeba o 10% víc zahřívat a zvýšená teplota by vedla ke zvýšenému opotřebení ložisek.. ale že by zvednuté napětí o 5% vedlo ke snížení životnosti na polovinu a o 9% na čtvrtinu to je podle mě hovadina.. nicméně rád se nechám poučit..

tak mě tak napadá donedávna jsme měli rozvodnou síť 220/380 nyní 230/400 to všechny motory najednou skokově zestárly o 50let v přepočtu na lidský život.. :D

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 2:50
od Selic
a tohle jsi zjistil jak? nějaký ověřený zdroj informací nebo jen nějaká úvaha?
To je exatně změřeno a popsáno. Pro mě nejstarší zmínka je v publikaci "Poruchy elektrických strojů" V.Kulda, J.Kraemer z r. 1959.
U starších typů izolací (impregnovaný papír) se udávalo zkrácení životnosti na polovinu při zvýšení teploty o 7-8°C. Teplota vynutí se zvyšuje s kvadrátem procházejícího proudu. Čím vyšší teplota, tím rychleji stárne a snižuje se izolační odpor. Doporučené heslo pro google "stárnutí izolace asynchronního motoru" a "test izolace motoru rázovou vlnou".
U nových motorů je navíc problém, že se počítá s vyšší proudovou hustotou a použijí tenčí dráty. Motor pak jede s menší rezervou než bylo obvyklé před desítkami let.
takže si koupíme ve vsi dva vodárnu já budu na konci obce v polích kde naměřím Uf 217V (375V mezi fázema) a ten druhej bude za rozvodnou a naměří tam 235V (407V) takže moje vodárna vydrží dvakrát déle? to myslíš vážně?
Spíš se to týká nově postavených vesniček na zelené louce - dokud se nezalidní, tak na nově vybudovaném trafu bývá běžně 245-250V a elektronika s transformátory odchází jak na běžícím pásu. Obzvláště když elektrikáři někde nedotáhnou kabely na rozvodu v odběrných patnících.
mimochodem jakou má elektromotor životnost? podle mě životnost elektromotoru je dána hlavně životností ložisek.. ano můžeme spekulovat o tom že ten motor s vyšším napětím se bude třeba o 10% víc zahřívat a zvýšená teplota by vedla ke zvýšenému opotřebení ložisek.. ale že by zvednuté napětí o 5% vedlo ke snížení životnosti na polovinu a o 9% na čtvrtinu to je podle mě hovadina.. nicméně rád se nechám poučit..
U motorů bez nadměrných vibrací se počítá životnost kuličkových ložisek 20 až 50 tisíc hodin. Elektricky se dříve motory do průmyslu počítaly na min. 15let při jmenovitém zatížení. Další faktor je stárnutí izolace.
Nejstarší motor s původními ložisky jsem viděl z roku 1941 :) Tenkrát poháněl mlátičku a na cirkulárce jede dodnes.
tak mě tak napadá donedávna jsme měli rozvodnou síť 220/380 nyní 230/400 to všechny motory najednou skokově zestárly o 50let v přepočtu na lidský život..
To se nestane skokově. Některé motory s vystárlou izolací se můžou prorazit skokově při připojení na vyšší napětí ostatním se zkrátí zbývající doba života.

Jest-li máš zájem, tak cca 29.10. budem testovat pohony pro chladící věže a ve výbavě mám trafo s výstupy od 360 do 480V, měření proudu do 300A a termokameru. Motory na hraní mám starého MEZáka 3kW, nového MEZáka s logem SIEMENS 5,5kW a jednoho němce 55kW. Tak si můžeš vyzkoušet, o kolik motor bude žrát a topit víc při zvýšení napětí. Podmínkou účasti je platná vyhláška 50 paragraf 5.

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 5:20
od PAKO.ll
jaj škoda ,29tého testuji plachty ve středozemním moři. Býval bych se přidal .

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 5:23
od rollfree
Jaj, skoda.
To ja bych se mnohem radeji pridal k tomu testovani plachet. ;-)

Na podobny test (motoru, nikoli plachet) i bez vyhl. 50 staci frekvencni menic, nejaky motor a teplomer. Na zmereni odberu (pokud to neumi menic sam) pak staci domaci elektromer.
Jinak s tim zkracovanim zivotnosti to bude zaviset i na zatizeni motoru, pokud pobezi naprazdno, tak bude to zkraceni teoreticky nejvyssi.

Re: Zapojení motoru na 230

Napsal: 18. 10. 2013, 5:36
od Selic
Jaj, skoda.
To ja bych se mnohem radeji pridal k tomu testovani plachet. ;-)
Taky bych raději plachtil...
Na podobny test (motoru, nikoli plachet) i bez vyhl. 50 staci frekvencni menic, nejaky motor a teplomer. Na zmereni odberu (pokud to neumi menic sam) pak staci domaci elektromer.
Frekvenční měniče taky máme. Ten 55kW motor má dokonce PTC čidlo.
Vyhláška 50 je nutná, neboť je to ve firemních prostorách.